Üretime ilk kez 1994'te Corolla Sedan'la başlayan Toyota Adapazarı fabrikasında sedana geri dönülüyor. 2007'de Corolla Sedan üretimini bitiren Toyota, Auris ve Verso'nun yanında bir model üretimi daha planlıyor. Toyota Europe Genel Müdürü McMath, 'Yeni modelde bagajlarınıza daha çok yer olacak' diyor
Ekonomik kriz nedeniyle sendeleyen ve Adapazarı fabrikasında Corolla Sedan üretimini bitiren Toyota, yeni bir model üretip Adapazarı fabrikasını hızlandırmak istiyor.Hâlâ Corolla Verso ve Auris’i üreten Toyota Adapazarı fabrikası için yeni model sinyali geldi. Yeni Auris’in Avrupa tanıtımında konuşan Toyota Avrupa Ürün Geliştirme, Planlama ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdürü Duncan McMath, fabrikada farklı gövde versiyonları üretileceğini söyledi. Toyota, 2007’de Auris’i Adapazarı’nda üretmeye başlamış, Corolla Sedan’ın üretimini durdurmuştu. Corolla Sedan’lar hâlâ Japonya’daki fabrikadan geliyor. Marka, Avrupa pazarında Sedan model olarak Corolla, Hatchback olarak ise Auris’in bulunacağını açıklamıştı.
Üretim de artacak
Şimdi fabrikada sadece Auris ve Verso üretildiğini belirten Duncan McMath, Adapazarı’nda üretimin düşmeyeceğini, aksine yeni gövde versiyonlarıyla artacağını açıkladı. McMath, aracın hangi model olacağını sorduğumuzda “Bagajlarınıza daha çok yer bulacağınız bir model olacak” yanıtını verdi. Bu cevaba göre Auris ve Verso üretilen fabrikada eskisi gibi Corolla Sedan veya Corolla SW üretilecek.
Toyota’da üretim planlarının en az iki yıl önce alındığı göz önüne alındığında yeni model en erken 2012’de Yeni Auris ile beraber çıkacak. Yine Türkiye’nin bir sedan otomobil ülkesi olduğu düşünülünce yeni modelin Corolla Sedan veya dengi bir otomobil olması ihtimali güçleniyor.
Corolla Sedan’la başladı
Toyota Otomotiv Sanayi (Toyota Türkiye), Toyota’nın Japonya dışındaki en büyük 10 fabrikasından biri konumunda bulunuyor. Toyota Türkiye, üretiminin büyük kısmını, çoğunluğu Avrupa’da olmak üzere 30’dan fazla ülkeye ihraç ediyor. Toyota Türkiye hisselerinin yüzde 90’ı Toyota Motor Europe şirketine, yüzde 10’u ise Mitsui&Co., Ltd’ye ait.
Toplamda 3 bin kişinin çalıştığı fabrika yıllık 150 bin araçlık üretim kapasitesine sahip. Toplam 1 milyar avrodan fazla yatırım yapılan fabrika ilk kez 1994’te işe Corolla Sedan üreterek başlamıştı. Daha sonra Corolla Sedan’ın yeni versiyonlarını üreten fabrika Corolla Wagon ve Verso’yu da bantlarından indirmişti.
Türkler değişim istiyor
Avrupa’da Toyota tarafından yapılan anket Türkiye’nin Avrupa’ya göre dizayna daha çok önem verdiğini gösterdi. Avrupa’da kullanıcıların yüzde 37’si dizayna, yüzde 63’ü ise pratikliğe önem veriyor. Türkiye’de ise oran daha yüksek. Türklerin yüzde 49’u dizayn derken yüzde 51’i pratikliği önemsiyor.
Aynı araştırmaya göre otomobilde değişime Avrupalıların yüzde 44’ü evet derken Türkiye’de oran yüzde 67’yi buluyor. Çok dalgalı olan pazara rağmen Türkiye’de çıkan bu rakam Toyota yetkililerini bile şaşırtıyor.
Müşterilerin yüzde 85’i tekrar ‘Toyota’ dedi
Toyota’nın Türkiye’de yaptığı anket çalışması müşterilerin ‘pedal’ sorunundan sonra bile markaya güvendiğini gösterdi. Toyota’nın pedal sorunuyla ilgili geri çağırma kampanyasının Toyota marka araç alma eğilimine etkisini değerlendirmek için yapılan ankete 1378 kişi katıldı. Katılımcılardan 671’si mevcut Toyota müşterisi, 761’i ise 2009 yılında Toyota Plazalar’ı ziyaret etmiş ve Toyota almamış müşterilerdi. “Bir sonraki araç alımınızda Toyota marka araç almayı düşünür müsünüz?” sorusuna anket katılımcılarının yüzde 73’ü “Evet” dedi. Bu soruya diğer marka otomobil müşterilerinin yüzde 62’si olumlu yanıt verirken hâlâ Toyota müşterisi olanların yüzde 85’i ‘evet alırım’ dedi.
Avrupa rakamları da Türkiye ile aynı çıktı. Müşterilerin sadece yüzde 15’i pedal sorununun kendilerini kötü etkilediğini belirterek bu soruya ‘hayır’ cevabını verdi.
‘Yerli Auris’i öne çıkaracağız’
İlk kez 2007 yılında Adapazarı Toyota fabrikasında üretilmeye başlanan Auris makyajlandı. Toyota’nın beğenilen HB modeli Auris’te dış tasarımının yanısıra iç mekân ve ergonomi özellikleri de yenilendi. Toyota Türkiye, martta Avrupa ile aynı anda satışa çıkacak Auris’e daha çok önem verecek.
Türkiye’de 2007’de sınıfında yüzde 15.6 pazar payı alan Auris 2008’de yüzde 12.8’e, geçen yıl ise yüzde 10.2’ye gerilemişti. Araç Nisan 2007’den Aralık 2009’a kadar 13 bin 200 adet sattı. Satışlarında yüzde 60’lık kısmı Corolla’nın oluşturduğunu anlatan Toyota Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt, “Bundan sonra Auris’in önemi artacak. 2010 hedefimiz pazar payını yüzde 15’e çıkarmak ve 5 bin adet satmak” dedi.
Günde 1000 araç tamir ediliyor
“Auris bizim için çok önemli. Türkiye’de üretilen bu modelin altını daha çok çizip fabrikayı destekleyeceğiz” diyen Bozkurt, yerli üretim iki modelden biri olanAuris için daha çok çalışacaklarını söyledi. Bozkurt Türkiye’de satılan tüm Verso ve Auris’lerin Adapazarı fabrikasından alındığını belirtti.
Bozkurt, pedal sorunu nedeniyle servise çağrılan 57 bin aracın tamiratını ise mart ayında bitirebileceklerini açıkladı.
Gerekli parçaların 10 Şubat’ta tüm ülkelere dağıtıldığını söyleyen Bozkurt, “Günde 1000 araç onarıyoruz.
Şimdiye kadar 12 bini geçtik. Pazar günleri açık olmamıza rağmen müşteriler gelmiyor. ‘20 bin bakımıma az kaldı o zaman geleyim’ diyorlar. Hepsi düzenli gelirse mart ayında bitiririz” dedi.
Yenilenen Auris’in 1.33 litrelik yeni benzinli motoru sadece Comfort donanım versiyonuyla nisan ayında gelecek. 99 PS’lik güce sahip bu yeni motor manuel şanzımanla 6 litre yakıt tüketiyor.
Toyota bu küçük motorlu Auris’le daha geniş kitlelere ulaşmaya çalışıyor. Ayrıca Yeni Auris’in 1.6 litre benzinli ve 1.4 litre dizel seçenekleri de bulunuyor. Yenilenen Auris 39 bin 200 TL’den başlayan fiyatlarla Toyota yetkili satıcılarında.
Kaynak Radikal gazetesi