16 Nisan 2010 Cuma, Saat 20:00
Adana Büyükşehir Belediyesi Konser ve Tiyatro Salonu
Seyhan 01120 Adana
Şef :
Robert BOKOR
Solist :
Marija BOKOR Piyano
Konser Programı:
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Coriolan Uvertürü Op.62
Coriolan Overture Op.62
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Piyano Konçertosu no.1 Op.15 Do Majör
Piano Concerto nr.1 Op.15 in C Major
* Allegro con brio
* Largo
* Rondo. Allegro scherzando
ARA
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Senfoni no.38 KV 504 Re Majör Prag
Symphony nr.38 KV 504 in D Major Prague
* Adagio Allegro
* Andante
* Finale. Presto
Robert BOKOR
Makedonya doğumlu, müzik ile erken yaşta iç içe olan Robert Bokor çok genç yaşta keman için olağanüstü yetenek gösterdi. Hemen Belgrad Mokranjac Müzik Okuluna alındı ve keman çalışmalarına başladı. Kısa bir süre içinde, sayısız ödüller ve yarışmalar kazanmak için birçok yarışmaya katıldı aynı zamanda birçok televizyon ve radyo programlarına katılmıştır. Belgrad Müzik Akademisinden mezun olduktan sonra solo, oda müziği, şeflik ve bunun gibi birçok imkânın kendisine kapı açtığı İsviçreye yerleşmiştir.
Hem kemancı hem orkestra şefi olan Robert Bokor ilk konserini 11 yaşında Belgrad Filarmoni Orkestrası ile verdi. O zamandan bu yana bir kemancı olarak kariyerini geliştirmiştir. Performansları Avrupa'da büyük konser salonlarını ve İsrail, Amerika Birleşik Devletleri, Güney Amerika ve Asya gibi dünyanın her kıtasını kapsar.
Belgrad Filarmoni gibi birçok orkestra ile işbirliği içinde çalışmıştır. Budapeşte Senfoni Orkestrası, Romanya Ulusal Radyosu, Roma Senfoni Orkestrası, Ren Devlet Filarmoni Orkestrası, St. Gallen Senfoni Orkestrası, Liechtenstein Senfoni Orkestrası, Koszalin Filarmoni, Wroclaw Filarmoni, Israel Sinfonietta, Lancaster Senfoni ve Avusturya Arpeggione Oda Orkestrası bunlardan bazılarıdır.
Günümüzde Robert Bokor Belgrad Filarmoni Orkestrasının müzik direktörlüğünü yapmaktadır ve Avusturya Arpeggione Oda Orkestrası ile çalışmalar yapmaktadır.
Geçen sezon, M. Rozsanın keman konçertosunun Budapeştede ilk kez seslendirilişi ve Benjamin Britten'ın keman konçertosunun (Wrocław) Vratislavda Lutoslawski Filarmoni ile seslendirilmesi gibi ilkleri gerçekleştirmiştir. Bu sezon Robert Bokor, Budapeşte'nin MAV Senfoni Orkestrasına dönmüştür. 2010 yaz aylarında İsviçrede, Erlach Müzik Festivalinde oda müziği seri konserleri gerçekleştirecektir. Büyük bir üslup çeşitliliğinin aranan bir sanatçısı olarak, kendisine adanmış yeni eserlerin dünyada ilk seslendirilişini ve yaptığı birçok modern müzik konseri ile çağdaş müziğin güçlü bir savunucusu olmuştur.
Aynı zamanda aktif ve tutkulu bir öğretmen olan Robert Bokor 1998 ile 2004 yılları arasında St.Gallen Müzik Akademisi öğretim üyesi oldu, 2005 - 2010 yılları arasında St.Gallen Gençlik Senfoni Orkestrasının çalışmalarını ve şefliğini yaptı. 2007 yılından bu yana, 2007 yılından bu yana, St Gallen Üniversitesi, Kantonal Okulu'nda öğretim görevlisidir.
Sanatçının kullandığı enstrüman 1749 yılı Pietro Bagatella yapımıdır. Alternatif olarak, çağdaş keman yapımcısı Dejan Blagojeviç tarafından yapılmış olan bir Guarneri kopyası üzerinde performans göstermektedir.
Marija Bokor / Piyano
Marija Bokor 1992 yılında, İsviçre / St.Gallende Sırbistanlı bir ailede dünyaya gelmiştir. Babası kemancı ve orchestra şefi olan Robert Bokor, annesi de viyolonselcidir. Erken yaşlarda müzik ile iç içe bir şekilde büyümüştür, İlk piyano derslerine altı yaşında, Prof. Emma Friedman ile başlamıştır, gelenek olarak Rus Piyano okulu ile eğitim görmüştür. Kısa bir süre içerisinde İsviçrede, Avusturya ve Leichensteinda yarışmalara katılmıştır ve birçok orchestra ile solo konserler vermek için davetler almıştır.
Ardından Prof. Oliver Schnyderin özel sınıfına aloındıktan sonra eğitime Avusturyada Feldkirch Konservatuarında devam etmiştir. Arbo Waldma ve Homero Franceshın masterclass sınıflarında ileri derece eğitim almıştır.. 2008 yılında İtalyada yapılan "Vittoria Caffe Righetti yarışmasında birincilik ödülünü kazanmıştır. 2009 yılında Belgrad/Sırbistanda yapılan Davorin Jenko yarışmasında da birincilik ödülü kazanmıştır. Bu başarıların ardından Avusturya Arpeggione Oda Orkestrası tarafından Stars of Tomorrow adlı konser serisinde katılmak üzere davet edildi. Bu günlerde ve ileride İsveç Bremgarten Senfoni Orkestrası, Türkiyede Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası, Sinfonica Juvenil de Sao Paolo, Avusturya Kärtner Senfoni Orkestrası ile vereceği konserler bazılarıdır. Aynı zamanda da Sarajevo Winter Müzik Festivalinde solo resital de dahil olmak üzere ve birçok davet almıştır.
Coriolan Uvertürü Op.62
Beethoven 1807 yılında artık ünlü bir bestecidir: Üç yıl önceki Eroica Senfonisini, iki yıl önceki Fidelio Operasını, bir yıl önceki Keman Konçertosu ile Appassionata Piyano Sonatını yazmıştır. O yıl önce baharda 4. Senfonisini tamamlar; yüzyılın başında ilk belirtileri başlayan sağırlığı henüz onu fazla rahatsız etmemektedir. Onun Avusturya imparatorluk sarayı katibi heinrich Josef von Collinin Coriolanus adlı dramına ilgi duyması da,eserdeki karakterlerin çatışması nedeniyle olmuştur. Bu eseri önce opera şeklinde bestelemeyi düşünmüşse de, metin onu tatmin etmediğinden eserin temsili için bir uvertür yazmıştır. Ancak bu uvertür de, eser çok ender temsil edildiği için sonradan bir koonser uvertürü olarak tanınmıştır. Zaten Beethovenin tüm uvertürleri gibi, bu isme uygun bir ön müzik olmaktan çok, belirgin bir karakter uvertürü niteliği taşımaktaydı.
Bir senfonik şiir anlatımındaki Coriolan Uvertürü, 4/4lük ölçüde, çabuk ve parlak (Allegro con brio) tempoda, bestecinin trajik tonalitesi karanlık do minörde, buruk havada, ancak kararlı şekilde başlar. Yaylıların unison girişi orkestranın sert akorlarıyla kesilir; iki kez tekrarları izleyen iki akordan sonra ilk tema duyulur: hafifçe, sekizlik notalarla beliren sert motif Coriolanın kahramanlığını onun dinmek bilmeyen ihtirasını vurgular. Keman ve viyolaların sunduğu tema kısa bir gelişimden sonra yerini ikinci temaya bırakır. Bu güzel ve sakin tema iki kadının Coriolanda uyandırdığı samimi vatan sevgisi, soylu insanlık ve vicdan duygularını ışıklı Majör tonda yansıtır. Uvertür bu iki temanın, bu iki duygunun çatışması olarak sürer. Sonradan kemanların füg olarak başlattıkları bir üçüncü motif,viyola ve viyolonsellerde arpejlerle işlenir. Gelşim ise tutkulu ve dramatik bir codaya ulaşınca Coriolanın ölümü tanımlanır. Bu trajik son, girişteki temanın parçaları şeklinde duyulur. Coriolanın gururlu teması bas yaylılarda ölümün mantığını yansıtmaktadır. Ses azalırken üç yumuşak nota, piyano (hafif) olarak yaşamına son veren kahramanın sönen nabız vuruşlarını sembolize eder.
Ludwig van Beethoven Piyano Konçertosu no.1 Op.15 Do Majör
Beethovenin, bazen Piyanolu Senfonisi olarak nitelendirilen piyano konçertolarında sonat formu temel alınmış olmasına karşın, bunlardaki konçertant -yarışmacı- özellik konçerto vasfını ön plana çıkarır ve bu beş piyano konçertosu klavyeli çalgılar repertuarında baş köşeye yerleştirilir. Beethoven de önceki Viyanalı klavye bestecileri Haydn ve Mozart gibi bu çalgının ustasıydı ve piyano tüm yaşamı boyunca ona eşlik etmişti. Beethoven özellikle Mozartın piyano ile orkestra arasında kurduğu dengeli diyaloglara ve parlak solistik pasajlara daha çok kendi iç dünyasının savaşımını, kendi gelişmiş dünya anlayışını, kendi kişiliğinin damgasını, birazda piyano yapımındaki yenilikleri de değerlendirerek yansıtmıştır. Beethovende piyanonun tınısı daha güçlü, daha parlak, daha keskindir ve onun kendi kişiliğine, dinamiğine uygun bir etkileyiciliktedir. Kendi piyano konçertolarını kendi yorumlayan Beethovenin son piyano konçertosunu 1809da tamamladıktan ve 1812de de tümüyle sağır olduktan sonra konçerto yazmak için bir nedeni de kalmamıştır. Piyanoyu içeren bir oda müziği ya da bir sonatın çok kez yarumlanmasına karşın, konçertoların bir ya da iki kere çalınmakla kalması da bunda etken olmuştur.
Do Majör Piyano Konçertosunun 1.Bölümü, 4/4lük ölçüde, eserin ana tonalitesinde -Do Majörde- çabuk ve parlak (Allegro con brio) tempoda başlar. Biraz bir askeri marş havasında, Mozartı anımsatan karakterdeki giriş soliste yol gösterinceye kadar sık sık ton değişimi gerçekleşir. Bu, iki buçuk dakikaya kadar süren girişte yeni temayı Mi bemolde duyurduktan sonra 47. Mezürde üç kademe ile, önce 56. Mezürde fa minöre, 63. Mezürde sol minöre, sonra tekrar Do Majöre döner. Geliştirim de bu üç tonalite üzerine kurulacaktır. Beethovenin tüm konçertolarında olduğu gibi yine en uzun olan bölümde şen ve şakacı bir tavır da görülür: kemanlar yan temayı tam duyuracakları anda, tema birden yok olur, ancak 154. Mezürde ortaya çıkar. Solist de orkestranın duyurduğu temayı çalacak yerde yep yeni bir temayla girer. Beethoven ilk kadansta da üç kademeli Mi bemol-Fa-Sol seslerini yansıtır. Üçüncü kadans uzun ve oldukça zor, ani bir doğaçlama yapısındadır. Bölüm bir final havasında güçlü akorlarla sona erer.
2. Bölüm La bemol Majör tonda, 4/4lük ölçüde, ağır ve geniş (Largo) tempoda İtalyan şarkısı havasındadır. Bu içli ezgiye özellikle, klarrinet de büyük katkıda bulunur. Bu kez hemen solist çok hafif bir eşlikte bölümü başlatır ve atmosferi belirler. Piyanonun egemenliğinde, trillerle de süslenerek gelişen bölümde yalnızca orkestra ara bölmeleri biraz güçlü (forte) ilan eder, ancak hep hafif eşlikte kalır. Piyano bir ara Viyana danslarını da zarifçe anımsatır ve klarinetle güzel bir diyalog oluşturur. Bölüm yine çok hafif sona erer.
Canlı bir Rondo havasında önce piyanonun duyurduğu temayla giren 3. Bölüm, 2/4lük ölçüde, Do Majör tondadır. O devirde çok beğenilen bu parlak finalde ilk bölümün de etkisi sezilir: Yine 89. Mezürde Mi bemole giden ve değişik modülasyonlardan geçen tonalite yine Do Majöre dönerek,biraz Latin ve Caz unsurlarına benzeyen -Haydn ve Mozarta yabancı- bu finalle, beethoven şakacı yönünü de sergiler. Sonda, ağırlaşan ve hafifleyen, ancak ani bir yükselişle fortissimo patlayan son mezürler bu şakayı güçlendirir.
W.A.MOZART Senfoni no.38 KV 504 Re Majör Prag
Yaşamını bestecilikle kazanmak için 1781de Viyanaya yerleşen Mozart, yeniden senfonik müzik yazmaya ancak 1786da başlayabildi. Re Majör 38. Senfoni de aynı yıl bestelendi, 6 Aralık 1786 günü tamamlandı. İlk seslendirilişi de 19 Ocak 1787de Figaronun Düğünü Operasının sahneye konulması için gittiği Pragda yapıldı. Viyanada sadece 9 kez oynanan ve Mozart için her zaman bir umut kaynağı olan Figaro, Pragda başarı kazandı ve defalarca temsil edildi. Re Majör Senfoni de Praglı müzikseverler tarafından çok beğenildi ve besteci, Prag Operası için Don Giovanniyi yazma teklifini aldı.
Prag Senfonisi adıyla da anılan eserin 4/4lük ölçüde ve Re Majör tondaki 1. Bölümü kısa ve törensel ağırlıktaki bir Adagio ile başlar. Daha sonra minör tonda duyurulan tema Don Giovanniden çizgiler taşır. Çabuk (Allegra) tempodaki bölmedeki tema ise, iki kısımdan oluşur: Birincisi yalnız yaylı çalgılarda duyulur; ikincisi, küçük üçlüler (terzet) halinde fagotlarla yansıtılır... Ağırca (Andante) tempoda, 6/8lik ölçüde, Sol Majör tondaki yumuşak ve duygulu 2. Bölümde trompetler ve timpani yoktur. Ana tema minör tona geçerek acılı bir yakarış havasına bürünür. Çekingen bitiş, bölümün şiirsel havasını artırır... 3. Bölüm, 2/4lük ölçüde, Re Majör tonda ve çok hızlı (Presto) tempodaki final ise Mozartın stili için şaşırtıcıdır. Alışılmış menuetto bölümünün olmayışı nedeniyle eser, Menuettosuz Senfoni olarak da anılır. Üflemeli çalgıların ustaca yazılmış partileri, çevik fagot partileri eşliğinde duyurulan çocukça neşeli havasıyla ilgi çeker. Durmak bilmeksizin sürüp giden acelecilik, Mozartın ruhsal huzursuzluğunun taşıp kabarmasını yansıtır.
GELECEK HAFTA
23 NİSAN 2010 GENÇ KUŞAK SOLİSTLERİ & 23 NİSAN ÇOCUK BAYRAMI HAFTASI
Şef / Conductor:
Burak TÜZÜN
Solistler / Soloists:
Kaan ALICIOĞLU Keman
Mertol DEMİRELLİ Piyano
Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası Çocuk Korosu
Konser Programı:
Wolfgang Amadeus Mozart
Keman Konçertosu no.1 KV 207 Si-bemol Majör (1. Bölüm)
Violin Concerto nr.1 KV 207 B flat Major (Ist Movement
Wolfgang Amadeus Mozart
Piyano Konçertosu no.23 KV 488 La Majör
Piano Concerto nr.23 KV 488 A Major
Çocuk Korosu ve Orkestra için Marşlar ve Şarkılar
Marches and Songs for Childrens Choir and Orchestra
--
Saygilar;
Cukurova Devlet Senfoni Orkestrasi Keman Sanatcisi Ugur YENILMEZ
E-posta:
cukurovasenfoni@gmail.com
Web:
http://www.cukurovasenfoni.orgCukurovaSenfoni Toplulugu:
http://groups.google.com/group/cukurovasenfoniFacebook CukurovaDevletSenfoniOrkestrası Toplulugu:
http://www.facebook.com/group.php?gid=100225645396&ref=mfTel:
0322 4545018
Adres:
Cukurova Devlet Senfoni Orkestrasi Buyuksehir Belediye Konser Salonu Atatürk Caddesi 01120 Seyhan/ADANA
> Gondermis oldugumuz e-posta da yazi karaterleri problemli ise ek olarak gonderilen dosyalar dan faydalanabilirsiniz.
> Cukurova Devlet Senfoni Orkestrasi Konserlerini Buyuksehir Belediyesi Konser Salonun da Gerceklestirmektedir.Orkestra Yonetimi Gerektiginde Program Degisikligi Yapabilir.
> Bilgilendirme adina gondermis oldugumuz bu e-postalari almak istemiyorsaniz cukurovasenfoni1@gmail.com adresimize e-posta gonderiniz.
--
Bu iletiyi CukurovaSenfoni topluluğuna abone olduğunuz için aldınız.
Bu topluluktan aboneliğinizi iptal etmek için cukurovasenfoni+unsubscribe@googlegroups.com adresimize ! BOŞ ! bir e-posta gönderiniz !