Gönderen Konu: Çekiş Kontrol Sistemleri  (Okunma sayısı 2250 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« : Nisan 11, 2010, 15:29:11 »
  Bazı durumlarda ve özellikle bazı araçlar ile kalkış 2. hatta 3. viteslerde yapılmak zorunda olabilir. Mesela kaygan zeminlerde ve yüksek güçlü araçlarda.

Toyota Club Türkiye

Çekiş Kontrol Sistemleri
« : Nisan 11, 2010, 15:29:11 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Betonn
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #1 : Nisan 11, 2010, 20:37:02 »
hakan abi 3 fazla olmadımı biraz ? :)
sabır suskunluk değil..işitilmeyen bir feryattır

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Shiro (beyaz) ve ben
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • 5 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #2 : Nisan 11, 2010, 23:11:07 »
Düz yolda biraz yavaş bırakarak olabilir her halde de. Yokuş yukarı zor bence. "Yokuş yukarı" kısmı beni düşündürüyor.
Yoksa birkaç şirin aksesuar için, ya da uymak için sürüye,...  Binmeli mi konserve kutusuna araba diye,
Veremem üç kuruş daha diyerek yedek parçaya,...  Boyun mu eğmeli her nissan ya da honda'ya..
İstemem eksik olsun..!  
    Corona de Bergerac

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #3 : Nisan 12, 2010, 08:18:04 »
  Belli dereceden çok kaygan zeminlerde ve bazı araçlarda, çekiş kontrol sistemi kapalı iken, 2. vites dahi kalkış için yeterli olamayabiliyor. Bu durumda kalkışta 3. vites kullanılabiliyor. :) Hatta daha da ilerisi, Ariel Atom gibi araçlar 4. vitesde kalkışı bile isteyebiliyor. :) Zaten bu tip araçlarda ve belli zeminlerde, düşük viteslerde, kalkışda patinajı kesmek (çekiş kontrol sistemleri kapalı iken) olanaksız gibi birşey.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #4 : Nisan 12, 2010, 08:40:59 »
Hakan abinin söylediklerine katılıyorum, hatta kendim deneyerek gördüm. Özellikle 300 beygir ve yukarı güce sahip araçlarda (çekiş kontrol sistemi kapatılınca veya bu sistem yoksa) aracı zorunlu olarak daha yüksek viteste kaldırmak zorunda kalıyorsunuz. Gerçi yeni araçların neredeyse tamamında bu sistem var ve bazılarında (konfor için üretilenlerin bazılarında) istesenizde devre dışı bırakamıyorsunuz.
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 99 Avensis 2.0 Manuel L/B idi...
    • 2011 1.6 comfort corolla...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #5 : Nisan 12, 2010, 12:44:56 »
Mehmet bey kuru zeminde dediğiniz gibi güçlü araçları kaldırmak çok zor, karlı buzlu zeminde 100-110 beygir hatta daha düşük güçlü araçları kaldırmak bile zorlaşıyor. bu gibi durumlarda aracın patinaj önleme sistemi yoksa aracın gücünü yola tam aktarmaması için yüksek vitesle kaldırmak ve yolda yüksek vites düşük devir kullanmak daha mantıklı.

ayrıca şu yüksek viteste aracın yokuş aşağı kayması olayına yapılan bazı yorumları okuyunca şaşırdım. aracın ağırlığına ve yokuşun dikliğine göre tekerlerin motoru döndürmesinden daha mantıklı ne olabilirki. hatta orada kontak açık olsa araç çalışır ve devam eder.
Eğer bir gün dünyaya ait çok büyük bir derdin olursa...
Rabbine dönüp "Benim büyük bir derdim var." deme.
Derdine dönüp "Benim çok büyük bir rabbim Var.' De....
Mevlâna                                                                                                                                                                                                        2011 1.6 comfort corolla...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 180
  • Model Yılı: '14
  • 175 kere teşekkür etti
  • 129 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #6 : Nisan 12, 2010, 16:23:19 »
...şu yüksek viteste aracın yokuş aşağı kayması olayına yapılan bazı yorumları okuyunca şaşırdım. aracın ağırlığına ve yokuşun dikliğine göre tekerlerin motoru döndürmesinden daha mantıklı ne olabilirki. hatta orada kontak açık olsa araç çalışır ve devam eder.
Eski nesil dizeller çalışıveriyorlardı. Çiftlikteki traktörden bilirim.:D
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Shiro (beyaz) ve ben
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • 5 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #7 : Nisan 12, 2010, 17:20:32 »
Onlar tamam arkadaşlar da konu düz yol veya yokuş aşağı değil, :)
 kaygan zemin değil, aşırı güçlü araç değil.
Yokuş yukarı duran bir avensis, üçüncü viteste kalkar mı? Veya kalkmalı mı?

Performans bir yana vites oranları da, debriyajın karakteri  de araçtan araca değişir.
Yoksa birkaç şirin aksesuar için, ya da uymak için sürüye,...  Binmeli mi konserve kutusuna araba diye,
Veremem üç kuruş daha diyerek yedek parçaya,...  Boyun mu eğmeli her nissan ya da honda'ya..
İstemem eksik olsun..!  
    Corona de Bergerac

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #8 : Nisan 12, 2010, 18:29:00 »
  Doğru söylüyorsun Ahmet, bunun (başlıktaki soru) cevabı önceki sayfada verilmişti sanırım.

 Bu aracın motor (Avensis) gücü ile de ilgili ancak söylenen durumda (yokuş yukarı 3. vitesde kalkış) bir ihtimal olabilir (yokuşun eğimide önemli) ancak aracın 3. vitesde olduğu sürücü tarafından anlaşılır. :) Ama böyle birşey yapmamalı şanzıman ve debriyaj sistemi açısından.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Shiro (beyaz) ve ben
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • 5 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #9 : Nisan 13, 2010, 10:30:30 »
:) Karışık yazmışlar birinci sayfada. Tane tane yazın.. yaşlı adamım ben.. :)

Neyse bu çekiş kontrol'ün kalkışta işe yaradığını öğrenmiş oldum. ABS'nin tersi gibi bişey o zaman bu, kalkışta patinaj korkusu olmadan tam gaz vermek mümkün. (?)
Yoksa birkaç şirin aksesuar için, ya da uymak için sürüye,...  Binmeli mi konserve kutusuna araba diye,
Veremem üç kuruş daha diyerek yedek parçaya,...  Boyun mu eğmeli her nissan ya da honda'ya..
İstemem eksik olsun..!  
    Corona de Bergerac

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #10 : Nisan 13, 2010, 10:55:14 »
ABS'nin tersi gibi bişey o zaman bu, kalkışta patinaj korkusu olmadan tam gaz vermek mümkün. (?)

Aynen öyle Ahmet abi :)
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #11 : Nisan 13, 2010, 15:47:35 »
  Sistemin özelliğine göre, patinaja düştüğü anda sistem müdahale edip patinajı önleyebilir. Ancak bu durumda hızlı kalkış hayal olur. :)
 Özellikle rampa çıkışlarında ve kalkış anında, özellikle lastiklerden birisi kaygan yüzeyde, diğeri nispeten daha çok tutunan yüzeyde ise, patinaj aracın bir yöne doğru (yüzeyin kaygan olduğu) yönelmesine ve yoldan çıkmasına neden olabilir. Çekiş kontrol sistemi bunu da önler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #12 : Nisan 13, 2010, 17:42:58 »
  Sistemin özelliğine göre, patinaja düştüğü anda sistem müdahale edip patinajı önleyebilir. Ancak bu durumda hızlı kalkış hayal olur. :)
 Özellikle rampa çıkışlarında ve kalkış anında, özellikle lastiklerden birisi kaygan yüzeyde, diğeri nispeten daha çok tutunan yüzeyde ise, patinaj aracın bir yöne doğru (yüzeyin kaygan olduğu) yönelmesine ve yoldan çıkmasına neden olabilir. Çekiş kontrol sistemi bunu da önler.

Çekiş kontrol sistemi bazı araçlarda (mesela camry'de), aynı zamanda göreceli olarak ön tekerler ile arka tekerlerin dönme hızını da birbirine eşetliyor. Ön tarafa yada arka tarafa farklı ebatta lastik takılması veya lastiklerin birinin havasının az olması durumunda bile, çekiş kontrol sistemi devreye girerek sistemi kontrol ediyor ve sonrasında hata ikazını veriyor. Mantık aynı ABS'de ki gibi (örneğin önden çekişli camry için- bu sisteme sahip çok fazla araç bilmediğim için sürekli bunu örnek veriyorum), ön lastikler patinaja düştüğünde anlık olanak tekerlerin dönüş hızlarını göreceli olarak sabitliyor. Yani sadece öekiş veya itişin olduğu tekerlerin arasında değil, değil teker arasında da bağlantı kuruluyor. Bu sayede yumşak zeminde aracın gömülmesi veya sürekli patinaja düşmesi engelleniyor. Şu anda bunun en mükemmel örneği benim bildiğim kadarıyla, sınıflar çok farklı da olsa Toyota LC'de var

Düzenleme: Bunun bir diğer avantajı hızlı kalkışları da mümkün kılması ;)
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #13 : Nisan 13, 2010, 18:47:33 »
  Sistem güzelmiş Mehmet ama çekişin olduğu aks grubu algılamalarının faydalarını anladım fakat çekişin olmadığı aks grubuna (lastik hava basınçlarını algılama dışında) ne gibi bir müdahale ve algılama ve fayda sağladığını tam çözemedim.
 Peki sistem kaymayı tespit ettiğinde, tork müdahalesinde (kesme) bulunmuyor mu? Çünkü benim bildiğim bu gibi durumlarda elektronik sistemler direk motora ya da frenelre müdahale ederek ya fren uyguluyorlar (Esp ve gelişmişliğine göre gerekli akslara), ya da motor torkunu (elektronik olarak müdahale ederek) düşürüyorlar. Bu durumda da hızlı kalkış gerçekleşme olasılığı ortadan kalkıyor. Tıpkı F1 araçlarında olduğu gibi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Shiro (beyaz) ve ben
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • 5 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #14 : Nisan 13, 2010, 20:47:31 »
Tahminimce kalkışın daha hızlı mı daha yavaş mı olacağı zeminin ve lastiklerin durumuna bağlı olur. Ama gaza basmanın daha güvenli olacağı kesin. aynı ABS-Durma mesafesi ilişkisi gibi... Yanılıyor muyum?
Yoksa birkaç şirin aksesuar için, ya da uymak için sürüye,...  Binmeli mi konserve kutusuna araba diye,
Veremem üç kuruş daha diyerek yedek parçaya,...  Boyun mu eğmeli her nissan ya da honda'ya..
İstemem eksik olsun..!  
    Corona de Bergerac

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #15 : Nisan 13, 2010, 21:09:33 »
  Orası doğru Ahmet ama çekiş kontrol sistemi devreye girerse (lastiklerin yere tutunma kuvvetinden daha fazla gücü lastiklere aktarırsak) bu sefer sistem motora elektronik olarak müdahale ediyor ve torku düşürüyor. Bu da kalkışda daha yavaş kalınmasına (tamamen spor kullanım kastım) sebep olabiliyor. Tabi bu sistem hiç olmasa, patinajdan dolayı yine kalkış yavaş olur. Öneli olan patinaja düşürmeden ancak limitte kalkış yapabilmek spor kullanım düşünülürse. Normal kullanıcı ve kullanım için elbetkide bu sistemler çok büyük fayda ve konfor sağlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #16 : Nisan 14, 2010, 10:40:49 »
  Sistem güzelmiş Mehmet ama çekişin olduğu aks grubu algılamalarının faydalarını anladım fakat çekişin olmadığı aks grubuna (lastik hava basınçlarını algılama dışında) ne gibi bir müdahale ve algılama ve fayda sağladığını tam çözemedim.
 Peki sistem kaymayı tespit ettiğinde, tork müdahalesinde (kesme) bulunmuyor mu? Çünkü benim bildiğim bu gibi durumlarda elektronik sistemler direk motora ya da frenelre müdahale ederek ya fren uyguluyorlar (Esp ve gelişmişliğine göre gerekli akslara), ya da motor torkunu (elektronik olarak müdahale ederek) düşürüyorlar. Bu durumda da hızlı kalkış gerçekleşme olasılığı ortadan kalkıyor. Tıpkı F1 araçlarında olduğu gibi.

Çekiş veya itişin olduğu aks grubunu tam anlamıyla birebir değil, göreceli olarak birbirinine bağlıyor. Yani mantık olarak çekiş veya itiş olan tekerlerin en yüksek düzeyde yere tutunmasına olanak veriyor bu ise aracın patinaja düşmesini göreceli olarak engelleyerek hızlı kalkışlara imkan sunuyor. Hem fren hem de motora elektronik müdahale sistemi mevcut. ECU da iki farklı program var; ekonomi modundayken, motora elektronik olarak kesme uygulayarak (torku düşürerek), performans modundaykende torku sabit tutup aksa fren uygulayarak bunu mümkün hale getiriyor. Camry 3.5Q (with supercharger) modelinde bu sistem daha gelişmiş durumda, ECU aracın son 10 dakikada ki kullanım verilerine bakarak programı otomatik olarak kendi seçiyor.
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #17 : Nisan 14, 2010, 10:46:32 »
Bu konu çok dağıldı Hakan abi, belki bazı mesajları uygun bir başlık altına taşıyıp, konuya oradan devam edebiliriz
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #18 : Nisan 14, 2010, 17:28:49 »
  Doğru söylüyorsun, hallolmuştur.

 Senin anlattığın bir nevi elektronik diferansiyel kilidi anladığım kadarı ile.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Çekiş Kontrol Sistemleri
« Yanıtla #19 : Nisan 14, 2010, 17:45:06 »
  Doğru söylüyorsun, hallolmuştur.

 Senin anlattığın bir nevi elektronik diferansiyel kilidi anladığım kadarı ile.

Tam olarak olmasa da, öyle düşünülebilir. Çünkü diferansiyel kilidine göre daha göreceli bir bağlantı sözkonusu. Ahmet Egesoy abinin yukarda yazdığı "çekiş veya itişe yönelik, ABS'nin tersi bir sistem gibi" düşünebiliriz.

Şu anda burada benim aracın aynısının üretimini maliyetleri bahane göstererek durdurdular (bazıları ECU'daki çift program nedeniyle diyor, performans modunda emisyon değerleri pek iyi değilmiş). Şu anki normal vvt-i 2000cc ve normal vvt-i 2400cc modellerinde yok, sadece 3500cc Q modelinde bu çekiş kontrol sistemi mevcut; o ise otomatik olarak devreye giriyor.
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem