2001-2002 toyota avensis VVT-İ D-4 aracın arabam.com da yayınlanmış test verileri
TOYOTA Avensis 2.0 VVT-i D4 aracın genel özellikleri
Genel Bilgiler
Görünümünde küçük değişiklikler yapılan Avensis´teki en önemli yenilik, motor kaputunun altında. Yeni direkt enjeksiyonlu ve VVT-i motoruyla hem yüksek performans hem de düşük yakıt tüketimi sunan Avensis, elektronik donanımlarıyla da artık daha güvenli.
Toyota´nın Avrupalı tüketicilerin beklentilerine cevap vermek amacıyla İngiltere´de ürettiği Avensis, 1997 sonunda Carina´nın yerini almıştı. Üç üretim yılının ardından makyaj operasyonuna tabi tutulan Avensis´teki asıl yenilikler dış görünümden çok motor ve güvenlik donanımlarında yapıldı. Yeni Avensis, ülkemize 1.8 litre 129 HP´lik Terra ve 2.0 litre 150 HP´lik Sol donanım versiyonlarıyla ithal ediliyor. Şimdilik sadece manuel şanzımanla satılan Avensis´in otomatik şanzımanlı versiyonları kasım ayından itibaren piyasaya sunulacak. Yurtdışında sedan, liftback ve station wagon karoser seçenekleri bulunan Avensis, Türkiye´ye sadece sedan karoserle ithal ediliyor. Toyota Avensis´ler, diğer Toyota modelleri gibi 3 yıl/100 bin km garantiyle satılıyor.
Karoser, iç mekan
http://arabam.milliyet.com.tr/images...vvti-d4_ic.jpg Makyajlanan Avensis´in dış görünümünde eskisine göre çok küçük değişiklikler yapılmış. Önde eski farlarının yerini daha iyi aydınlatma sağlayan multi-reflektörlü yeni tip farlar alırken tamponun tasarımı da yenilenmiş. Radyatör ızgarasındaysa krom çıtalar kullanılmış ve üzerindeki Toyota logosu büyütülmüş. Avensis´in arka görünümündeyse stop lambalarının tasarımı elden geçirilmiş.
İç mekanda yapılan değişiklikler, kokpitteki bazı iyileştirmelerden ibaret. Avensis´in küçük değişiklikler yapılan kokpitinde genel olarak bütün kumandaların kullanımı sorunsuz. Ahşap görünümlü kaplamalarla takviye edilmiş kokpitte, orta konsoldaki bazı kumanda elemanlarının şeklinin ve yerlerinin değiştiğini görüyoruz. Örneğin eski tip radyo-teybin yerini, ekranı yol bilgisayarıyla ortak kullanan daha gelişmiş bir müzik sistemi almış. Yaris ve RAV4´te de kullanılan yeni radyo-teybin altınaysa dairesel havalandırma kumandaları yerleştirilmiş. Plastik kalitesinde de iyileşme dikkati çekiyor. Avensis´te kapı içindeki elektrikli cam ve merkezi kilit düğmelerinin kullanımı sorunsuz. Kapı tutamağındaki kapaklı küçük göz faydalı. Avensis´in direksiyonun solunda far yükseklik ayarı, elektrikli ve ısıtmalı ayna kumandasıyla far yıkama sisteminin düğmeleri yer alıyor. Bu düğmelerden sadece ayna kumandası direksiyon tarafından perdeleniyor.
Önde ve arkada sürücüyle yolculara geniş oturma alanı ve yeterli baş/diz mesafesi sunan Avensis´in koltuk ayarları manuel olarak yapılıyor. Ön koltukların dairesel kumandayla yapılan sırtlık ayarı pek pratik değil. Geniş ve rahat olan arka koltuğun ortasındaki kol dayanağıysa açıldığında iki bardaklık ve küçük bir göz sunuyor. Vites konsolunda da iki bardaklık bulunuyor.
Toyota Avensis´in 500 litrelik bagaj hacmi orta sınıf bir otomobil için yeterli büyüklükte. Arka koltukları iki parça halinde yatırarak bagaj hacmini daha da genişletmek mümkün. Ancak bagajın yükleme eşiği yüksek kaldığından kullanımı biraz zahmetli.
Motor, performans
Makyajlı Avensis´te en önemli yenilik, motor kaputunun altında gizli. Toyota´nın tüm modellerine uyguladığı VVT-i teknolojisine sahip motorlar artık Avensis´te de yerini aldı. Testini gerçekleştirdiğimiz Avensis Sol´un önde enlemesine yerleştirilmiş, 4 silindirli, üstten çift eksantrikli, 16 supaplı motoru, direkt enjeksiyon sistemine sahip. 1998 cc´lik motor, 5700 d/d´de 150 HP ve 4000 d/d´de 200 Nm maksimum tork üretiyor. Bu motorun en önemli avantajı, direkt yakıt püskürtme sistemine sahip olması. Sistem, yakıtı direkt olarak silindirlerin içine püskürtüyor ve havayla yakıt, silindirlerin içinde karışarak yanma işlemi gerçekleşiyor. Bu işlemle motorun ürettiği güç artarken yakıt tüketimi de düşüyor. Toyota´nın D4 olarak adlandırdığı motor, eski 2.0 litre 128 HP´lik motora göre yüzde 17 daha fazla güç ve yüzde 12.4 daha yüksek tork üretiyor, fabrika verilerine göre yüzde 7 oranında da yakıt tasarrufu sağlıyor. Elde edilen daha fazla güce karşın motorun egzoz gazı emisyonu da yüzde 30 daha düşük gerçekleşiyor.
Tabii bu verim artışında değişken supap zamanlama kontrol sistemi VVT-i´ın (Variable Valve Timing-intelligence) büyük rolü var. Toyota´nın önce Lexus modellerine ardından da Prius, Yaris, Corolla, Avensis, RAV4 gibi yeni modellerine uyguladığı VVT-i teknolojili yeni motorlar, temel olarak daha az yakıtla daha çok verimi amaçlıyor. VVT-i sistemi, motorun farklı devirlerde çalışırken ihtiyaç duyduğu değişken hava emiş ihtiyacını elektronik olarak düzenlemek için emme supaplarının açık kalma sürelerini kontrol ediyor. Sistem emme supaplarının açık kalma süresini, motor devri, sürücünün gaz pedalından verdiği komutlar, motor sıcaklığı gibi verilerden yararlanarak elektronik olarak ayarlıyor. Devirlenmeye çok istekli ve atak olan D4 motor, otombilin kullanımını zevkli kılıyor.
Avensis´le yaptığımız hızlanma ölçümlerinde başarılı veriler elde ettik. 0-100 km/s hızlanmasını 9.1 saniyede tamamlayan yeni Avensis, eski Avensis´e göre 0.2 saniye daha iyi. Bu rakam, otomobilin önemli rakiplerinden Opel Vectra 2.0´dan da 0.9 saniye daha başarılı. Esneklik ölçümlerindeyse Avensis 60-100 km/s hızlanmasını dördüncü viteste 6.9, beşinci viteste 10.1 saniyede gerçekleştirdi. 90-120 km/s hızlanmasınıysa dördüncü viteste 6.2, beşinci viteste 8.9 saniyede tamamladı. Bu elastite verileri, Avensis´le ani hızlanma isteklerinin zevkli, sollamalarınsa güvenli olduğunu gösteriyor.
Test süresince 100 km´de ortalama 7.4 litre olarak gerçekleşen yakıt tüketimiyse Avensis´in bir diğer başarısı oldu. 2.0 litrelik motora sahip, üstelik performanslı bir orta sınıf bir otomobil için 7.4 litrelik tüketim gerçekten iyi bir değer. Bu değer eski Avensis´te 9 litreydi. Toyota Avensis 2.0, 60 litrelik deposuyla 810 km menzile ulaşabiliyor.
Kullanım, konfor
Avensis´in deri kaplı direksiyon simidinin kullanımı kolay. Hıza duyarlı olarak çalışan hidrolik direksiyon, manevralarda kullanım kolaylığı sağlarken yüksek hızlarda da güven veriyor. Genel olarak yumuşak tasarlanan süspansiyon sistemi zeminden gelen darbeleri başarıyla filtre ediyor. Bu yumuşaklık yol tutuşta da problem yaratmıyor. Ancak virajlarda biraz yana ve ani kalkış ya da duruşlarda öne-arkaya yattığı bir gerçek. Yüksek hızlarda dengeli karakter gösteren Avensis, virajlarda da yeni elektronik donanımları sayesinde sorun yaşatmıyor. Standart olarak elektronik araç denge kontrol sistemi VSC (vehicle stability control) ve çekiş kontrol sistemi TRC´yle donatılan Avensis, gerek virajlarda gerekse kaygan zeminlerde güvenle yol alıyor.
Toyota Avensis´in gürültü yalıtımı da iyileştirilmiş. Özellikle rölantide son derece sessiz ve sarsıntısız çalışan motor, üst devirlerde de rahatsızlık yaratmıyor. Aynı şekilde yol ya da lastik gürültüsü de Avensis´in kabinine sızmıyor. Yaptığımız ses ölçümlerinde Avensis´in gürültü düzeyini rölantide 43 dB(A), 100 km/s hızda 61 dB(A) ve 130 km/s hızda 66 dB(A) olarak ölçtük. Bu değerler yenileme çalışmasından önce 2-3 dB(A) daha yüksekti.
Güvenlik donanımları zenginleştirilen Avensis´te standart sunulan sürücü, yolcu ve yan havayastıkları, elektronik fren gücü dağıtıcısı EBD destekli ABS fren sistemi, VSC ve TRC sistemleri, rakiplerine göre üstünlük sağlarken sürücü ve yolcularına güveni hissettiriyor. Avensis´le yaptığımız fren testlerinde 100 km/s hızda yaptığımız panik frenlerde otomobilin 40 metre mesafede dengeli ve güvenli şekilde durduğunu gördük.