Gönderen Konu: Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?  (Okunma sayısı 3907 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« : Ocak 31, 2007, 18:41:12 »
JANT ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ ?


Çoğumuz jantları otomobilin çekiciliğini arttıran dış görünüm unsurlarından biri olarak biliriz. Ancak jantlar, sadece otomobilin görünümüne değil, performansına ve yol tutuşuna önemli katkıda bulunur.

Otomobil teknolojisinde kısa sürede yaşanan baş döndürücü gelişmeler, motor ve karoser kadar jantların tasarımında da kendini gösteriyor. Özellikle jantın ağırlığı, ölçüleri, konstrükisyonu ve dizaynında yapılan değişiklikler, otomobillerin performansını ve
yol tutuşunu önemli ölçüde arttırıyor. Bununla birlikte, son yıllarda yapılan araştırmalar jantın, fren sisteminin soğutulmasında da etkili olduğunu gösteriyor. Bu nedenle jant hazırlanırken, mümkün olduğunca dayanıklı ve aynı zamanda kollu tasarım olmasına dikkat ediliyor. Otomobil yol alırken, jantın rotasyonuyla sirküle edilen hava, kolların arasından fren diskine iletiliyor ve böylece frenlerin daha verimli olması sağlanıyor.

Ölçüsü nasıl olmalı ?

Otomobilin motor gücü, ağırlığı ve büyüklüğü gibi unsurlar, jant ölçülerinin belirlenmesinde büyük rol oynuyor. Yüksek güç üreten bir motorun gücünü yola aktarabilmesi için çekişinin iyi olması, bunun için de lastik yüzeyinin uygun genişlikte olması gerekiyor. Dolayısıyla lastikle jant genişliği uyumlu olmalı. Küçük sınıftaki otomobiller için 12 inçten başlayan jant çapı, büyük ve yüksek performanslı otomobillerde 20 inçe kadar çıkıyor. Jant malzemesinin dayanıklılığı da önemli bir faktör. Özellikle ülkemiz yol şartları göz önüne alınacak olunursa, jantın sağlamlığı daha da önem kazanıyor. Çünkü kalitesiz bir jant, darbelere dayanıklı olmadığı taktirde ölümcül kazalara neden olabiliyor. Çelik ve hafif metal alaşımlı olmak üzere iki gruba ayrılan jantlar, motorsporlarından elde edilen tecrübelerle geliştiriliyor. Böylece daha sağlam ve uzun ömürlü olması sağlanıyor. Alüminyum, çelik, titanyum, magnezyum ve son alarak da karbonfiber malzemesinin de katılımıyla farklı ağırlık ve dayanıklılıkta üretilen jantlar, tek ya da çok parçalı olabiliyor.

Çok parçalısı daha avantajlı

İki veya üç parçadan oluşan bir jantın, tek parçalıya göre önemli bir avantajı, daha sağlıklı ve tamir edilebiliyor almasıdır. Herhangi bir darbe nedeniyle jantın kenarı hasar hasar gördüğünde, sadece o parçanın değiştirilmesi mümkün oluyor. Ancak tek parçalı bir jant zarar gördüğünde yenisiyle değiştirmek gerekiyor. Çok parçalı jantın bir diğer kolaylığı, her tip otomobilde kullanılabilmesi.

Farklı ölçülerdeki ara parçalar kullanılırken, jantın ka, jantın karosere göre içeri veya dışarıya doğru konumlanması sağlanıyor. Böylelikle iz genişliği de değiştirilerek, otomobilin yere tutunma gücü artırılıyor. Jantın göbeği olarak adlandırılan bölüm de yine lastiklerin öz genişliğini etkiliyor. Uluslar arası olarak ET harfleriyle simgelenen ofset değeri, jant dış kenarının (O çizgisi) poryaya olan uzaklığını ifade ediyor.

Jant alırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur üreticilerin belirlediği değerlerin dışına çıkılmaması. Türkiye'de hem yerli hem de ithal birçok jant markası var. Jantların TSE standartlarına uygunluk belgesi mutlaka olmalı.


 

Toyota Club Türkiye

Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« : Ocak 31, 2007, 18:41:12 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Lazy Black Sheep
    • www.toyotaclubtr.com
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 55000
  • Model Yılı: '08
  • 96 kere teşekkür etti
  • 126 kere teşekkür edildi
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #1 : Ocak 31, 2007, 23:12:12 »
Jantin boyutunun disinda bu ET degeri cok önemli. Cogu insan araca uyacak jantlarin ET degerlerine kesinlikle bakmiyor. Ancak bu degerler her jant boyu icin de farkli. 17 inchte farkli ve 18 inchte de farkli. Jant alirken ET degerine ETHRO tablosuna muhakkak bakin. O jant genisligine takmayi düsündügünüz lastik uygun mu?
Ey Türk Gencligi, birinci vazifeni hic bir zaman unutma!

"The hottest places in hell are reserved for those who in times of great moral crises maintain their neutrality" Dante

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
    • teknikoto.forumup.com
  • Araç: Hilux
  • Kan Grubu: 0+
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #2 : Şubat 01, 2007, 00:04:34 »
benim araca çelik jantı orjinal olduğu için ve bu tip malzemelere para harcamayı pek uygun olmadığım için yapacak birşeyim yok yalnız tek diyeceğim marka olsun ve e.t. değerine göre aracınza jant alın yoksa verdiğiniz hem para çöper gider hemde canınız riskte kalır

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #3 : Şubat 01, 2007, 02:42:54 »
Alıntı yapılan: mustafa ak
benim araca çelik jantı orjinal olduğu için ve bu tip malzemelere para harcamayı pek uygun olmadığım için yapacak birşeyim yok yalnız tek diyeceğim marka olsun ve e.t. değerine göre aracınza jant alın yoksa verdiğiniz hem para çöper gider hemde canınız riskte kalır
[/quote]


Mustafa Bey, Jantınız orjinal ve de güzelse tabiki niye boş yere para harcayacaksınız. Açtığım konu; bana gönderilmiş bir e-mail di. Bende bunu yeni jant alacaklara belki bir fikir olur amacıyla gönderdim.
Aracın orjinalinden çıkılarak, sadece güzel gözüksün diye yapılmış her masraf bence de hem maddi hem manevi risktir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
    • www.gencts.com
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #4 : Şubat 01, 2007, 09:59:42 »
valla ne yalan soyliyim ben direkt fiyatına bakarım geri kalan degerleri ile pek ilgilenmem cunku bence onemli olan lastiktir.
Parola 61
Türk'lüğünden şeref duyan Sevdamın özü Özgürce dolaştığım sokaklarda aldığım her soluğun verdiği rahatlıktan iba

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #5 : Şubat 05, 2007, 19:20:57 »
Jant alınmaz bence.Jant dediğin aracın üstünde orjinal bulunan jantıdır.

Jant alınmaz bence.Jant dediğimiz aracın üstünde orjinal bulunan jantıdır.
BASTIĞIN YERLERİ TOPRAK DİYEREK GEÇME,TANI!
                                           DÜŞÜN ALTINDAKİ BİNLERCE KEFENSİZ YATANI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: 0+
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #6 : Şubat 05, 2007, 21:34:11 »
NEDEN HAFİF ALAŞIMLI JANT?

Bir çoğumuz hafif alaşımlı jant dendiğinde otomobilimizin spor ve sükseli bir görünüm kazanmasını hedefleriz. Ancak bu tür aksesuarlar sadece dış görünüme kazandırdıkları sportif görünüm dışında otomobilimizin performansına ve yol tutuşuna önemli katkıda bulunur. Otomobil teknolojisinde sürede yaşanan gelişmeler, motor ve karoser kadar jantların tasarımında da hissedilmekte.

Özellikle jantın ağırlığı, ölçüleri, konstrüksiyonu ve dizaynında yapılan değişiklikler, otomobillerin performansını ve yol tutuşunu önemli ölçüde arttırmaktadır. Ayrıca, son yıllarda yapılan araştırmalar jantın, fren sisteminin soğutulmasında da etkili olduğunu tespit etmiş durumda. Araç yol alırken, jantın rotasyonuyla sirküle edilen hava, kolların arasından fren diskine iletiliyor, böylece frenlerin daha verimli olması sağlanıyor.



İDEAL JANT ÖLÇÜSÜ NE OLMALI?

Bu tamamen otomobilin motor gücü, ağırlığı ve büyüklüğü gibi unsurlarca belirlenmekte. Yüksek güç üreten bir motorun gücünü yola aktarabilmesi için çekişinin iyi olması, bunun için de lastik yüzeyinin uygun genişlikte olması gerekiyor. Dolayısıyla lastikle jant genişliği uyumlu olmalı. Küçük sınıftaki otomobiller için 12 inçten başlayan jant çapı, büyük ve yüksek performanslı otomobillerde 20 inçe kadar çıkıyor. Jant malzemesinin dayanıklılığı da önemli bir faktör. Ülkemiz yol şartları göz önüne alınacak olunursa, sağlamlığı daha da önem kazanıyor. Kalitesiz bir jant, darbelere dayanıklı olmadığı taktirde ölümcül kazalara neden olabilir.

Çelik ve hafif metal alaşımlı olmak üzere iki gruba ayrılan jantlar, motor sporlarından elde edilen tecrübelerle geliştiriliyor. Böylece jantın daha sağlam ve uzun ömürlü olması sağlanıyor. Jant alırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur üreticilerin belirlediği değerlerin dışına çıkılmamasıdır.Jantların TSE,EN ve CE belgeli olup olmadığına dikkat edilmelidir.



JANT ALIRKEN VE KULLANIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

APLİKASYON

Jantların aplikasyon tablosuna göre aracınıza uygun olduğundan ve doğru lastik kullanıldığınızdan emin olunuz. Araç üreticisinin tavsiye etmiş olduğu teknik değerlerin dışına çıkmamaya özen gösterin. Yanlış seçilecek jant, aracın maksimum hız, fren mesafesi, rot-balans ayarı ve yakıt tüketimi gibi teknik değerlerine olumsuz etkilerde bulunabilir. Bunun için yeni bir jant alırken, konuyla ilgili teknik servislerden mutlaka teknik destek alınız.

BAKIM

Jantın temizliğini mutlaka su ve normal deterjan kullanarak yapın. Sert olmayan bir fırça veya süngerle jant üzerindeki yağ ve benzeri izleri çıkarabilirsiniz. Metal, solvent katkılı temizleyiciler ve aşındırıcı malzemeler ile jantınızın kaplamasına zarar vereceğinizi unutmayın.Jantları, sert cisimlerin darbelerinden koruyunuz ve kaldırım kenarı gibi sert ve keskin kenarlı yerlere çarpmamaya özen gösteriniz.

ONARIM
 
ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standartları tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz. Jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijonu,somunu veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yapmayınız.

KULLANIM

Jant, üretici firmalar tarafından trafiğe izin verilen yol koşullarında ve araç firmalarınca belirtilen aks yüküne göre test edilir ve satışa sunulur. Diğer yol koşullarından ve aşırı yüklemelerden dolayı jantlarınızda problem oluşacağını unutmayın.



JANT İLE İLGİLİ SIK SORULAN SORULAR

1. Jant Alınırken Nelere Dikkat Edilmeli?

Jant alırken, üzerinde durulması gereken en önemli konu, jantın araca uyumudur. Beğendiğiniz jantın aracınıza uyumlu olup olmadığını araç üreticisinden öğrenebilirsiniz. Ayrıca jant servislerinde de aracınıza uygun jant için uygulama tabloları bulabilirsiniz.


2. Hafif Alaşımlı Jantların Araç Hakimiyetine Olumlu Etkisi Varmı?

Hafif metal jantların, yapısal özellikleri ve tubeless lastiklerle uyumları neticesinde, araç denge ve direksiyon hakimiyetine olumlu yönde katkıları bulunuyor.


3. Hafif Metal Jantlar Yakıt Tasarrufu Sağlarmı?

Hafif metal jantlar, alüminyum ve titanyum gibi metallerden üretilirler. Bu tip metallerden üretilen jantların, saçtan üretilen jantlara göre en önemli avantajları hem hafif olmaları, hem de daha sağlam olmalarıdır. Bu nedenle alüminyum jantlar, araç toplam ağırlığını azaltır ve yakıt ekonomisine katkıda bulunur.


4. Hasar Gören Jantlar Onarılabilirmi?

ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standart tavsiyesine göre, hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz.


5. Jant Üzerinde Herhangi Bir İşlem Yapılabilirmi?

Güvenliğiniz için jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, bijon veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yaptırmayınız.


6. Jant Montajı Kimlere Yaptırılmalı?

Jantın montajı, uygun makine ve ekipmanlara sahip servislere yaptırılmalıdır.


7. Hafif Alaşımlı Jantlar, Diğer Jantlara Göre Güvenlimidir?

Hafif metal jantlar, yapısal özellikleri itibariyle, dış etkenlerden kaynaklanan darbeleri kolay absorbe ederler. Ayrıca ekstra güvenlik sağlarlar.


8. Hafif Alaşımlı Jantların Lastik ve Fren Sistemlerinin Ömrüne Olumlu Etkisi Varmıdır?

Hafif metal jantlar, lastik ve fren sistemlerinde oluşan ısıyı hızla transfer ettikleri için ömürlerini uzatırlar.


9. Yeni Janta Eski Bijon veya Somunlar Kullanılabilirmi?

Bijon, havşa açıları her jantta farklı olacağından jantla birlikte verilen orijinal bijon somunları kullanılmalıdır.



PEKİ JANT ÜZERİNDE YERALAN PCD - ET - CH GİBİ İFADELER NE ANLAMA GELİYOR?

PCD

Bu değer, jantın üzerindeki birbirine komşu iki bijon deliğinin merkezleri arasındaki milimetre cinsinden mesafeyi temsil eder. Aplikasyon kataloglarında PCD değerleri 4x98, 5x100, 6x139.6 v.b.gibi rakamlarla ifade edilir.Burada 4:jantın bijon veya somun sayısını,98 ise komşu iki bijon ekseni arasındaki mesafedir.




 




ET

ET yani Off-set değeri, jantın tipik özelliklerinden birini temsil eder. Jantın ortasından geçen hayali çizgi ile jantın araca bijonlarla bağlandığı yüzü (bijon deliklerinin olduğu eksen) arası mesafedir. Off-set, aracın yapısal özelliği ile ilgili olduğundan temel bir ölçüdür. Bundan dolayı lastik ve jant değişimlerinde dikkat edilecek en önemli faktörlerden biridir. Jantların üzerinde ölçü tanımlamalarında rakamsal olarak ve mm. cinsinden verilir.


 




CH

CH Değeri, jantın göbek ölçüsü dediğimiz jantı araca monte ederken poyraya oturttuğumuz çapı milimetre cinsinden ifade eder.Her otomobil üretici firma genellikle birbirinden farklı CH değerleri kullanmaktadır.



 
 

--------------------------------------------------------------------------------
 
Jant Bakım Bilgileri  

--------------------------------------------------------------------------------
 
JANTLARIN TEMİZLİĞİ VE KORUNMASI


Yeni jant ve lastikleriniz monte edildiken sonra,geriye doğru bir adım atın ve onlara iyice bir bakın. Bu yeni ve keskin görüntü aracınızın daha ihtişamlı görünmesini sağlayacak. Şu an harika görünüyorlar ama ne yazıkki jantlarınız aracınızın daima en kirli yerleridir. Çünkü aşındırıcı özelliği olan fren(balata) tozları, okyanus ve yoldaki tuz ortamı,taş ve çakıllar, ve diğer çeşitli atıklar gibi yabancı maddelere bulaşırlar.
 
 
Jantları monte etmeden önce cilalayarak üzerlerinde bir film tabakası oluşturmanız temizlerken size kolaylık sağlayacaktır.


Jantınızın boya ve kaplamasına en az aracınızın gövdesine gösterdiğiniz kadar özen gösteriniz. Günümüzde çoğu alaşımlı jantlarda boyalı ve/veya kaplamalı bir dış yüzey mevcuttur.bu hassas boya ve/veya kaplama tabakasına hasar vermeden temizleyebilmenin en doğru yolu yumuşak,hafif bir sabun ve duru suyla yıkamaktır.Jantınızı periyodik olarak cilalamanız jant yüzeyinizin dış elementlerden korunmasını sağlayacaktır. Kesinlikle aşındırıcı temizleyiciler, metal katkılı temizleme süngerleri, parlatıcı bileşimler kullanmayınız.


Otomatik yıkamalardan uzak durunuz.bazı otomatik yıkama istasyonları araç üzerindeki kirleri çıkarmak maksadıyla yıkama öncesi veya yıkama esnasında asit katkılı temizleyiciler kullanmaktadır.bazıları ise lastik ve jantları temizlemek için sert fırçalar kullanmaktadır.bu iki tür işlemde jantınızın dış yüzeyine zarar verir. Arabanızı otomatik yıkamaya sokmadan önce yetkili kişiye ne tür ekipman kullandığını sorunuz.


Kesinlikle lastik ve jantlarınızın buhar ile temizlenmesine izin vermeyin.sıcak buhar ile yapılan temizlemeler jantınızın boyasının ve kaplamasının donuklaşmasına sebebiyet verir.


Jantlarınız sıcak iken temizlemeyiniz,soğuyana dek bekleyiniz.su yüksek sıcaklık değerlerinde daha çabuk kurur. İşte bu yüzden eğer jant sıcak iken temizleme işlemi yaparsanız, temizlik yaptığınız su ve sabun karışımı daha hızlı kuruyacaktır ve jant yüzeyinde bir sabun tabakası oluşacak yada lekelenmeler olacaktır.aracınızı yıkamadan önce1-2 saat kadar gölgelik bir yerde bekletme iyi bir fikir olabilir.


Jantları birer birer temizlemek daima en sağlıklı yöntemdir. Eğer, birini sabunlu bırakıp diğer jantı temizlemeye kalkarsanız, siz diğer jantla uğraşırken diğer jant yüzeyindeki sabun kuruyacak ve yüzeyde lekelenmeler oluşacaktır. Jantınızı temizledikten sonra aracınızı temizlemeye devam edecekseniz,jantlarınızı temizlerken kullandığınız fırça veya süngeri mutlaka değiştiriniz çünkü, jantı temizleme sırasında fırça veya süngere bulaşan parçacıklar aracınızın gövdesini çizebilir.


Yeni lastik ve jantlarınızı herhangi bir yatırımmış gibi düşünün.
 

 
JANTIN BİJON VE SOMUNLARI NASIL SIKILMALI?

Doğru bir jant montajı, ancak bijon veya somunların önerilen tork değerlerinde sıkılmasıyla mümkün olur. Bu tork değeri bilgilerini, aracınızın el kitabında veya araç satıcılarında bulunabilir. Aşağıdaki örneklerde de görüldüğü gibi çapraz sıkma metodu kullanılması tavsiye edilir. Jantı gereğinden fazla bir tork kuvveti ile sıkarsanız, somun veya bijonun dişlerini kırabilir, poryayı eğebilir, fren disklerini zedeleyebilirsiniz.





Şekil A - 4 Bijonlu Araçlarda







Şekil B - 5 Bijonlu Araçlarda






 
 
yönetim: kurallarımız gereği kullandığınız resim kendi resminiz veya kullandığınız araç olması gerekmektedir.

(Gizli Üye)

  • Ziyaretçi
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #7 : Şubat 06, 2007, 00:35:46 »
valla genelde arabaya jant alırken ankaranın belırlı jant merkezlerıne gıder.begendıgım jantı alır taktırırım eger bıjon aralıgı uyarsa. . . .

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: 0+
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #8 : Şubat 06, 2007, 19:12:11 »
Alıntı yapılan: Coşkun Demiratlı
valla genelde arabaya jant alırken ankaranın belırlı jant merkezlerıne gıder.begendıgım jantı alır taktırırım eger bıjon aralıgı uyarsa. . . .
[/quote]
 aynen katılıyorum dostum ama    bigilendirmek lzm genede...
yönetim: kurallarımız gereği kullandığınız resim kendi resminiz veya kullandığınız araç olması gerekmektedir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 1 kere teşekkür edildi
Jant Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
« Yanıtla #9 : Şubat 07, 2007, 10:11:18 »
Ben Kormetal ve CMS bayilerine jantların ağırlıklarını sordum, bilmiyorlar. Buyrun burdan yakın.
Kaliteli marka aslında müşteriyle ebedi aşk ister. Ve aslında her sadık müşteri, şöyle ilk karşılaşmada fosfor fosfor sırıtıp laubali olmayan