Gönderen Konu: Debriyaj  (Okunma sayısı 6131 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Debriyaj
« : Aralık 06, 2009, 03:37:12 »
Debriyaj ;

Motorun dönme hareketini isteğimize göre ayrıca istediğimiz dozda aktarma organlarına ileten sistemdir.

Sistem basit olarak baskı,balata ve ayırma rulmanından oluşur..

detaylı bakacak olursak ;


volan yüzeyi , debriyaj balatası , baskı , ayırma rulmanı , ayırma çatalı yada hidrolik sitemlerde ayırma düzeneği bulunur.

dahada derine inersek; hidrolik sistemi fren hidrolik kabına bağlayan kauçuk hortum , telli sitemlerde debriyaj kablosu ve debriyaj pedalı işin içindedir.







Sistemin çalışması ;

Debriyaj pedalı basılmamış konumdayken baskının üzerindeki yaylar ile volan ve baskı üzerindeki sürtme yüzeyleri arasında sıkışmış konumdadır.

debriyaj sorunsuz ise motor ve aktarma sistemi bireşmiş durumdadır. birinden gelen dönme hareketi diğerine aktarılır.


Debriyaj pedalı basılırken baskı üzerindeki yayları ittirir bu ise balatanın volan ve baskı yüzeyi arasında boşta dönmesine olanak verir.

Debriyaj balatasının baskı üzerinde sürtünen yüzeyi


Sürtünen balata (biten parça) ;





Debriyaj balatasının diğer yüzünün volan üzerinde sürtünen yüzeyi ;




Sistem çok basit mantıkla çalışıyor...

debriyaj balatası sert bir balatadır. sürekli kullanımda olduğu için malzemesi daha dirençlidir.

Balatanın üzerindeki yaylar kilitli durumda gaz verip çekmeler ve ilk temas durumundaki şoku bir nebze olsun bertaraf eder.

olay şöyle olur.

debriyaj pedalı bırakılırken baskı üzerindeki yaylar marifetiyle balata volan ve baskı arasında sıkışır. ilk temas gerçekleşir tam sıkışma gerçekleşirken balata üzerindeki yaylarda sıkışır ve hareket başlar. bu yaylar sürekli yüktedir. gaz verip bırakma durumunda serbest kalır veya tekrar yüke girer.





Balatanın ömrünün bittği şöyle anlaşılır ;

torku yüksek olan bir viteste (mesela 1. vites) ani gaz verme durumunda devir birden yükselir ancak araç devire oranla hızlanmaz.

yada gaz pedalına birden basılıp çekilir, motorun bu sarsılmasına debriyaj ayak uyduramaz ve yine devire oranla gitmeyen bir araç tablosu ortaya çıkar.





Kullanım alanlarına göre çeşitli debriyajlarda bulunur .


bunlardan en bilineni yarış debriyajlarıdır ;






----


Sistemde baskı volana montedir.

balata ise şanzıman üzerinden gelen mile bağlanır.


Bitik bir sistemle gitmek balatanın volan yüzeyini zedeleme ihtimali olduğundan sakıncalıdır.


Baskı üzerindeki yayların çalışma mantığı gereği balata uç kısımlarından daha fazla aşınır. hatta bu aşınma volan ve baskı yüzeyinde konikleşme olarak görülür.


Debriyaj set halinde değiştirilebileceği gibi. balata olarakta değişebilir ancak tavsiye edilmez. balata üzerine yeni balata çakımıda yapılmaktadır (sürtünen yüzey değişimi, balata sistemi aynen kalıyor)

Uzunca bir süre kullanılan sistemde volan yüzeyi ve baskı torna ile düzeltilebir. ancak set halinde değişimlerde zaten baskı setin içinden çıkar.



-----
ıslak tip çok diskli sistemler genelde motosikletlerde kullanılır.




Alıntıdır






Toyota Club Türkiye

Debriyaj
« : Aralık 06, 2009, 03:37:12 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #1 : Aralık 06, 2009, 07:12:48 »
Gerçekten güzel bir paylaşım olmuş Gökmen, teşekkürler
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #2 : Aralık 06, 2009, 09:51:28 »
teşekkürler güzel bilgi.kavramayla ilgili bi sorum olacak .tekerlekler patinaj çekmeye başladığında buzlu yada kaygan yolda hareket edemiyosun ya tekerlekler boşa dönüp duruyo.hareket edebilmek için debriyajı biraz daha kaldırdığında tak tak... diye ses gelmeye başlıyo bu neden kaynaklanır bunun zararı varmıdır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • TODAY TOMORROW TOYOTA
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Model Yılı: '95
  • 10 kere teşekkür etti
  • 16 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #3 : Aralık 06, 2009, 11:07:04 »
Gökmen güzel paylaşımın için teşekkürler
1995  Corolla  1.6 16v  114 hp  xei  a/c  zavoli sıralı lpg    ~ N A M-I   D İ Ğ E R   E F S A N E ~

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #4 : Aralık 06, 2009, 19:10:20 »
paylaşım için teşekkürler...
97 COROLLA GLİ :carwash: 1.6115 HP 2014 ASTRA HB1.6 CDTI 136 hp ASTRA SEDAN :carwash:

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • If it is not Boeing, I am not going... ;)
    • ToyotaClubTr Facebook Sayfası
  • Araç: Prius
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '10
  • 2 kere teşekkür etti
  • 18 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #5 : Aralık 06, 2009, 19:59:40 »
teşekkürler güzel bilgi.kavramayla ilgili bi sorum olacak .tekerlekler patinaj çekmeye başladığında buzlu yada kaygan yolda hareket edemiyosun ya tekerlekler boşa dönüp duruyo.hareket edebilmek için debriyajı biraz daha kaldırdığında tak tak... diye ses gelmeye başlıyo bu neden kaynaklanır bunun zararı varmıdır.

 Bu ses muhtemelen akslardan geliyordur. Zarar olarak aks mafsallarına zarar verir, dolayısıyla bu gibi patinaj hareketlerinden kaçınmak gerekir. Çünkü akslar epeyce pahalı parçalardır.
Toyota Prius 1.8 Premium Hybrid

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #6 : Aralık 28, 2010, 00:53:52 »
gökmen bey açıklama ve bilgilendirmen için teşekkürler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür etti
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #7 : Aralık 28, 2010, 01:13:13 »
teşekkür ederim. güzel bir paylaşım..
-===2004 corolla terra sd makyajlı kasa)))):

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #8 : Aralık 28, 2010, 08:20:23 »
 :zombi:
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #9 : Aralık 28, 2010, 09:05:44 »
paylaşım için teşekkürler
İnsanda yoksa edep neylesin medrese mektep
Okuyup alim olsa yine merkep yine merkep

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 45800
  • Model Yılı: '11
  • 19 kere teşekkür etti
  • 32 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #10 : Aralık 28, 2010, 15:59:17 »
paylaşım için teşekkürler
Hayatın km'sini hergün sıfırla...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Land Cruiser Prdao 3.0 D-4D
  • Araç: Land Cruiser
  • Kan Grubu: A-
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #11 : Aralık 31, 2010, 22:06:02 »
Güzel paylaşım gerçekten  teşekkürler
Land Cruiser Prdao 3.0 D-4D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #12 : Şubat 08, 2011, 18:49:41 »
Bu balataya önem verme konusundan sürüş esnasında nitekim tasaruf amaçlı sürüş teknikleri sergiliyorum.

Yüksek hızlar hariç ,düşük viteslerde durmak veya durmaya yakın frenleme yapmak istediğim zaman vitesi boşa atarak debriyaj yardı almadan yavaşlıyorum.Bu durumun tersi olarak debriyaj +frenleme de oluyor ama 'balatayı ' uzun ömürlü kullanmak için uyguladığım bu hareket ne derece doğru ,faydalı emin değilim çünkü yine bir limit 60 km gibi hızlarda da olsa vitesi boşa attığımda araç kontrolsüz bir şekilde hızlanması kaçınılmaz olabiliyor.

Doğru mu yapıyorum / yanlış mı emin olamadım.Orta yol nedir acaba ?
Amaç tabii ki 'balatadan tasaruf du' öncelikle  :nija:
''Özgürlüğün olmadığı yerde körü körüne itaat vardır ''

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Land Cruiser Prdao 3.0 D-4D
  • Araç: Land Cruiser
  • Kan Grubu: A-
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #13 : Şubat 08, 2011, 21:40:00 »
Bu balataya önem verme konusundan sürüş esnasında nitekim tasaruf amaçlı sürüş teknikleri sergiliyorum.

Yüksek hızlar hariç ,düşük viteslerde durmak veya durmaya yakın frenleme yapmak istediğim zaman vitesi boşa atarak debriyaj yardı almadan yavaşlıyorum.Bu durumun tersi olarak debriyaj +frenleme de oluyor ama 'balatayı ' uzun ömürlü kullanmak için uyguladığım bu hareket ne derece doğru ,faydalı emin değilim çünkü yine bir limit 60 km gibi hızlarda da olsa vitesi boşa attığımda araç kontrolsüz bir şekilde hızlanması kaçınılmaz olabiliyor.

Doğru mu yapıyorum / yanlış mı emin olamadım.Orta yol nedir acaba ?
Amaç tabii ki 'balatadan tasaruf du' öncelikle  :nija:
yüksek hızda boşa atarak aracı sadece fren ile durdura bilirsiniz buda fren balatasından kaybınız olur demektir.
Tasarruf amaçlı olacağı için hafif fren ve vites küçültüp durmanızı öneririm.
Land Cruiser Prdao 3.0 D-4D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #14 : Şubat 08, 2011, 23:09:38 »
Deneyim ,teorik bilgi olmayınca 'yetersiz'kalıyoruz malesef.

İlginize teşekkür ederim ,faydalı bilgiler oldu benim için ;)
''Özgürlüğün olmadığı yerde körü körüne itaat vardır ''

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Verso
  • Kan Grubu: B+
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #15 : Şubat 08, 2011, 23:58:38 »
paylaşım için teşekkürler son resim on numara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 122500
  • Model Yılı: '12
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #16 : Şubat 09, 2011, 10:38:10 »
Gökmen hocam güzel paylaşım için çok teşekkürler.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 122500
  • Model Yılı: '12
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #17 : Şubat 09, 2011, 10:39:33 »
gökmen hocam bu arada mesleğiniz ney öğrenebilir miyim?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #18 : Şubat 11, 2011, 22:05:54 »
çevre mühendisi ve iş güvenliği uzmanıyım Ahmet Bey.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Debriyaj
« Yanıtla #19 : Şubat 11, 2011, 23:06:01 »
Paylaşımınız için çok teşekkür ederim, bir sorum olucak debriyaj bitmeye yakın ve bitik kullanıldaığında volana gelen zarar set değişiminde gideriliyor mu? Birde yakıttan kaçınmak için boş ve rampa yollarda vitesi boşa atanlar var bu durumun bir zararı var mı? şanzıman yağlama yapmamaya başlar ve şanzımana zarar olur diye de duymuştum.
'bozuk yol yoktur az benzin vardır'