Gönderen Konu: Turbo araç kullananların dikkatine...  (Okunma sayısı 3358 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: 0+
Turbo araç kullananların dikkatine...
« : Ağustos 04, 2009, 23:26:15 »
Turbo nasıl çalışır, turbonun motordaki fonksiyonu nedir?
Birmotorun gücü, yanma hücrelerinde belli zaman aralığında tükenilen yakıtile doğru orantılıdır. Daha yüksek ve düzenli yanma için daha çokoksijene ihtiyaç duyulur. Günümüzde motor hacimleri sabit tutularakaynı motordan daha fazla verim alabilmenin yolu, yanma hücrelerineturbo vasıtasıyla daha fazla hava aktarabilmekle mümkün olmaktadır.Turbonun temel çalışma prensip, türbin pervanelerinin atık ekzostgazları ile hızla harekete geçip, hava filitresinden bol vesıkıştırılmış havayı emerek, yanma hücrelerine aktarmasıdır.
Turbolumotorlarda artık ekzost gazı enerjisi, motorun performansını artırdığıiçin gerçek manada yakıt tüketiminde tasarruf yapılmaktadır. Ayrıcaturbolu motorlarda yakıt gereği gibi tüketildiğinden, çevre koşullarıbakımından da vazgeçilmez tercih nedenidir. Bir diğer avantajı iseülkemizin coğrafyası gibi, bir hayli tırmanış gerektiren yolkoşullarında, turbolu motorda güç kaybı en az seviyede oluşmaktadır.

Turbolu motorlarda motor yağının önemini nedir?
Turbonunmotordan bağımsız bir ünite olduğu halde, motorun ayrılmaz bir parçasıolduğu gerçeği hiçbir zaman unutulmamalıdır. Motor yağının, yağfilitresinin ve hava filitresinin düzenli bir şekilde değiştirilmesi,turbolu motorların performansının arızasız devamı için en önemlikoşuldur.

Turbolu motorlarda mutlaka araç üreticisinin tavsiyeettiği yüksek kalitede motor yağları kullanılmalıdır. Zira düşükkalitede motor yağları özellikle turbonun içi gövdesinde yüksek ısıylakarbonlaşıp, turboya büyük zarar verir. En önemli zarar, zamanlakümeleşen karbon parçacıklarının turbo yağ kanallarını tıkayarakpervaneli milde, segmanlarda ve gövdede önemli hasarlar meydanagetirmesidir. Motorun arızasız çalışması için en az beş misli dahaönemlidir. Zira günümüzde turbo devir sayısı 150-300.000 rpm gibirakamlarla ifade edilebilmektedir. Bu yüksek devirde turbonun çok kısasüre için yağsız kalması, bozulması için yeterli sebeptir.

Motorunturbo ile olan tüm yağ bağlantılarının (yağ giriş çıkış boruları vekarter havalandırması) çok titizlikle gözden geçirilip, arızalarınıngiderilmesi şarttır.

Turboları uzun ömürlü olması için nelere dikkat edilmelidir?
Önceliklekötü kalitede hava filitreleri zamanla aşınmakta ve buradan kopan telveya kağıt parçaları turbonun içine çekilerek turbonun emiş pervanesinikırmaktadır. Ayrıca hava filitrelerini temizlemek için basınçlı havatutmak çok sakıncalıdır.

Motordan kopup gelen kırık segman veyapiston parçacıkları mercimek kadar küçük olsalar bile dakikada 150 bindevirde dönen ekzost pervanesine çarptıkları zaman büyük hasarlarmeydana getirirler. Matkap ile delinmesi mümkün olmayan pervanekanatları bu yüksek devirde dönerken her hangi bir sert cisimle temasettiğinde hemen kırılmaktadır. Bu nedenle motorun sürekli olarakbakımlı olmasına dikkat edilmelidir.

Turbolu araçları kullanırken uyulacak kurallar nelerdir?
Turboluaraçlar sabahları ilk çalıştırılışta kesinlikle gaz verilmemelidir.Ayrıca uzun yolculuklar sonrasında araç stop edilmeden önce mutlaka birdakika süreyle rölentide çalışmasına dikkat edilmelidir. Aniden stopedilen turbolu araçlarda turbonun içindeki yağ zamanla kurumlaşmakta veturbonun yağlama kanallarını tıkamaktadır. Dolayısıyla turbonun ömrükısalmakta veya turbonun yağ vermesine sebep olunmaktadır.

Kaçak mazot kullanımının turboya zararı nedir?
Kaçakmazot kullanılan araçlarda zamanla motor yağının niteliği bozulmaktaolup ilk önce turboya zarar vermektedir. Zira unutulmaması gerekennokta turboda toleranslar motora göre çok daha hassas ve küçüktür.Motora ilk görünüşte zararı olmayacak yağdaki bozulma turboyarahatlıkla hasar verebilmektedir.

Günümüzde kullanılan turbo dizel arabalarda dizel kalitesi nasıldır?
Günümüzdekullanılan turbo dizel araçlar öncelikle comman rail teknolojisinesahip oldukları için bu araçlarda kullanılan yakıt kalitesi çok ama çokönemlidir. Dikkat edilecek olursa günümüz Türkiye’sinde Avrupa Birliğiuyum yasaları uyarınca akaryakıt üretiminde ve satışında bazıyenilikler yapılmıştır. Bu yapılan değişikliklere eş zamanlı olarakotomobil ithalatçıları CDİ, HDİ, ve TDİ tipi araçları ithal etmeye veiki yıl garanti çerçevesinde satmaya başlamışlardır. Daha önceleriAvrupa’da uzun zamandır kullanılan bu araçları ithal edip satmaya yakıtkalitesinden dolayı cesaret edemiyorlardı. Yinede itiraf etmekgerekirse Türkiye’de satılan dizeller Avrupa’dakilerden çok daha düşükkalitededir. Bu kalite farkı zaman içinde tarifsiz turbo ve pompaarızalarının sebep olabilmekte, araç sahibi ile satıcı karşı karşıyagetirmektedir. TDİ, CDİ ve HDİ araç sahiplerinin mutlaka bildikleriyerlerden dizel yakıt almalarını ve kesinlikle katkı maddesikullanmamalarını daha iyidir..

<alıntıdır>

Toyota Club Türkiye

Turbo araç kullananların dikkatine...
« : Ağustos 04, 2009, 23:26:15 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #1 : Ağustos 04, 2009, 23:33:56 »
Paylaşımınız için teşekkurler Merve hanım

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2904 kere teşekkür etti
  • 3269 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #2 : Ağustos 05, 2009, 09:11:54 »
  Önemli ve faydalı paylaşımlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #3 : Ağustos 05, 2009, 10:13:59 »
Teşekkürler Merve Hn. Paylaşımlarınız devam etmesi dileğiyle.
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #4 : Ağustos 05, 2009, 11:36:20 »
  O güzelim turbo sesini uzun yıllar daha dinleyebilmek için muhakkak çok dikkali olmak gerekir.Ben Crafter aracımı teslim alırken,bana kapı nasıl açılır nasıl kapatılırı anlatmayın.Turbo nedir,+ ve - leri nelerdir,nelere dikkat etmem gerekir bunları anlatın dedim.Merve hanımında belirtiği üzere aracın benzinli veya dizel olması ,otomobil yada ticari araç olması hiç önemli değil.Eğer araçta Turbo var ise,uzun yolculuklardan sonra mola verildiğinde yada yolculuk bittiğinde araç muhakkak 3-5 dakika rölantide çalıştırılıp turbonun soğutulması gerekir.Aksi taktirde ilerleyen dönemlerde üzücü olaylar ile karşı karşıya kalınabilir.
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • 2 kere teşekkür etti
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #5 : Ağustos 05, 2009, 11:44:22 »
Turbo corolla'm olsaydı keşkede uzun yoldan geldikten sonra bekleseydim...
İnsanın en büyük hatası sevmek değil, Sevmeye layık olmayan birinden sevilmeyi beklemektir !
[paul auster]

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #6 : Ağustos 05, 2009, 12:10:33 »
Turbo corolla'm olsaydı keşkede uzun yoldan geldikten sonra bekleseydim...
  "Allahım,sen bu mübarek günde Eyüp kardeşimin duasını hayırlı ise kabul edesin.Yüzünü güldüresin"
Bende senin için dua ettim Eyüp.İnşallah kabul olur :)
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #7 : Ağustos 05, 2009, 12:14:00 »
paylaşım için teşekkürler, üç noktada ben de ufak birşeyler eklemek istiyorum

öncelikle iki sizin bahsettiğinizi turbocharger olarak adlandırırsak daha doğru bir tanım olacaktır, zira süperchargerlarda turbo olarak adlandırılmaktadır. daha yüksek ve düzenli yanma noktasında; daha yüksek güç üretecek yanma evet ama düzenli yanma noktasında ufak bir düzenleme gerekiyor. turbocharger sizinde bahsettiğiniz gibi egzos gazının basıncı ile çalışmaktadır. bir arabaya turbo takıldıktan sonra hava girişi direk olarak artar aynı zamanda benzin girişide buna parelel arttırılmalıdır ki gerçek bir güç ortaya çıksın. benzin oranı turbonun sağladığı hava girişi ile eşzamanlı arttırıldığı zaman, tam bir kombinasyon sağlanır. ancak turbo sadece basınç oranı belli bir düzeye ulaşınca çalışmaya başlar. bu nedenle düşük devirlerde (araç turbo öncesinde gerekli basıncı tamamlamadan) aracında çalışmasında düzensizlik olur. çünkü turbo devrede değildir ancak benzin girişi turbonun sağlayacağı hava girişine eş düzeyde arttırılmıştır. yani bir çeşit fakir karışım diye adlandırabiliriz. normalde araç ECU'su hava ve yakıt karışımını otomatik olarak yapmaktadır fakat turbocharger ile ECU arasında (karbüratörlü araçlarda turbıcharger ile karbüratör arasında) bağlantı olmadığı sürece (ki yok) bu araçların düşük devirde düzensiz çalışmasına neden olacaktır.

takıt tasarrufu noktasında da şöyle dersek daha doğru olacaktır. görece olarak güç artışı, yakıt tüketim artışından fazla olacağı için, turbocharger daha büyük motorla aynı gücü üretme noktasında daha başarılıdır.

kaçak mazot yerine de düşük kaliteli mazot (bu benzin içinde geçerlidir) denmesi daha doğrudur. çünkü yakıtın kaçak olması düşük kaliteli olması manasına gelmez. Türkiye'deyken kaçak olduğu halde, kaçak olmayan yakıtlardan daha fazla performans aldığım yakıtlarda oldu.

paylaşımınız için tekrar teşekkür ederim, ilgilenen arkadaşların turbochargerların nasıl çalıştığını anlamasına büyük yardımları olacaktır.
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • DEPREMDE ŞEHİT OLAN MESLEKTAŞLARIMA AÐLIYORUM...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 13 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #8 : Ağustos 05, 2009, 12:29:09 »
20 km lik bir yola gittiğimizde de 3-5 dakika bekleyecek miyiz rölantide? Yani 0 - 50 km gibi yollar uzun yol mu sayılır? Örnek olarak Nazilli'den Aydın'a gittik mesela...

Bu bekleme işine uyuz oluyorum... Benim beklemem gerektiğini anlamayıp bir de dalga geçenler (Amma kıymetli araban varmış, bir şey olmaz olum yürü artık gibi vb. )yüzünden sinir oluyorum... Ben arabadan indiğimde millet uzaklaşmış oluyo, ara ki bulasın sonra... :) :)
2013 TOYOTA COROLLA D4D ADVANCE MANUEL
İNCİ BEYAZI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #9 : Ağustos 05, 2009, 12:49:22 »
  Ali Rıza hocam ben şöyle yapıyorum.Ankara-K.Hamam 80 km.Tesise vardığımda yolcuları indirdikten sonra araç seyir defterimi dolduyorum bir kere.Gelen yolsu sayısı,araç personeli ve km gibi....Defter işi bittikten sonra,arabanın için kontrol ediyorum.Unutulan bir şey varmı diye,kol dayama kolçaklarını indiriyorum.En sonda ön göğüse örtüsünü örtüyorum.Zaten bu süreyi doldurmuş oluyorum.
  Siz ne yapabilirsiniz ?Aydın'a vardığınızda yenge ve ufaklık iner,siz bagajdan çantaları çıkarırısınız,puseti açar çocugu bindirirsiniz.Alın size zaman :)
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • 2 kere teşekkür etti
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #10 : Ağustos 05, 2009, 13:00:24 »
  "Allahım,sen bu mübarek günde Eyüp kardeşimin duasını hayırlı ise kabul edesin.Yüzünü güldüresin"
Bende senin için dua ettim Eyüp.İnşallah kabul olur :)
aminnnnnnnn, ''Allah'ım Sen hakkımda hayırlı olanı gönlüme razı eyle, gönlümden geçenleri hakkımdan hayırlı eyle inş.''
İnsanın en büyük hatası sevmek değil, Sevmeye layık olmayan birinden sevilmeyi beklemektir !
[paul auster]

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • DEPREMDE ŞEHİT OLAN MESLEKTAŞLARIMA AÐLIYORUM...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 13 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #11 : Ağustos 05, 2009, 13:41:51 »
Napalım Özcan, öyle yapacağız artık... :)
2013 TOYOTA COROLLA D4D ADVANCE MANUEL
İNCİ BEYAZI

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #12 : Ağustos 05, 2009, 16:52:12 »
bişi değil arkadşalar faydam olabiliyosa ne mutlu :P ama bişi dicem bi kere de alkışlayın yaaa :D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Seni unutmayacağız Burak TOLGA
    • www.IMAN ILE TOYOTA'NIN KIMDE OLDUGU BELLI OLMAZ.com.tr
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 109000
  • Model Yılı: '12
  • 536 kere teşekkür etti
  • 508 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #13 : Ağustos 05, 2009, 17:48:08 »
bişi değil arkadşalar faydam olabiliyosa ne mutlu :P ama bişi dicem bi kere de alkışlayın yaaa :D
 Allah gözünüzü doyursun ya.İlk alkış kimden geldi sanıyorsunuz Merve hanım  :-[ :alkis: :alkis:
Napalım Özcan, öyle yapacağız artık... :)
 Bencede öyle yap hocam.Yenge anlamaz turbodan murbodan.Bir şekilde ikna edeceksin yengeyi... :)
Yalan doğrudan, karanlık aydınlıktan kaçar
Güneş yalnızdır ama, etrafına ışık saçar
Üzülme, doğruların kaderidir bu yalnızlık
KARGALAR SÜRÜYLE,KARTALLAR YALNIZ UÇAR

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 180
  • Model Yılı: '14
  • 175 kere teşekkür etti
  • 129 kere teşekkür edildi
Ynt: Turbo araç kullananların dikkatine...
« Yanıtla #14 : Ağustos 05, 2009, 18:22:09 »
20 km lik bir yola gittiğimizde de 3-5 dakika bekleyecek miyiz rölantide? Yani 0 - 50 km gibi yollar uzun yol mu sayılır? Örnek olarak Nazilli'den Aydın'a gittik mesela...

Bu bekleme işine uyuz oluyorum... Benim beklemem gerektiğini anlamayıp bir de dalga geçenler (Amma kıymetli araban varmış, bir şey olmaz olum yürü artık gibi vb. )yüzünden sinir oluyorum... Ben arabadan indiğimde millet uzaklaşmış oluyo, ara ki bulasın sonra... :) :)
Aracınıza turbo timer taktırın beklemeyin. Turbo dönüşünü ve soğumasını tamamladıktan sonra aracın motorunu stop ettirir turbo timer.
Bir de uzun yol kısa yol gözetmesizin, eğer aracınızı agresif veya devirli kullanmışsanız gene turbonun soğuması ve yağsız kalmaması için müsaade etmelisiniz.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.