Arda bey için
BMW 7 kasası için 7 yıldızlı otel diyolar.
Buldukarın arasında hoşuma giden bu oldu.

Şirket CEO’larının özel jetlerini satıp hibrid teknolojili otomobiller kullanmaya başladıkları bir dönemde yaşıyoruz. Ulaşım araçlarına hem satın alırken hem de işletirken çok yüksek meblağların ödendiği günler geride kalıyor. Tam da bu dönemde yeni jenerasyonuna kavuşan BMW 7 Serisi, özellikle de makul yakıt tüketimli 730d seçeneğiyle; satın alma sırasında değil belki (baz fiyatı 146.805 Euro, bu noktada; kiralamak daha mantıklı olabilir) ama en azından işletme sırasında, makul yakıt tüketimiyle şirket masraflarını belirli bir düzeyde tutabilecek gibi görünüyor.
Boyu 5 metrenin üzerinde
Hayır, “Long” (uzun) versiyondan bahsetmiyoruz. Standart BMW 730d, 5072 mm uzunluğa sahip. Ama itiraf edelim ki, araca dışarıdan baktığınızda bunu fazla hissetmiyorsunuz. Genişletilmiş böbrekler ve 1479 mm’lik yükseklik hantallığı engelliyor. Otomobilin genel görünümü sportiflik ile ağırbaşlılığı birleştirmiş. Arka ve yan tasarımlar son derece ağırbaşlıyken, önde geniş böbreklerin, alçak karoserin ve kaput üstündeki şişkin çizgilerin verdiği sportiflik gözden kaçmıyor. Xenon ve LED teknolojilerinin bolca kullanımı, özellikle gece sürüşlerinde dışarıdakilere hoş bir görünüm, içeridekilere ise güvenlik sağlıyor. Otomobilin bagajı 500 litre kapasite sunuyor, ancak bagaj zemini ve kenarındaki girinti-çıkıntılar, bu kapasiteyi verimsiz kılıyor.
Arkada oturan çok şey kaybeder!
Genelde makam aracı olarak kullanılan bu tür lüks sedanlarda, aracın sahibi olan ya da araç kendisinin kullanımına verilmiş olan kişinin genelde arka koltukta oturduğu bir gerçek. Ama otomobili kullandıktan sonra; gerek kokpitteki ergonomi, gerek sürüş dinamizmi, gerekse teknolojik yenilikler nedeniyle arkada oturan kişinin çok şey kaybedeceğini düşünüyorum. Öte yandan bu kişi, sürücünün faydalandığı birçok lüksten de habersiz kalacak. Örneğin arka koltukta (en azından bizim test aracımızda) herhangi bir ayar mekanizması bulunmuyor. Ama sürücü, elektrikli kumandaları bel ve sırt desteği sayesinde neredeyse bir masaj koltuğunu andıran koltukta; ileri-geri, yükseklik, beşik hareketi, sırtlık ayarı, kafalık ayarı, yan destekler, bel desteği, baldır desteği ve daha birçok ayarı zahmetsizce yapabiliyor. Sürücüyü şımartan bu ayarları kaydedip, bir daha bindiğinizde bir tuşla hazır hale getirebiliyorsunuz.

Onca para verdiğim araçta, şoförümün benden daha fazla lükse sahip olması beni üzerdi açıkçası. Ancak yolcunun konforu da düşünülmemiş değil elbette: İsteğe bağlı olarak satın alınabilen multimedia donanımı sayesinde, LCD ekranlardan ve iDrive butonundan oluşan görsel ve işitsel bir konfor sunuluyor. Öte yandan elektrikli kumandaya sahip yan cam ve arka cam perdeleri, hem dışarıdan görülmemek hem de güneşten rahatsız olmamak için iyi düşünülmüş birer ayrıntı.
Otomobilin kokpitine gelecek olursak; alışılagelmiş sade ve az butonlu BMW kokpitinde, yüksek malzeme ve işçilik kalitesi övgüyü hak ediyor. Çakmak ve küllük haricinde her birim ergonomik tasarlanmış ve yerleştirilmiş. İyi ki sigara içmiyorum, eğer aracın çakmağını kullanacak bir kişi olsaydım, pozisyonu nedeniyle kullanılması imkansız olan çakmaktan ötürü büyük sıkıntı çekerdim. Elektrikli olarak ayarlanan direksiyon simidi şık olduğu kadar sportif de. Joystick biçimli vites kolu, zevkli bir kullanım sunmasının yanı sıra modern tasarımıyla da puan topluyor. Orta konsolun üst kısmındaki ekrandan; araç dururken televizyon seyredebilir (bu da sürücünün bir avantajı), geri vitese taktığınızda arkada olup bitenleri izleyebilir ya da bir kavşağa girerken, tamponun sağ ve sol köşelerine yerleştirilmiş kameralar sayesinde gelen giden olup olmadığını görebilirsiniz.
Önceki jenerasyonları biz de dahil olmak üzere birçok kişiden şikayet alan iDrive merkezi kumanda sistemi, bu otomobille birlikte yeni bir yüze ve çok pratik bir kullanıma kavuşmuş. Artık bir radyo kanalı bulmak için dakikalarca uğraşmanıza, aracın ayarlarını yapmak için karışık mönülerde dolaşmanıza gerek kalmamış durumda. İki büyük, iki de küçük birimden oluşan gösterge tablosunun alt kısmına bir satır olarak yerleştirilen dijital bilgiler, hem şık görünüyor hem de gerekli tüm bilgi akışını sağlaması bakımından yararlı. Elektronik el freni bölgesinde yer alan süspansiyon sistemi kumandasından, “comfort”, “normal”, “sport” ve “sport+” süspansiyon ayarlarından birini seçip, yol durumu ve sürüş tarzınıza göre bir ayar yapabiliyorsunuz.
730d: 7 Serisi’nin giriş seviyesi
Otomobilin 3.0 litrelik turbodizel motoru, serinin baz versiyonunu oluşturuyor. 245 HP güç üreten motorun maksimum torku 1750 d/d’de 540 Nm. 730d’yi 7.2 saniyede 0’dan 100 km/s’ye ulaştıran motor, otomobile 245 km/s’lik maksimum hız sağlıyor. Bu yüksek performansa karşın, 730d’nin yakıt tüketimi 100 km’de ortalama 7.2 litrede kalıyor ki, bu değer yaklaşık olarak kompakt sınıf bir aracınki kadar. Buradan da tek sonuç çıkıyor: Lüks makam aracı olup da düşük yakıt tüketmek artık mümkün. Hem de performanstan ödün vermeden.

Teknik özellikler
Motor: 2993 cc, 6 silindirli, 24V, turbodizel
Şanzıman: 6 kademeli otomatik
Maksimum güç: 245 HP @ 4000 d/d
Maksimum tork: 540 Nm @ 1750 d/d
Maksimum hız: 245 km/s
0-100 km/s: 7.2 sn
Boyutlar (uz / gen / yük): 5072 / 1902 / 1479 mm
Bagaj hacmi: 500 lt
Tüketim (ş.içi / ş.dışı / ort.): 9.5 / 5.9 / 7.2 lt/100 km
730d baz fiyatı / Test aracının fiyatı: 146.805 Euro / 163.627 Euro
http://www.otomobil.com.tr/detay.asp?bolum=673&baslik=Test%20–%20Sürüş%20İzlenimi:%20BMW%20730d