Gönderen Konu: Klimanın fren mesafesine etkisi  (Okunma sayısı 5244 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 51000
  • Model Yılı: '08
  • 277 kere teşekkür etti
  • 67 kere teşekkür edildi
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #20 : Temmuz 02, 2009, 16:36:56 »
Arkadaşlar; bende klimanın fren mesafesine etkisi olabilir diyenlerdenim.Çünkü geçenlerde birşey farkettim.Hatta konuyu foruma taşımayı da düşünmüştüm ama gerek kalmadı.Şöyleki;TOYOTAnızı bir yereçekin,tabiki çalışı vaziyette olacak,vitesi boşa alın,el frenini çekili,bu arada klima da açık olacak tabiki.Aynı zamanda ayağınız frene dokunur vaziyette olsun,bu vaziyette iken klimayı kapatın.Ne oluyor biliyormusunuz?Klimayı kapattığınız anda sanki fren pedalı daha bir yumuşuyor ya da ne bileyim fren pedalı kendiliğinden basılıyormuş gibi oluyor.Ben teknik olarak mantığını bilemiyorum ama konuyla ilgili bir bağı mutlaka var.Teknik yönden izah edebilecek arkadaşlar varsa bizleri de bilgilendirirlerse sevinirim.Çünkü konu hem ilginç hemde önemli gibi....

ergün bey,denemeniz durumunda farkedebilirsiniz,aynı durum araç fan açtığında ve kapattığında da  yapmaktadır.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #20 : Temmuz 02, 2009, 16:36:56 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • If it is not Boeing, I am not going... ;)
    • ToyotaClubTr Facebook Sayfası
  • Araç: Prius
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '10
  • 2 kere teşekkür etti
  • 18 kere teşekkür edildi
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #21 : Temmuz 02, 2009, 17:15:11 »
 Karışıklık olmaması açısınında benim yorumuma hitaben yazacak arkadaşların mesajlarının başına Ergün GÜRKAN diye yazmalarını rica edeceğim.
 Çokca otomotiv tekniği ile ilgili kitap okudum, araştırma yaptım, kurslara, sınavlara katıldım, okulunu bile okudum :) Ama ilk defa böyle bir şey duyuyorum.
 Ama benim fikrimi sorarsanız; Klimanın motor gücünü çaldığını göz önüne aldığımızda fren mesajesinin kısalmasına fayda da bulunur diye düşünüyorum.
 Şöyle ki; Klima sistemi zaten motora extra yük sağlıyor. Yani dönmeye çalışan motoru durdurma eğiliminde... Dolayısıyla sürücü ayağını gazdan çektiği anda klimanın da motora yüklenmesinden dolayı motor devri hemen düşme eğilimine dönecektir. Motorunda debriyaj sistemine, dolayısıyla tekerleklere direk olarak bağlı olduğunu düşündüğümüzde; yani motor devrinin düşmesinin aracın tekerleklerini de yavaşlatacağından frenaja destek sağlayacaktır. Aynı zamanda da emme manifoldunda daha iyi bir vakum oluşacaktır. Burada oluşan vakumda sisteme ek kolaylık sağlayacatır...
 Benim fikrim bu yönde... Ama tabi ki fren mesafesini uzatır yönündeki farklı bir tez varsa onu da dinlemek isterim...
Toyota Prius 1.8 Premium Hybrid

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Toyotasız, Araçsız, Yaya :)
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #22 : Temmuz 02, 2009, 17:23:32 »
bence klima açıkken bu sıcaklarda rahat rahat  sürüş yaparken, extra rahatlık olan kısa mesafede durma eylemini istiyor işte insanoğlu :D

Bunun en güzeli deneyi ; basit bir çizgi çizip, 90Km/s hızla klima açıkken camlar kapalı aracı kızaklamadan durdurup metrajı ölçmek ve aynı koşullarda klimasız, camlar kapalı aracı durdurarak arada gerçekten bariz fark varmı bakmak lazım. ne dersiniz birazda olsa en yakın sonuca ulaşılabilirmi ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 51000
  • Model Yılı: '08
  • 277 kere teşekkür etti
  • 67 kere teşekkür edildi
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #23 : Temmuz 02, 2009, 17:51:39 »
Karışıklık olmaması açısınında benim yorumuma hitaben yazacak arkadaşların mesajlarının başına Ergün GÜRKAN diye yazmalarını rica edeceğim.
 Çokca otomotiv tekniği ile ilgili kitap okudum, araştırma yaptım, kurslara, sınavlara katıldım, okulunu bile okudum :) Ama ilk defa böyle bir şey duyuyorum.
 Ama benim fikrimi sorarsanız; Klimanın motor gücünü çaldığını göz önüne aldığımızda fren mesajesinin kısalmasına fayda da bulunur diye düşünüyorum.
 Şöyle ki; Klima sistemi zaten motora extra yük sağlıyor. Yani dönmeye çalışan motoru durdurma eğiliminde... Dolayısıyla sürücü ayağını gazdan çektiği anda klimanın da motora yüklenmesinden dolayı motor devri hemen düşme eğilimine dönecektir. Motorunda debriyaj sistemine, dolayısıyla tekerleklere direk olarak bağlı olduğunu düşündüğümüzde; yani motor devrinin düşmesinin aracın tekerleklerini de yavaşlatacağından frenaja destek sağlayacaktır. Aynı zamanda da emme manifoldunda daha iyi bir vakum oluşacaktır. Burada oluşan vakumda sisteme ek kolaylık sağlayacatır...
 Benim fikrim bu yönde... Ama tabi ki fren mesafesini uzatır yönündeki farklı bir tez varsa onu da dinlemek isterim...

bilgi için teşekkür ergün bey, şimdi benim durumum ile konuyu açan ergün beyin söylediği aynı şey gibi gözüksede şöyle bir farkı var ve bunu şu şekilde farkettim; aracımı park edip, stop etmeden fan açıksa kapanmasını bekliyorumdum(ayağım frende),fan kapandığı an fren pedalında bi yumuşama olmuştu ve aynı durum klimada da başıma gelmişti....

*** ama yolda giderken deneme gibi bişey yapmadım,yol sarsıntısından anlanılmaz diye düşünüyorum...

frene etkisi varmıdır bilmiyorum...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Lazy Black Sheep
    • www.toyotaclubtr.com
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 55000
  • Model Yılı: '08
  • 96 kere teşekkür etti
  • 126 kere teşekkür edildi
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #24 : Temmuz 02, 2009, 18:21:29 »
Aslinda burda anlatilmak istenen sey su:
Klima acik oldugunda, motordan güc cektigi icin rölanti devrini normale cekmek icin daha fazla püskürtme yapilir.
Hatta eski Corolla'larda (EFI tip enjeksiyon) rölanti devri 800'den 1000 civarina yükselir.

Motor freni ve ayak freni ile dururken sonuna dogru motorun stop etmemesi icin püskürtme artar.
Fren yapmayi bilen insan icin o bir problem degildir.

Frende durmaya yakin debriyaja basilir. Veya motor devri cok düsürülmez.

Arti fren sistemleri yaklasik 1500-2500 beygir civarindadir. Yoksa 100 km/h den arabayi nasil 2-3 saniye icerisinde durdurabilsinler.
Ey Türk Gencligi, birinci vazifeni hic bir zaman unutma!

"The hottest places in hell are reserved for those who in times of great moral crises maintain their neutrality" Dante

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #25 : Temmuz 02, 2009, 18:46:10 »
Aslında Ergün arkadaşımın konuyu görmesini bekliyordum. Yanlışta anlaşılmak istemiyorum sadece teknik bilgisinin bizden fazla olduğunu düşünüyorum. Dediğim gibi gazetede yazıyı okuduktan sonra bi tedirginlik bastı aklımdan çıkmaz oldu. Açıklamada yoktu olsaydı eğer mutlaka aklımda kalır size aktarırdım buradan. Sadece tavsiye niteliğinde bilgilerin sıralanmış olduğu bi yazı dizisiydi. Neyseki burada okuduğum ve sizin yardımlarınız sayesinde kendimi biraz olsun rahatlatmaya çalışıyorum.
Teşekkürler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #26 : Temmuz 02, 2009, 18:51:10 »
   :D  Ne zamandır gidip yiyeyim diyorum. :)
:) Afiyet olsun abi benim yerimede mümkünse  :D ben gidip peçete aliyim damlayacak şimdi çenemden :P

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Model Yılı: '02
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #27 : Temmuz 04, 2009, 02:42:12 »
Hatta eski Corolla'larda (EFI tip enjeksiyon) rölanti devri 800'den 1000 civarina yükselir.
Evet klimayı açınca rölanti yükseliyor.
Arti fren sistemleri yaklasik 1500-2500 beygir civarindadir. Yoksa 100 km/h den arabayi nasil 2-3 saniye icerisinde durdurabilsinler.
Evet bu da çok doğru.100 km/hıza ulaşmak için mesele 300-400 metre kateder 10 saniye harcarsınız, aynı süreçte arabayı 100 km/hızda frenlerseniz 45 metre de aracı durdurup 4 saniye harcamış olursunuz.
SIU Corolla T-Sport

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Şans hep yanınızda olsun...
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Klimanın fren mesafesine etkisi
« Yanıtla #28 : Temmuz 04, 2009, 11:56:38 »
Mustafa Bey öncelikle size geçmiş olsun. Bizimde nedenini halen çözemediğimiz bir kaza hikayemiz var. 27 mart 2009 da aldığımız Auris 1.4 D4D Elegant M/M aracımızla 26 Haziranda tek taraflı maddi hasarlı kaza yaptık. Halen olayın şokunda olduğumuz için günlerdir internette başımıza ne gelmiş olabileceğini araştırıyoruz. Aracı eşim kullanıyordu (6 yıl 60.000 km deneyimi olan ve sürekli araç kullanan dikkatli bir sürücü) akşam eve dönüş yolunda ben kendi aracımla önden gidiyorum o arkadan geliyordu. kaza yapılan yol sola eğimli virajın devamında aşağı eğimli 3 şeritli şehirlerarası bir yol. yol yüzeyi sıcak aslfalt olmakla birlikte hareket yönünde tırtıklanmış bir zemine sahip, çukur, yağ, su vb bir birikinti - olumsuzluk yok. virajın bitiminde sol şeritten sağ şeride kontrollü olarak geçen eşim yolun devamında düz olan bölümde önce sola, sonra sağa, sonra tekrar sola ve tekrar sağa savrulmuş araç dönerek önden ve arkadan bariyerlere çarparak durabilmiştir. İlk düşündüğümüz aracın viraj bitiminde şerit değiştirmiş olması nedeni ile savrulmuş olduğu ve kontrol kaybı nedeni ile kazanın meydana gelmiş olduğuydu. özellikle viraj bitimi ve aracın çarptığı yer arasında 300 m mesafe olması  aracın frenleme yapmış olmasına rağmen o kadar mesafede duramamasının imkansız oluşu en büyük soru işaretiydi Dün kaza anında eşimin arkasında olan aracın sahipleri ile görüşme imkanımız oldu. Onların ifadesi ile durum daha da garipleşti. İfadesinde; sen şerit değiştirdikten sonra herhangi bir savrulma olmadı sen şeridinde bir süre düz gittin. yavaş yavaş şeridin ortasına geliyordun hızında max 80 km idi. sağ taraftaki 2 şeridin ortasında iken bir anda sola, sağa, tekrar sola sağa gittin ve devamında dönerek bariyere çarptın diyor. biz sürücüyü görmediğimiz için yaşlı biri olduğunu ve kalp krizi geçirdiğini düşündük diye de ekliyor. görgü tanığı ifadesine göre herhangi bir savrulma yok, hız yok, tehlikeli bir hareket yok. Bu şartlarda araç nasıl kontrolden çıkar ve sola sağa savrulurken neden durmaz. Aracın sert fren yaptığına da eminiz çünkü öndeki aracı ben kullanıyorum ve araç sola sağ giderken sis farlarının hangi yönde ilerliyorsa o taraftakinin yere kadar değdiğini dikiz aynasından görüyorum. 4 manevra sonrasında araç önden ve onun savrulması ile arkadan bariyere çarpıyorsa hızın kesilmediği de çok açık. bu şartlarda fren aracı neden durdurmaz? bu arada ABS devreye girmediği gibi (daha öncesinde de yaşanmış benzer bir olayda devreye girmedi) çarpma esnasında da 9 airbag'ten hiçbiri açılmadı. eşim araçtan çıkıp çevre bir anda kalabalık olduğunda araç hala çalışıyordu ve airbag arıza ışığı yanıyordu. Bir haftadır neredeyse gece gündüz araca ne olmuş olabileceğini araştırıyorum. Fren ve aracın kontrol sisteminden ciddi derecede şüpheliyiz. ancak yeterli teknik bilgimiz olmadığından mümkün olduğunca çok olayı incelemeye çalışıyorum. Araç ile ilgili tamir işlemleri devam ediyor. Elimizde detaylı bir rapor yok. servis ve eğer incelemek zahmetine katlanırlarsa Toyota'dan (mail attım ama siz servise güvenin bizim servisimiz iyidir diye abuk bir cevap gödermişler) gelen sonuçları da paylaşacağım.       
Merhabalar. Arkadaşlar son günlerde bikaç yerde klima açıkken fren mesafesine dikkat edilmesi gerektiği; klimanın fren mesafesinin uzamasına neden olduğu türünde yazılar okuyorum. Malum yaz ve havalar 30 derecenin altına düşmüyor bu nedenle klima nerdeyse hiç kapanmıyor.
 Kafam bu konuya takılmış vaziyette şuan. Gecen ay arkadan çarpmalı bi kaza da yaptığım için iyice tedirginim zaten. Kendimce bazen deniyorum acaba gerçekten böylemi diye ama sanırım psikolojik olarak klima açıkken araç daha geç duruyor gibime geliyor.
 Bu konuda bilgilerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.
Auris 1.4 D4D Elegant M/M Gümüş Gri