Gönderen Konu: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri  (Okunma sayısı 10349 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #20 : Ekim 16, 2019, 16:07:31 »
10 yıl, değişken kullanım şartları ve NiMh için makul bir süre. Yanlış bir beklenti içine girilmiş gibi duruyor. Sonuçta Hybrid ya da elektikli araçların da kullanım ve amortismanında dikkat edilecek noktalar mevcut.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #20 : Ekim 16, 2019, 16:07:31 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 165000
  • Model Yılı: '12
  • 2 kere teşekkür etti
  • 20 kere teşekkür edildi
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #21 : Aralık 25, 2019, 08:39:10 »
Merhaba,

araçla ilgili bir gelişme var mı? Sorunu çözebildiniz mi?


        Selam  arkadaşlar benim 2013 hibrit yaris'im var 135000 km de bende batarya sorunu var servis geçen hafta 14000tl fiyat verdi. Bu araçları dışarıda tamir edemiyorlar ve hiç bir yerden batarya gelmiyor Türkiye'ye.
        Batarya getirebilmek için Türkiye'de  bir firma ile görüşüyorum. Bu konuda olumlu bir gelişme olursa bilgi veririm.
        Kendim oto elektrik elektronik  işi  ile uğraşıyorum bu konuda tüm kullanıcılar rahat bir nefes alabilir. Zira 8 ile 10 yaşına ve 150000 km ye yaklaşan araçlarda batarya değişimi gerekiyor. Toyota bu konuda tüketiciyi kandırıyor ve 10 yıldan sonra bataryaya garanti uzatma yapmıyor.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 25, 2019, 23:29:23


Mesaj Birleştirildi: Aralık 25, 2019, 23:30:18
Merhabalar,

2015 Yılından beri 2009 model Prius Gen. 2 kullanmaktayım. Aynı zamanda ailede bir de 2010 Prius Gen. 3 de var.

Benim kullandığım Gen. 2 180bin kmyi geçti ve hibrit bataryanın zayıfladığını bariz olarak hissediyorum. 10bin kmdir de yakıt tüketimim belirgin şekilde arttı. Batarya arızasının yakın olduğundan emin olduğum için yabancı forumlardan araştırarak arıza durumunda bataryadaki arızalı modülleri çıkma ama sağlam modüllerle değiştirme konusunu araştırdım. Sonunda geçen hafta elime çıkma bir batarya geçince proje başlamaya karar verdim.

Bu başlıkta hem Toyota HSD sisteminde kullanılan bataryaları biraz anlatacağım. Önümüzdeki günlerde batarya arızası durumunda yapılacak batarya modülü değişim işlemine ve bunun için gereken donanıma değineceğim. İşlemin temelinde HSD sisteminde batarya modüllerinin (toplam 28 adet, her biri 6 hücreli (1,2v x 6), 7,2v Panasonic modüller) birbirlerine seri olarak bağlanması yatıyor. Bu sistemde tek bir batarya modülündeki arıza bile tüm bataryayı kullanılmaz hale getiriyor. Anlatacağım işlemle bataryanızdaki arızalı modül / modüller yerine kullanılmış ama hala ömrü olan başka bir modülün/modüllerin bataryaya takılması mümkün olacak. Bu işlemle bataryanız sıfırlanmayacak ama en azından aracınızı batarya içerisinde sağlam modüller de bozulana kadar kullanmanızı sağlayacak.

Zamanla sipariş ettiğim ekipmanlar geldikçe elimdeki bataryada uygulayacağım işlemlerin fotoğraflarını paylaşacağım. Umarım bu başlık Toyota hibrit kullanan ve kullanmak isteyenlerin batarya arızası konusunda yardımcı olur.

Uzun bir aradan sonra konuya tekrar yazma imkanı buldum. Yaz boyunca iş yoğunluğu nedeniyle bataryayla ilgilenecek çok az zaman buldum. Ama sonunda elimdeki batarya için yapmak istediğim ölçümleri ve işlemleri bitirdim.

Öncelikle kullandığım alet ve cihazlardan bahsetmek istiyorum. Kullandığım şarj cihazın modeli Charsoon Antimatter. Ben öncelikle tek kanal 20 A olan modelini aldım. Fiyatı yaklaşık 55$. Ben satınaldığımda henüz yeni gümrük uygulaması olmadığı için ek bir ödeme yapmam gerekmedi. Şu anda fiyatı daha yüksek olabilir. Cihaz gerçekten beklediğimden çok daha kaliteli çıktı. Bu cihazı öneren Youtuberların bir bildiği varmış. Cihazın en önemli özelliği döngüsel şarj fonksiyonu, bu şekilde bataryaları otomatik olarak arka arkaya şarj deşarj yapıp bu sırada kapasiteyi kaydetmeye yarıyor. Bu cihazın tam olarak nasıl çalıştığına daha sonra değineceğim. (Ki internetteki bir çok kaynakta yeterli bilgi bulabilirsiniz, Ek 1)

Aracınız batarya arıza kodlarından birini (P0AA6, P0A80, P3011-P3024, C1241, ) verdiğinde büyük ihtimalle bataryanız ömrünü tamamlamak üzeredir. Ama aracınız bataryanın durumunu nasıl değerlendirir? Batarya üzerinde 3 adet sıcaklık sensörü ve birçok (Prius, Corolla, Auris’de 14; Yaris’te 10 adet) gerilim ölçüm noktası vardır. Batarya yeniyken tüm modüllerin kapasitesi aynıdır. Birbirlerine seri olarak bağlı olan bataryalar yeniyken şarj ve deşarj durumunda sürekli aynı gerilim değerine sahip olurlar. Ancak piller eskiyip kapasiteleri düştükçe pillerin arasında gerilim farkları da oluşmaya başlar ( Bu konuya daha detaylı değineceğim, Ek 2). Bu etki en çok hızlı şarj ve deşarj anlarında belirgin olur. Aracın bataryasında bulan ECU da bu değişimi sürekli takip eder ve pil arızası yaklaştığında uyarı verir. Bu durumda araçta bir arıza kodu oluşur ve motor arıza lambası yanar (Başka uyarı lambaları da eşlik edebilir, ABS, VSC, vs…). Bataryanın durumuna göre aracınız sürüşe izin verir ya da vermez. Genelde ilk zamanlarda sadece çabuk hızlanmalarda oluşan arıza kaydı silindiğinde bir süre tekrar uyarı gelmez. Ancak batarya uyarı bir kere çıktıktan sonra durum sadece daha da kötüye gidecektir. Bundan sonra iki seçeneğiniz kalır, ya Toyota’dan yeni bir batarya alırsınız ya da elinizdeki bataryayı tamir etme yoluna gidersiniz. Ek 2’da açıklayacağım gibi bataryadaki tüm modüller aynı anda arızalanmaz. Modüller seri bağlandığı için tek birinin arızalanması (Görece düşük kmlerde görülen ölü hücre arızalarında, ör. <<150bin km) bataryanızı hurda haline getirebilir. Bu durumda 27 adet (Prius, Corolla, Auris) modülünüz iyi durumda iken bataryanızın değiştirilmesi gerekebilir. Bataryanın bu yapısı tamir edilebilmesi açısından iyi bir temel oluşturur. Diğer bir arıza türü ise kapasite alt limitine ulaşılması durumudur. Bu pilin beklenen ömür sonunu işaret eder (Batarya ömrü sonunda 150bin - 300bin km arası). Bu durumdaki bir bataryayı çalışır hale getirmek için bir çok modülü değiştirmek/tamir etmek gerekebilir. Ne yazıkki Batarya Modülleri ayrı olarak satılmadığı için arızılanan modülleri yenileriyle değiştirmek mümkün değil. Bu nedenle batarya tamirinde iki yaklaşım vardır:

1. İlki mevcut batarya modüllerini tamir etmek (reconditioning). Bu yöntemde elinizdeki modülleri düşük akımla mevcut kapasitelerinin çok üzerinde şarj ve ardından deşarj ederek kapasitelerini tekrar yeni durumuna yaklaştırmaya çalışmak. Bu yöntem oldukça uzun sürüyor ve ilgi istiyor, tercihen çok kanalları bir ya da birkaç cihazla işlemin süresini mantıklı bir süreye indirgemek mümkün. (Yaklaşık 2 hafta)

2. Diğer yöntem ise elinizdeki batarya içerisinde arızalı ya da çok düşük kapasiteli olan modülleri değiştirmek. Burada önemli olan eklediğiniz modüllerin kapasite ve iç dirençlerinin diğer modüllerle uyumlu olması. Bu yöntemdeki sıkıntı da burada başlıyor. Eğer yeni batarya modülü olsaydı dahi, bu sebeple bunları doğrudan bataryaya eklemek mümkün olmazdı.

İleriki günlerde yaptığım ölçümlerle ilgili olarak bilgi ve yazıda geçen Ek'leri ayrıca yazacağım.
2010 Prius GEN III     (2012 -        )
2009 Prius GEN II      (2015 - 2021)
2012 Auris I Hybrid    (2022 - 2023)
2017 Verso 1.8 MD+LPG (2022 -    )

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Prius
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 210000
  • Model Yılı: '05
  • 3 kere teşekkür etti
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #22 : Mart 15, 2021, 20:33:54 »
Merhaba Ali bey. Allah sizin gibilerden razı olsun zira Türkiye hibrit batarya konusunda bilgi açısından yetersiz. Bir İngilizce Öğretmeni olarak bir yığın reconditioning videosu izledim. priuschat forumlarında gezindim lakin hala nasıl , neyle veya kimle yapabileceğimi bilemedim. 2005 priusum var. batarya kapasitesi % 53 . Dashboard sürekli gidiyor.(12v Akünün soketinden sıfırlayıp getiriyorum. Holizon, klima kompresörü derken arabadan soğudum :( süreç nasıl ilerledi ne yapabilirim yardımcı olur musunuz? Teşekkürler
2005 Toyota Prius
2013 Auris Active Skypack
2010 Mazda 3 impressive

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '15
  • 65 kere teşekkür etti
  • 127 kere teşekkür edildi
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #23 : Mart 16, 2021, 09:15:10 »
Bu işlemler muhtemelen aracını satacak kişilerin işine yarar , arıza ışığı yakmaması için. Kullanıcı için en mantıklısı yeni batarya.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 165000
  • Model Yılı: '12
  • 2 kere teşekkür etti
  • 20 kere teşekkür edildi
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #24 : Nisan 15, 2021, 07:49:39 »
Merhaba Kadir Bey,

Göstergelerin gitme problemi 12V batarya kaynaklı olabilir. Ayrıca 2006 öncesi Priuslarda ekran devreleriyle ilgili bir sıkıntı vardı. İnternette araştırırsanız çözümünü bulup bir elektronikçiye yaptırabilirsiniz.

Bu arada benim araç (2009 Prius Gen2) 205bin km'yi devirdi hala orijinal batarya ile devam ediyorum. Ama özellikle soğuk sabahlarda batarya kapasitesinin düşüklüğü kendini fark ettiriyor. Sürüş sırasında pil göstergesi çok hızlı düşüp doluyor.

Saygılarımla

Mesaj Birleştirildi: Nisan 15, 2021, 07:56:31
Bu işlemler muhtemelen aracını satacak kişilerin işine yarar , arıza ışığı yakmaması için. Kullanıcı için en mantıklısı yeni batarya.

Merhaba Tayfun Bey,

Evet hiç bir işlem bataryayı yeni hale getirmiyor. Ama batarya fiyatları 15 - 20 bin TL iken arızalanan bir ya da iki batarya modülünü değiştirerek aracı belki bir 50bin km daha sürme imkanı olabilir. Bu da ekonomik olarak hala mantıklı.

Yine de her zaman aracı satana kadar yürüyecek hale getirmek isteyenler olacaktır. Bu yüzden Toyota Hybridlerde 150bin km'yi geçmiş araçları alırken Hybrid bataryasının bitmiş olduğu kabulüyle fiyatı değerlendirmek gerekiyor.

Saygılarımla
2010 Prius GEN III     (2012 -        )
2009 Prius GEN II      (2015 - 2021)
2012 Auris I Hybrid    (2022 - 2023)
2017 Verso 1.8 MD+LPG (2022 -    )

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Sheer Driving Pleasure
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 135000
  • Model Yılı: '07
  • 2227 kere teşekkür etti
  • 3397 kere teşekkür edildi
Ynt: Prius, Yaris, Corolla, Auris Hibrit batarya tamiri
« Yanıtla #25 : Aralık 30, 2022, 00:50:13 »
Techstrem ile baglandiginizda, modüllerin voltajları görülüyor,
Hangi modül (ler) sorunlu ise, tesptinde büyük kolaylık.
Avensis 1.8 A/T 2007 LPG (Tomasetto)
AP900 Cruise control
www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=50407.new#new