Merhaba,
araçla ilgili bir gelişme var mı? Sorunu çözebildiniz mi?
Selam arkadaşlar benim 2013 hibrit yaris'im var 135000 km de bende batarya sorunu var servis geçen hafta 14000tl fiyat verdi. Bu araçları dışarıda tamir edemiyorlar ve hiç bir yerden batarya gelmiyor Türkiye'ye.
Batarya getirebilmek için Türkiye'de bir firma ile görüşüyorum. Bu konuda olumlu bir gelişme olursa bilgi veririm.
Kendim oto elektrik elektronik işi ile uğraşıyorum bu konuda tüm kullanıcılar rahat bir nefes alabilir. Zira 8 ile 10 yaşına ve 150000 km ye yaklaşan araçlarda batarya değişimi gerekiyor. Toyota bu konuda tüketiciyi kandırıyor ve 10 yıldan sonra bataryaya garanti uzatma yapmıyor.
Mesaj Birleştirildi: 25 Ara, 2019 23:29
Mesaj Birleştirildi: 25 Ara, 2019 23:30
Merhabalar,
2015 Yılından beri 2009 model Prius Gen. 2 kullanmaktayım. Aynı zamanda ailede bir de 2010 Prius Gen. 3 de var.
Benim kullandığım Gen. 2 180bin kmyi geçti ve hibrit bataryanın zayıfladığını bariz olarak hissediyorum. 10bin kmdir de yakıt tüketimim belirgin şekilde arttı. Batarya arızasının yakın olduğundan emin olduğum için yabancı forumlardan araştırarak arıza durumunda bataryadaki arızalı modülleri çıkma ama sağlam modüllerle değiştirme konusunu araştırdım. Sonunda geçen hafta elime çıkma bir batarya geçince proje başlamaya karar verdim.
Bu başlıkta hem Toyota HSD sisteminde kullanılan bataryaları biraz anlatacağım. Önümüzdeki günlerde batarya arızası durumunda yapılacak batarya modülü değişim işlemine ve bunun için gereken donanıma değineceğim. İşlemin temelinde HSD sisteminde batarya modüllerinin (toplam 28 adet, her biri 6 hücreli (1,2v x 6), 7,2v Panasonic modüller) birbirlerine seri olarak bağlanması yatıyor. Bu sistemde tek bir batarya modülündeki arıza bile tüm bataryayı kullanılmaz hale getiriyor. Anlatacağım işlemle bataryanızdaki arızalı modül / modüller yerine kullanılmış ama hala ömrü olan başka bir modülün/modüllerin bataryaya takılması mümkün olacak. Bu işlemle bataryanız sıfırlanmayacak ama en azından aracınızı batarya içerisinde sağlam modüller de bozulana kadar kullanmanızı sağlayacak.
Zamanla sipariş ettiğim ekipmanlar geldikçe elimdeki bataryada uygulayacağım işlemlerin fotoğraflarını paylaşacağım. Umarım bu başlık Toyota hibrit kullanan ve kullanmak isteyenlerin batarya arızası konusunda yardımcı olur.
Uzun bir aradan sonra konuya tekrar yazma imkanı buldum. Yaz boyunca iş yoğunluğu nedeniyle bataryayla ilgilenecek çok az zaman buldum. Ama sonunda elimdeki batarya için yapmak istediğim ölçümleri ve işlemleri bitirdim.
Öncelikle kullandığım alet ve cihazlardan bahsetmek istiyorum. Kullandığım şarj cihazın modeli Charsoon Antimatter. Ben öncelikle tek kanal 20 A olan modelini aldım. Fiyatı yaklaşık 55$. Ben satınaldığımda henüz yeni gümrük uygulaması olmadığı için ek bir ödeme yapmam gerekmedi. Şu anda fiyatı daha yüksek olabilir. Cihaz gerçekten beklediğimden çok daha kaliteli çıktı. Bu cihazı öneren Youtuberların bir bildiği varmış. Cihazın en önemli özelliği döngüsel şarj fonksiyonu, bu şekilde bataryaları otomatik olarak arka arkaya şarj deşarj yapıp bu sırada kapasiteyi kaydetmeye yarıyor. Bu cihazın tam olarak nasıl çalıştığına daha sonra değineceğim. (Ki internetteki bir çok kaynakta yeterli bilgi bulabilirsiniz, Ek 1)
Aracınız batarya arıza kodlarından birini (P0AA6, P0A80, P3011-P3024, C1241, ) verdiğinde büyük ihtimalle bataryanız ömrünü tamamlamak üzeredir. Ama aracınız bataryanın durumunu nasıl değerlendirir? Batarya üzerinde 3 adet sıcaklık sensörü ve birçok (Prius, Corolla, Auris’de 14; Yaris’te 10 adet) gerilim ölçüm noktası vardır. Batarya yeniyken tüm modüllerin kapasitesi aynıdır. Birbirlerine seri olarak bağlı olan bataryalar yeniyken şarj ve deşarj durumunda sürekli aynı gerilim değerine sahip olurlar. Ancak piller eskiyip kapasiteleri düştükçe pillerin arasında gerilim farkları da oluşmaya başlar ( Bu konuya daha detaylı değineceğim, Ek 2). Bu etki en çok hızlı şarj ve deşarj anlarında belirgin olur. Aracın bataryasında bulan ECU da bu değişimi sürekli takip eder ve pil arızası yaklaştığında uyarı verir. Bu durumda araçta bir arıza kodu oluşur ve motor arıza lambası yanar (Başka uyarı lambaları da eşlik edebilir, ABS, VSC, vs…). Bataryanın durumuna göre aracınız sürüşe izin verir ya da vermez. Genelde ilk zamanlarda sadece çabuk hızlanmalarda oluşan arıza kaydı silindiğinde bir süre tekrar uyarı gelmez. Ancak batarya uyarı bir kere çıktıktan sonra durum sadece daha da kötüye gidecektir. Bundan sonra iki seçeneğiniz kalır, ya Toyota’dan yeni bir batarya alırsınız ya da elinizdeki bataryayı tamir etme yoluna gidersiniz. Ek 2’da açıklayacağım gibi bataryadaki tüm modüller aynı anda arızalanmaz. Modüller seri bağlandığı için tek birinin arızalanması (Görece düşük kmlerde görülen ölü hücre arızalarında, ör. <<150bin km) bataryanızı hurda haline getirebilir. Bu durumda 27 adet (Prius, Corolla, Auris) modülünüz iyi durumda iken bataryanızın değiştirilmesi gerekebilir. Bataryanın bu yapısı tamir edilebilmesi açısından iyi bir temel oluşturur. Diğer bir arıza türü ise kapasite alt limitine ulaşılması durumudur. Bu pilin beklenen ömür sonunu işaret eder (Batarya ömrü sonunda 150bin - 300bin km arası). Bu durumdaki bir bataryayı çalışır hale getirmek için bir çok modülü değiştirmek/tamir etmek gerekebilir. Ne yazıkki Batarya Modülleri ayrı olarak satılmadığı için arızılanan modülleri yenileriyle değiştirmek mümkün değil. Bu nedenle batarya tamirinde iki yaklaşım vardır:
1. İlki mevcut batarya modüllerini tamir etmek (reconditioning). Bu yöntemde elinizdeki modülleri düşük akımla mevcut kapasitelerinin çok üzerinde şarj ve ardından deşarj ederek kapasitelerini tekrar yeni durumuna yaklaştırmaya çalışmak. Bu yöntem oldukça uzun sürüyor ve ilgi istiyor, tercihen çok kanalları bir ya da birkaç cihazla işlemin süresini mantıklı bir süreye indirgemek mümkün. (Yaklaşık 2 hafta)
2. Diğer yöntem ise elinizdeki batarya içerisinde arızalı ya da çok düşük kapasiteli olan modülleri değiştirmek. Burada önemli olan eklediğiniz modüllerin kapasite ve iç dirençlerinin diğer modüllerle uyumlu olması. Bu yöntemdeki sıkıntı da burada başlıyor. Eğer yeni batarya modülü olsaydı dahi, bu sebeple bunları doğrudan bataryaya eklemek mümkün olmazdı.
İleriki günlerde yaptığım ölçümlerle ilgili olarak bilgi ve yazıda geçen Ek'leri ayrıca yazacağım.