Daha önceki arabalarım sırasıyla 1996 model Fiat Tipo, 2005 model Astra H 1.6 ve 2010 model Astra J 1.6 Sport. Kıyaslamalarımı bu araçlara göre daha net yapabilirim.
Arabayı fabrikadan aldığınız gibi kullanırsanız, süspansiyon ve yol sesi J ve H kasaya göre çok fazla. Ancak arabanın lastiklerinde 45-46 civarı hava var fabrika çıkışı. Dolayısıyla lastiklerin basıncını 31-33 civarı ayarlarsanız araba müthiş konforlu bir hale geliyor. Yani ses filan yok oluyor. J kasada anlamsız bir lokurtu vardı ve arabamı satmamın sebeplerinin başında da bu bir türlü gideremediğimiz lokurtu sesi vardı.
Serilik anlamında diğer araçlarımla arasında uçurum var diyebilirim. Gaza bastığınızda eğer araç olması gereken viteste ise, bir anda uzayıp gidiyor. Şu anda hava şartlarından dolayı çok gezmiyorum, çok sağa sola da gitmiyorum gerekmedikçe. Ancak arabayı Ankara'dan aldım ve İstanbul'da yaşıyorum. Ankara / İstanbul arasında çok zevk alarak yolculuk yaptım. Yakıt tüketimi 6,8 lt oldu 100 km'de. Ama eski arabam 5 vites olduğu için zaman zaman en yüksek vitesi 5 zannederek yolculuk yapmış olabilirim. Normalde şehirler arası yolculukta 6 lt den daha az yakabilir. Şehir içinde ise 100 km / 8 lt civarında oluyor. Daha fazlası olur ama daha az olacağını sanmıyorum kolay kolay. Hele ki kış şartlarında.
Daha önce bir başka sitede geniş bir anlatım yapmıştım araçla ilgili. Müsadenizle yazımı buraya da kopyalayayım.
Öncelikle daha önce 2010 model Astra J 1.6 115 hp sport benzinli aracım vardı. Eski aracıma nazaran elbette arabada müthiş bir konfor ve güç olduğunu belirteyim. Eski aracımıda hız anlamında beğeniyordum, lâkin zaman zaman yetersiz geliyordu. Bu arabada ise henüz öyle bir hisse kapılmadım. Gaza bastığınız zaman, yakıtıda düşünmüyorsanız araba uzayıp gidiyor. Yeterki ortalama yakıt tüketimini düşünmeyin

Aynı arabanın dizel otomatiğini kullandım, kesinlikle benzinlide olan performansı sağlamıyor. Dizel modelinde (otomatik) gaza bastığınız zaman arabanın bunu algılaması 1 belki 2 saniye alıyor. Ama benzinli motorda eğer araba uygun viteste ise direk tepkiyi alıyorsunuz.
Konfor ve güvenlik anlamında da çok dolu bir araç. Örneğin gelişmiş park pilotu aldığınızda kör nokta uyarı sistemi ve geri görüş kamerası geliyor. Daha kendi kendine park olayını denemedim, esasında çokta gerekli birşey değil benim için. Ancak kör nokta uyarı olayı çok güzel. Eğer kör bir noktada herhangi bir nesne var ise, veya bir aracı geçtiniz ve önüne geçeceksiniz diyelim, önüne geçerken eğer geçtiğiniz arabanın hemen önüne girerseniz aynada sarı işaretler yanıyor. Geri görüş kamerasıda oldukça güzel gösteriyor. Ancak zaten park sensörüde olduğu için çok gerekli olduğunu söyleyemem. Ama yine de, yanınızda biri varsa mutlaka etkileniyor diyebilirim.
Aynı şekilde bu opsiyon ile gelen elektrikli katlanır aynalarda oldukça güzel. Arabayı park ettiğinizde aynaların ayarlama düğmesini ortaya getiriyor ve ayar tuşunu geri doğru bastırdığınızda aynalar kapanıyor. Arabaya bindiğinizde ise kendisi açılmıyor sanırım, tekrar sizin açmanız gerekiyor.
Anahtarsız kapı açma, start / stop olayı da çok iyi. Anahtar cebinizde olsun yeter. Kapı kollarındaki düğmelere bastığınızda araba kitleniyor, kilitli ise açılıyor. Arabaya bindiğinizde orta konsoldaki ekran açılıyor. Müzik dinliyorsunuz diyelim, arabayı stop ettiğinizde müzik çalmaya devam ediyor. Kapıyı açtığınızda ise ekran ve müzik tamamen kapanıyor. Tabii açmak isterseniz manuel olarak tekrar açabiliyorsunuz.
Arabada kış paketi ile birlikte gelen koltuk ısıtma ve direksiyon simidi ısıtma var. Ancak henüz kullanmadım.
Sport tuşuna bastığınızda araba daha dinamik bir hal alıyor. Ancak buna gerek olmadığını, arabanın zaten performans anlamında yeterince doyurucu olduğunu düşünüyorum. Şerit takip sistemi var, onu da denemedim henüz.
Yolda giderken önünüzde herhangi bir araç varsa, hız durumunuza göre ekranda yeşil bir araba resmi yanıyor. Arabaya çok yaklaşırsanız ışık sarıya dönüyor. Daha fazla yanaşırsanız ya önünüzdeki arabaya çarparsınız ya da ışık kırmızı yanar, orasını denemedim henüz.

Trafik işaret tabelalarını okuma olayı da var. Ancak ben sadece hız sınırlarını okuduğunu düşünüyorum. Başka tabelaları da okuyor olabilir, ancak onunla ilgili uyarıyı nereden veriyor bilmiyorum. Ancak hız sınırlarını kesinlikle okuyor ve ekranda kaç km ile gitmeniz gerektiğini yazıyor.
Bir de kaza önleme sistemi var, eğer riskli bir durum ile karşı karşıya iseniz, ön camda kırmızı bir ışık beliriyor. Bunun çok önemli olduğunu düşünüyorum, çünkü direk insanın dikkatini çekiyor ve size en azından frene daha erken basabilmeniz açısından fayda sağlıyor.
Bluetooth ile telefonu araba ile eşleştirebiliyorsunuz. Ekranınızda telefonunuzdaki tuşlar beliriyor, istediğiniz gibi arama yapabiliyor, gelen aramalara cevap verebiliyorsunuz. Karşıdan gelen ses müthiş net. Sanırım bizim sesimizde karşıya bir o kadar net gidiyor.
Youtube'da bulunan herhangi bir videoyu mp4 formatına çevirip, usb'e attığınızda videoyu aynı orjinallikte ekranınızda izleyebiliyorsunuz.
Arabanın saklama gözleri J kasalara göre yetersiz diyebilirim. Mesela vitesin önünde J kasada usb filan takılan yerdeki göz yok. Bunun yerine klima tuşlarının altında ufak bir göz var. Kapı cepleri, koltuk arkasındaki cepler ve torpido gözü J kasaya göre oldukça ufak. Tabii bagajında sanırım hacim olarak 10 litre ufak olduğu söyleniyor, ancak bence daha ufak. Mesela eğer bebek arabanız varsa ve biraz büyük ise ve arka koltuklarda birisi oturacak ise bebek arabasını götürme şansınız kalmıyor. Bizim bebek arabasını J kasada almıyordu, ama bildiğiniz gibi J kasada bagaj 2 bölmeliydi. Alt katı açarak hiç denememiştim. Ama muhtemelen altı açarsam J kasaya bizim bebek arabası sığardı.
Ön koltukların ayarlama kolu J kasadaki gibi değil. H kasadaki gibi çevirmeli sistem yapmışlar. Arabayı bir kişi kullanıyorsa bunun sorun olacağını sanmıyorum. Ben mesela arabayı aldım, ayarladım ve aynı şekilde kullanıyorum. Malûmunuz her gün koltuk ayarlamaya gerek olmuyor.
Hızınız 170 lere geldiğinde ekranınızda taraf algılama geçici olarak kullanılamıyor diye bir uyarı çıkıyor. Bu herhalde kör nokta uyarı sistemi ile ilgili.
Arabayı daha yeni yeni çözüyorum. Doğrusu eski aracımı değiştirmek için en büyük bahanem yakıtının çok olmasıydı. Hatta kararım kesin olarak dizel araç almaktı. Biraz az gezerim diye tercihimi benzinliden yana kullandım. Ama az geziyor musun derseniz, hayır altınızda böyle bir araba varken ister istemez arabaya biniyorsunuz.
Yakıt konusuna gelince, Ankara / İstanbul arası 4 saatte geldim. Ortalama hıza bakmadım ama tahminim 120 km civarıdır. Yakıt ise 6.8 / 100km gösteriyordu. Uzun yol için bence çok yaktığı söylenemez. Elbette ben arabanın biraz acemisi olduğum için, vites değiştirme konusunda arabanın istediği gibi davranmamış olabilirim. Zira, bazen en üst vitesin 5 olduğunu düşünerek 6'ya atmamış olabilirim. Tabii sonradan dikkatimi çekti, araba sizi vites konusunda da uyarıyor. Mesela 80 km hızla 3. viteste gidiyorsanız ekranda size yukarı ok işareti ile birlikte 4 rakamını gösteriyor. Tabii her zaman ekranınızı kontrol etmeniz kolay değil, ancak zamanla alışacağımı sanıyorum.
Samimi olarak söylemem gerekirse, yakıta acıyorsanız ve şehir içinde, trafiğin yoğun olduğu yerlerde arabayı kullanmanız gerekecekse dizel almanız daha mantıklı olabilir. Bugün mesela fazla trafik olmadığı halde şehir içinde kullandım aracı. Ortalama yakıt tüketimi 10.6'lara çıktı. Ama biraz sert kullandığımı da belirteyim. Eski aracımda da, 12 lt / 100 km gördüğüm dönemler olmuştu. Ama en son arabayı satarken baktığımda 10.9 gösteriyordu.
Benim için arabanın olumsuz yanlarından bir tanesi de, yakıt deposunun ufaltılmış olması. Arabayı aldığım zaman neredeyse hiç yakıt yoktu, 220 TL yakıt aldı. Her zaman aynı yerden yakıt alırım, daha önce haftada bir 200 liralık alırdım. Ancak bu arabada eski aracımın seviyesinde yakıt tükettiği için, petrole daha çok gidip gelmem gerekecek gibi. Yakıt deposu bi 10 litre daha büyük olsaydı şahsım adına daha iyi olurdu.