yeni nesil araçlarda bulunan bi sistem araç vitesteyken ve gaz verilmediğinde sisteme yakıt yollamayı durdurmaktadır.
araç boşta giderken rölantide çalıştığını düşünerek motorun çalışması için gereken miktarı sisteme yollayarak aracın stop etmemesini sağlar... siz yokuş aşağı vitesi boşa aldığınızda araç yakıt tüketmeye devam eder. lpg ya da benzin farketmez...ancak viteste olduğunda yakıt kesildiğinden dolayı tüketim olmaz...yol bilgisayarınız varsa şu şekilde test edebilirsiniz....
aracı çalıştırıp yol bilgisayarındaki harcanan yakıt miktarını sıfırlayın...10 dk çalıştıktan sonra kontrol edin... tahmini 0.3 ile 0.5 arasında yakıt harcadığını göreceksiniz...
aynı şekilde (biraz zor ama) aracı uzunca bir yokuşun başında durdurun...aynı şekilde yol bilgisayarını sıfırlayın... hiç gaz vermeden 2 ya da 3. vites ile yokuşu inin yokuşu umarım 10 dk sürede inersiniz... şayet 10 dk da ineseniz de yokuşun sonunda bilgisayarı kontrol edin tüketimin hala 0.0 olduğunu ( çok extra bi durum varsa 0.1 ) olduğunu göreceksiniz... iyi günler
Gaz kelebeği elektronik kontrollü araçlarda araç giderken yokuş aşağı hızlarda araç hızı vitesi karşılayacak şekilde gaz kelebeği kapanır ayak pedaldan çekilse bile gaz kelebeği taktığınız vitesdeki hıza göre açıklığını ayarlar ,yani motora hava girmeye devam eder,ateşleme de devam eder, ancak yakıt akışı kesilir ve soğutma da otomatik olduğundan motor karar ısısını korur tüm bunlar araç vitesde ve pedala basılmaz ise olan olaylardır..
Eski modellerde yokuş aşağı ayak gazdan çekilince motor yaktığı az yakıtla tekerleklerin devrine erişemez olur böylece ortalama bir hızda bağıra bağıra yokuş aşağı iner ,aracı götürmesi bir tarafa motor freni dediğimiz olay gerçekleşir motor aracın belli bir hızdan daha hızlı gitmesine (1. ve ya 2.vitesde )direnir...Ve bu sırada tabiiki herşeyin bir bedeli olduğu gibi bu aracı frenlemenin de bedeli motorun yaktığı fazladan yakıttır aracı yavaşlatan bu yakıttır ve miktarı her zaman rolantide harcadığından çok fazladır..
Bazı durumlarda araç öyle hızlanır ki gaz kelebeği kapalı kaldığı için aşırı derecede zorlanma ihtimali oluşur bunu önlemek için gaz kelebeğine bir yay eklenerek böyle zorlanmalarda kendi kendine bir miktar açılıp gereken havayı motora alacak şekilde düzenek ile donatılmıştır.
Yeni araçlarda tüm bunlar elektronik olarak gerçekleşir...
Yani kısaca yeni araçlarda boşta gidince benzin yakar, vitesde yakmaz
Eski araçlarda vitesde yakar ,boşta rolanti kadar yakar...
Araçlar boşta kullanılırlarsa tekrar moment almaları için gereken yakıt miktarı ,sabit hızla giderlerken gereken yakıt miktarının iki katına yaklaşır bu nedenle araçların yakıt harcaması sabit hızla kullanılırlarsa azalır...
Yeni hibrit motorlarda (benzin ve elektrik motoru bir arada)benzin motoru devri 2500-3500 d/d olacak şekilde sabit çalışıp en az benzini harcayacak ve aracın akülerini devamlı dolduracak, elektrik motorları tekerlekleri döndürecek ,yokuş aşağı durumlarda benzin motoru yakıt almayı hemen kesecek ve duracak ,elektrik motorları ise aküleri doldurmaya başlayıp böylece aynı zamanda frenleme işlevini yerine getirecek, sakin hızlardan spor sürüşe geçince hem benzin motoru hemde elektrik motorları tekerleklere güç verecek ..
Böylece sinekten yağ çıkartılarak gezilecek , ancak bizim memlekette bu da yetmeyecek aracın elektrik motorları sökülerek, daha az yaksın diye çıkma çamaşır makinesi (A serisi düşük elektrik yakan ) motorları denenecek ,bobincilerde değişik sarımlar bulunup reklam edilecek ,benzin motoru sökülüp, mazot yakan hatta evdeki atık kızartma yağlarını yakan pancar motorları köylü dayıdan çok ucuz fiyata alınıp takılacak , böylece sinekten çıkan yağ zeytin yağına dönüştürülecek..Tüm bunlardan haberi olmayan avrupalıların ağzı açık kalacak... ......
alıntıdır