Şimdi şöyle başlayım. Ben hiçbir zaman motor yağının aracı sessizleştirebileceğine inanmadım. Bakımı zamanında yapılmış bir arabanın motoru yağ değişiminde neden sessizleşsin ?
Yada motoru sessiz yapacaksanız kalın yağ kullanmalısınız ki boşlukları doldursun, vuruntu azalsın.. ( Teoride )
Bugün kendim bile inanamadım , yağ değişiminden sonra motorumda ki uğultu ve vurultu gitti.
Aracım 2020 hybrid corolla . normalde klavuzda yazan yağı 0w-16 . Ben servis de ve kendim 0w-20 yi tercih etmiştim , hata etmişim.
Arabanın servis sonrası 5000 km si dolmuştu. Yağın karardığını görmüştüm ama neticede bakım aralığı 15 bin km. Bakım aralığını ikiye bölüyordum fakat 5000 km de yağın rengi değişince bakım yapmak istedim. Motor yağına motor içi temizleyici koydum. çıkan yağa inanamadım. Kapkara , simsiyah. Öyle bir yağ çıktı ki içinden motora üzüldüm. Ki düşünün daha servis bakımı yapılalı 5000 km olmuş. Servisin yağının kalitesini de böylece görmüş olduk. Aracım 20 bin km de. Henüz 2 yıllık araba. Motor içinde bu kadar pisliğin çıkabileceğini de tahmin etmemiştim. daha önce 6000 km de kendim değiştirmiştim , sonra 15 bin de servis yağını değiştirmişti. Demek ki sadece yağ değiştirerek olmuyormuş.
Yeni koyduğum yağı kontrol edemedim. Çünkü yağ çubuğunda varlığı yokluğu bile belli olmuyordu. Okadar temiz olmuş içerisi !
Yağ olarak 0w 16 koydum. Endişelerim vardı. İnce geleceğini ve özellikle zorlandığında motora ince geleceğini düşünmüştüm. Tam tersi oldu. Normalde 13 litre ortalama ile çıktığım yeri yağ değişimi sonrası 10 litre ortalama ile çıktım. Gözlerime inanamadım !
Beni tanıyan biliyor. Motor sesinden çok şikayetçi idim.Birsürü yalıtım da yaptım.. Yağ değişimi sonrası motor kedi gibi oldu. Resmen 4000 devir çeviren motorun sesini duyamadım ! kadar pürüzsüz , ipek gibi çalışıyor makina..
Enteresan bir olay daha var. normalde ısınan ve EV moda geçmeyen aracım her fırsatta EV yani elektrikli moda geçti. Batarya bayırı çıkana kadar bitmedi ve seviyesini korumayı başardı. Bu da garip bir durum çünkü daha önceleri gaza bas bas çıkardım, bataryaya yük binerdi. Yukarı çıkınca fanı bile çalışmadı !
Demek ki arabanın yağı bu imiş...
Arabamı yeniden sevdim. Kesinlikle hybrid kullanan herkese tavsiye ederim. Altı üstü bir yağ fakat şaşkınlıktan kendime gelemedim. Bakım bukadar şeyi değiştirirmi demeyin , deneyin. Benim gibi ince yağ sevmeyen birisinin bunları yazması mucize gibi. inanın ki bu denli fark olmasa yazmazdım buraya..
Hybrid araçlar için maintain mode , servis moda geçiş yaparak motorun sürekli çalışması sağlanmalı.Motor içi katkısı katıldıktan sonra motoru çalıştırmanız için kontak açık pozisyona getirip iki defa gaz pedalına basın. frene basıp N ( boş ) a alın. 2 defa gaza basıp bırakın. frene basıp P ye alın. 2 defa gaz pedalına basın. frene basıp aracı çalıştırın.
Ben yarı dönemde filtreleri değiştiriyorum ama gerçekten bir motor hava filtresi için 40 bin km çok uzun bir süre. Neredeyse her hafta filtreyi temizlememe rağmen 20 bin km de hava filtresinin rengi epeyce değişmiş idi.
Polen filtresi ise bence her 10 bin de değişmeli. Tertemiz filtreyi 10 bin km önce takmıştım ama gördüm ki o da epeyce kirlenmişti. Benim çocuk falan da olduğundan değiştirmek istiyorum.
Hybrid batarya filtresi ise çok fazla toz tutan bir filtre değil. ama özellikle kıl tüy çekiyor. Fakat fanın kanatları toz oluyor. Uzun vadede filtrenin temizlenmesi yetmez. Fan temizliği de bakıma alınmalı.
Yağ filtresini Tem oto dan aldım. Resimlerde görünen yağ filtresini taktım. Benim taktığım servisinkinden biraz daha uzun ve ağır bir filtre. Orjinal tercih ettim, servis bakımlarına devam edeceğim için riske girmedim. Yüzey alanı olarak daha iyi olduğunu zaten başka konuda iç yapılarını göstermiştik. Bence de yüzey alanının yüksek olması daha iyi.
Eğer bir yağ bu denli önemli ise servis bakımına da kendi yağımı götürmek isterim.
Motor içi temizleyiciyi her bakımda katmaya karar verim. yağın süzülmesi bile değişti. içinde kalıntı kalmadığına da eminim. Motor içi tertemiz oldu. İçinde kalmasın, katkı uçsun diye yağ kapağını açık bıraktım. yağ tam süzülene kadar bekledim ve tapa açıkken biraz üstten yağ koydum ki karterdekiler de çıksın.
Tapa contasını da değiştim.
Filtre üzerindeki talimatlara göre filtreyi monte ettim. Diyor ki contasını yağlayın. conta metale deydikten sonra 3/4 tur daha sıkın bırakın. Neredeyse elle bile sıkabilirsiniz bu miktarı.
Yağ filtresini takmadan önce de içine bir miktar yeni yağ emdirdim. Motorun yağsız çalışmasını engellemeye çalıştım. Ama yine sanırım vvt sistemin dolması 2 sn yi buldu..
Bugün yaptığım bakımlar şöyle ;
motor yağı ve filtresi değişti.
hava filtresi değişti.
polen ve batarya filtresi temizlendi. fanı falan fırçaladım.
Hava akışmetresini temizledim.
Enjektör temizleyici kattım.
Hepsi 600 liraya halloldu.Kışlık lastikleri taktırdım, arabanın üzerine kuş yapmıştı onu cilaladım.. Hepsinden öte yaptığım işten zevk aldım. Benim için güzel bir gün oldu.
edit : Tem oto ya teşekkürler. Daha kargolama şirketinin kargo mesajı gelmeden memleketin öteki ucuna 2 günde kargoları ulaştırdı.
