Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1799412 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3020 : Nisan 06, 2016, 23:04:49 »
Sağol Ufukcum.

Senin çok bilgili olduğunu ve belgeli teknik bilgilerin olduğunu biliyorum. Aferin, başarılarının devamını dilerim.
Estağfurullah hocam, benim bilgim sınırlı mesela ahşap ve parke konusunda sizin elinize su dökemem.Silindirin uzunlamasına genleşmesi konusunda bilginizi bekliyor olacağım.

@Ufuk Sönmez (16363)  bey 2015 d4d lerde yağ miktarının 3.7 lt olması dpf temizliği sebebiyle yağ seviyesinin yükselmesimidir acaba? Çünkü bakım zamanına doğru nerdeyse yarım lt miktarı artıyor yağın.

Aynen Serhat bey, doğru noktaya değindiniz.Yağ seviyesi revizyonu DPF bulunmayan araçlarda kompresyon  ile ilgiliydi, DPF bulunan araçlarda karter değişikliği olmaksızın DPF rejenerasyonu esnasında yağ seviyesi yükselmesini yağ kapasitesinin 200gr. düşürülmesi ile olası problem bertaraf edildi.

2015 sonrasında ise karter değişikliği ile beraber DPF rejenerasonu esnasında gereksiz yağ seviyesi yükselmesini engellemek için 3.7 litre seviyesine indirildi.

İlk nesil 1ND-TV ile şu an kullanılan dördüncü nesil arasında 600gr. yağ seviye değişikliği yapılmış oldu

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3020 : Nisan 06, 2016, 23:04:49 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3021 : Nisan 06, 2016, 23:10:37 »
Genleşme her yöne olur. Genleşmenin birimi mm/santigrat derece katsayıdır. Bu katsayı ile o sıcaklıkta malzemenin hangi yöne referans sıcaklıktaki haline göre Kaç katı uzadığını gösterir.
Verdiğin örnekler de yine manipüle edilen çok uç örnekler Tekin abi.
Bir rayın boyuna uzaması göz çarpıcıdır. Boyunun termal genleşme katsayısı ile çarpımı boyuna uzanayı verir. Ama aynı şekilde enine ve boyuna da genişler bu, fakat boyuna göre daha kısa olduğundan daha az göze çarpar. Ama her made her yönden aynı ORANDA uzar.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2553 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3022 : Nisan 06, 2016, 23:14:03 »
Yağ çubukları genelde hep aynı tasarımdir 2 çizgisi ya da noktası olur. En azından kullandığım japon kore fransız araçlarında öyleydi. ALLAHTAN Toyota yalın üretimle tek çizgi koymamış

Yahu döne döne yağ çubuğu mu girer ya, çekerken de sanki G3 piyade tüfeğinden çeker gibi yivli setli mübarek  :olu: :olu: :olu:

Herkes kontrol edebiliyorken bir ben kontrol edemeyince acaba benim çubuktamı problem var ki diyorum. Bu arada hiç pütür tırtık falan yok ya, bence yağ çubuğu saçma
THE END

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3023 : Nisan 06, 2016, 23:14:40 »
http://www.engineeringtoolbox.com/linear-thermal-expansion-d_1379.html

Aluminyumun 1 m uzaması 0dan 100 dereceye mikronlardan çok daha fazla.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3024 : Nisan 06, 2016, 23:37:18 »
Genleşme her yöne olur. Genleşmenin birimi mm/santigrat derece katsayıdır. Bu katsayı ile o sıcaklıkta malzemenin hangi yöne referans sıcaklıktaki haline göre Kaç katı uzadığını gösterir.
Verdiğin örnekler de yine manipüle edilen çok uç örnekler Tekin abi.
Bir rayın boyuna uzaması göz çarpıcıdır. Boyunun termal genleşme katsayısı ile çarpımı boyuna uzanayı verir. Ama aynı şekilde enine ve boyuna da genişler bu, fakat boyuna göre daha kısa olduğundan daha az göze çarpar. Ama her made her yönden aynı ORANDA uzar.
Mutlu bey, ben metalürji mühendisi değilim, sizin gibi termodinamik mühendisi de değilim, siz de motor teknolojisi uzmanı değilsiniz.Sizin bahsettiğiniz teknik bilgilere sonuna kadar katılıyorum ancak bahsettiğiniz her yöne eşit genleşme saf elementler (alüminyum, bakır vs.) ve/veya ideal ısıda eşit oranda son şekilleri verilmiş metaller  için olmalı.

Motor üretim teknolojisinde nasıl bir alaşım kullanılıyor yada alaşımda kullanılan element yoğunluğu bölgesel değişiklik mi gösteriyor? Sanırım bu şekilde olmalı ki konik silindir yapısı ideal çalışma sıcaklığında silindirik yapı haline gelirken silindir boyunda değişim olmuyor?

Şayet silindir boyunda değişiklik olsa silindir kapak contasının kaçırması, silindir kapak saplamalarının eğilmesi, uzaması hatta kırılması, silindir bloğu ile silindir kapağı arasında yüzeysel boşluk farkı gibi konular meydana gelmesi lazım.Hatta daha da ileri gidersek, hararet yapmış bir motorun silindir içi gripaj yaparak etek vurması sorunu ortaya çıktığında aynı oranda genleşme meydana geldiyse silindir kapağı ile silindir bloğu arası boşluğu miktarının değişiklik göstererek kompresyon kaçağı meydana getirmesi gerekir.

Bundan 12 sene önce yaptığım bilinçsiz işlem sonucu ovalleşen silindire sahip aracımı, sadece vuruntu ile yaklaşık 10.000km. kompresyon oranı, yağ eksiltme vs. hiç bir sorun olmadan kullandım.

Şimdi sizden ricam bana silindiri uzunlamasına genleşen bir motor yada araç gösterin lütfen, çünkü gerçekten görmedim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3025 : Nisan 06, 2016, 23:48:16 »
Mutlu bey, ben metalürji mühendisi değilim, sizin gibi termodinamik mühendisi de değilim, siz de motor teknolojisi uzmanı değilsiniz.Sizin bahsettiğiniz teknik bilgilere sonuna kadar katılıyorum ancak bahsettiğiniz her yöne eşit genleşme saf elementler (alüminyum, bakır vs.) ve/veya ideal ısıda eşit oranda son şekilleri verilmiş metaller  için olmalı.

Motor üretim teknolojisinde nasıl bir alaşım kullanılıyor yada alaşımda kullanılan element yoğunluğu bölgesel değişiklik mi gösteriyor? Sanırım bu şekilde olmalı ki konik silindir yapısı ideal çalışma sıcaklığında silindirik yapı haline gelirken silindir boyunda değişim olmuyor?

Şayet silindir boyunda değişiklik olsa silindir kapak contasının kaçırması, silindir kapak saplamalarının eğilmesi, uzaması hatta kırılması, silindir bloğu ile silindir kapağı arasında yüzeysel boşluk farkı gibi konular meydana gelmesi lazım.Hatta daha da ileri gidersek, hararet yapmış bir motorun silindir içi gripaj yaparak etek vurması sorunu ortaya çıktığında aynı oranda genleşme meydana geldiyse silindir kapağı ile silindir bloğu arası boşluğu miktarının değişiklik göstererek kompresyon kaçağı meydana getirmesi gerekir.

Bundan 12 sene önce yaptığım bilinçsiz işlem sonucu ovalleşen silindire sahip aracımı, sadece vuruntu ile yaklaşık 10.000km. kompresyon oranı, yağ eksiltme vs. hiç bir sorun olmadan kullandım.

Şimdi sizden ricam bana silindiri uzunlamasına genleşen bir motor yada araç gösterin lütfen, çünkü gerçekten görmedim.

Uzunlamasına ya da enine genleşir demiyorum ki topyekün olur bu. 3 boyutlu uzay ortamında büyütülmüş gibi düşünebilirsiniz. Bu dediğim Tekin abiyeydi.
Motor daha kompleks bir yapı. Sıcaklık farklılıkları olan bir yapı ve haliyle yanma odası etrafı daha fazla genleşiyor.

Silindirin üst kısmının da soğukta konik olup sıcakta düz bir hale gelmesi de bundandır.

Uzunlamasına genleşiyor ya da enlemesine genleşiyor tartışması saçma, katsayısı oranınca her tarafa o uzunluğunun çarpımı oranında uzar.
Sıcaklık farkı arttıkça daha da fazla olur.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3026 : Nisan 07, 2016, 00:07:40 »
Uzunlamasına ya da enine genleşir demiyorum ki topyekün olur bu. 3 boyutlu uzay ortamında büyütülmüş gibi düşünebilirsiniz. Bu dediğim Tekin abiyeydi.
Motor daha kompleks bir yapı. Sıcaklık farklılıkları olan bir yapı ve haliyle yanma odası etrafı daha fazla genleşiyor.

Silindirin üst kısmının da soğukta konik olup sıcakta düz bir hale gelmesi de bundandır.

Uzunlamasına genleşiyor ya da enlemesine genleşiyor tartışması saçma, katsayısı oranınca her tarafa o uzunluğunun çarpımı oranında uzar.
Sıcaklık farkı arttıkça daha da fazla olur.

Düzenli Yanlış bakım sonrasında artan iç hararet nedeniyle uzunlamasına genleşen silindirlerde düzensiz ve kötü aşınmalar meydana gelir. Daha kötüsü emme ve egzost sübap delikleri arasını çatlatır/kırar.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1130 kere teşekkür etti
  • 2372 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3027 : Nisan 07, 2016, 00:26:39 »
Uzunlamasına ya da enine genleşir demiyorum ki topyekün olur bu. 3 boyutlu uzay ortamında büyütülmüş gibi düşünebilirsiniz. Bu dediğim Tekin abiyeydi.
Motor daha kompleks bir yapı. Sıcaklık farklılıkları olan bir yapı ve haliyle yanma odası etrafı daha fazla genleşiyor.

Silindirin üst kısmının da soğukta konik olup sıcakta düz bir hale gelmesi de bundandır.

Uzunlamasına genleşiyor ya da enlemesine genleşiyor tartışması saçma, katsayısı oranınca her tarafa o uzunluğunun çarpımı oranında uzar.
Sıcaklık farkı arttıkça daha da fazla olur.

Mutlu bey, bende bunu anlatmaya çalışıyorum, yanmanın/patlamanın olduğu (misal) 3cm alan yüksekliğinde, genleşmenin komple (misal) 10cm silindir yüksekliği içerisinde aynı oranda olması mümkün değildir.

Zaten tartışmıyorum, silindirin uzunlamasına genleşmesi tabi ki saçma bir konu.

Düzenli Yanlış bakım sonrasında artan iç hararet nedeniyle uzunlamasına genleşen silindirlerde düzensiz ve kötü aşınmalar meydana gelir. Daha kötüsü emme ve egzost sübap delikleri arasını çatlatır/kırar.

Tekin bey,

Silindir içerisindeki aşınma ayrı bir konu, bir çok sebebi olabilir,

Bazı motorlarda subap yuvaları silindir kapağındadır, silindir kapağındaki çatlama ayrı bir konu,

Bazı motorlarda subap yuvaları motor bloğundadır, motor bloğundaki çatlama ayrı bir konu,

"silindirin uzunlamasına genleşmesi" ise sizin iddianız ve yukarıdaki konular ile alakasız apayrı bir konu,

Aşıntıların, çatlakların vs. sebebi bir yana lütfen bana ve konuyu takip edenlere içten yanmalı bir motorda "uzunlamasına genleşen silindir" örneği, teknik dökümanı vs. gösterebilir misiniz ?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 102201
  • Model Yılı: '13
  • 154 kere teşekkür etti
  • 317 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3028 : Nisan 07, 2016, 01:42:13 »
wankel motorlarda hangi yağ kullanılıyor-tavsiye ediliyor. wankel motorlar daha mı az ısı üretiyor daha mı çok ısı üretiyor.
meesela toyota gt 86 hangi yağı kullanıyor.
   mobil1 0w-20 ve 5w-20 tavsiye ediyor.

toyota sitesinden alıntı :
*** API: SL / CF
Sentetik Motor Yağı SAE 5W-30

Toyota sentetik motor yağı, sürücülerin ihtiyaç duyduğu en üst seviyede yağlamayı ve daha fazlasını karşılayacak niteliktedir. Sabit viskozite kontrolü, termal denge ve düşük sıcaklıkta mükemmel akışkanlık sağlar. Toyota sentetik motor yağı '''Antalya’nın sıcağında da Erzurum’un dondurucu soğuğunda''' da aynı korumayı sağlar. 
    ACEA:A5/B5 A1/B1

***API: SL/CF
Düşük Sürtünmeli Motor Yağı SAE 0w-20 Formula xs

Toyota SAE 0w-20 motor yağı hibrit motorlar ve diğer yakıt verimli motorda kullanılabilmektedir. Sentetik formülü sayesinde motor aşınmasını önlerken, yakıt ekonomisini de sağlamaktadır. Düşük viskozitesi sayesinde sık dur kalklarda kritik motor parçalarının korunmasını sağlar.
  ACEA:SM/SL

BAŞKA BİR SİTEDEN ALINTI : nette gezerken faydalı olacağını düşündüğüm ve geride kalan 140 sayfada da aynı bilgilerin olduğunu düşündüğüm bir yazı :
   Yağlara verilen ve asıl önemli olan ACEA ve API diye bir spesifikasyon var.
API SL-SM-SN diye yükselir, yükseldikçe yağın kalitesi artar (oksidasyona dayanıklılık, enerji verimliliği, yakıt ekonomisi, turbo koruma verimliliği, emisyon kontrol, LPG'ye karşı koruma (SN)) vs.
S ile başlıyorsa benzinliler içindir.
Dizeller için ise API değeri C ile başlar ve şu an piyasadaki çoğu yağ CF değerini karşılar. Bunun da daha yüksek standartları bulunmakta (CF2, CG4,CH4,CI4,CI4 Plus, CJ4) fakat nedense piyasada CF'den yüksek dizel API spesifikasyonunda yağ görmedim. Bu harf de yükseldikçe yağın kalitesi artar. Piyasadaki çoğu yağ hem dizel hem benzinliler için ugun olduğundan da SM-CF şeklinde ikisi de yazar.

Bir de ACEA değeri vardır, ACEA da A B C ve 1 2 3 4 5 diye sınıflandırılır. A'lar benzinli, B'ler dizel araçlar için geçerli iken, hem dizel hem DPF'li araçlar için ise C önemlidir. Örneğin ACEA A5/B5 şeklinde yazıyorsa, hem benzinli için, hem DPF'si olmayan dizel araçlar için en yüksek ACEA spesifikasyonuna sahip bir yağdır. Fakat C olmadığı için DPF'li araçlar için sağlıklı değildir.

DPF'siz bir araçta API SM-CF ve ACEA A5/B5 spesifikasyonları birlikte fazlasıyla yeterli gelecek iken, aynı aracın DPF'li versyonunda ise API SM-CF ve ACEA C3 (C1 veya C2 de olur, hiç yoktan iyidir) gerekecektir.
C harfinin yanındaki rakam 1'den 3'e doğru yükseldikçe, motor yağının HTHS (High temperature - high shear) viskozitesi yükselir, dolaylı olarak da motor yağının yüksek sıcaklıklara karşı mukavemeti ve gene dolaylı olarak da fiyatı yükselir.

Bir de viskozite değeri vardır. Aracınızı kullandığınız hava sıcaklığına uygun olarak seçilmelidir.
Soğuk memleketlerde 0 veya 5 ile başlayan yağlar kullanılırken, çok sıcak memleketlerde de 40 veya 50 ile biten yağlar kullanılmalıdır. Kısaca anlatmak gerekirse, erzurumda oturan ve DPF'li dizel bir araç sahibi olan bir arkadaşımıza kış için önerim 0w30 hatta bulabilirse 0w20 API SM-CF ACEA C3 motor yağı olurken, Antalya'da oturan ve aynı araca sahip olan arkadaşımıza 5w40 API SM-CF ACEA C3 motor yağı öneririm.

*****  d4d  dpf li araçlara servise gidince hangi yağ konuluyor?
  ---- toyota sitesinde bunu öneriyor :
***API: GF-4
Premium Motor Yağı 0w-30 C2

Toyota Premium Motor Yağı, ilk çalışma anındaki sürtünmeyi ve sıcaklık gerilimini azaltarak, motorunuzu aşırı sürtünmeden kaynaklanan zararlı etkilere karşı korur. Özel formülü sayesinde, dizel partikül filtreli modern dizel motorlara çok uygun üstün kaliteli bir motor yağıdır.
ACEA: C2

   Ayrıca sülfat düşük olması tercihen daha iyiymiş. sülfirik asit oluşumunu azaltıyor. eneos sustina sülfat kullanmadığını beyan ediyor.  mobil1 esp 5w-30 kendi yağları içindeki en düşük sülfat  değerine sahip 0.6
yaris fun multidriveS 2013  beyaz lpg-brc + cruise control + speed limiter + android multimedya + geri görüş + ....

  Güya kibar olabilmek icin Giresun u Kiresun yapanlar var.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3029 : Nisan 07, 2016, 08:08:06 »
wankel motorlarda hangi yağ kullanılıyor-tavsiye ediliyor. wankel motorlar daha mı az ısı üretiyor daha mı çok ısı üretiyor.
meesela toyota gt 86 hangi yağı kullanıyor.
   mobil1 0w-20 ve 5w-20 tavsiye ediyor.

toyota sitesinden alıntı :
*** API: SL / CF
Sentetik Motor Yağı SAE 5W-30

Toyota sentetik motor yağı, sürücülerin ihtiyaç duyduğu en üst seviyede yağlamayı ve daha fazlasını karşılayacak niteliktedir. Sabit viskozite kontrolü, termal denge ve düşük sıcaklıkta mükemmel akışkanlık sağlar. Toyota sentetik motor yağı '''Antalya’nın sıcağında da Erzurum’un dondurucu soğuğunda''' da aynı korumayı sağlar. 
    ACEA:A5/B5 A1/B1

***API: SL/CF
Düşük Sürtünmeli Motor Yağı SAE 0w-20 Formula xs

Toyota SAE 0w-20 motor yağı hibrit motorlar ve diğer yakıt verimli motorda kullanılabilmektedir. Sentetik formülü sayesinde motor aşınmasını önlerken, yakıt ekonomisini de sağlamaktadır. Düşük viskozitesi sayesinde sık dur kalklarda kritik motor parçalarının korunmasını sağlar.
  ACEA:SM/SL

BAŞKA BİR SİTEDEN ALINTI : nette gezerken faydalı olacağını düşündüğüm ve geride kalan 140 sayfada da aynı bilgilerin olduğunu düşündüğüm bir yazı :
   Yağlara verilen ve asıl önemli olan ACEA ve API diye bir spesifikasyon var.
API SL-SM-SN diye yükselir, yükseldikçe yağın kalitesi artar (oksidasyona dayanıklılık, enerji verimliliği, yakıt ekonomisi, turbo koruma verimliliği, emisyon kontrol, LPG'ye karşı koruma (SN)) vs.
S ile başlıyorsa benzinliler içindir.
Dizeller için ise API değeri C ile başlar ve şu an piyasadaki çoğu yağ CF değerini karşılar. Bunun da daha yüksek standartları bulunmakta (CF2, CG4,CH4,CI4,CI4 Plus, CJ4) fakat nedense piyasada CF'den yüksek dizel API spesifikasyonunda yağ görmedim. Bu harf de yükseldikçe yağın kalitesi artar. Piyasadaki çoğu yağ hem dizel hem benzinliler için ugun olduğundan da SM-CF şeklinde ikisi de yazar.

Bir de ACEA değeri vardır, ACEA da A B C ve 1 2 3 4 5 diye sınıflandırılır. A'lar benzinli, B'ler dizel araçlar için geçerli iken, hem dizel hem DPF'li araçlar için ise C önemlidir. Örneğin ACEA A5/B5 şeklinde yazıyorsa, hem benzinli için, hem DPF'si olmayan dizel araçlar için en yüksek ACEA spesifikasyonuna sahip bir yağdır. Fakat C olmadığı için DPF'li araçlar için sağlıklı değildir.

DPF'siz bir araçta API SM-CF ve ACEA A5/B5 spesifikasyonları birlikte fazlasıyla yeterli gelecek iken, aynı aracın DPF'li versyonunda ise API SM-CF ve ACEA C3 (C1 veya C2 de olur, hiç yoktan iyidir) gerekecektir.
C harfinin yanındaki rakam 1'den 3'e doğru yükseldikçe, motor yağının HTHS (High temperature - high shear) viskozitesi yükselir, dolaylı olarak da motor yağının yüksek sıcaklıklara karşı mukavemeti ve gene dolaylı olarak da fiyatı yükselir.

Bir de viskozite değeri vardır. Aracınızı kullandığınız hava sıcaklığına uygun olarak seçilmelidir.
Soğuk memleketlerde 0 veya 5 ile başlayan yağlar kullanılırken, çok sıcak memleketlerde de 40 veya 50 ile biten yağlar kullanılmalıdır. Kısaca anlatmak gerekirse, erzurumda oturan ve DPF'li dizel bir araç sahibi olan bir arkadaşımıza kış için önerim 0w30 hatta bulabilirse 0w20 API SM-CF ACEA C3 motor yağı olurken, Antalya'da oturan ve aynı araca sahip olan arkadaşımıza 5w40 API SM-CF ACEA C3 motor yağı öneririm.

*****  d4d  dpf li araçlara servise gidince hangi yağ konuluyor?
  ---- toyota sitesinde bunu öneriyor :
***API: GF-4
Premium Motor Yağı 0w-30 C2

Toyota Premium Motor Yağı, ilk çalışma anındaki sürtünmeyi ve sıcaklık gerilimini azaltarak, motorunuzu aşırı sürtünmeden kaynaklanan zararlı etkilere karşı korur. Özel formülü sayesinde, dizel partikül filtreli modern dizel motorlara çok uygun üstün kaliteli bir motor yağıdır.
ACEA: C2

   Ayrıca sülfat düşük olması tercihen daha iyiymiş. sülfirik asit oluşumunu azaltıyor. eneos sustina sülfat kullanmadığını beyan ediyor.  mobil1 esp 5w-30 kendi yağları içindeki en düşük sülfat  değerine sahip 0.6

Bu standartları zaten açıklamıştım önceki sayfalarda ve günümüz kaliteli yağlarının çoğy standardı karşıladığını da belirtmiştim.

Wankel motorlarda tam sentetik yağ kesinlikle kullanılmıyor. Yarı sentetik yağ kullanılıp 5bin km
De değiştiriliyor. Belirli oranda da Yağ yaktırılır bu motorda apex seal ların sürtünmesini azaltmak için buralara yağ püskürtülür sürekli. Ve bu püskürtülen yağ da yanar.

Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 08:11:02
Mutlu bey, bende bunu anlatmaya çalışıyorum, yanmanın/patlamanın olduğu (misal) 3cm alan yüksekliğinde, genleşmenin komple (misal) 10cm silindir yüksekliği içerisinde aynı oranda olması mümkün değildir.

Zaten tartışmıyorum, silindirin uzunlamasına genleşmesi tabi ki saçma bir konu.

Tekin bey,

Silindir içerisindeki aşınma ayrı bir konu, bir çok sebebi olabilir,

Bazı motorlarda subap yuvaları silindir kapağındadır, silindir kapağındaki çatlama ayrı bir konu,

Bazı motorlarda subap yuvaları motor bloğundadır, motor bloğundaki çatlama ayrı bir konu,

"silindirin uzunlamasına genleşmesi" ise sizin iddianız ve yukarıdaki konular ile alakasız apayrı bir konu,

Aşıntıların, çatlakların vs. sebebi bir yana lütfen bana ve konuyu takip edenlere içten yanmalı bir motorda "uzunlamasına genleşen silindir" örneği, teknik dökümanı vs. gösterebilir misiniz ?

Aynen Ufuk bey, milletin ısı dediği kavram olan Sıcaklığı gözönünde bulundurmuyorlar.
Artık günümüz teknolojileri de çok gelişti, bilgisayar programlarıyla bir çok şeyi görmek mümkün oluyor.
Silindir içi patlama, ısıl genleşme, mekanik dayanım gibi analizler önceden ansys ile yapılabiliyor.

Sonuç olarak 0-20 yeni ve km.si düşük araçlarda düşük toleranslarla üretilmiş yüksek teknoloji motorlarda yakıt ekpnomisi sağlıyor. Düşük viskozite olduğundan ötürü daha iyi bir ilk yağlama sağlanıyor. Fakat ilerleyen km.lerde 20 yeterli koruma sağlamayıp eksiltebilir. Bunu da 0-20 kullanan arkadaşların yorumlarından göreceğiz artık.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 259 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3030 : Nisan 07, 2016, 08:56:57 »
Konu çok dağıldı ben kendi goruşumu dile getireyim. Sıfır bir aracım olsa en ince yağı kullanır ve mevcut yağda yağ yakmaya başladığında bir üst tam sentetik yağa geçerek devam ederim. Sıralamam da aşağıdaki gibi olur:
0w20 - 5w30 - 0w40 - 5w50 - 10w60
İkinci el olarak aldığım şimdiki aracımda da 0w20 denemeye cesaret edemediğin için 5w30 aldım. Bakımdan sonra yağı takip ederek yoluma devam edeceğim.
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 65000
  • Model Yılı: '14
  • 305 kere teşekkür etti
  • 312 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3031 : Nisan 07, 2016, 09:48:51 »
Yahu döne döne yağ çubuğu mu girer ya, çekerken de sanki G3 piyade tüfeğinden çeker gibi yivli setli mübarek  :olu: :olu: :olu:

Herkes kontrol edebiliyorken bir ben kontrol edemeyince acaba benim çubuktamı problem var ki diyorum. Bu arada hiç pütür tırtık falan yok ya, bence yağ çubuğu saçma

Murat abi bizim corollanın yağ çubuğundada aynı senin yaşadığın problemi yaşıyorum  :) Çekip temizliyorum batırıp tekrar çıkarıyorum her yeri yağ bulaşığı olmuş oluyor  :D

Dediğin gibi çubuk döne döne giriyor her yere sürtüyor çok saçma bi tasarımı var :D

Ayrıca Opel Astra markalı aracımdaki yağ çubuğu toyatanınkiler gibi değil ,ve her seferinde doğru ölçüm yapabiliyorum çok muntazam çalışıyor  :)
VW Golf 1.6 TDI & DSG

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 103000
  • Model Yılı: '12
  • 1003 kere teşekkür etti
  • 1011 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3032 : Nisan 07, 2016, 09:51:06 »
Yağ çubukları genelde hep aynı tasarımdir 2 çizgisi ya da noktası olur. En azından kullandığım japon kore fransız araçlarında öyleydi. ALLAHTAN Toyota yalın üretimle tek çizgi koymamış
2013 sonrası avensislerde farklı yağ çubuğu kullanmışlar.Bende bir türlü kontrol edemiyorum çubuğun her tarafına bulaşıyor.
Toyota avensis 1.6 elegant 2006 Tüplü
Toyota avensis 1.6 elegant extra 2012 BRC Tüplü

Öleceğiz birgün, gömecekler. Birkaç gün övecekler, sonra kalan malını bölecekler; Hatta memnun kalmayıp üstüne birde sövecekler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 7000
  • Model Yılı: '15
  • 18 kere teşekkür etti
  • 62 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3033 : Nisan 07, 2016, 10:05:32 »
2013 sonrası avensislerde farklı yağ çubuğu kullanmışlar.Bende bir türlü kontrol edemiyorum çubuğun her tarafına bulaşıyor.
Yaaa sorma aynı sıkıntı bendede var hiç dillendirmemiştim beceriksizliğimden sanıyodum ben gibi biri çıkınca sevindim valla yağ nerde anlayamıyorum çubuğun heryerine bulaşıyor nasıl halletcez onu ya

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3034 : Nisan 07, 2016, 10:13:42 »
Konumuzun dağıldığının farkındayım, kendi adıma özür diliyorum.

Gömlek ile ilgili her türlü bilgiyi içeren güzel bir çalışma, merak edenler okuyabilir.

Bu yazıdan bilgim dahilinde anlayabildiğim şey şu, artık çakma gömleklerde yada blok gömleklerde hiç bir yönde genleşme olmadığı.

Aşınmalar farklı bir konu.

http://www.metalurji.org.tr/dergi/dergi144/d144_4152.pdf
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 47000
  • Model Yılı: '19
  • 306 kere teşekkür etti
  • 336 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3035 : Nisan 07, 2016, 10:52:13 »
2001 megane da bile yol bilgisayarından yağ seviyesini kontrol edebiliyordum |-\
2019 Mondeo 1.5 Ecoboost (Prins VSİ-3 DI)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3036 : Nisan 07, 2016, 10:53:21 »
Konular birbiriyle bağlantılı. Dağıllsa ne değişecek? 1-2 sayfa sonra konuyla ilgili bilgi almak isteyenler önceki sayfalara mı bakacaklar? Tartışılan konuşulan şeyler tekrar yazılıyor çünkü 3-5 sayfa öncesinde kalmış olduğundan kaybolup gidiyor. Bu konu zaten 141 sayfa ile birlikte zaten dağılmış ve fikir alışverişi konusuna dönüşmüştür.

Tekin abi, o makaleden nasıl hiç genleşme olmadığı fikrine ulaştın hayretler içindeyim.
verilen malzemeler için 10-12 mikrometre/metre*Kelvin birimi var.
Yani 1 m uzunluğundaki malzemenin 1 Kelvin ya da Santigrad derece artması sonucu 10-12 mikron uzunluğunun arttığını söylüyor. Motor bloğu soğukken ve sıcakken arasında en azından 80 derece sıcaklık farkı olmaktadır. Yanma odasının etrafında daha da fazla. 200 derecelere varabilir fark.
mm nin 1/10 u mertebesinde ısıl genleşme olması demektir bu.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3037 : Nisan 07, 2016, 11:17:48 »
Tekin abi, o makaleden nasıl hiç genleşme olmadığı fikrine ulaştın hayretler içindeyim.

Ben onu döküm aşamasında gerçekleşen fark olarak anladım.

Eğer dediğin gibiyse, silindirin uzunlamasına genleşmemesi için de bir sebep kalmıyor anlamı çıkmaz mı?

O taktirde daha yukarda savunduğum bilgilerin neresi yanlıştır?

 
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3038 : Nisan 07, 2016, 11:32:39 »
Genleşme her yönedir sıcaklık farkına da bağlıdır. Yanma odası etrafı daha çok genleşir, diğer kısımlar daha az genleşir. Segmanın genleşmesi ise daha az, ama yanma odasına göre genleşmeler de dikkate alınarak bu toleranslar oluşturulmuştur sonuç olarak.

Bu konuya değinmemim sebebi motor soğukken de sıcakken de boşluklar aynı mesafede midiri öğrenmekti, burdan da yağın ilk rakamıyla ilgili varsayımda bulunmaktı
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 63000
  • Model Yılı: '20
  • 2023 kere teşekkür etti
  • 2545 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3039 : Nisan 07, 2016, 11:48:02 »
Genleşme her yönedir sıcaklık farkına da bağlıdır. Yanma odası etrafı daha çok genleşir, diğer kısımlar daha az genleşir. Segmanın genleşmesi ise daha az, ama yanma odasına göre genleşmeler de dikkate alınarak bu toleranslar oluşturulmuştur sonuç olarak.

Bu konuya değinmemim sebebi motor soğukken de sıcakken de boşluklar aynı mesafede midiri öğrenmekti, burdan da yağın ilk rakamıyla ilgili varsayımda bulunmaktı

Soğuk motor ile sıcak motor arasındaki gömlek-sekman genleşme toleransları aynı olamaz zira daha yukarda da açıkladığım gibi aynı malzemeler değillerdir. Tabii hacimsel ölçekler göz önünde bulundurulduğunda belki kayda değer farklılık oluşmuyor, viskozite seçiminde göz ardı ediliyordur.


Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)