Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1799397 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2140 : Kasım 14, 2015, 12:26:05 »
Baki 3 litre filtrede değişirse 3.1 litre olması lazım, vakum hortumuyla yoksa karterden tapadan göz kararıyla boşaltılabilir, çıkan yağıda atmayıp kutuya boşaltıp bir dahaki yağ değişiminde kullanırsın.
Bugün benzincide fazla 1 lt yağı çekti
 Çok basit yaptı bi makinesi var yağ çubuğu deliğinden kolayca çekiyor

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2140 : Kasım 14, 2015, 12:26:05 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Arnavut Keyifli
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 136500
  • Model Yılı: '17
  • 277 kere teşekkür etti
  • 277 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2141 : Kasım 14, 2015, 14:48:43 »
Aracın bakımına daha 3-4bin km var şuan yaptırmayada durumum yok. Erzurumdan ziyade Oltu 5-10 derece daha sıcak oluyor kış aylarında. Ama yağ değişiminde değişim sağlayacağım.

Atilla amca bakımı yetkili serviste yaptırdım. Yan sanayi parça takma ihtimalleri yok.

Selman, keşke 5/40 tam sentetik Castrol veya Mobil koysalardı. Bana kalsa 10/40 o arabanın yağı değil kardeşim..
5/30 o km'de belki ince gelir ama 5/40 uyardı gibime geliyor..
I'll make you an offer you can't refuse.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Vazgeçemeyeceğiniz bir ilişki; TOYOTA! -
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 140000
  • Model Yılı: '06
  • 836 kere teşekkür etti
  • 836 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2142 : Kasım 14, 2015, 16:17:13 »
Selman, keşke 5/40 tam sentetik Castrol veya Mobil koysalardı. Bana kalsa 10/40 o arabanın yağı değil kardeşim..
5/30 o km'de belki ince gelir ama 5/40 uyardı gibime geliyor..
Selman abi, Bülent abi haklı.
1.6 VVT-i

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2143 : Kasım 14, 2015, 19:01:55 »
5 50 mobil yağını 8000 km önce koymuştum.

bugün yine seviyeye baktım. koyu sarı şekilde duruyor. çok memnunum. kış geçsin 10 60 a geçeceğiz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • <<<Toyotasını Bırakan Genç>>>
    • Facebook
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 48048
  • Model Yılı: '06
  • 940 kere teşekkür etti
  • 930 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2144 : Kasım 14, 2015, 19:03:24 »
5 50 mobil yağını 8000 km önce koymuştum.

bugün yine seviyeye baktım. koyu sarı şekilde duruyor. çok memnunum. kış geçsin 10 60 a geçeceğiz.
Abi 10 60 yagi kaca aliyorsun
Geç kaldı desinler, geçmiş olsun demesinler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2145 : Kasım 14, 2015, 19:19:15 »
Abi 10 60 yagi kaca aliyorsun
burada mobil 100 tl
castrol 150 tl
fuchs titan 100 tl

castrol yağı fst edge titanium diye satılıyor. çok yeni bir yağ. eminim iyidir fakat biz de rally yapmıyoruz.
fuchs titan 10 60 yağı opet de gördüm. her opette yok. bakmak lazım. ama bence pazarlıkla 80 e alınırsa eski araçlara ilaç olur.
mobil 10 60 yağ ise bu yıllarda fiyatı düşen bir yağ. yağ kaçağını önleme iddası var. son 3 aydır 100 e çıkarttılar fiyatını. yoksa 90 tl idi.

10 60 ı her arabaya koymamak lazım. tasarrufa kafa yoran insanlar kesinlikle almasın. ancak motorda ses varsa alınmalı.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • <<<Toyotasını Bırakan Genç>>>
    • Facebook
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 48048
  • Model Yılı: '06
  • 940 kere teşekkür etti
  • 930 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2146 : Kasım 14, 2015, 19:22:14 »
burada mobil 100 tl
castrol 150 tl
fuchs titan 100 tl

castrol yağı fst edge titanium diye satılıyor. çok yeni bir yağ. eminim iyidir fakat biz de rally yapmıyoruz.
fuchs titan 10 60 yağı opet de gördüm. her opette yok. bakmak lazım. ama bence pazarlıkla 80 e alınırsa eski araçlara ilaç olur.
mobil 10 60 yağ ise bu yıllarda fiyatı düşen bir yağ. yağ kaçağını önleme iddası var. son 3 aydır 100 e çıkarttılar fiyatını. yoksa 90 tl idi.

10 60 ı her arabaya koymamak lazım. tasarrufa kafa yoran insanlar kesinlikle almasın. ancak motorda ses varsa alınmalı.
Bende 10 60 da ise yaramadi. Castrol 5 lt 230 civari tuttu yanlis hatirlamiyorsamm
Geç kaldı desinler, geçmiş olsun demesinler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 252 kere teşekkür etti
  • 709 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2147 : Kasım 14, 2015, 19:51:41 »
Bende 10 60 da ise yaramadi. Castrol 5 lt 230 civari tuttu yanlis hatirlamiyorsamm

nasıl bir eksiltme var ? bunu iyi belirlemek lazım. subap tarafında ve segmandan kaçırıyorsa kalın yağ eksiltmeyi azaltır. ama motorun yanından sürekli damlıyorsa hangi yağ ne yapsın ?
bujilere bak , yağlama var mı. emiş hortumlarına bak yağ var mı. eğer yağlanma varsa katık kullan bence. filitreyi sürekli değiştir ama motor içinde bor gibi engine restore gibi katık olsun. biraz daha azaltır. fakat dikkatli kullanmak lazım. fazla devir yapmadan binmek lazım. sıkıştırmadan gitmeli. bir de ilk çalıştırınca biraz motora müsade etmeli. bir süre daha idare eder . motor yaptırsan dünya para tutar. kıbrısla işin bitince arabayı orada bırakırsın.. idare etsin öğrenci adamsın :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Artık O Bir Çinli
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 22000
  • Model Yılı: '23
  • 278 kere teşekkür etti
  • 474 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2148 : Kasım 16, 2015, 09:35:58 »
Selman, keşke 5/40 tam sentetik Castrol veya Mobil koysalardı. Bana kalsa 10/40 o arabanın yağı değil kardeşim..
5/30 o km'de belki ince gelir ama 5/40 uyardı gibime geliyor..

Abi ustaları yağ değişimi yapılırken uyardım, tavsiye üzerine gittiğim içinde üstelemedim. Allah var işlerinin ehilleriydi o yüzden çok sesde çıkarmadım ama dediğin gibi yapacam en kısa zamanda.
2002 E11 Corolla----2006 Corolla HB----2006 Focus Sedan----2004 Honda Accord----98'Palio--99'Astra----2016 Astra J----2017 Clio----2020 Corsa----2012 Honda ACCORD----2011 Honda CR-V----2020 Corolla son olarak 2023 Chery Omoda5

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 1998 TOYOTA RAV4 2.0
    • atilla abinin araba ve toyota dostları
  • Araç: Rav 4
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 247500
  • Model Yılı: '98
  • 580 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2149 : Kasım 16, 2015, 10:32:48 »
nasıl bir eksiltme var ? bunu iyi belirlemek lazım. subap tarafında ve segmandan kaçırıyorsa kalın yağ eksiltmeyi azaltır. ama motorun yanından sürekli damlıyorsa hangi yağ ne yapsın ?
bujilere bak , yağlama var mı. emiş hortumlarına bak yağ var mı. eğer yağlanma varsa katık kullan bence. filitreyi sürekli değiştir ama motor içinde bor gibi engine restore gibi katık olsun. biraz daha azaltır. fakat dikkatli kullanmak lazım. fazla devir yapmadan binmek lazım. sıkıştırmadan gitmeli. bir de ilk çalıştırınca biraz motora müsade etmeli. bir süre daha idare eder . motor yaptırsan dünya para tutar. kıbrısla işin bitince arabayı orada bırakırsın.. idare etsin öğrenci adamsın :)
10w60 devamlı kullanın zamanla yağ eksilmesi daha azalıyor, motora katkı koymayın yağın kalitesini bozuyor motorun ölmesine sebep oluyor, k.çekmece cennet mahallesinde bir tamirci arkadaş kendi corollasının motorunu katkı yüzünden öldürmüştü.
1998 TOYOTA RAV4 2.0 manuel ,http://www.toyotadostlari.com/

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • <<<Toyotasını Bırakan Genç>>>
    • Facebook
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 48048
  • Model Yılı: '06
  • 940 kere teşekkür etti
  • 930 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2150 : Kasım 16, 2015, 18:38:42 »


nasıl bir eksiltme var ? bunu iyi belirlemek lazım. subap tarafında ve segmandan kaçırıyorsa kalın yağ eksiltmeyi azaltır. ama motorun yanından sürekli damlıyorsa hangi yağ ne yapsın ?
bujilere bak , yağlama var mı. emiş hortumlarına bak yağ var mı. eğer yağlanma varsa katık kullan bence. filitreyi sürekli değiştir ama motor içinde bor gibi engine restore gibi katık olsun. biraz daha azaltır. fakat dikkatli kullanmak lazım. fazla devir yapmadan binmek lazım. sıkıştırmadan gitmeli. bir de ilk çalıştırınca biraz motora müsade etmeli. bir süre daha idare eder . motor yaptırsan dünya para tutar. kıbrısla işin bitince arabayı orada bırakırsın.. idare etsin öğrenci adamsın :)

Önceden arka keceden ve karterden sızdırıyordu. Onları hallettik. Motordan akıntı kesinlikle yok. Arabayı asla ve asla sıkıştırmadan kullanamam. Yollar boş olduğundan dolayı :)

Kıbrısla en az 3 sene işim var. Bu surede dayansa araç...
Satmakta cok zor abi bu araci. Vw hic tutulmuyor.
Geç kaldı desinler, geçmiş olsun demesinler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 87000
  • Model Yılı: '12
  • 3 kere teşekkür etti
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2151 : Kasım 18, 2015, 12:43:22 »
Merhabalar ,

Konuyu tekrar gündeme taşımış olayım . Bu sabah hava sıcaklığı 1 'C idi. Aracımı çalıştırdığımda birkaç kez stop etti , yağ değişim zamanı geldi . Yağ filtresi ve yağı değiştirmemi tavsiye ettiler . Hangi yağı kullanmalıyım , bir de stop sorunu yağın sabah soğukta viskozitesi ile ilgili olabilir mi ?

(2012 avensis elegant extra 1.8 lpg)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2592 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2152 : Kasım 18, 2015, 12:46:12 »
0w20 eneos kullanıyor çoğu arkadaş. Sizinki de aynıdır muhtemelen. Kitapçığa bakın varsa 0w20 kullanın.
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2553 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2153 : Kasım 18, 2015, 12:52:22 »
Merhabalar ,

Konuyu tekrar gündeme taşımış olayım . Bu sabah hava sıcaklığı 1 'C idi. Aracımı çalıştırdığımda birkaç kez stop etti , yağ değişim zamanı geldi . Yağ filtresi ve yağı değiştirmemi tavsiye ettiler . Hangi yağı kullanmalıyım , bir de stop sorunu yağın sabah soğukta viskozitesi ile ilgili olabilir mi ?

(2012 avensis elegant extra 1.8 lpg)

Yağ ile alakalı olacağını sanmıyorum
THE END

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • ゴールドメンバ
  • *****
  • Gayrimeşgul
    • INSTAGRAM
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 684 kere teşekkür etti
  • 2110 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2154 : Kasım 18, 2015, 14:20:36 »
Bende yağ ile alakalı olacağını sanmıyorum
LPG kaynaklı galiba
intagram.com/tosicorolla16
youtube.com/kaankara

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 288000
  • Model Yılı: '06
  • 19 kere teşekkür etti
  • 929 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2155 : Kasım 18, 2015, 14:39:56 »
Yağ konusunda çok daha uzman arkadaşlarımız var ama benim gözlemimi de buradan yazayım .E12 Corolla 2006 Benzinli . Daha önce bakımları serviste yapılmış .Servis faturasında 10/40 mobil kullanıldığı yazıyor . Ben bu yıl km si dolduğundan dolayı yağ ve filitreleri değiştirdim yağ değişimi için ufak araştırma sonucu 5/30 yağın uygun olduğunu gördüm mobil 3000 5/ 30 tam sentetik yağ alıp koydurttum aracıma .Ama bu yağ ile ilgili şöyle bir gözlemim oldu ve hala oluyor araç ilk çalışmada daha rahat ve şıkırtı sesi dediğimiz aracın ilk çalışmada gelen ses nerdeyse duyulmadan kesiliyor 10/40 da  20-30 saniye kadar duyuluyordu .Şunu özellikle belirtmek isterim ki araç 10/40 yağa göre daha çok fan açmaya başladı .Motor daha çabuk ısınıyor .Motor ısındıktan sonra eskiye göre çok azda olsa sanki çekişte düşme oluyor .Alt devirlerdeki toplama ve tepki daha iyileşti bu artısı .Akışkanlığı iyi olduğu için yağlama hızlı .Mobil 1esp 5/30 koymadım belki onda çabuk ısınma ve fan açma olayı farklı olabilir ama mobil 3000 için durum bu bir sonraki yag değişimine 5/40 tam sentetik koymayı düşünüyorum akışkanlık aynı sıcağa karşı koyulan tepki daha fazla olur diye düşünüyorum
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN ÜSTÜNDEKİ KANDIR ; TOPRAK, EĞER UĞRUNA ÖLEN VARSA VATANDIR

1996 GLİ  - COROLLA " EFSANE "

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 87000
  • Model Yılı: '12
  • 3 kere teşekkür etti
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2156 : Kasım 21, 2015, 15:21:24 »
Bende yağ ile alakalı olacağını sanmıyorum
LPG kaynaklı galiba
Sanirim yag ile ilgili degil . Dediginiz gbi lpg gecisinde sorun oluyor.  Benzinde kullanirsam sorun yok.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2157 : Kasım 21, 2015, 15:35:32 »
Yağ konusunda çok daha uzman arkadaşlarımız var ama benim gözlemimi de buradan yazayım .E12 Corolla 2006 Benzinli . Daha önce bakımları serviste yapılmış .Servis faturasında 10/40 mobil kullanıldığı yazıyor . Ben bu yıl km si dolduğundan dolayı yağ ve filitreleri değiştirdim yağ değişimi için ufak araştırma sonucu 5/30 yağın uygun olduğunu gördüm mobil 3000 5/ 30 tam sentetik yağ alıp koydurttum aracıma .Ama bu yağ ile ilgili şöyle bir gözlemim oldu ve hala oluyor araç ilk çalışmada daha rahat ve şıkırtı sesi dediğimiz aracın ilk çalışmada gelen ses nerdeyse duyulmadan kesiliyor 10/40 da  20-30 saniye kadar duyuluyordu .Şunu özellikle belirtmek isterim ki araç 10/40 yağa göre daha çok fan açmaya başladı .Motor daha çabuk ısınıyor .Motor ısındıktan sonra eskiye göre çok azda olsa sanki çekişte düşme oluyor .Alt devirlerdeki toplama ve tepki daha iyileşti bu artısı .Akışkanlığı iyi olduğu için yağlama hızlı .Mobil 1esp 5/30 koymadım belki onda çabuk ısınma ve fan açma olayı farklı olabilir ama mobil 3000 için durum bu bir sonraki yag değişimine 5/40 tam sentetik koymayı düşünüyorum akışkanlık aynı sıcağa karşı koyulan tepki daha fazla olur diye düşünüyorum

Yücel abi, daha önce de defalarca foruma yazmıştım, sen de teyit etmişsin.

Mobil x3000 super formula fe 5w-30 yağı fuel economy yağıdır, yani Mobil1 Esp 5w-30 a göre çok incedir. Benim 67bin km.deki yarisimde şehiriçi agresif kullanımda çok az bir miktarda eksiltme yapıyordu. Senin aracın km yüksek, takip etmeni öneririm. Birdahakine km.den dolayı ben de Mobil1 esp 0w-40 koymanı öneririm.

Yağ kalınlığı konusu ise rakamlara göre değildir, en büyük yapılan yanlıştır. 0-40 ile 0-30 un hem soğuk hem sıcak viskoziteleri bir değildir. Mobil 1 esp 0w-40 yağı hem soğukta hem sıcaktaki kalınlığı Mobil 1 esp 5w-30 a göre daha fazladır. Aynı şekilde Mobil 1 esp 5w-30 un kalınlık değerleri, Mobil x3000 super formula fe 5w-30 a göre daha fazla.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2116 kere teşekkür etti
  • 3162 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2158 : Kasım 22, 2015, 18:07:17 »
E @Talat Serkes (28471) konu açar da, @Murat Köse (28015) ister de ben açmam mı?  :)

Lpg ile şimdiye kadar yazdıklarımızın genel özeti de diyebilirim. Murat abi, Ahmet Güve abi, Talat ve benim yazdıklarımızın derlenmesi şeklinde. Elm327 ve Torque konusunda da paylaşılmış şeyler, fakat konu bütünlüğü sağlanması için burada o yazılanları tekrardan kopyalayacağım. Bilgilenmek isteyenler ilk yarıyı okusunlar, yok okuyamam ben diyenler genel lpg sorunları için direk 2. mesajdaki soru-cevap kısmına baksınlar.  :saygi:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Malumunuz üzere araçlarımızın OBD portlarından çeşitli yöntemlerle veriler görebiliyoruz. Bu yöntemlerden biriside ELM327 OBD2 Scan Toollar. Ben de bu cihazdan tedarik ettim ve Torque Pro programı ile (başka programlarda var ama görebildiğim kadarı ile en kapsamlısı bu mobil cihazlar için) aracımın bazı verilerini görebiliyorum. Bu veriler ile aracın durumu hakkında belki bilenler bilmeyenlere anlatsın tarzında bir konumuz olabilir. Ayrıca bu cihazlar yardımı ile aracınızdaki DTC hata kodlarını görebiliyor vede sıfırlayabiliyorsunuz.

Öncelikle kısa açıklamak gerekirse, ELM327 aracın ECU'suyla iletişim sağlayan bir köprü. Torque programı ile de aracın ECU'sunda olanları telefonumuzdan görebiliyoruz. Belli başlı hata kodları, anlık yakıt tüketimi, soğutma suyu sıcaklığı, otomatik şanzıman yağı sıcaklığı, hava-yakıt karışım oranı (AFR), vs. bir sürü bilgiyi görmek mümkün. STFT (Short Term Fuel Trim) kısa dönem yakıt trimi, LTFT (Long Term Fuel Trim) ise uzun dönem yakıt trimi olarak adlandırılır. Motor çalışırken hiç bir zaman anlık gönderilen yakıt miktarı ile istenen AFR tutturulamaz. Çünkü gerek silindir içi patlamanın verimi, gerekse anlık içeri alınan hava miktarı sürekli değişkendir. Bu nedenle hava yakıt oranı sürekli oynadığından (küçük miktarlarda) bunu sabit tutmak için ECU enjektörlere sürekli komut gönderir. Alınan hava miktarına ve çeşitli sensörlerden aldığı bilgilere karşılık sürekli yakıtı belirli oranlarda azaltıp artırma komutu verir.

AFR (Air-Fuel Ratio) hava-yakıt oranını temsil eder. Benzinin stokyometrik karışım oranı 14.7 dir. 14.7 birim hava 1 birim benzin ile tepkimeye girdiğinde teorikte tam olarak yanar. Fakat gerçekten işler değişiyor. Silindir içindeki yanma süresi milisaniyeler cinsinden olduğundan hızlı bir yanmanın gerçekleşmesi gerekiyor. Ayrıca hiç bir zaman bir tepkime yüksek bir verimle gerçekleşemez. Aynısı silindir içi patlamada da olmakta. Ne kadar karışım iyi de tutturulsa silindir yapısı nedeniyle yanmadan çıkan maddeler olmakta. Bunlar da emisyon değerlerini etkilemekte. İstenirse konunun altında detaylı tartışılabilinir. AFR oranı 14.7'den düşerse zengin karışım, 14.7'den yükselirse fakir karışım meydana gelir. Her iki durum da motora zararlıdır, fakat fakir karışım subaplar açısından daha da zararlıdır, çünkü fakir karışım sonucu oluşan patlama silindir içi sıcaklığı artırır.

Yüksek rakımlı bir yere çıkıldı diyelim, hava yoğunluğu azaldı, giren oksijen miktarı azaldı, fakat gönderilen yakıt miktarı fazla. İrtifaya çıkmadan önceki durumda her şey güzeldi AFR tam 14.7 idi, irtifaya tırmandıkça yakıt sabit kalıyor ama hava azalıyor. Egzosdaki sensörle bu durumu algılayan ECU enjektörlere komut gönderiyor, hava azaldı yakıtı da azalt diye. Yoksa motora zengin karışım olacak yoksa. Böylece sürekli bir döngü oluyor. Aynısı irtifa aşağı inerken de tam tersi oluyor, hava artıyor, yakıt miktarı aynı kalıyor. ECU komut göndererek yakıtı artırıyor ve AFR'nin tutturulması sağlanıyor.

İşte bu anlık gönderdiği değerlere STFT deniyor, ve bu değerlerin zamana göre ortalamasına da LTFT deniyor. Motor fakir karışımda ise, ECU %+ x STFT komutu göndererek yakıtı artırıyor, eğer zengin karışımda ise -% x komutu göndererek yakıt azaltıyor. Sürekli bir döngü halinde devam ediyor bu durum. LTFT ise uzun dönem ortalaması, kullanıcının sürdüğü ortamdaki şartları bir nevi aklında tutuyor ECU ve araç ilk çalıştığında bu LTFT değerine göre çalışıyor ki ortam şartlarına adaptasyonu zor olmasın, süre almasın.

Bu temel bilgileri öğrendikten sonra Torque ile aracın sağlığına bakılabilir. Bunun için Torque programında log yapılarak aracın hareket halindeki, çeşitli şartlarda, zorluklarda sürüşü gerçekleştirilir. İstenirse detaylı olarak açıklarım. Daha sonra oluşan bu log dosyası analizi yapılmak üzere bilgisayarda açılması gerekir. Bu konuda Torque log analyzer programı kullanılır.

Bu arada bu cihazların bazı versiyonları var, forumlarda okuduğum kadarı ile v2.1 olanları sıkıntılıymış, v1.5 olanını tavsiye ediyorlar.

Teknik Bilgiler ve araçlar.
1- ELM327 OBD2 Cihazları

2- Android ve ioslarda çalışan Torque Pro Programı

3-TOYOTA Hata kodları
http://alflash.com.ua/Learn/toyota_dtc/index.html

4-MAF sensör Servis Bülteni
http://alflash.com.ua/tsb/maf_t/

5-AFR Air Fuel Ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Air%E2%80%93fuel_ratio

6-STFT - LTFT Short Term Fuel Trim ve Long Term Fuel Sensör

Döküman: http://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oRX2V6_a3dc

7-Scanner Danner Ana sayfa
http://www.youtube.com/channel/UCrf6f8hn5oy4alB2WXJCIqA

Bu siteler incelenmeli.

--------------------------------------------------------------------------

Torque programının kullanımı:
https://www.youtube.com/watch?v=KhKCjL_4pXo

Alıntı
İlgilenenler için.

Torque'un Fuel Economy denilen bir eklentisi bulunmakta. Anlık, 5-30dk-2saatlik ekonomi ortalamasını da sunmakta.

https://www.youtube.com/watch?v=P4KDbenz_PQ

Torque Pro istiyor bu eklenti için, isteyenlere Torque Pro linkini de özelden gönderebilirim.

https://www.dropbox.com/s/flgo5t1slfbdrnn/fueleconomytorquepro.apk?dl=0

Alıntı
Bunların hiçbirisi gerçek ELM327 değil aslında.
ELM327 adında aslında bir chip var.
Bizim elimizdeki cihazlar PIC ten bozma bağlantılar.

Yapacakta birşey yok, gerçek ELM daha pahalı oldugundan elimizdekiler ile yetinmeye devam edecegiz.

Alıntı
Fuel Trim Long Bank 1 ve Fuel Trim Short Bank 1 verileri aracın LTFT ve STFT değerlerini verir. STFT +-%10, LTFT +-%2.5 sınır değerleri içerisinde olmalıdır. Bunun dışında bu değerler - ise zengin çalışıyordur demektir, bir zararı olacağını sanmıyorum bu durumun motora. Fakat +%10'dan fazlaysa motor fakir karışım yüzünden fazla sıcaklığa maruz kalır.

Alıntı
Torque'da kaydedilen logu görüntülemek için kullanılan programın arşivini aşağıdaki linkten indirebilirsiniz, arşivi bir yere açıp içindeki TLVA_Win.exe programını çalıştırın, eğer inceleyecek log dosyanız yoksa arşiv içindeki ORNEK_200KM_UZUN_YOL_LOG_COROLLA.csv isimli örnek kaydı inceleyebilirsiniz.

sourceforge.net/projects/torquelogviewandanalyze/files/latest/download
Eksik yerlerini buradan bildirirseniz sevinirim vakit buldukça düzeltmeye çalışırım.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kötü ayarlı araçların STFT değerlerinin %5 den çok fazla olduğu ve dağınık olduğu görülebilmektedir. Grafiğin üst tarafı fakir karışımı, alt tarafı ise zengin karışımı simgelemektedir. Üst kısım tehlikelidir. Silindir içi sıcaklığı artırır. Bu da subapların erken yanmasına sebep olur. Aynı zamanda silindir içi yanma sıcaklığı arttığından NOx emisyonlarını çok artırır, bu da katalitik konvertörün ömrünü azaltır. Zengin kısımda ise COx emisyonu artar, silindir içi sıcaklık çok yüksek olmaz. Benzinli sürüşte zengin karışım kurum oluşumuna ve tıkanmasına yol açar, fakat lpg gaz olduğundan böyle bir durumla karşılaşılmaz.

İyi ayarlanmış grafikte 1500-2000 devirden sonra karışımın tam olması gerektiği yerde olduğu görülmektedir. Diğer kötü ayarlı grafiklerde ise karışımın fakir kaldığı görülmektedir. Bu yüksek devirlerde kullanım ile uzun vadede motora zararı olacaktır.

Subap yakıp az yakmasındansa, birazcık fazla yakıt yaksın ama subapları geç yaksın.

Kötü ayarlı
[attach=1]
[attach=2]

İyi ayarlı
[attach=3]

Mesaj Birleştirildi: Kasım 22, 2015, 18:10:44
SORU-CEVAP

Alıntı
Hangi LPG kiti takılmalı?
Hangi usta iyiyse bulunulan şehirde o ustanın taktığı kit taktırılır.
Öenek veriyorum Karabükte hem brc hem prins yetkili servisi olan yer ayarın A sından anlamıyor. Sırd ayar nedeniyle ankaraya gidiyorum. Prins yerine atiker obd2 kit taktırmış olsaydım ayar kablosunu kendim alır kendim ayar yapardım fakat lanet prinsin kablosu 650 tl. Yazılım bulmak sıkıntı. Kaliteli olabilir, ama destek de önemli.

Alıntı
Bu ayar olayını anlamak mümkün değil ne ayarı bu?Bir kere yapılınca neden tekrar tekrar yapılıyor ki?

İşte bu bakış açısı yüzünden motorlar uzun vadede subap yakıyor.
OBD2 kitler olsa ayarı motorun ecusu ile iletişim kurarak simüle ediyorlar ve sınırlar dahilinde tutuyorlar. Fakat OBD2 olmayan kitler değişen hava koşulları, mevsim koşulları, gündüz gece sıcaklık farkı, uzun yolda rakım farkı gibi sebeplerle değişen hava yoğunluğu sonucunda motor içindeki hava-yakıt karışımı da değişmekte. Bu da motorun ecu sunun değerlerini yükseltmektedir. (Bakınız STFT, LTFT)
Bir diğer koşul da, OBD2 olmayan kitlerin ayarı ne kadar iyi yapılırsa yapılsın, eninde sonunda çok küçük değerler motorda birikiyor ve topyekün bir büyümüş hata teşkil ediyor. Bu nedenle de mevsimsel değişimlerde değişen değerler, ayarlama ile düzeltilmelidir.
Bir diğer hata ise, kendilerini usta zannedenlerin araç dururken rölantide ayar yapmalarıdır. Rölantide yapılan ayar aracın yüksek devirlerindeki ihtiyacı bilemez. Yüksek devirlerde fakir kalmaya sebep olur ve de bu silindir içi sıcaklığın artmasını sağlar, uzun vadede de subap sıkması ardından subap yanması...

Ayar yapılmazsa ileride ne olur? Açacağınız konu başlığını yazayım: "Aracım lpg de sıkıntısız çalışıyor, ama benzinde tekliyor." ya da "Aracımda benzinde çalışmıyor, ama motor ısınıp lpg ye geçince hiç bir sıkıntı yok, neden"... Bu sorunlar başlamamışsa bile aracınızın gidişi iyi olsa bile, ayarları bozuk olabilir. Bunun için de motorların hatalara toleransına teşekkür edin.

Mazda 3 aracımda Prins silverline var. Kablo alamıyorum çünkü fiyatı çok pahalı. Karabük'teki ustacık rölantide bir şeyler yaptığını sandı daha da fakirleştirdi. Bu işten anlamadığını anlayınca karışımı zenginleştirdim. Fakat yine de fakir karışmmış. Ankara'daki ustama gidince %170 gerektiğini söyledi ve şu an stft +-%7 ltft değerleri de +-%2.5 arasında.

Alıntı
OBD2 kitler yalan mıdır?   
Her ne kadar ustalar OBD2 olayı yalan dese de ben deneyimlediklerime ve gördüklerime inanırım.  Ankara'nın geçidinde de deniz seviyesinde de yazın da kışın da limit değerler içinde tutuyordu hep değerleri. LPG kiti kendim taktırmış olsaydım şimdiki aracıma yine aynı ustama atiker obd2 yi taktırırdım.

Alıntı
Prins gibi kaliteli kitlerin ayara ihtiyacı yoktu, ihtiyacı varsa da zaten arıza ışığı yakar, niye uğraşalım ki bunlara?      
Ayara gerek yok demeleri kadar saçma bir şey yok. Aracımın gidişi iyiydi vs ama elm327 ve torque ile kontrol ettiğimde stft %10 dan aşağıda değildi, ltft ise almış başını gitmiş %14 lerdeydi. Ama görünürde sıkıntısı yoktu. Böyle kullanmaya devam etsem nolurdu? Subapları sıkıntılı Mazda 3'üm 40bine varmadan subap yakardı fakir karışım yüzünden.
Aynı olayı Karabük'teki Prins yetkili servisinde yaşadım. (Bakınız Hoşçakal Yaris, Merhaba Mazda 3 başlıklı konum 6. sayfası) Aynısını söyledi ışık yaktı mı? Yok yakmadı dedim, o zaman Prinse ayara gerek yok, kaliteli kit bu. Nasıl bir kafadır? Nasıl bir mantıktır?

Ankara'da şaşmazlarda Quattro Garage'da Bekir usta sorunumu çözdü, ltft de stft de olması gereken değerlerde, hatta 2bin devirden sonra birazcık da zengin karışıma ayarladı. Varsın biraz fazla yaksın ama subap yakmasın çünkü. Prins in ayar kablosu ve programında lisans gerektirdiğinden ayarı ücretli yapıyorlar. Fakat Bekir usta yolda aracı zorlayarak ayar yapıyor, sonra da bin git hiçbir şey yaşanmaz uzun süre.

Bir üstteki mesajımda da dediğim gibi, "Motorun bazı hataları tolere edebilmesi, onun sesinde, gidişinde sıkıntısının olmaması; her zaman iyi çalıştığı, sıkıntısız olduğu anlamına gelmez."

Alıntı
"Bir lpgde sıkıntı yaşayan daha, LPG zararlıdır."     
Ben de başka bir yorumda bulunayım.
Bir araç ona bakmayanın, hor kullananın, bakımlarını aksatanın elinde mındar olacağına, aracının kıymetini bilenin altında varsın gitsin lpg takılsın.
Lpg ile olan sıkıntıların ustalardan kaynaklandığını düşünüyorum, hatta eminim. Montaj hatalarını düşünmezsek (ustanın beceriksizliği), 2-3 sene sonra ortaya çıkmaya başlayan sorunlara çözüm bulamayacak o kadar çok ustacık var ki. Abdullah eğer 3. ayda attıysan usta montajı ya hatalı yapmıştır, ya da ayarı tutturamamıştır.

Kuzenim aracını satmadan evvel ara sıra gaz kokusu duyuyordu. Zonguldak'ta baktırmadığı yer kalmadı, kimse sorunu bulamadı.
Geçen gün ben regülatörden ses geliyor diye gittim Karabük'tekine Prins kaliteli kit abi regülatörü ses yapmaz diye kestirip attı. İşte bu "halledelir abi,sıkıntı olmaz abi" diye konuşan tiplerden uzak durmak gerekiyor.

Bu tür sorunları düşünerekten önceki aracıma yarisime atiker obd2 taktırmıştım. Olur da bir şey olursa tüm herşeyi baştan değiştirirm, sıfırlarım diye. Tekleme, çalışmama, vs durumla da karşılaşsaydım enjektör ve regülatörü hemen değiştirirdim.

Çünkü arabaların parçaları gibi lpg sistemindeki parçaların da bir ömrü var.

Alıntı
Fazla yakma konusuna katılmıyorum. Subap yanmasının sebepleri arasında yüksek devirlerde lpg ile benzindeki avans oranının farklılığı sonucunda lpg yanarken egzos subaplarına ısıl yük bindirmesi ve ayarının fakir ayarlanarak silindir içi sıcaklığı çok fazla artırmasıdır.

Ama bunun yanında bir miktar zengin bırakılırsa fazla yakabilir, fakat silindir içi sıcaklığı olması gereken değerde kalır. Subap masrafıyla erken karşılaşmaktansa bir miktar fazla yakması taraftarıyım ben.

Alıntı
Bu arada ustanız 15.6 AFR ye ayarlamış olabilir, fakat bunun geçerli olabilmesi için motorun yazılımına da müdahale edilmesi gerekir. Sonuçta motor hala yakıtın benzin olduğunu sanıyor ve kendi standart ayarlarında bırakılması bu stft,ltft değerlerinin bozulmaması için de önemli.
15.6 ya ayarlandıysa motor fakir karışımda sanarak kendisini sürekli düzeltmeye çalışacaktır, bu da ileride sıkıntılara yol açabilir. Bir de güç ihtiyacınızın olduğu gaza fazla bastığınızda da bu oranı koruyarak içeride fakir karışım oluşturuyor olabilir.
Dediğim gibi birazcık fazla yaksın ama zengin karışım oluşsun içeride görüşündeyim.

Alıntı
Aracım sabahları motor soğukken hemen çalışmıyor, 2.-3. marşta çalışıyor, gün içinde ve motor sıcakken motor çalıştırıldığında sorun yok, Neden kaynaklanır?

Bunun sebebi 2 sorundan kaynaklanabilir. Ya hatalı gaz ayarı sonucu motorun stft ve ltft değerleri o kadar bozulmuştur ki, ilk başlangıçta motor boğulmaktan ötürü başlayamıyordur, ya da lpg regülatörü ömrünü tamamlamış ve enjektörler yoluyla yanma odasına gaz sızdırıyordur. Bunun sonucunda da ilk marşta motor boğulur ve çalışmıyordur.

Neden kaynaklandığını anlamak için öncelikle aküyü resetleyeceksiniz. Akünün eksi kutup başını çıkartıp kontak açıp fren pompalayıp aracın sistemindeki statik elektriği de boşalttıktan sonra 3-5 dakika bekleyin, ardından kutubu yerine takıp motor soğukken aracı çalıştırın. Bu aşamayı sabah yaparsanız ya da akü eksi kutbunu akşamdan söküp sabaha kadar da bekletebilirseniz de olur. Marş almakta zorlandığı durumlarda bunu yapmanız gerekli.

Bu işlem sonrasında araç ilk marşta kolayca çalıştı mı? Çalıştıysa sorun hatalı lpg ayarının motor beynindeki stft, ltft değerlerini bozmasından kaynaklıdır.
Eğer yine zorlandıysa bu sefer lpg sistemini kapatmanız gerekli. Lpg tankındaki valfi kapatarak bir süre benzinde kullanın. Düzelme olursa regülatörünüzün değişmesi gerekir.
Yine düzelmediyse motorun ateşleme sisteminde bir sorunu aramak gereklidir. Bujiler, ateşleme bobinleri ile işe başlanır. Sorun bulunamadıysa  subapların da kontrol edilmesinde fayda vardır, zira lpg kullanan araçlar er ya da geç subaplarını yakacak ve değişmesi gerekecektir.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2553 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #2159 : Kasım 22, 2015, 19:04:55 »
Eline emeğine sağlık Mutlu,

Bu işin ilmini okumuş adamsın, Makine Mühendisleri keşke sızdırmazlık cart curtları yerine bu işleride takip etse. Gerçi ben ruhsat için belge almaya gittiğimde hiç görmediğim bir adamın, makine mühendisinin, imzası olan belgeleri vardı.  :olu:
THE END