Gönderen Konu: içten yanmalı - beygir gücü  (Okunma sayısı 1241 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 102201
  • Model Yılı: '13
  • 154 kere teşekkür etti
  • 317 kere teşekkür edildi
içten yanmalı - beygir gücü
« : Şubat 15, 2018, 12:20:33 »
dizel ve benzinli motorlu araçlar bize satılırken 100 beygir 150 beygir diye satılıyor. bize verdikleri degerler motorun max kapasitesi, peki arabanın kapasitesini neden söylemiyorlar. sonuçta biz motor değil araba alıyoruz.
 günlük hayatta aracın kullanımı esnasında hemen hemen hepimiz araçları 8-20 beygir arasında kullanıyoruz. aracı maximumda kullansak bile çıkacağımız en üst beygir gücü + - 40 . içten yanmalı motorların %27 - %35 verimlilikle çalıştığını da hesap edersek bize sunulan aslında hiç bir ŞEY!
 peki bu içten yanmalı motorlar boşa giden ısı enerjisini kinetik enerjiye - çevirme gücüne dönüştermenin başka yolları yok mu. eskiden buhar makineleri vardı. aynı mantıkla motrun ürettiği ısı enerjisini güvenli bir şekilde kinetik enerjiye çevirecek bir yol bulamazmıyız?
yaris fun multidriveS 2013  beyaz lpg-brc + cruise control + speed limiter + android multimedya + geri görüş + ....

  Güya kibar olabilmek icin Giresun u Kiresun yapanlar var.

Toyota Club Türkiye

içten yanmalı - beygir gücü
« : Şubat 15, 2018, 12:20:33 »

Çevrimiçi (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #1 : Şubat 15, 2018, 12:34:18 »
Motorun ısıdan mekanik enerjiye dönüştürdüğü zaten o beygir diye sunulan Arif abi.
Boşa giden ısıyı kinetiğe dönüştüren sistemin en verimlisi turbochargerlar. Egzos gazının ısı enerjisini kullanarak fazladan emme ve daha fazla güç tork sağlıyor.
Bir diğer yöntem egzos gazı sıcaklığını kullanan çevrimler, örneğin organik rankine çevrimi kullanılabilir. Bu çevrimle elektrik üretilebilir. Bir de egzos gazı sıcaklığını motoru ısıtarak daha hızlı ısınmasını sağlayan sistem de yapılmıştı. Motor bloğundan da sürekli bir atık ısı atıldığından orayı soğutmak daha önemli, bu nedenle kalorifer motor suyu ile çalışmakta.

Ama ısıyı kullanan makinelerin hepsi atık ısı oluşturmak zorundadır.

Buhar makinelerinin verimi çok daha fazla düşük. Çünkü dıştan yanmalı motorlar. Bir kazanda ateş yakılıyor, o kazandan yayılan ısının çok küçük bir kısmı rezervuardaki suyu buhara dönüştürüyor, sonra bu buharın oluşturduğu basıncın küçük bir kısmı işe çevrilebiliyor. Ayrıca kömür, odun, linyitin yanması temiz değildir, çok fazla miktarda is (yanmamış yakıt) çıkar, ayrıca yakıtın katı olmasından ötürü homojen bir hava yakıt karışımı oluşturulamaz. Onun için de yeni yöntemler de geliştiriliyor ama ne kadar iyileştirilse de emisyonlar ve isler en büyük sorun olarak kalacak. yakıtlara bağımlı kalacaksak en temizi gaz yakıtlar.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #2 : Şubat 15, 2018, 13:38:59 »
Hesap ters olmuş.
Motorun ölçülen  güç değeri zaten  dediğiniz %27-35  verimden sonra elimizde kalandır.Önce güç değeri alınıp sonra bununda zaten %30'unu kullanıyoruz diye bir durum yok.

Neye göre % 27-35 derseniz oda yakıtın (benzin-Motorin-LPG) potansiyel enerjisi üzerinden.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 102201
  • Model Yılı: '13
  • 154 kere teşekkür etti
  • 317 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #3 : Şubat 15, 2018, 13:56:40 »
dediğiniz gibi bile olsa, sonuçta motorun veriminden bahsediliyor. arabanın verimini bize söylemiyorlar.
elm cihazı ile yaptığım ölçümlerde (ne kadar sağlıklı bilemem) 8-20 beygir çıkıyor. zorladığımda 40 bile olmuyor. ben buna göre söyledim. ayrıca daha önce okuduğum yazılarda felanda buna yakın bilgiler vardı.
yaris fun multidriveS 2013  beyaz lpg-brc + cruise control + speed limiter + android multimedya + geri görüş + ....

  Güya kibar olabilmek icin Giresun u Kiresun yapanlar var.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3227 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #4 : Şubat 15, 2018, 13:57:15 »
Böyle konuların açılması dolayısı ile teşekkür ederim.

Bir sayfada bunun cevabı verilemez, ancak kısaca durumu ortaya koymaya çalışalım hep beraber, Mutlu yöneticimiz güzel bir yaklaşım ortaya koymuş bu arada.

Standart bir içten yanmalı motor için %35 verim oldukça iyimser kalır.
Aslında Bg ya da Hp vb kavramlardan sıyrılıp, tüm birimlerin kW olarak gösterilmesi lazım. Yalnız kW güç birimidir. Kuvvet birimi ise Newton'dur (SI). Güç; birim zamanda yapılan işi temsil eder. Kuvvet ise; cismin hareket durumunu ve/veya şeklini değiştiren etkinin ismidir. Bu sayede karşılaştırmalar da daha sağlıklı olur. Örneğin 100Ps, Hp olarak daha düşük bir değere karşılık gelmektedir (98-99Hp gibi).
Diğer yandan verilen değerlerin hangi şekilde elde edildiği çok önemlidir. Yani kW güç birimini gösterse de bunun elde edilme halini göstermez. Bu yüzden bundan önce gelen "SAE" (Makinede elde edilen) ya da "DIN" (Otomobil için tekerden elde edilen) ayrımı vardır. Aradaki aktarma organları, dişliler ve dolayısı ile Sae'nin daha ham gücü göstereceği unutulmamalıdır.
İçten yanmalı motor termik bir makinedir ve sizin de bahsettiğiniz gibi belli verim dahilinde (her hareketli parça için bu geçerlidir) çalışır. Sürtünme yasası gereği (Coulomb-Amontons) enerjinin bir kısmı ısı olarak açığa çıkar. Bu ısıdan faydalanmaya en güzel örnek (içten yanmalı motorlarda) turbo şarjır üniteleridir. Bu yüzden özellikle aşırı beslemeli dizel motorlar verim konusunda oldukça iyi değerler (yeterli olmasa da) elde edebilmektedir. Demiryollarında DE22000 ile DE33000 serisi lokomotifler de buna çok iyi bir örnektir. Benzer altyapıdaki motorları kullanmalarına rağmen, aşırı beslemenin etkileri ve güç anlamında kıyaslarsak;
DE22000
118 ton ve 1641 kW güç üretir.
DE33000
119 ton ve 2463 kW güç üretir.
(Veriler Tülomsaş)
Bu lokomotifler aynı zamanda dizel hybrid için de güzel örneklerdir.

Buharlı makinelere gelirsek, durum başlı başına bir tez konusudur. Dezavantajları yanında, avantajları da vardır. Örneğin kimi bozucu hareketlerin sönümlenmesine en uygun lokomotif tipleri genelde buharlı lokomotiflerdir (ağırlık merkezlerinden dolayı), ayrıca güç iletimi teker göbeklerinden değil, teker dış çeperlerinden (yuvarlanma yüzeyine yakın) iletilir ve bunun önemli etkileri vardır.
Ayrıca amortisörler de hareket enerjisini ısı enerjisine çeviren sistemlerdir ve bu ısı enerjisinden de yararlanmaya çalışan özel uygulamalar vardır.

Diğer yandan araç ağırlıkları da yanlış şekilde birimlendiriliyor. Kg kütle birimidir ve yer çekiminden bağımsızdır, her yöne doğru uygulanır. Oysa otomobil için dünyanın otomobilin kütlesine uyguladığı yer çekimi kuvveti verilen değerdir ve birimi "Newton" dur.

Çevrimiçi (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #5 : Şubat 15, 2018, 14:02:58 »
dediğiniz gibi bile olsa, sonuçta motorun veriminden bahsediliyor. arabanın verimini bize söylemiyorlar.
elm cihazı ile yaptığım ölçümlerde (ne kadar sağlıklı bilemem) 8-20 beygir çıkıyor. zorladığımda 40 bile olmuyor. ben buna göre söyledim. ayrıca daha önce okuduğum yazılarda felanda buna yakın bilgiler vardı.

Torque daki gücün doğru göstermesi için aracın sürücü dahil o anki ağırlığı, motorun gücü torku, düzgün bir yol gerekli.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 32 kere teşekkür etti
  • 201 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #6 : Şubat 15, 2018, 14:10:03 »
dediğiniz gibi bile olsa, sonuçta motorun veriminden bahsediliyor. arabanın verimini bize söylemiyorlar.
elm cihazı ile yaptığım ölçümlerde (ne kadar sağlıklı bilemem) 8-20 beygir çıkıyor. zorladığımda 40 bile olmuyor. ben buna göre söyledim. ayrıca daha önce okuduğum yazılarda felanda buna yakın bilgiler vardı.

O zaman şunu sormak gerekecek. Hangi viteste ve hangi devirde ? Motorun gücünü değilde tekerden alınan gücü baz almak isterseniz araya giren vites kutusu diferansiyel gibi parçaların etkisini de hesaplamak gerekiyor.

Yani bir araç için  tanımlama yaparken 100 BG gücünde bir motoru var demek yerine sizin dediğiniz  gibi olursa (tekerden alınan güç için) 1. vites 2000 devirde şu gücü veriyor 2.vites 2000 devir için şu gücü diye uzun bir liste yapmak gerek. Yoksa salt volan gücü için ise şu anda verilen değerler zaten sizin dediğiniz gibi .Sadece motorun Devir/güç grafiğine bakmanız yeterli.Yoksa o zamanda şu devirde bu güç bu devirde bu güç diye uzun bir liste lazım.Kimse bununla uğraşmaz ne üretici ne tüketici.Eğer merak eden olursa zaten grafiklere ulaşması da yeterli.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 102201
  • Model Yılı: '13
  • 154 kere teşekkür etti
  • 317 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #7 : Şubat 15, 2018, 14:10:42 »
Mutlu  evet dediğin gibi bilgiler gerekir, ama 3-5-8 değer değişimi olur. %500 lük bi fark olmaz herhalde.
yani araç boşken 90 hp 2 kişi binince 20 hp olması da pek mantıklı olamaz.
 Hakan bey, amacım hem mevcut teknolojiler hakkında bilgilenmek, hemde aklımızdan neler geçebilir, neler ortaya çıkarabiliriz hayal bile olsa neler aklımıza gelir, yani açtığım konularda  hem biraz konu değişikliği olması hemde insanların neler ortaya çıkarabileceği veya daha önceden neler ortaya çıkmış onları görmek.
 düşündüklerim muhakkak ki mühendisler tarafından defalarca düşünülmüştür, bazıları uygulanmış, bazıları beklemede olabilir. maksat muhabbet olsun. bilgi sahibi olalım, hayallerimizi görelim.
 teşekkür ederim.

Mesaj Birleştirildi: Şubat 15, 2018, 14:13:51
Hamza bey, söylediklerinize katılıyorum.
 grafiklere ve değerlere ulaşamadım ben ve bunu paylaşmıyorlar.
1.6 corolla ile 1.6 avensiz aynı motora ve aynı beygire sahip diye bize sunuluyor, 1.33- yaris-auris-corolla gibi mesela. ama bu arabalardaki güçler asla aynı değil, teker çapı, vites oranı, araç şekli, araç ağırlığı gibi..
yaris fun multidriveS 2013  beyaz lpg-brc + cruise control + speed limiter + android multimedya + geri görüş + ....

  Güya kibar olabilmek icin Giresun u Kiresun yapanlar var.

Çevrimiçi (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: içten yanmalı - beygir gücü
« Yanıtla #8 : Şubat 15, 2018, 14:54:29 »
Hamza abinin dediği gibi işler çok karmaşıklaşabilirdi.
Bunların grafiğe dökülmesi de ancak dinamometrelerde oluyor.
Motorun güç ve tork grafiği belli, viteslerin oranları belli buralardan hangi viteste hangi hızda tork ve güce ulaşılıyor hesaplanabilir.

Bunlar da şekildeki gibi gözüküyor.





Torque programından tork ve güç ölçümü ile ilgili ben de ölçüm yapayım abi, ona göre dönüş yapayım.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.