Merhaba Arkadaşlar;
Faydalı olabileceğini düşündüğüm bir konu. Alıntı değildir. Kaynak belirtmek kaydıyla paylaşılmasında mahsur bulunmamaktadır. Umarım aklında soru olan arkadaşları bir nebze aydınlatabilir.
Triger Nedir? (Timing Belt - Camshaft Belt)
Triger, Özellikle teknolojik olarak geçiş döneminde olduğumuz bu dönemlerde sık sık kullanacağımı düşündüğüm “içten yanmalı motorlarda”, marş motorundan aldığı aracın ilk hareketini krank mili ile egzantirik millerine aktaran aynı zamanda aracın yağ pompasının hareketini sağlayan, zincir veya kayış formlarında olan, aracın çalışabilmesi ve hareketine devam edebilmesi için hayati öneme sahip parçalarından bir tanesidir. İçten yanmalı motorlar ilk hareketlerini marş motoru adı verilen bir motor sayesinde yapmaktadır. Marş motoru aküden aldığı enerji ile krank miline ve egzantirik millerine ilk hareketi vermektedir. Elektronik kontrol sistemleri konumuzda da bahsettiğimiz üzere krank milinin ve egzantirik milinin sensörleri, krank ve egzantirik millerinin konumlarını ECU’ya iletir. Ecu sensörlerden aldığı veriler doğrultusunda hangi pistonun ateşleme hangisinin egzozlama durumunda olduğunu tespit eder ve silindir bloğuna yakıt enjeksiyonlar. Püskürtülen yakıt dizel motorlarda sıkıştırılarak, benzinli motorlarda ise bujilerin vasıtası ile ateşlenir. Ateşleme ile oluşan enerji pistonları geri iteceği için ortaya bir ateşleme çevrimi çıkmaktadır. Bilindiği gibi araçlarda kontak basmak diye tabir edilen aracın motoruna start verme işlemi kontağın ikinci kademesinden sonra gerçekleşir ve aracın çalışması sonrasında kontak ikinci kademede bırakılır. Aracın motoru start aldığı için marş motoru kontağın bırakılması ile devre dışı kalmaktadır.
Şuana kadar bahsettiğimiz temel çalışma prensibi üzerinde bir kaç noktaya dikkat etmemiz gerekmektedir. Triger zinciri veya kayışından alınan hareket doğrultusunda araç ilk ateşlemesini yapacağı için triger kayışının nizami olarak takılı olması gerekmektedir. Genellikle bu durumun sağlanabilmesi için krank mili ve egzantirik mili kasnaklarının üzerinde yer alan ve sensörlere komut gönderen çentiklerin aynı yönde olması gerekmektedir. Bir dişli dahi kaymış olsa krank mili sensöründen doğru ileti gitmeyeceği için araç start almaz, ateşleme ve egzozlama zamanları doğru olarak yapılmaz. Bu yüzdendir ki aracımızın marş alıyor fakat çalışmıyor arızalarında krank mili sensörünün de kontrol edilmesi gerekmektedir.
Triger Koparsa Ne olur?
Yukarıda da bahsettiğimiz üzere triger, kayış veya zincir formlarındadır. Araç üreticileri araçlarında kullandıkları triger kayış veya zincirler için bakım periyotlarında kontroller sağlamakta, kayış formundaki trigerler için değişik periyotlarda değişim yapmaktadır. Triger zincirlerinde motordan zincir sesi gelmiyor ise değişimi yapılmamaktadır veya isteğe bağlı yapılabilmektedir. Trigerin koptuğu durumlarda öncelikle araç kesinlikle viteste hareket ettirilmemelidir. Egzantirik açısı bilinmediği için viteste hareket ettirilen aracın supapları eğmemesi tamamen mucizeden ibarettir. Bu nedenle özellikle aracınız stop etmiş ve yüksek gürültü duymuş iseniz aracınızı kesinlikle bulunduğu yerden hareket ettirmemeniz ve çekici ile servisiniz veya ustanıza sevk etmeniz en akıllıca iş olacaktır. Tabiki bu tespiti yapmak çok kolay olmadığı için olası problemlerde suçluluk duymamanızı öneririm. Şu bilinmelidir ki triger kopması çok karşılaşılan bir durum değildir. Özellikle periyodik bakımlarınızı işinin ehli ustalarınıza yaptırdığınızda aracınızın kilometresine uygun bakımı uygulayacak ve bu tür endişeler duymanıza gerek kalmayacaktır.