Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör

Gönderen Konu: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör  (Okunma sayısı 1918 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
   Arkadaşlar, forumda veyahut internette denk geldiğim ve benim de kendi aracımdan şüphe etmeye başladığım bir konuydu bu. Arabanın arkası çöküyor, arkası alçak, altı sürtüyor, v.s. Bir çift Helezon (KYB K-Flex) ve amortisör (Excel-G) yenisi ile değişince arabanın arkası yükseldi. Ekstra olarak herhangi bir takoz falan uygulanmadı. 1 Parmak mesafesi olan teker-çamurluk arası neredeyse 3 parmak oldu. Tümseklik, çukurluk  veya virajlarda araç çok çok kararlı hale geldi. Arka biraz daha yükselip ağırlık ön tekerlere de biraz etki edince fren daha iyi oldu. Demem o ki; aracın arkası ile ilgili yapılacak ilk çalışma, helezon ve amortisör kontrolü olmalı.
    Bu aracı yapan mühendisin düşünüp beceremediği ama bizim "süper!?" ustaların pislik attığı fren veya arkanın çöküklüğü için sarfedilen sözler ve kullanıcıların harcadığı paralar aklıma geldiği için bu konuyu açtım. Tofaş vb. takoz/get ile araç sadece yükselir ama zayıf helezon daha da zayıflar ve güvensiz bir araç olur. Çünkü lastik get, helezonun (aracın) basıncıyla parçalanacak veya helezonu yerinden kaydıracak gibi riski var. Zamanında düzgün ve doğru yapılan bakım, kullanılan parça, işini iyi yapan usta, bilinçli kullanıcı bir arada olursa bu arabalar pek çok yönüyle güzeldir arkadaşlar. Çakma usta laflarıyla hangi marka/model olursa olsun arabalarımızdan soğumayalım.
    @Mehmet Güven (36268) kardeşimiz delrin malzeme ile güzel ve sağlam bir uygulama yapmıştı. Bu güzel ve sağlam olan yöntem fakat helezonu zayıf araçta çok kalitesiz ve kısa zamanlı çözüm olduğunu unutmayalım. Helezonun yenisi ile bu takozu taktırmak neredeyse aynı paralarda. Benim de 1,5 Cm-2 Cm kalınlığında bir Mehmet Bey Kardeşimin yaptığı gibi bir çalışma yapma niyetim var. Sebebi aşağıda yazıyorum.
  *Ama bunlar aslında genel olarak benzer bütün araçların arkalarının yere yakınlığının sebebidir. Gerekli yenilemelerden sonra bu takozlardan doğru sonuç beklemek gerektiğini de tekrar belirtmek isterim.
 
    -Araçta 2 yıldır LPG sistemi var. Simit Tankın boş ağırlığı ortalama 55 KG civarında. Konumu ise arka tekerleklerden yani dingilden daha geride olduğu için ağırlık merkezini arkaya alıyor. Haricen bagajda işim gereği taşıdığım takım sandığım var. İki tane sandık 30 Kg civarı. Bu da ağırlık merkezini arkaya alan etken. Buna benzer ağırlıklar da arkanın kolayca yere yaklaşmasını sağlıyor.

 Eksiğim, hatam veya kusurum varsa affola; Selametle.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Toyota Club Türkiye

 

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Ashes to ashes, dust to dust.
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: -
  • Kan Grubu: A+
  • 2279 kere teşekkür etti
  • 2598 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #1 : Eylül 22, 2017, 18:25:52 »
Çok dile getirdiğimiz, detaylarını açıkladığımız bir konu, tekrar gündeme gelmesi çok faydalı olmuş.
Arka süspansiyon bağımsız olmasa bu kadar oturma yapmaz.
Araç istiap haddi aşıldığında yaylarda sönme daha çabuk gelişir. Lpg ve yolcu yükünün araç ağırlığına oranı da düşünülmeli.
Bazı araçlarda, araçta kimse yokken sürücü tarafı hafif yukarda durur, sürücü araca bindiğinde araç denge durumuna gelir, bu da düşünülmüş bir süspansiyon tasarımını gösterir.
Yüksekliğin yüke dayanımını arttırmak için  daha kalın ve sert materyalli ve çok boğumlu yay gerekir ancak araç ağırlığı düşünüldüğünde zıplamalara da neden olabilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #2 : Eylül 22, 2017, 22:22:48 »
Çok dile getirdiğimiz, detaylarını açıkladığımız bir konu, tekrar gündeme gelmesi çok faydalı olmuş.
Arka süspansiyon bağımsız olmasa bu kadar oturma yapmaz.
Araç istiap haddi aşıldığında yaylarda sönme daha çabuk gelişir. Lpg ve yolcu yükünün araç ağırlığına oranı da düşünülmeli.
Bazı araçlarda, araçta kimse yokken sürücü tarafı hafif yukarda durur, sürücü araca bindiğinde araç denge durumuna gelir, bu da düşünülmüş bir süspansiyon tasarımını gösterir.
Yüksekliğin yüke dayanımını arttırmak için  daha kalın ve sert materyalli ve çok boğumlu yay gerekir ancak araç ağırlığı düşünüldüğünde zıplamalara da neden olabilir.
Belki pek çok tekrar oldu Hakan Bey. Ama sizin de dediğiniz gibi gündeme almış oldum. Biraz daha dağınık olan cevapları -hazır benim de başıma gelmişken- bir yerde yazmış yada hatırlatmış oldum. Umarım faydamız olur.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Tıpkı Eski Filmler Gibisin Zamanına Göre İyiydin
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '93
  • Kilometre: 296500
  • Kan Grubu: A+
  • 470 kere teşekkür etti
  • 643 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #3 : Eylül 22, 2017, 22:45:43 »
Güzel konuya değindiniz. Benimkide  bagaj boşken bile bazı kasislerde (!) hemen sürtüyor. 2 yıl önce amortisörleri ve arka z rotları yeniledim,helezon yaylar değişmedi. 

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #4 : Eylül 23, 2017, 09:36:27 »
Güzel konuya değindiniz. Benimkide  bagaj boşken bile bazı kasislerde (!) hemen sürtüyor. 2 yıl önce amortisörleri ve arka z rotları yeniledim,helezon yaylar değişmedi.
Yaşar Bey, helezonları yenileyince arabanı biraz daha seveceksin :) . Eski helezon ile yeni aldığın helezonları yanyana koy en az 1cm fark oluyor. Ayrıca araç çukur yada tümsekte daha az esniyor. Çoğu araç aslında çok konfordan ziyade eskiyen helezon yaylardan dolayı yumuşak salınım yapıyor.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #5 : Eylül 24, 2017, 04:40:36 »
Bir çift Helezon (KYB K-Flex) ve amortisör (Excel-G)
bu fiyatları ne alemde acaba

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #6 : Eylül 26, 2017, 10:07:07 »
Bir çift Helezon (KYB K-Flex) ve amortisör (Excel-G)
bu fiyatları ne alemde acaba

     Arkalar için yazıyorum;

  KYB K-Flex Helezon Adet Fiyatı             90~125
  KYB Excel-G Amortisör Adet Fiyatı       150~180

 Yan sanayi helezon kalitesi göz önüne alınarak tercih edilecekse zaten KYB ile yakın fiyatta oluyor. Ben hem parçacı arkadaşımızın tavsiyesi hem de fiyattan ötürü tercih ettim. Üzerinden çıkanlar yan sanayi helezonlardı ve çok eski durmamalarına rağmen bozulmuşlardı. Zaman içinde kullanım sonuçlarımı tekrar yazacağım.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Edeb Yâ Hû!
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '96
  • Kan Grubu: A+
  • 64 kere teşekkür etti
  • 11 kere teşekkür edildi
Mahmut beyin işaret ettiği hususlar, bir açıdan, bu araçlardaki zayıf ön fren / kızaklama konusundaki eleştirilere de açıklık getiriyor. Ağırlık merkezinin arkaya kayması, bu şikayetlerin mantıklı bir nedeni gibi duruyor.
Her Yusufun bir Züleyhâsı vardır. Mühim olan, gömleğinizin nereden yırtıldığı...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Ashes to ashes, dust to dust.
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: -
  • Kan Grubu: A+
  • 2279 kere teşekkür etti
  • 2598 kere teşekkür edildi
Ağırlık dağılımı, süspansiyon özellikleri bahsedildiği gibi etkili. Zayıf şeklinde tabir edilen frenlerin bazı sebepleri; belli seviyeleri aşamayan yan sanayi fren balataları kullanımı ve lastik seçimi oluyor. Lastik ölçü ve kalitesiyle fren mesafesi iyileşebiliyor.
Fren P valfini de unutmamak gerekir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Mahmut beyin işaret ettiği hususlar, bir açıdan, bu araçlardaki zayıf ön fren / kızaklama konusundaki eleştirilere de açıklık getiriyor. Ağırlık merkezinin arkaya kayması, bu şikayetlerin mantıklı bir nedeni gibi duruyor.

 Aynen.

Ağırlık dağılımı, süspansiyon özellikleri bahsedildiği gibi etkili. Zayıf şeklinde tabir edilen frenlerin bazı sebepleri; belli seviyeleri aşamayan yan sanayi fren balataları kullanımı ve lastik seçimi oluyor. Lastik ölçü ve kalitesiyle fren mesafesi iyileşebiliyor.
Fren P valfini de unutmamak gerekir.

 Aynen.


  Saygı değer Süleyman Bey ve Saygı değer Hakan Bey. Benim anlatmak istediğim biraz da bu idi esasen. Muayeneden çıktığımda (2017 Haziranın sonu) arka fren sapma değerine takıldım. İlk müsait bir zamanda (Ertesi hafta) frenci bir arkadaşımıza müracaat ettik ve p-valfi bakımı yaptık. Yapılan işlem tamir takım diye tabir edilen yay-sibop-conta gibi parçaların yenilenmesi oldu. Yaklaşık 1 ay kadar önce yaptığımız bir hata sonucu amortisör patladığı ve helezon problemi şüphesiyle de gereken yenilememizi yaptık.
  Allah nazarlardan saklasın, aracın freninden memnunum. Arka çökükken, kuru zeminde bile hemen kolayca kızaklama hevesinde olan arabamız ıslak zeminde bile (arka önden daha çökükken)önceki halinin kuru zeminde olan frenlemesine nazaran daha da geç ve zor kızaklama (kayma/kilitlenme) becerisine sahip oldu.

   *Benim aracın arka tarafı bahsettiğim gibi son bir ay içinde çökünce anladım ki; AE101'lerin "Kronik" :) problemli denilen frenleri aslında arka amortisör-helezon problemi. [(Tabi ki bu aracın frenlerini gidip farklı bir araç ile kıyaslamıyorum. Genelde herkesin anlattığının sebebini ve sonucunu yazıyorum.)]
    Artık her arabanın arka yüksekliğini gözlemliyorum. Bazılarını (eş-dost) deniyorum ve arkası yere yakın araba kolaylıkla kızaklıyor/kayıyor.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Ashes to ashes, dust to dust.
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: -
  • Kan Grubu: A+
  • 2279 kere teşekkür etti
  • 2598 kere teşekkür edildi
Öncelikle ince açıklama için teşekkür eder, bu yaklaşımların tüm topluma yayılmasını temenni ederim Mahmut Bey.
Bu frenajda tekerlere düşen ağırlık, daha doğrusu kuvvet ile ilgili. Sürtünmeyi, sürtünen yüzeylerin tipi ve uygulanan dikey kuvvet belirler. Dolayısı ile frenajda ön tekerler, ağırlık transferi yardımı ile sürtünmesi artarak yavaşlama, arkalar ise denge görevi görür. Süper spor araçlarda kaliper konumları vb etmenler ile daha farklı hisler alınabiliyor.
Örneğin bir tren dizisinde (katar ya da set) ise durum çok daha karmaşık, çünkü ağırlığın öne aktarımı çok düşük seviyede frenajda, dolayısı ile sürtünme kuvveti arttıtmak için farklı teknolojilere ihtiyaç duyuluyor.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Öncelikle ince açıklama için teşekkür eder, bu yaklaşımların tüm topluma yayılmasını temenni ederim Mahmut Bey.

   Estağfurullah Hakan Bey. Hepimiz araç kullanıyor ve canımızı emanet ediyoruz. Üç-Beş çakma(!) usta lafıyla fren sisteminde kabahat aramak yerine, doğru bakım-onarım cevabını yazmak istedim. Buraları sadece bizler okumuyoruz. Herkes fikir ediniyor. En azından bir kişiye faydamız dokunsa ne mutlu bizlere. Selam ve dua ile...
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 2 kere teşekkür etti
  • 4 kere teşekkür edildi
Bugün aracımın arka helezonlari yerli üretim yay ile değiştirdim 4 5 cm gibi bir yükselme söz konusu oldu. Ustanın demesine 2 bakladan az fazla yükselmiş. Araca inip binerken belirgin bir yükselti farkı oldu. Yol tutuş ve viraj performansı ise farketmeden gibi, çok uzun süre deneyemedim ama sürekli kullandığım yolda denedim bir fark göremedim. Araç boş iken dedigim gibi 4 5 cm gibi bir fark söz konusu oldu dolu olarak denemedim henüz ama dolu yükseklik de illaki farkedecektir. Ayrıca aracın arka salınımı da azaldı. Eğer aracınız olur olmadık yerde surtuyorsa arka helezonlari değiştirin arkadaşlar. Üstelik ben yerli yay taktırdım, kyb taktirsam daha farklı olur muydu bilmiyorum. Kyb Flex yayı Malatya'da bulamadım arkadaşlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Bugün aracımın arka helezonlari yerli üretim yay ile değiştirdim 4 5 cm gibi bir yükselme söz konusu oldu. Ustanın demesine 2 bakladan az fazla yükselmiş. Araca inip binerken belirgin bir yükselti farkı oldu. Yol tutuş ve viraj performansı ise farketmeden gibi, çok uzun süre deneyemedim ama sürekli kullandığım yolda denedim bir fark göremedim. Araç boş iken dedigim gibi 4 5 cm gibi bir fark söz konusu oldu dolu olarak denemedim henüz ama dolu yükseklik de illaki farkedecektir. Ayrıca aracın arka salınımı da azaldı. Eğer aracınız olur olmadık yerde surtuyorsa arka helezonlari değiştirin arkadaşlar. Üstelik ben yerli yay taktırdım, kyb taktirsam daha farklı olur muydu bilmiyorum. Kyb Flex yayı Malatya'da bulamadım arkadaşlar.

   Hayırlı olsun. Güle güle kullanın. Salınım viraj dengesini belirler. Yani virajlar daha kararlı hale geldi. Allah kazalardan belalardan esirgesin.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Tıpkı Eski Filmler Gibisin Zamanına Göre İyiydin
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '93
  • Kilometre: 296500
  • Kan Grubu: A+
  • 470 kere teşekkür etti
  • 643 kere teşekkür edildi
Pazartesi yol yapımı olan yerde,yolun enine kazılmış çukura düştüm orta susturucu kopma noktasına geldi. Sanayide arkadaşa yaptırdım. Değişime gerek yok dedi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Pazartesi yol yapımı olan yerde,yolun enine kazılmış çukura düştüm orta susturucu kopma noktasına geldi. Sanayide arkadaşa yaptırdım. Değişime gerek yok dedi.

   Geçmiş olsun Yaşar Bey, canınız sağolsun diyelim çünkü bu tarz çalışmalar insanlarımızın can ve mal güvenliği 2. planlarda bırakılarak yapılıyor. Umarız ki düzeltilir.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 10 kere teşekkür etti
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #16 : Haziran 13, 2018, 19:34:54 »
96 xei aracımda arka koltukta  2 ve daha fazla yolcu olduğunda istisnasız bütün kasislerde kaporta lastiklere sürtüyordu.Bir tamirciye götürdüm iki tane orta boy tofaş takozu koydu. Üç parmak kadar yükselme oldu, artık 3-4 kişi bindiğinde bile herhangi bir sürtme olmuyor.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '98
  • Kilometre: 230000
  • Kan Grubu: ---
  • 216 kere teşekkür etti
  • 264 kere teşekkür edildi
Ynt: Arkanın Yere Yakınlığı, Arka Yükseklik , Helezon , Amortisör
« Yanıtla #17 : Temmuz 27, 2018, 14:02:39 »
96 xei aracımda arka koltukta  2 ve daha fazla yolcu olduğunda istisnasız bütün kasislerde kaporta lastiklere sürtüyordu.Bir tamirciye götürdüm iki tane orta boy tofaş takozu koydu. Üç parmak kadar yükselme oldu, artık 3-4 kişi bindiğinde bile herhangi bir sürtme olmuyor.
Bu yapılan geçici işlem ile tehlikeyi göz ardı etmeyin. İmkanınız var ise helezon ve amortisörlerinizi gözden geçirmenizi tavsiye ederim. Aracın sürüş karakteri (viraj, fren vb.) iyileşiyor, çok farkediyor.
1998 Toyota Corolla (AE101) 1.6 XLi 4A-FE 114 bg.

Etiketler: