Gönderen Konu: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...  (Okunma sayısı 9003 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« : Aralık 27, 2016, 18:28:36 »
Merhabalar,

Geçen gün Sekizsilindir'in "Lpg motor ve katalizör sıcaklığını yükseltir." diye lanse etmesinden ve ben de bunu, örnekteki aracın karbüratörlü ve büyük ihtimalle lpg ayarı çok bozuk bir araç olduğundan kaynaklandığını düşündüğümü söylememin ardından "Dediklerimiz de aynı kapıya çıkıyor" tarzından bir mesajla geçiştirildim.

Bu konu ile ilgili araştırma yaptığımda da Lpg'nin motor soğutma suyu ve katalizör sıcaklığına etkisi ile ilgili pek araştırma yapıldığını göremedim. Toyotaclubtr'nin yardımlarıyla da birden çok denek araçla Lpg ve benzin ile sürüşlerdeki sıcaklıkların takibini yapmak istiyorum.

Sizlerden ricam sadece bir rotada (evden işe veya işten eve aynı yolda gelirken) mümkün olduğunca aynı sürüş şartlarına uyarak benzinli ve Lpg'li (1 gün aynı rotada Lpg, öteki gün benzin ile) Torque log kayıtlarını almanızdır. Bu noktada motorun çalıştırmadan önceki sıcaklığının da birbirine yakın olması konusuna da dikkat edilmelidir. O nedenle sabah kayıtları uzun bir aradan sonra motor tam soğukken olacağı için daha yararlı olacaktır diye düşünüyorum. Veyahut uzun yolda düz yolda giderken belirli hızlarda hız sabitleyici ile giderken benzinle ve lpg ile log kayıtları alabilirsiniz.

Bilgilendirme amaçlı olarak, değerlendireceğim veriler aşağıdaki gibidir. (log dosyası attığınızda bunlara gerek yok, lpg ya da benzin kaydının hangisi olduğunun belirtilmesi yeterlidir.)

-Motor suyunun benzinde ve lpgdeki sürüşlerde çalışma sıcaklığına yükselesiye kadarki süre,
-Motor suyu sıcaklığının hız, devir ile kıyaslaması,
-Motor yağı sıcaklığının hız, devir ile kıyaslaması,
-Katalizör sıcaklığının hız, devir, boğaz kelebeği açıklığı, gaz pedalı konumuna göre kıyaslaması,
-Egzos gazı sıcaklığının hız, devir, boğaz kelebeği açıklığı, gaz pedalı konumuna göre kıyaslaması,
-Sonuçların doğruluğunu ve gaz ayarının düzgün olduğunu desteklemek için hem benzin, hem lpg kullanımındaki stft-devir, ltft devir grafikleri.


Bu veriler sonucunda,
-Lpg'nin ve benzinin hangisinin motor suyu sıcaklığının daha erken çalışma koşullarına geldiği,
-Katalizör sıcaklığının benzin ve lpgye göre değişip değişmediği,
-Motor suyu sıcaklığının çalışma sıcaklığına geldikten sonra lpg ve benzinleki kullanımda değişikliğinin olup olmadığı,
-Ölçülebilirse egzos gazı sıcaklığının lpg ve benzinle kullanımlarda değişiklik gösterip göstermediği,
-Ölçülebilirse motor yağı sıcaklığının lpg ve benzinle kullanımlarda değişiklik gösterip göstermediği, dolayısıyla lpgnin yanma sıcaklığı yüksek bir yakıt olup olmadığının sonucuna varılıp varılamayacağını günlük kullanımda son kullanıcının kullandığı araçlarda görmek istiyorum.

Bundan bir sonraki aşamada ise lpg ayar bozukluğunun bu sıcaklıklara etkisini merak etmekteyim. %10 zengin, %5 zengin, %0 doğru ayar, %5 fakir, %10 fakir ayarlarda aynı koşullarda karşılaştırma logları ile de bu çalışma daha da güzelleşecektir.

Herkesten yardımlarını esirgememesini diliyorum. Log kayıtlarını gönderen forumdaşlar, daha sonra (2-3 hafta ya da 1 ay sonra) tekrar veri gönderebilirler.

Torque pronun ayarları konusunda yardım isteyenler için aşağıdaki linkteki ekran görüntülerini inceleyebilirler.
http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=70632.0


Mesaj Birleştirildi: Aralık 27, 2016, 18:35:49
2 günde kendi yaptığım kayıtları paylaşmak istiyorum.

Öncelikle lpg deki ve benzindeki ltft, stft ayarları tamamen aynı durumda. Eklemek 10 resimden 4ünü götüreceğinden eklemiyorum ve diğer verilere geçiyorum.

Benzin motor suyu sıcaklığı - zaman
[attach=1]

Lpg motor suyu sıcaklığı - zaman
[attach=2]

-----
Benzin motor suyu sıcaklığı - devir
[attach=3]

Lpg motor suyu sıcaklığı - devir
[attach=4]

----
Benzin katalizör sıcaklığı - hız
[attach=5]

Lpg katalizör sıcaklığı - hız
[attach=6]

-----
Benzin katalizör sıcaklığı - boğaz kelebeği açıklığı
[attach=7]

Lpg katalizör sıcaklığı - boğaz kelebeği açıklığı
[attach=8]


Maalesef motor yağı sıcaklığı ve egzos sıcaklığını okuyamadım. Eldekiler bunlar. İşten eve dönerken (yokuş yukarı 8 km) devirli ve agresif kullanım sonucunda elde edilen veriler.

Bu 2 günlük sonuçlara göre motor suyu sıcaklığı lpg ya da benzinde kullanıma göre değişmiyor. Katalizör sıcaklığı ise en yüksek noktası en fazla 10-15 derece oynuyor.

Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Toyota Club Türkiye

Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« : Aralık 27, 2016, 18:28:36 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: AB+
  • Kilometre: 102201
  • Model Yılı: '13
  • 154 kere teşekkür etti
  • 317 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #1 : Aralık 27, 2016, 18:38:42 »
Sirali sistemde her daim ilk yolculuk benzin ile gerçekleşiyor  bu durum için nasil davranilacak. Hep benzin ilk değerleri cikacak
yaris fun multidriveS 2013  beyaz lpg-brc + cruise control + speed limiter + android multimedya + geri görüş + ....

  Güya kibar olabilmek icin Giresun u Kiresun yapanlar var.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #2 : Aralık 27, 2016, 18:40:46 »
Sirali sistemde her daim ilk yolculuk benzin ile gerçekleşiyor  bu kisin için nasil davranilacak. Hep benzin ilk değerleri cikacak

Ama devamında lpg ye geçtikten sonraki veriler önemli abi. Motor suyunun çalışma sıcaklığına gelesiye kadarki süre farklı olabilir. Bunda da lpg ye geçtikten sonraki durumlar hesaba katılır. Farkedersen lpg ve benzindeki kullanımlarımda lpg de motor ısınma eğiminde farklılık var.

Diğer veriler için ise zaten motor çalışma sıcaklığına geldikten sonraki durum önemli zaten.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #3 : Aralık 27, 2016, 20:31:47 »
öncelikle araştırma için teşekkürler.  her ne olursa olsun bilim ışığında yapılan her bir değerlendirme lpg^ye her ortamda bk süren bu tür yayınlar ya da kişilere sağlam kapak olabilir
olaya gelince ben bunu 6 ay önce foruma yazdım ve denemesini yaptım.
çok iyi lpg ayarı+obd desteği ile denedim.
1 saatlik falann yolculuk sonrası araçla ilerlerken düz bir yolda(gaza basma açısı eşit/ hız eşit kabul edilebilir)  denedim.
gaz pedal açısı ve hız eşitken doğal olarak motor iç ısısı da eşit aracı benzine aldım. katalitik ısısı 60 derece bir anda düştü. bu tesadüf mü derken hemen gaza aldım. aldıktan 1 2 sn sonra hemen 60 derece arttı. bir kaç gaz/benzin denemesi ile bu sonucun rastgele olmadığını görmüş oldum.
Ha 60 derece katalitik için kısa vadede sorun yaratır mı yoksa önemsiz mi bilemem.
Lpg ayarı bu kadar iyiyken 60 derece fark ediyorsa. bozuk lpg ayarıyla fark iyice açılacaktır.
inşallah bu veriler işine yarar.
Kolay gelsin
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #4 : Aralık 27, 2016, 20:49:31 »
öncelikle araştırma için teşekkürler.  her ne olursa olsun bilim ışığında yapılan her bir değerlendirme lpg^ye her ortamda bk süren bu tür yayınlar ya da kişilere sağlam kapak olabilir
olaya gelince ben bunu 6 ay önce foruma yazdım ve denemesini yaptım.
çok iyi lpg ayarı+obd desteği ile denedim.
1 saatlik falann yolculuk sonrası araçla ilerlerken düz bir yolda(gaza basma açısı eşit/ hız eşit kabul edilebilir)  denedim.
gaz pedal açısı ve hız eşitken doğal olarak motor iç ısısı da eşit aracı benzine aldım. katalitik ısısı 60 derece bir anda düştü. bu tesadüf mü derken hemen gaza aldım. aldıktan 1 2 sn sonra hemen 60 derece arttı. bir kaç gaz/benzin denemesi ile bu sonucun rastgele olmadığını görmüş oldum.
Ha 60 derece katalitik için kısa vadede sorun yaratır mı yoksa önemsiz mi bilemem.
Lpg ayarı bu kadar iyiyken 60 derece fark ediyorsa. bozuk lpg ayarıyla fark iyice açılacaktır.
inşallah bu veriler işine yarar.
Kolay gelsin

Bir ara loglarını atabilirsen çok sevinirim Talat, ayrıca aklına geldikçe günlük kullanımda da test edebilirsen vs. Açıkçası Murat abi ile sen bu ayarlara göre çeşitli sıcaklıkları görmede en önemli deneklerimsiniz.  :D Şimdi senin sonuç ile benim sonuç çelişiyor. Bu çelişkileri azaltmak için örnek sayısını artırmak lazım çünkü.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: C-HR
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 42000
  • Model Yılı: '20
  • 284 kere teşekkür etti
  • 309 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #5 : Aralık 27, 2016, 21:11:07 »
Mutlu, LPG'nin soğutma sıvısını arttıracak bir sıcaklık etkisi olsa bile regülatör -20,-30 derecedeki gazı yoğuştururken yine soğutma suyu ısısını dengeleyecektir diye düşünüyorum ben. Şirket aracı kullandığım için sana kayıt konusunda yardımcı olamıyorum.

Şunun bir faydası olur mu bi bakarsın, belki görmüşsündür daha önce

http://mmfdergi.uludag.edu.tr/article/download/5000082712/5000076912&ved=0ahUKEwiarYjI-5TRAhXCbBoKHduODIUQFghTMAc&usg=AFQjCNHzo_nYJfVTq-64fp-S0_vgrINxoA&sig2=pq8viju1-UOEewZASBc0iA


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #6 : Aralık 27, 2016, 21:19:09 »
Mutlu, LPG'nin soğutma sıvısını arttıracak bir sıcaklık etkisi olsa bile regülatör -20,-30 derecedeki gazı yoğuştururken yine soğutma suyu ısısını dengeleyecektir diye düşünüyorum ben. Şirket aracı kullandığım için sana kayıt konusunda yardımcı olamıyorum.

Şunun bir faydası olur mu bi bakarsın, belki görmüşsündür daha önce

http://mmfdergi.uludag.edu.tr/article/download/5000082712/5000076912&ved=0ahUKEwiarYjI-5TRAhXCbBoKHduODIUQFghTMAc&usg=AFQjCNHzo_nYJfVTq-64fp-S0_vgrINxoA&sig2=pq8viju1-UOEewZASBc0iA

Aynen abi biliyorum sağolasın. Daha çok son kullanıcı kullanım şartlarındaki etkisini merak ediyorum.
Dediğin mantıkla gaz buhar fazına geçerken aslında sistemden ısı çekiyor. Verdiği ısının daha fazla olması lazım ki motorun sıcaklığını artırsın. Bunu da en iyi motor yağı sıcaklığından ve motor soğutma suyunun 90 dereceye gelesiye kadarki geçen zamandan anlayabileceğimizi düşünüyorum.

Dediklerim yanlış anlaşılmasın Talat ile Murat abinin ayarla oynama (fakir zengin ayarın sıcaklıklara etkisi) konusunda daha fazla yardımcı olabilirler diye belirtmek istedim. Benzin ve lpg ile log alıp paylaşmak ise bir kaç dakikayı alan bir iş.

Programın ayarlanması ve hangi verilerin seçilmesi gerektiği konusundaki yardımı daha önce açtığım bu konudan alabilirsiniz.
http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=70632.0
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '15
  • 26 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #7 : Aralık 27, 2016, 23:05:51 »
Mutlu kardeşim emeğine sağlık.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #8 : Aralık 27, 2016, 23:09:31 »
Mutlu kardeşim emeğine sağlık.

Daha bir şey yapamadık ki Ersin abi. :) Paylaşımlarla emeğe değecek inşallah.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '15
  • 26 kere teşekkür etti
  • 15 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #9 : Aralık 27, 2016, 23:43:08 »
Daha bir şey yapamadık ki Ersin abi. :) Paylaşımlarla emeğe değecek inşallah.
Olsun kardeşim bu kadar yazmış paylaşımda bulunmuşsun. Bunlar bile güzel fikirler veriyor :-)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 190000
  • Model Yılı: '03
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #10 : Aralık 28, 2016, 15:08:38 »
merhaba,
öncelikle konu için teşekkürler, örneklemeleriniz çoğaldıkça anlamlı verilere ulaşacağınıza eminim. benim konuyla ilgili ilk yorumum, soğutma sıvısı sıcaklığı ve yağ sıcaklığında belirgin bir fark olmayacak ancak EGT de farklı verilere ulaşacağınız şeklinde. durumu takip ederek görüp öğreneceğiz.

konuya yazma sebebine gelince, techturkey'de bir konu vardı, lpg de ateşleme avansı üzerine. lpg ayarı mükemmel de olsa avans benzine göre olduğu sürece %100 verim alınamaz diye (başka bir konuda aynı kişi, aracındaki tüm sensörleri (TPS, ECT, O2 vs.) lpg ecusuna bağlayarak avansı da lpg ye göre ayarladığını yazmıştı, lpg kiti brc diye hatırlıyorum) belki okumuşsunuzdur, yine de linki vereyim:

http://www.techturkey.com/forum/makaleler-amp-teknik-bilgiler/139973-lpg-ve-ateleme-avans-ignition-advance-lpg.html

yazıda şu kısma takıldım:
'Ayrıca LPG benzine göre yüksek oktanlı ama düşük kalorifik değere sahip bir yakıt olduğundan avansa müdahale edilmese bile EGT'de bariz artışlar göstermez. Çünkü yüksek devirlerde LPG'de yukarıda anlattığımız durumdan dolayı yanma daha kısa sürdüğünden egsoz döngüsünde yanma bitmiş olur. LPG'de EGT'nin tehlikeli olabileceği durumlar avans haritasına müdahale edilmemişse, düşük devir, uzun yol, düşük yük sabit sürüşleri olabilir. Çünkü bu durumda o devirde LPG'nin ihtiyacı olan avansı vermediğimizden LPG geç yanacak, egsoz fazında yanmasını sürdürerek EGT'yi artıracaktır. '

örneğin benim araç 2000 devirde yaklaşık 100km/h yapıyor, böylece genelde 2000-2500d/d aralığında sabit hızda gidebiliyorum. yukarıda yazana bakılırsa katalitik konvertörün ve turbonun canına okuyacak şekilde yolculuk yapıyorum denebilir. yukarıda 'Talat Serkes' de sabit sürüşte 60c fark görmüş ki düzgün lpg ayarıyla. konuda yazan teoriyi destekliyor gibi.

yüksek devir tehlikeli, düşük devir tehlikeli, nasıl çıkacağız işin içinden bilemedim :) örneklerinizin birinde bunu da test edebilirseniz süper olur.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #11 : Aralık 28, 2016, 16:17:39 »
İstediğim dökümanlar geldi aklıma.

Motor soğutma sıvısı ideal sıcaklığı motor özelliklerine göre değişebiliyor.

Soğutma sıvısı tam açıklayıcı olmaz, sonuçta sistem onu belli aralıkta tutmak üzere dizayn edilmiş, ama mecbur onunla gidilecek. Talat'ın belirttiği değerler çok önemli.

Hipotezi hangi güven aralığında yapacaksın ve serbestlik derecen ne Mutlu?


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #12 : Aralık 28, 2016, 16:18:19 »
Egsos gazı sıcaklığını göremiyorum malesef. Ancak katalizör sıcaklığıyla doğru orantılıdır diyerek bir varsayımda bulunulabilir.
Böyle değerli katkılarla da fikirlerinizi söyleyerek daha çok yardımcı oluyorsunuz teşekkür ederim.

Aynen kaloridik değer düşük ama benzine oranla %20 dahafazla tüketildiği için benzer ya da lpg daha fazla denebilir. Fakat bunu zaman gösterecek.
Mehmet Sezer abinin gönderdiği makale de çok değerli. Avans devir grafiğini hem benzin hem lpg için verilmişti orada. Ben 3000 devir sonrasında lpg nin avansı benzini geçer diye hatırlıyorum.

Talatın durumuna gelirsek belki motoru zenginde çalışıyor diyeceğim ama obd li sistemde ayarın tam olması gerekir. Zengin karışım olursa da yakılmayan gaz katalizörde yakılacak çünkü. Bunu da denek arttıkça görebileceğiz zaten.

Dediğiniz gibi Şehiriçi testleri sonrası motor ısınmış uzun yolda çeşitli hızlarda denemeler yapmayı düşünüyorum.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 28, 2016, 16:25:18
İstediğim dökümanlar geldi aklıma.

Motor soğutma sıvısı ideal sıcaklığı motor özelliklerine göre değişebiliyor.

Soğutma sıvısı tam açıklayıcı olmaz, sonuçta sistem onu belli aralıkta tutmak üzere dizayn edilmiş, ama mecbur onunla gidilecek. Talat'ın belirttiği değerler çok önemli.

Hipotezi hangi güven aralığında yapacaksın ve serbestlik derecen ne Mutlu?

Motor sıcaklığı motora göre değişiyor evet ama o motorun çalışma sıcaklığına lpg de ve benzinde çalışırken gelme süreleri üstünden bir çıkarım yapılabilir. Tabi sabahları bu verileri almak daha mantıklı uzun süre çalışmamış tam soğumuş bir motor oluyor. Ötekş türlü 2 saat durup veri alınan ile 8 saat durup veri alınanda hatalar olacaktır.

İstatistiki konularda bilgilerim yoktur Hakan abi. O konudaki yardımlara açığım, çünkü bir ilk olacak benim için de bu tür birşey. Başka makalelerde belirtildiği gibi şu şu model enjeksiyonlu araç üzerinde yapılan çalışmalara göre diyeceğim. Sayı artarsa tezi desteklemesi artacaktır sonuçta. Günümüz şartlarındaki son kullanıcınun sürüş koşullarına göre olan sonuçları merak etmekteyim.

Ayar ile ilgili sonuçlara da lpg ciye gidip fakirleştirip ve.zenginleştirip elde etmeyi planlıyorum. Ah keşke prinsin kablo pahalı olmayaydı. :)

Abi senin istediklerin valla yok bizde yeni bölüm olduğumuzdan makine mühendisliği konuları üstünden gidiliyor çalışmalarda. 2 hoca var zaten bölümde gerisi makineci. O dökümanlar ancak staj yapan ya da ilgili bir şirkette çalışmaya başlamış yeni mezunlardan elde edilebilir. Onun için de benim öğrenci tanıdıklarımın artmış olması gerekiyor daha hoca olma yolundayız. :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #13 : Aralık 28, 2016, 18:51:33 »
mutlu elm cihazım bozuldu. yenisi  daha gelmedi.
sana tavsiyem benzinde ve lpg de log almak gerçek değerleri vermez.
en sağlıklı sonuç araç ısındıktan sonra. varsa hız sabitleyici düz yolda açılacak.
Araç stabil ilerlerken 10sn benzin sonra 10 sn gaz a geçirilecek. bunu 3 4 kere yapınca değerler anlaşılır. hatta anlık izlenebilir değişim.. kolay gelsin
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #14 : Aralık 28, 2016, 18:59:57 »
mutlu elm cihazım bozuldu. yenisi  daha gelmedi.
sana tavsiyem benzinde ve lpg de log almak gerçek değerleri vermez.
en sağlıklı sonuç araç ısındıktan sonra. varsa hız sabitleyici düz yolda açılacak.
Araç stabil ilerlerken 10sn benzin sonra 10 sn gaz a geçirilecek. bunu 3 4 kere yapınca değerler anlaşılır. hatta anlık izlenebilir değişim.. kolay gelsin

Sağolasın Talat. Günlük aynı şartlarda kullanarak lpg ve benzin arasındaki sıcaklık farkı da anlaşılabilir sonuçta.
Öte yandan bugün gelirken 1 km lik düz bir yol vardı. Orada denedim, eğim aynı hız sabitleyiciyle sabitledim. Gazda da lpgde de katalizör sıcaklığı değişmedi, hız 70 km idi. Daha sonra rölantideki sıcaklığa baktım onda da değişiklik yoktu.

Mesaj Birleştirildi: Aralık 28, 2016, 19:34:03
Bugün sakin sürerken aldım kaydı. 2500 devir üstündeki katalizör sıcaklığı agresif sürerkenki ile aynı.
Düz yolda da hız sabitleyici ile sürerken de denedim lpg ve benzine geçtiğimde sıcaklıkta değişme olmadı. Tabi kısa süreliydi bu, 1 km içinde yaptım deneyimi.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 333
  • Model Yılı: '15
  • 636 kere teşekkür etti
  • 964 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #15 : Aralık 28, 2016, 20:19:26 »
Hoca bu olcum sirasin da kayit yapan cihazlarin dogruluk payi ne olcude saglikli.

GT-I9500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"Herkesin polisi kendi vicdanıdır, fakat polis vicdanı olmayanların karşısındadır."

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #16 : Aralık 28, 2016, 20:34:25 »
Hoca bu olcum sirasin da kayit yapan cihazlarin dogruluk payi ne olcude saglikli.

GT-I9500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi sensörlerde hata olmadığı sürece doğrudur. Tüm motor bu verilere göre çalışıyor.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #17 : Aralık 28, 2016, 21:07:53 »
Diğer bahsettiğim konuda döküman arşivim çok zengin ama benim için yeterli değil Mutlu, en küçük bilgi kırıntısı bile önemli. Başka bir üniversitede de kurulacak bölüm, bakalım neler getirecek, yine de aklında olsun.

Bu konuda Mehmet'in belirttiği nokta var, kısaca veri kalitesi. Tutarlılık, doğruluk, tekrarlanabilirlik gibi etmenler düşünülmeli. Verilerin hangi şartlarda elde edildiği önemli. Şimdi sesli düşünmeye çalışalım. Bazı farklar ister istemez olacaktır ceteris paribus durumu sağlanamayacağı için. Yani motor ısınma evresinde yokuş aşağı inen ile çıkanın ortaya koyacağı veriler farklı olacak. Bu kısmen aşılabilir, motor devrinin de kaydedilmesi gerek. Alt, orta ve yüksek devir verileri karşılaştırılabilir. O devirlerde belli süre motorun kalması gerekir. Rampa, yük,  rüzgar etkileri random değişken olarak modelde yer alabilir. Yani açıklayıcı değişken devir, bağımlı değişken ısı.
Diğer dikkat edilecek olan örneklem sayısı. 30 önemli bir sayı. Bunun üstü mü, altı mı olacağına göre test istatistiğini seçmek gerekecek.
Hipotez de kurulur.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #18 : Aralık 28, 2016, 21:17:11 »
Diğer bahsettiğim konuda döküman arşivim çok zengin ama benim için yeterli değil Mutlu, en küçük bilgi kırıntısı bile önemli. Başka bir üniversitede de kurulacak bölüm, bakalım neler getirecek, yine de aklında olsun.

Bu konuda Mehmet'in belirttiği nokta var, kısaca veri kalitesi. Tutarlılık, doğruluk, tekrarlanabilirlik gibi etmenler düşünülmeli. Verilerin hangi şartlarda elde edildiği önemli. Şimdi sesli düşünmeye çalışalım. Bazı farklar ister istemez olacaktır ceteris paribus durumu sağlanamayacağı için. Yani motor ısınma evresinde yokuş aşağı inen ile çıkanın ortaya koyacağı veriler farklı olacak. Bu kısmen aşılabilir, motor devrinin de kaydedilmesi gerek. Alt, orta ve yüksek devir verileri karşılaştırılabilir. O devirlerde belli süre motorun kalması gerekir. Rampa, yük,  rüzgar etkileri random değişken olarak modelde yer alabilir. Yani açıklayıcı değişken devir, bağımlı değişken ısı.
Diğer dikkat edilecek olan örneklem sayısı. 30 önemli bir sayı. Bunun üstü mü, altı mı olacağına göre test istatistiğini seçmek gerekecek.
Hipotez de kurulur.

Raylı sistemler konusunda özel sektörde çalışmış deneyimli bir hocamız var (has raycı diyebiliriz.) Onla konuştuğumda sorayım bu durumu.

Verilerin hangi şartlarda elde edildiği önemli.

Kesinlikle. O nedenle aynı rotada sadece 1 yönde, mümkün olduğunca aynı tarzda sürülmeli araçlar. O tek yönde aynı rotada uzun sayıdaki denemelerle zaten tutarsızlıklar ortadan kalkacaktır diye düşünüyorum.

Devir değişkenine oranla gitmek gerekli zaten. Sıcaklıklar çoğunlukla devire göre değişmekte. Şehiriçi sürüş koşullarından sonra uzun yolda da hız sabitleyici ile daha uzun zamanlarda denemeler yapılmalı.

O örneklem sayısına ulaşırız inşallah. :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: C-HR
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 42000
  • Model Yılı: '20
  • 284 kere teşekkür etti
  • 309 kere teşekkür edildi
Ynt: Bilimsel Araştırma İçin Yardım...
« Yanıtla #19 : Aralık 28, 2016, 22:32:54 »
Çare dinamo  :)