Gönderen Konu: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey  (Okunma sayısı 60335 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
    • XenForo Destek Forumu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 110000
  • Model Yılı: '15
  • 744 kere teşekkür etti
  • 740 kere teşekkür edildi
Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« : Ekim 25, 2016, 23:06:45 »
Hidrolik ölçüm cihazı ile hidrolik kaliteniz kontrol edildikten sonra değişimi uygun görülür. Ancak genelde her balata değişiminizde kesin olarak fren hidroliğinizi de değiştirilmelisiniz.

Fren hidrolik değişimi genellikle ihmal edilen bir bakımdır. Fren hidroliğinizin suyla temas etmemesi gerekmektedir. Bir damla su, hidroliğinizin tüm özelliğini kaybettirecektir. Ayrıca hidroliğinize kafamıza göre hidrolik eklemek çok tehlikeli ve yanlış bir davranış olacaktır.

Düzenleme : Başlık değiştirme.

Toyota Club Türkiye

Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« : Ekim 25, 2016, 23:06:45 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #1 : Ekim 25, 2016, 23:09:28 »
2 yıl ya da 40bin km. denir. Yoğun şehiriçi kullanımında daha erken de değiştirilebilir. Fakat yorucu olduğundan ustalarımız!!  değiştirmez, sadece eksiğini tamamlar.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #2 : Ekim 26, 2016, 07:59:14 »
Peki Dot3 ya da Dot4 lere dot 5.1.eklemek sorun çıkarır mı?  Ayrıca dot5.1 hidrolik ömrü dot3 ve Dot4 den uzun mudur?
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #3 : Ekim 26, 2016, 08:11:26 »
Sorun çıkarır, en başta contalar için.
Araçtan araca ve kullanıma göre değişim periyodu farklılaşır. En pratik yaklaşım; hidroliğin rengini gözlemlemektir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • TcT Teknoloji Müdürü
  • *
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 158000
  • Model Yılı: '07
  • 422 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #4 : Ekim 26, 2016, 08:42:10 »
Kendiniz de yapabilirsiniz ayrıca bu değişimi:

İnsanlar 10'a ayrılır
Binary saymayı bilenler ve bilmeyenler   

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #5 : Ekim 26, 2016, 09:28:35 »
Sorun çıkarır, en başta contalar için.
Araçtan araca ve kullanıma göre değişim periyodu farklılaşır. En pratik yaklaşım; hidroliğin rengini gözlemlemektir.
Ama dot 5.1 üzerinde dot 3 dot 4 ile karışabilir yazıyor
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Tıpkı Eski Filmler Gibisin Zamanına Göre İyiydin
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 309280
  • Model Yılı: '93
  • 500 kere teşekkür etti
  • 705 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #6 : Ekim 26, 2016, 09:56:39 »
Ama dot 5.1 üzerinde dot 3 dot 4 ile karışabilir yazıyor
5.1 ilk defa duyuyorum  :hoş: Dot 3 ve 4 arasında ısı farkı var motor yağı katkılarında her tür motor ve yağa katılabilir ibaresi bulunur fakat motor yağında katkı maddesi karıştırmayın yazar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 258 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #7 : Ekim 26, 2016, 09:58:29 »
Tekerlerin ordaki musluklardan akıtarak değişim yapan usta ne gördüm ne de duydum. Sadece evinin önünde kendi kendine değiştiren vatandaşların videolarını izledim. Normalde sadece haznedeki yağı çekip geri dolduruyorlar o da pek efektif değil .
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #8 : Ekim 26, 2016, 10:24:33 »
Dot3, Dot4, Dot5 ısı değil hidrolik yağın sıcaklık dayanımını belirler. Dot3 olan hidrolik daha düşük sıcaklıkta kaynamaya başlarken, Dot5 ise daha yüksek sıcaklıkta kaynamaya başlar. Kaynama sıcaklığı niye önemlidir? Çünkü frene bastığınızda ve bir kuvvet uyguladığınızda bu kuvvet hidrolik sayesinde frenlere iletilir, fakat basınca maruz kaldığı için de yağın sıcaklığı artar. Otomobil üreticileri/fren sistemi üreticileri de araçlardaki bu fren sisteminin maksimum sıcaklığına göre de dot standardına uygun bir yağın konulmasını ister. İstediğinden yüksek rakam koyabilirsiniz, ama daha düşük rakamlısını koyamazsınız. Sistem dot5 ile daha yüksek sıcaklıkta çalışabiliyorken 3 ya da 4 konduğunda kaynama sıcaklığı düşecek ve belki bir fren esnasında bu durum olacağından fren kuvveti azalacak, belki de tutmayacak.

Değişimi de ustadan ısrarla istemeniz durumunda yaparlar. Araç lifte kaldırılıp tekerler çıkarılır. Hazneden bir miktar eski yağ çekilip yenisi konulur. Ardından en uzak tekerden en yakına olacak şekilde (sağ arka-sol arka-sağ ön-sol ön) içeriden fren pompalanıp tekerin işeme valfinden işetmek suretiyle değiştirilir. Fren pompalanıp ayak frende tutulurken tekerin işeme valfinden işetilmesi gerekir. İşeme valfi sıkılmadan da ayak frenden kaldırılmamalıdır. Aynı şekilde bir yandan da haznede eksilen yağ sürekli tamamlanmalıdır.

Alper abi senin paylaştığın yöntem de harikaymış. Ustalara mahkum olmaktan kurtarır insanı o yöntem. :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • TcT Teknoloji Müdürü
  • *
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 158000
  • Model Yılı: '07
  • 422 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #9 : Ekim 26, 2016, 10:34:15 »
Tekerlerin ordaki musluklardan akıtarak değişim yapan usta ne gördüm ne de duydum. Sadece evinin önünde kendi kendine değiştiren vatandaşların videolarını izledim. Normalde sadece haznedeki yağı çekip geri dolduruyorlar o da pek efektif değil .

Evet, aynı nedenle o vatandaşlardan biri de benim. Sim siyah bir yağ çıktı arka kaliperlerden, resmini bulursam eklerim.
İnsanlar 10'a ayrılır
Binary saymayı bilenler ve bilmeyenler   

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #10 : Ekim 26, 2016, 10:37:14 »
Dot3, Dot4, Dot5 ısı değil hidrolik yağın sıcaklık dayanımını belirler. Dot3 olan hidrolik daha düşük sıcaklıkta kaynamaya başlarken, Dot5 ise daha yüksek sıcaklıkta kaynamaya başlar. Kaynama sıcaklığı niye önemlidir? Çünkü frene bastığınızda ve bir kuvvet uyguladığınızda bu kuvvet hidrolik sayesinde frenlere iletilir, fakat basınca maruz kaldığı için de yağın sıcaklığı artar. Otomobil üreticileri/fren sistemi üreticileri de araçlardaki bu fren sisteminin maksimum sıcaklığına göre de dot standardına uygun bir yağın konulmasını ister. İstediğinden yüksek rakam koyabilirsiniz, ama daha düşük rakamlısını koyamazsınız. Sistem dot5 ile daha yüksek sıcaklıkta çalışabiliyorken 3 ya da 4 konduğunda kaynama sıcaklığı düşecek ve belki bir fren esnasında bu durum olacağından fren kuvveti azalacak, belki de tutmayacak.

Değişimi de ustadan ısrarla istemeniz durumunda yaparlar. Araç lifte kaldırılıp tekerler çıkarılır. Hazneden bir miktar eski yağ çekilip yenisi konulur. Ardından en uzak tekerden en yakına olacak şekilde (sağ arka-sol arka-sağ ön-sol ön) içeriden fren pompalanıp tekerin işeme valfinden işetmek suretiyle değiştirilir. Fren pompalanıp ayak frende tutulurken tekerin işeme valfinden işetilmesi gerekir. İşeme valfi sıkılmadan da ayak frenden kaldırılmamalıdır. Aynı şekilde bir yandan da haznede eksilen yağ sürekli tamamlanmalıdır.
Mutlu bu yaz kendim değiştireceğim kısmetse usta nazı çekmek istemiyorum kendim bol bol kullanarak iyice temizleyerek Dot5.1 eneos ile değişim yapacağım inşallah.
Sorum şu: freni pompalayınca fren şişmez mi?  Arada bir aracı çalıştırıp şişen freni yumuşatmak mı gerekiyor? Yoksa frene bastıkça hidrolik aktığı için sürekli yumuşak mı kalıyor?
***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #11 : Ekim 26, 2016, 10:38:48 »
Mutlu bu yaz kendim değiştireceğim kısmetse usta nazı çekmek istemiyorum kendim bol bol kullanarak iyice temizleyerek Dot5.1 eneos ile değişim yapacağım inşallah.
Sorum şu: freni pompalayınca fren şişmez mi?  Arada bir aracı çalıştırıp şişen freni yumuşatmak mı gerekiyor? Yoksa frene baktıkça hidrolik aktığı için sürekli yumuşak mı kalıyor?

Basınç çıkabildiği, hidrolik akabildiği için şişmiyor Talat. Aracı çalıştırmana gerek kalmıyor.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2551 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #12 : Ekim 26, 2016, 11:10:14 »
Ben komple değiştirttim, frene falan basmaya gerek yok fren basılarak tek başına zor yapılır.  One Man bilmem ne diye satılan hazır kitler var. Ama yinede en güzeli Mutlu nun dediği gibi sıralama ile yapmak en uzak şoför çaprazı, şoför arkası, şoför yanı ve şoför kısmı tekerleri. İşeme şeyini açınca zaten kendisi akmaya başlıyor.  En önemli olay haznedeki yağın kesinlikle bu işlem sırasında bitmemesi. Frene basmak sadece olayı hızlandırır  :tamam: ayrıca avensiste park freni yazılım yada manuel olarak boşaltılmalı
THE END

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #13 : Ekim 26, 2016, 17:59:47 »
Bir konuda değişimi de anlatmıştık ama iyi oldu bu konu da.

Talat, 5 dot rally araçları vs için daha çok, art arda, çok sayıda fren ile hidrolik sıvısı çok ısınır onlarda. Contaların uyumu da önemli, sadece hidrolik sıcaklığı ile bitmiyor iş. Mutlu'nun dediği gibi hem basınç altında, daha çok ısınan balata-kaliper-piston aktarımı ile hidrolikte olur. Kapalı sistem olduğundan kaliperlere yakın hidrolik daha çok ısıl döngüye (ısınma-soğuma) maruz kalır. Çıkan hidrolik rengi contaların durumu hakkında da bilgi verir. Koyulaşmışsa hidrolik eskimiştir, siyahlaşmış ise contalar da yıpranmış olabilir, kontrol iyi olur.
Araç kullanma tarzı, yük durumu da hidroliğin ömrünü etkiler.

Kimyasalların marka bazında bile karışması soru işareti olabilir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • TcT Teknoloji Müdürü
  • *
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 158000
  • Model Yılı: '07
  • 422 kere teşekkür etti
  • 958 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #14 : Ekim 26, 2016, 21:24:03 »


Şişedeki çıkan, sağdaki yeni hidrolik.
İnsanlar 10'a ayrılır
Binary saymayı bilenler ve bilmeyenler   

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 99000
  • Model Yılı: '13
  • 1360 kere teşekkür etti
  • 884 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #15 : Ekim 26, 2016, 21:39:33 »
Değerli bilgiler için teşekkürler,
Bizzat yaşadığım bir olayı nakledeyim.Bundan yıllar önce renault boradway aracıma satıcının kesinlikle bir şey olmaz diyerek verdiği ve işgüzarlık edip eklediğim fren hidrolik yağı nedeni ile ana fren merkezini bozdum,frenler tümü ile boşaldı maalesef bulunduğum yerde çare bulunamayınca yaklaşık 800 km yolu el freni ile gelmek zorunda kaldım.
Siz,siz olun ASLA  ve ASLA hidrolik yağı eklemesi yapmayın mümkünse komple değişim.
Keyifli sürüşler dilerim.
Sadece V-POWER - Anti LPG

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 2928 kere teşekkür etti
  • 2551 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #16 : Ekim 26, 2016, 21:46:51 »
Değerli bilgiler için teşekkürler,
Bizzat yaşadığım bir olayı nakledeyim.Bundan yıllar önce renault boradway aracıma satıcının kesinlikle bir şey olmaz diyerek verdiği ve işgüzarlık edip eklediğim fren hidrolik yağı nedeni ile ana fren merkezini bozdum,frenler tümü ile boşaldı maalesef bulunduğum yerde çare bulunamayınca yaklaşık 800 km yolu el freni ile gelmek zorunda kaldım.
Siz,siz olun ASLA  ve ASLA hidrolik yağı eklemesi yapmayın mümkünse komple değişim.
Keyifli sürüşler dilerim.
Benim eski arabada da öyle oldu abi, bir basıyorum frene dibine kadar gidiyor araba durmuyor,  sonra pedaldan hafif kaldırıp basınca tutuyordu.  Uzun yolda yapıyordu bunu frenler ısınınca.  Çok korkunç bir duygu Allah muhafaza.
THE END

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: '11
  • 69 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #17 : Ekim 03, 2018, 22:37:54 »
Herkese merhabalar.
     Aracım corolla 2011 model 1.6 benzin&LPG. Yakın zamanda disk-balata değişimi yaptım. Frenlerden memnunum ama dağlık yolda inişlerde sık fren kullandığım için belli zaman sonra frenler sertleşiyor ve şahin-doğan gibi bacak gücüyle durduruyorum sanki. (ısınmadan mı oluyor tam emin değilim)
     Fren hidroliğini değiştirmek istiyorum, elimden gelir, tecrübeli kalfa arkadaşım da var. Birkaç sorum olacak.
   1) Biraz araştırma yaptım. DOT4 kullanan araçlar DOT5.1 de kullanabilirmiş. Dot4 hidrolik yağının ısınma derecesi 150 derece,   Dot5.1 yağın ısınma derecesi ise 180. Yani DOT5.1 kullanmak istiyorum açıkcası, aracıma koysam bir sakıncası olurmu?
     DOT4 mü yoksa DOT5.1 mi kullansam? Birde hangi marka hidrolik yağını kullanmalıyım?
 
   2) Yanlışsam düzeltin. Benim aracımda debriyaj da hidrolik yağını kullanıyormuş. Birde bu yüzden değiştirmek istiyorum. Aracım 80 binde ama debriyajı bana çok sert geliyor. Baskının bittiğini düşünmüyorum. Hidrolik yağını değiştirirsem bir nebze yumuşar diye düşünüyorum.x

    Bu konuda bilgisi ve tecrübesi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim. Şimdiden teşekkür ederim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #18 : Ekim 04, 2018, 19:51:40 »
Fren hidrolik sıvısı, nasıl değiştirileceği, dikkat edilecekler vb. detayların olduğu paylaşımlar sitemizde mevcut, faydalanabilirsiniz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Model Yılı: '11
  • 69 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Ynt: Fren Hidroliği Hakkında Her Şey
« Yanıtla #19 : Ekim 05, 2018, 01:17:51 »
Bu arada bugün hidrolik depo kapağına baktım Dot3 yazıyor  :blink: