Gönderen Konu: İleri Sürüş Teknikleri  (Okunma sayısı 82797 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 317000
  • Model Yılı: '94
  • 14 kere teşekkür etti
  • 32 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #20 : Ocak 08, 2009, 19:02:45 »
Türkiye`de 50 cm ile takip eden kisiler varken yapilamaz tabi.

 :D  Aman kimse girmeden ben gireyim o bosluga mantigi :) Biri bos biraksa, yan seritten baska biri hemen dolduracak.
Fe... :-)

Toyota Club Türkiye

Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #20 : Ocak 08, 2009, 19:02:45 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #21 : Ocak 09, 2009, 08:17:23 »
  Bu durumla ilgili faydası olan başka bir bilgi aktarayım.
 Üzerinde Ledli ampulleri olan bagaj Spoilerlerini herkes bilir. Bunun (gereği gibi yapılanları) aracın aerodinamik yapısını güçlendirmesi yanında üstündeki Led ampullerle bir güvenlik arttırıcı özelliğide vardır. Led, akkor flamanlı ampullere göre (akkor flamanlılar ışık vermek için önce ısınması gerekir) daha önce ışık vermeye başlar ve frenaj esnasında normal fren ampullerinden daha önce arkadaki aracı uyarmamızı sağlamış olur. Bu milisaniyeler ile ölçülen ancak önemli bir farktır. Arkadan çarpmaları tamamen önleyemez ancak bu durumu azalttığı kanıtlanmıştır. Ayrıca bulunduğu yer itibari ilede araçtaki standart fren lambalarına göre daha farkedilir bir noktadadır. Çünkü satandart fren lambaları, park aydınlatması ile genelde iç içedir ve algılamada (kimi durumlarda) gecikmeye neden olabilir. Bu yüzden araçalra takılan (arka ortaya) Ledli üçüncü fren lambasının arkadan oluşabilecek kazalarda önleyici etkisi vardır.
 Bunula ilgili diğer bir nokta ise; arkadan seyreden araç sizin arka camınızdan sizin önünüzdeki trafiğide görmelidir (bu yüzden de koyu cam sakıncalıdır) her ne kadar artık bavul bagajlı diye tabir ettiğim araçalrın arkasında biraz alçak bir araç ile bu pek mümkün olmasada. Sizin öndeki sürücü olarak yapmanız gereken ise, ileride tehlikeli bir durumdan şüphelendiğinizde fren yapmasanız dahi sadece fren ampullerini yakacak dozda da olsa arkadaki sürücüyü uyarı amaçlı (frene hazırlama) fren pedalına dokunmak önemli avantaj sağlayacaktır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Eski Toprak Toyotacı
  • *****
  • Achtung! Adolf Hakkı ohne Toyota Yaris Twin-Turbo
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: B+
  • 17 kere teşekkür etti
  • 41 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #22 : Ocak 09, 2009, 09:32:43 »
  ... Sizin öndeki sürücü olarak yapmanız gereken ise, ileride tehlikeli bir durumdan şüphelendiğinizde fren yapmasanız dahi sadece fren ampullerini yakacak dozda da olsa arkadaki sürücüyü uyarı amaçlı (frene hazırlama) fren pedalına dokunmak önemli avantaj sağlayacaktır.

Bunu özellikle bayan sürücüler yapıyor farkında olmadan :)
Folgsamkeit macht frei...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0-
  • Kilometre: 317000
  • Model Yılı: '94
  • 14 kere teşekkür etti
  • 32 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #23 : Ocak 09, 2009, 14:32:53 »
Bence ileri surus teknigi kurallara uygun, aracin ve yollarin ozelliklerini bilerek ve diger suruculerin kurallara uymayabilecegini de hesaba katan arac kullanimi demek. Yoksa araci bagirttirmak, kaydirmak vs degil. Kirmizi isikta durmayan, yaya gecidinde yayaya yol vermeyene konilerin arasinda hiz pratigi yaptirmak, debriyajsiz vites degistirmeyi ogretmek ne kazandirir?
Fe... :-)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #24 : Ocak 09, 2009, 15:26:01 »
  Aynı fikirdeyim Ahmet. Emeklemeyi öğrenmeden erkenden yürümeye başlanırsa o kişi asla iyi koşamaz. :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Auris
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 58
  • Model Yılı: '10
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #25 : Ocak 09, 2009, 18:02:36 »
donanım haber forumunda volkan arkadasın yazdığı yazıyı sizinlede peylesmek istedim.

İYİ BİR SÜRÜCÜMÜ OLMAK İSTİYORSUNUZ ARKADAŞLAR İŞTE SİZE BİLMENİZ GEREKEN HERŞEY..

Sol Ayak Freni
Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir. Sıklıkla yarış sürücüleri tarafından kullanılmaktadır. Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır. Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır.

Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek.

Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak

Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak..

DİKKAT !

Şu unutulmamalıdır ki bir yarışçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür. Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur. Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır. Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır.

Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir. (Bu çok önemli değil..:-))

Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır. Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir.

Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir. Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır.

İLK UYGULAMA
Evet bu kadar yeter.. Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli.. Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin.. İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz.. Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir.

Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir. (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!!:-))

Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır. Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir. Bu teknik sıklıkla yarışlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır.

Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır. Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür. Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir. Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir. Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir. Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür. Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir.

PRATİK ÇALIŞMA
Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi.. Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin. Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın. Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız. Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir.

Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı.. Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın. Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz. Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz.

Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız. O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz.

İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır. Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız. Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın. Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır. Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır. Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır.

İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz.

Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz. Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin. Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz




El Freni ile Viraj Donmek
90o ve üzerindeki sert ve uzun virajların dönülmesinde veya aracın gidiş yönünün ani olarak değiştirilmesi gereken durumlarda (el freninin arka tekerlekleri tuttuğu araçlarda) el freni kolu çekilerek arka tekerleklerin kilitlenmesi sonucunda aracın arkasının kayması sonucu dönüş yarı çapını küçültmek mümkündür. Yarış arabalarında özellikle lastiklerin yeri çok sağlam tuttuğu asfalt zeminde dahi sürücünün arka tekerlekleri kolayca kilitleyebilmesi için hidrolik el freni pompaları kullanılmaktadır. Standart arabaların çoğunda bulunan mekanik (telli) el freni donanımları ise toprak ve mıcır zeminde yeterli işlev görmesine rağmen asfalt zeminde ciddi kuvvetlere gereksinim duymaktadır.

EL FRENİ İLE VİRAJ DÖNME
Araç viraj girişine gelindiğinde frenaj tamamlanmış olmalı ve araç istenilen hızda ve viteste bulunmalıdır. (Büyük çoğunlukla bir veya iki vites küçültülmelidir.) Daha sonra sert bir direksiyon hareketiyle aracın burnu viraja sokulmalı ve hemen el freni kuvvetle çekilerek meydana gelen merkezkaç kuvvetinin aracın arka kısmını savurması sağlanmalıdır. Bu işin en kolay kısmını teşkil etmektedir. Eğer zemin toprak, çamur veya mıcır ise düşük hızlarda bile aracınız hızla virajın içine doğru yönelecektir (oversteering) bundan sonra el freni bırakılıp direksiyon ve gaz pedalının aynı anda kullanılmasıyla aracın burnunu virajın gidiş istikametinde tutmak gerekmektedir. Bunun için çoğu zaman direksiyonu toplamak ve hatta dönüşün sonuna doğru virajın aksi istikametine doğru çevirmek gerekebilir. Bu işlemler son derece kararlı ve şaşmaz bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Aksi halde atılan bir spin çok daha ciddi zaman kayıplarına neden olacaktır. Bu nedenle denemelere de çok düşük hızlarla başlanmasında sayısız yarar vardır.

El freni çekildiği esnada kolu tepesinde bulunan ve el freninin boşaltılmasını sağlayan düğme sürekli olarak basılı tutularak el freninin kilitlenmesinin önüne geçilmelidir. Yarış arabalarında çoğunlukla bu düğme sökülmüştür.

DİKKAT!

Bu yöntem bilerek aracın dengesini bozmak ve arka kısmını savurmak esasına dayanır. Yeterli ustalığa ulaşılmadan yapılacak böyle bir hareket, etraftaki çarpılabilecek her şeye çarpma riski taşımaktadır. Bazı insanların arabalarını ailelerinin bir ferdi olarak gördüklerini ve haklı olarak “pardon!” cevabını yeterli bulmayacaklarını unutmayın. Bu tür denemeler için trafiğe kapalı ve ağaçsız!! boş alanlar seçilmesi sonradan pişman olmanın önüne geçebilir. Ancak takla ve yangın gibi tehlikeler daima vardır. Bu nedenle tek başınıza ıssız bir yerde bu tür denemeler yapmak da riskli bir davranıştır.

PRATİK ÇALIŞMA
İlk denemeler için toprak alan üzerine koyacağınız bir plastik kukuleta veya bidonun etrafından U dönüşü yapmak önerilebilir. Burada el freninin çekili tutulduğu süre ve direksiyon/gaz kombinasyonu çalışılmalıdır. Başlangıç için 30-40 km/h lik bir sürat fazlasıyla yeterli olacaktır. Yukarıda söylenenler önden çekişli bir araç için geçerlidir. Ancak arkadan iter araçlarda da büyük benzerlik vardır.




Limited Frenaj
Doğru frenaj yapabilmek ciddi bir beceri işidir. Yavaşlamak istediğinizde fren pedalına basarsınız. Eğer daha çok yavaşlamak istiyorsanız pedala biraz daha kuvvetli basarsınız. Bu yaklaşım şehir içi trafiğinde gezinirken oldukça yeterli olacaktır. Ancak yüksek performanslı bir sürüş esnasında hızınızı istediğiniz oranda ve mümkün olan en kısa sürede düşürmeniz önem kazanır. Eğer fren pedalına gereğinden az basıyorsanız frenaja daha erken başlamanız gerekecek bu da fren mesafenizi ve sürenizi uzatacaktır. Bunun aksine frene gereğinden fazla bir kuvvetle basmak da tekerleklerinizi kilitleyecek, direksiyon kontrolünüz kaybolacak, fren mesafeniz uzayacak ve lastiklerinizde düz bölgeler şeklinde aşınmalar meydana gelecektir. Bu durumlardan kaçınmak için yapılması gereken şey limit frenlemedir.

LİMİT (EŞİK) FRENLEME
Fren pedalına tekerleklerin tam kilitlenme noktasından bir parça daha az bir basınç uygulanarak yukarıda sözü edilen olumsuz durumların ortaya çıkmasını önlerken fren mesafesi ve süresini en az değerde tutmaktır.

Fren limiti bir çok parametreye bağlı olarak değişim göstermektedir. Bunları iki grupta toplamak mümkündür.

Fren limitini alçaltan (tekerleklerin daha kolay kilitlenebileceği) etkenler:
Meyil inme.
Sıklıkla tekrarlanan tümsekler ve çukurlar.
Gevşek yüzey kaplamaları (tozlu, mıcırlı ve toprak yollar).
Su, yağ, çiğ gibi kayganlığı arttırıcı etkiler.
Büyük kamber açıları ve yolun gidiş doğrultusuna dik yöndeki eğimi.
Aşırı sıcak veya soğuk lastikler

Fren limitini yükselten etkenler:
Meyil tırmanma.
Temiz ve kuru yol yüzeyleri
Uygun sıcaklıktaki lastikler

Yapılması gereken şey; sürüş esnasında yukarıdaki etkenlerin varlığını ve değişimini sürekli olarak izleyip değerlendirerek fren limitine olacak etkilerini göz önüne almaktır. Diğer bir değişle yol durumu değerlendirilmeli ve tekerlekleri kilitlemeksizin en yüksek fren gücü uygulanacak şekilde pedala uygulanan basınca karar verilmelidir.

SIKLIKLA YAPILAN FRENLEME HATALARI

- Fren limitinin bilinmemesi dolayısıyla çoğu zaman erken ve hafif frenaj sonucu frenleme süresi ve mesafesinin uzaması nedeniyle zaman kayıpları artmaktadır.
- Yukarıdakinin tersine çok geç ve sert fren yapmak da arabayı kontroldan çıkarabileceği gibi kıymetli yarış lastiklerini de duman haline getirecektir. (Bu durum daha çok başlarda olmaktadır. Yarış dergileri okumak yerine yarışmaya başlandıktan bir süre sonra geçer:-)).
- Bu tür sert frenajların sonucu çoğu zaman virajın giriş noktası kaçırılabilmekte ve yoldan çıkma tehlikesi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca bir süre sonra lastiklerinizden "LAP LAP LAP" diye bir ses duyarsanız bu, lastiklerinizin bu tür kızaklamalar sonucu üzerlerinde oluşan düz bölgelerin yere çarpma sesi olabilir.
- Önemli hatalardan birisi de viraj içerisinde dönüş esnasında fren yapmaktır. Bu düşük süratler için bir sorun teşkil etmez. Ancak yüksek performanslı bir sürüşte şık bir spin ve yol dışına çıkma ile sonuçlanabilir. Frenaj işlemi viraj öncesinde bitmiş, hız ayarlanmış olmalıdır. (Sol ayak freni hariç tabii).
Fren pedalına kıracak gibi çok ani biçimde basmak, pompalamak, tekmelemek vs. faydasız hareketlerdir.

LİMİT FRENLEME EGZERSİZLERİ
Limit freni trafikte denemek gerçekten çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Küçük bir hata önünüzdekinin arkasından çarpmanıza veya arkanızdakinin size çarpmasına sebep olacaktır. Bu durum gerçekleştiğinde üzülmek veya pişmanlık bir işe yaramayacaktır. En iyisi kendinize boş ve tercihen kaygan bir yol bulmanızdır. Fren pedalına uyguladığınız basınca konsantre olmanız işinizi kolaylaştırabilir.

- Kendinize bir işaret seçip bu noktadan sabit bir hızla (40-50 km/h ile başlayın) geçerken frene başlayın ve bunu en kısa durma mesafesini elde edene kadar tekrarlayın.
- Daha sonra iki işaret arasında çalışmaya başlayacaksınız. Birinci işareti geçtiğiniz an fren pedalına sabit bir basınç uygulamaya başlayın ve araç durana kadar bu basıncı değiştirmeyin. Tam ikinci işaretin üzerinde durana kadar bu egzersizi tekrarlayın.




Heel and Toe Teknigi
Eğer yarı otomatik veya otomatik vites kutulu bir otomobiliniz yoksa heel and toe tekniği ile vites küçültmeyi öğrenmeniz faydalı olacaktır. Bu tekniğin amacı;

Vites küçültme esnasında ayak debriyajdan çekildiğinde ani bir motor freninin meydana gelerek arabanın dengesini bozmasının önüne geçmek.
Kavrama esnasında ortaya çıkacak darbenin debriyaj, vites kutusu ve akslar üzerinde tahribat yapmasını veya ömürlerini kısaltmasını önlemektir.

Eğer gelecekte daha hızlı gitmeyi düşünüyorsanız bu tekniği kullanmaya ihtiyacınız olabilir.

VİTES KÜÇÜLTME

Bir viraja yaklaşırken öncelikle hızınızı düşürür ve viraj içi kontrol ve viraj çıkışında hızlanma için bir veya bir kaç! vites küçültürsünüz. Bu işlem esnasında muhtemelen ayağınız gazdan çekili olduğundan motor devri rölanti değerine kadar düşecektir. vitesi küçültüp debriyajdan ayağınızı çektiğiniz anda ise her ne kadar gaza tekrar bassanız da yarış tipi debriyajlar sizin yumuşak bir kavrama sağlamanızın önüne geçecektir. (Zaten sizin o anda bu kadar zamanınız olmayacaktır). Sonuç olarak kaygan zeminde arabanın kararlılığı bozulabilir veya kıymetli tahrik aksamınızdan (debriyaj, pirizdirek mili, vites kutusu ve diferansiyel ve akslarınız) bazı parçalar daha küçük parçalara ayrılabilir.

Eğer heel and toe tekniğini kullanmak istediğinizi düşünürsek, yukarıdaki durumda yapılması gerekenler

HEEL AND TOE TEKNİĞİ

Yine aynı viraja yaklaşıyorsunuz. Sağ ayağınız ile frene basarken sol ile debriyaja basıp vitesi küçültün. Bundan sonra sağ ayağınızın topuğuyla veya yanıyla (sağ ayağınızın burnu hala fren üzerinde kalacak şekilde bileğinizi bükerek) gaz pedalına hafifçe dokunup motoru hızlandırın ve debriyajı bırakın. Evet hepsi bu.. Böylece darbesiz ve yumuşak bir şekilde vitesinizi küçülttünüz..

Daha çok pist yarışlarında faydalı olacağına inandığım bu tekniği rallilerde uyguladığımı söyleyemem.. Sanırım bunun nedeni arabamın motorunun kompresyon değerinin etrafına dehşet saçacak kadar büyük olmaması, benim bu işi becerememem veya önden çekişli bir araba kullanıyor olmam nedeniyle özellikle keskin viraj girişlerinde arabanın arkasının hafiflemesi ve bir miktar kayarak daha kolay biçimde virajı dönmemi sağlaması.... .... Bahaneleri olabilir:-))

Bu tekniği kolaylıkla kullanabilmeniz için fren pedalı ile gaz pedalı seviyeleriniz birbirine yakın olmalıdır. En ideal durum kendinizi en rahat hissettiğiniz durumdur. Ayrıca pek çok sportif pedal kiti bu tekniği destekleyecek şekilde özel formlarda üretilmektedir. Ayrıca kullanılan ayakkabılar da çok büyük önem taşımaktadır. Tabanı çok dar ayakkabılar ile boşu boşuna vakit kaybetmeyin. Normal düz tabanlı bir yürüyüş ayakkabısı yeterli olacaktır. Tabii en iyisi pahalı bir sürücü ayakkabısı almak..:-))

PRATİK ÇALIŞMA

Yeniden malum geniş ve boş mekanınızdasınız.. Büyük daireler çizmeye başlayın ve vitesinizi 2 den 1 e düşürün. Bunu önce alıştığınız şekilde daha sonra da dahiyane heel and toe tekniğini kullanarak deneyin. 1-2 saat veya 3-5 yüz tekrardan sonra bu işi otomatik olarak yaptığınıza karar verdiğinizde bu sefer 3 den 2 ye düşmeye peşisıra 3 e çıkmaya ve yeniden 2 ye düşmeye başlayın. En çok bir ayda bu işi kusursuz derecede iyi yapabilirsiniz. Bu tür denemeleri trafiğe kapalı alanlarda yapmanızın herkesin sağlık ve !! mutluluğu !! için yerinde bir davranış olduğunu unutmayın.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 120 bg 290 Nm D-4D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #26 : Ocak 10, 2009, 10:05:58 »
paylaşım için teşekkürler okuduğum bir yazıydı hatırlattıgın iyi oldu :)

ama aracıma kıyıpta bunlar yapamam en azından bi kaç sene içinde

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #27 : Ocak 10, 2009, 20:13:17 »
    !!! Sol ayak frenini boş ve uygun bir alanda iyice çalışmadan kesinlikle denemeyin.   !!!
 

 Bunlar sürücü koltuğuna geçildiğine yapılabilecek ve daha çok özel araçlarla ve kimi unsurlar düşünülmek zorunla olunmadığında (maliyet gibi :) ) uygulanan şeyler. Henüz o noktaya gelmeden öğrenilmesi gereken çok nokta var. Unutmayın, henüz daha sürücü koltuğuna oturmadık ki o koltuğa oturuluncada araç çalıştırılmadan yapılacak bir çok şey olacak.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #28 : Ocak 26, 2009, 09:34:37 »
  Bir diğer bilgi;
 Asla vitesi boşa alıp seyahat etmeyin. Bu sayede aracın herhangi bir sebeple stop etmesinide büyük oranda önlemiş olursunuz. Eğer aracınız ile seyahat halinde iken stop ederse kesinlikle paniğe kapılmayın. Motor stop ettiği için motordan güç alarak çalışan hidrolik direksion ve frenleri kullanmak çok zorlaşacaktır ancak sinyalinizi verin ve trafiği kontrol ederek, emniyetli bir şekilde sağa yanaşın. Sağ şeride geçmek için direksiyona yüklüce kuvvet uygulayın. Direksiyonun zorda olsa döndüğünü göreceksiniz. Daha sonra frenede kesinlikle pompalama yapmadan (çünkü fren pedalına ilk basış nispeten kolay olacaktır ancak daha sonra pedal çok çok sertleşecektir) sert ve darbeli ancak tek seferde basın (bu arada arkanızdaki trafiğide kontrol edin ve 4 lü ikaz lambalarınızla gerekli uyarıları verin.) aracın durduğunu göreceksiniz.

 Eğer aracınız hemzemin geçitte stop etmiş ise ve çalışmıyorsa ve eğer yeterli zamanınız var ise yapmanız gereken;
 vitesi 2. konuma alın. (otomatik vitesli araçlarda böyle bir şans yoktur, aracı hemen terk etmek lazım). Ayağınızı debriyajdan tamamen kaldırın ve el frenini indirin, frenede basmayın kesinlikle. Daha sonra kontağı açın. Araç marş motorunun gücü ile bir miktar öne doğru atılacaktır ve bu sizi geçitten kurtarmaya yardımcı olacaktır.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • pahalı zevklerim var, benzin gibi
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • 10 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #29 : Ocak 26, 2009, 11:48:30 »
   Eğer aracınız hemzemin geçitte stop etmiş ise ve çalışmıyorsa ve eğer yeterli zamanınız var ise yapmanız gereken;
 vitesi 2. konuma alın. (otomatik vitesli araçlarda böyle bir şans yoktur, aracı hemen terk etmek lazım). Ayağınızı debriyajdan tamamen kaldırın ve el frenini indirin, frenede basmayın kesinlikle. Daha sonra kontağı açın. Araç marş motorunun gücü ile bir miktar öne doğru atılacaktır ve bu sizi geçitten kurtarmaya yardımcı olacaktır.
hakan abi yeni kasa corollada bu imkansız :( araç debriyaja basmadan marş yapmıyor, boşta bile yapmıyor, ille de debriyaja basmak lazım..
ae101 4a-fe+ junyan angel eye+ 8000k xenon+ usdm oem stop+ racing stripes+ 16" astra H jant+ 195/45r16 continental sport contact2 ve michelin pilot sport+ sonax cam filmi+ ışıklı kapı eşiği+ ayak aydınlatması+ beyaz gösterge aydınlatması+ oem anatomik spoyler+ bagaj led aydınlatma+ e34 paspas+ alpine CDE-9873RB teyp+ alpine mrv-f450 amfi+ alpine MRP-M500 mono amfi+ jbl komponent+ fli

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #30 : Ocak 26, 2009, 17:34:53 »
  Evet, kimi araçlarda farklı düzenekler olabiliyor, doğru söylüyorsun Türkay. Bu yüzden kullandığımız araçla yola çıkmadan önce, onu iyice tanımakta fayda var.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 120 bg 290 Nm D-4D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #31 : Ocak 27, 2009, 11:50:03 »
o zaman şöyle bir durum söz konusu olabilir mi ? madem emme manifoldunda elde edilen vakumla fren gücü ayarlanıyor, yüksek devirlerde fren yapmak hem bu basıncı artırarak daha çabuk durmayı sağlayacak hemde kompresyondan faydalanarak motor freni ilede fren mesafesini azaltmaya yarayacaktır. Konunun biraz dışına çıkıyorum ama en iyi fren mesafesi için ( en kısa ) debriyajla frene aynı anda basılarak motorun momentini tekerlere iletmesini keserek sağlanır. Burda şu akıllara gelebilir, yüksek devirlerde fren yapıldığı zaman motorun sıkışması sağlanarak ekstra daha doğrusu negatif moment sağlanıyor fakat düşük devirlerde bu moment etkinliğini yitirerek tekrardan pozitif moment oluşmasını sağlıyor, o yüzden min fren mesafesi için yüksek devirlerde fren yaparak yani sürekli vites düşürerek aynı zamanda limit fren tekniğini kullanarak yavaşlamak en iyisi ben sürekli bu şekilde fren yapıyorum sürekli vites düşürerek, biraz karışık oldu ama umarım anlatabilmişimdir. Ayrıca ileri sürüş teknikleri konusunada alıntı yapiyim bu mesajı ordan devam edebiliriz.

mesajın içindeki bazı bölümler bu konuyla alakalı olduğu için paylaşmak istedim. Ayrıca birşey dikkatimi çekti İleri Sürüş Teknikleri konusunun Sohbet kısmında olması biraz çelişkili değil mi?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #32 : Ocak 27, 2009, 17:23:38 »
  Abs. sistemine sahip bir araçla eski tip, konvansiyonel sistemli fren sistemine sahip araçta frenleme farklıdır. Abs. li araçda pedal üzerindeki yükü hafifletmeden sürekli pedala basmak lazım. Ayrıca iyi bir frenleme için önce frene, hemen akabinde debriyaja basmak frenlere binen motor gücünü alır. Ancak ilk önce fren pedalına basarak daha kuvvetli bir baskı oluşturabiliriz fren pedalında. (kuvveti bölmemiş oluruz)
 Ayrıca motor freni uygularkende arkadan itişli araç ile önden çekişli araçta tamamen farklı sonuçlar doğurur. Önden çekişli araçda motor freni bize yardımcı olabilirken, arkadan itişli araçda tam tersi etki yapar.
 Ayrıca frenlemede önemli olan sadece fren sisteminin yanında, asıl olarak bu gücü (aracın durması için gereken güç aynı hıza çıkması için gerekenden çok daha fazladır ve frenaj esnasında çok fazla güç açığa çıkar) yere aktarabilme kabiliyetine sahip lastiklerdedir.

 Burada sadece genel sohbet yapılmıyor, ayrıca bu konular aslında bir taraftan her sürücünün bilmesi gerekenler ancak bir taraftanda genel sohbet konularına dayalı şeyler. Aslında bir çok bölüme uyabilecek ancak hepsinde de neden burada denebilecek bir başlık bence.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 120 bg 290 Nm D-4D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #33 : Ocak 27, 2009, 17:30:02 »
arkadan cekiş bir araçta vites küçülterek yavaşlamanın pek bi negatif etki yapacagını dusunmuyorum hakan abi bu genel bi teknik olsa gerek yarışlarda hep vites kucultmedende faydalanılıyor RWD olsada FWD olsada

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #34 : Ocak 27, 2009, 17:37:30 »
  Yavaşlamada söylediğin bir nebze doğru Sinan ama frenlemede arkadan itişlilerde vites küçültme fren mesafesini uzatır, bir çeşit el freni çekme etkisi yapar. Frenlemede önemli olan aracın ağırlık dağılımının ön lastiklere binmesini sağlamak ve ön lastiklerin yerle arasındaki sürtünme direncini arttırmaktır. Ama biz bu dağılımı arka aks lehine bozarsak (el freni ya da arkadan itişlide vites küçültme ile) fren mesafesi uzar. Vites düşürerek viraja girmeden araçları yavaşlatma olayında ise viraj çıkışında yüksek deviri kolay yakalayabilmek ve dolayısı ile viraj çıkışı kolay hızlanabilmek içindir. Durmak ile yavaşlamayı karıştırmamak lazım. O yavaşlamada araçlar hızlarını araca ve viraja göre uygun bir seviyeye getirmeye çalışıyorlar.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 120 bg 290 Nm D-4D
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #35 : Ocak 27, 2009, 17:51:31 »
güzel tespit :) evet arkadan itişlilere duyrulur direk frene gömülün :p

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2854 kere teşekkür etti
  • 3226 kere teşekkür edildi
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #36 : Ocak 27, 2009, 18:17:13 »
  Bu arada ani frende, fren pedalına parmaklar ile değil, ayak tabanı ile basmayı alışkanlık haline getirmekte fayda var, her ne kadar güncel teknolojili araçlarda BA (Fren Destek Sistemi) olsada.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • benım arabam ıstee buuuu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #37 : Şubat 12, 2009, 22:45:42 »
ılerı teknık surusu bende bır seyler soylemek ıstıyorum ben yarı keskın vıraja gırerken3 cu vıtesle hızım 110 120 falan ama ben ayagımı gazdan hıc cekmıyorum ole karsıya gecıoyrum ama vırajıı acıktan alıp dara saokuyorum eger arabanız hzılansın ıstıyosanız mesela vıtes4 ama 3 vıtes ayarında gıdıyor  hemen 3 eatın ve gaza gomulun ben drıft yaparken el frenı ıle cok gusel o cızıyorum hele o spın atarken  nese arkadaslar benım solıceklerım bukadar hayırlı sohbetler
ben toyotacıyım baska araba tanımam kırmızı ısıkta kalkıs yaptıgım  zaman o motor sesı  u egsostun bagırısı hangıısnde var ben corollaya asıgım  ılgınız ıcı tweskkerler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • benım arabam ıstee buuuu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #38 : Şubat 12, 2009, 22:49:18 »
bısı sorcam arkadaslar ben bazen saga yada sole donerken el frenı ıle donuyorum vıtesım kucuk vıteste  ama gaz verıyorum arabam yıgılıyor fren kullanmıyorum gaza basılı tutuyorum elfırenın bıraktımmmı araba tokezleyo neden acaaba bende bı sorun var yoksa araadamı  he  bıse  daha sorcam toyotam benım ılk anı kalkısta yıgıntı yapıyor nedenını bılmıyorum eger bılen varsa solerse cok menun olurum benım gorusum sole anı kalkıs yaparken acaab dıyorum gaz devrını yuksek tutmakmı gerekıyo  nasıl olcak arkadaslar bılen varsa anlatsın
ben toyotacıyım baska araba tanımam kırmızı ısıkta kalkıs yaptıgım  zaman o motor sesı  u egsostun bagırısı hangıısnde var ben corollaya asıgım  ılgınız ıcı tweskkerler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Siftahı Yapmış Toyotacı
  • *
  • benım arabam ıstee buuuu
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: B+
Ynt: İleri Sürüş Teknikleri
« Yanıtla #39 : Şubat 12, 2009, 22:51:25 »
bundan one dogan sl vardı ole   yıgıntı yapmıyordu  yoksa bunlar enjeksıyonlu dıyemı bole yıgılıyor benım bı arkadasta arap kasa toyota var 91  model ama onunkı  ole yapmıyor  neden acaab bılen varsa cvb atarsa sevınırım
ben toyotacıyım baska araba tanımam kırmızı ısıkta kalkıs yaptıgım  zaman o motor sesı  u egsostun bagırısı hangıısnde var ben corollaya asıgım  ılgınız ıcı tweskkerler