Gönderen Konu: Teker açıları (Kamber, Kaster, Toe, Ackerman vs.)  (Okunma sayısı 4793 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
 Selam otomobil severler.
 Bu konuda, araçların yere temas eden uzantıları olan tekerleklerinin düz gidiş ya da dönüşlerde yer, araç ya da dönüş ekseni ile olan açılarını ve bu açıların araçta neye yaradığını inceleyeceğiz bazı yardımcı kaynaklar vasıtası ile. Tabi değerli ekleme ve yorumlarınızı da bekliyoruz.
 Umarım keyif alırsınız.

''Kumanda edilen ön tekerleklerin konumu büyük ölçüde taşıtın hareketine etki etmektedir. Tekerlere olabildiğince düzgün bir hareket verebilmek için birbirlerine göre paralel olarak değil farklı tekerlek düzlemlerinde eğik durumda yapılmışlardır. Tekerlek konumu direksiyon emniyeti ve lastik aşınmasının azaltılması bakımından önemlidir. Nedir ön düzen açıları:

Toe in açısı tekerleklerin hareket yönünde üstten bakılınca ön kısımları ile arka kısımları arasındaki ölçü farkıdır. (toe ingilizce ayak parmağı demektir) Toe açısıyla tekerleklerin tutunması iyileştirilir, tekerlekler sarsıntıları azaltılır, mafsal boşluğu alınır.

Kamber açısı tekerleklerin yere basan alt kısmının üst kısmına göre daha açık (negatif) veya kapalı (pozitif) olmasıdır. Bu açı sayesinde tekerlek somununun yükü azalır, küçük yuvarlanma yarıçapı sayesinde daha az direksiyon momentine ihtiyaç duyulur.

"muhterem aks kafasi" pimi (king pim) açısı "muhterem aks kafasi" piminin düşeye göre eğimi olup, bundaki amaç da daha az direksiyon momentidir.

Kaster açısı dingilin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açı olup, tekerleklerin titremesini önlemek için yapılır.

Ön düzen açılarını düzenlemeye kısaca rot ayarı denmektedir.

Balans ayarı ise tekerleğin dikey veya yatay eksene göre dengesiz yük dağılımıdır. Rot ve balans ayarını şimdi de aynı tanım içinde verecek olursak; rot ayarı her iki tekerleğin de aynı eksende ve doğrultuda çekiş yapması için, balans ayarı da tekerleklerin ağırlık merkezi kaçıklıklarının bu ayara uyması ve tekerlekleri dengesiz aşındırmaması için yapılır. Aksi halde yüksek hızlarda meydana gelen direksiyondaki titreşimler veya tekerleklerin yolu iyi kavrayamamasından kaynaklanan sorunlar başa bela olur. O derece önemli ayarlardır ki, düzgün olmazsa, yüksek süratli dönülen virajlarda savrulmaya kadar varabilecek tehlikeler ortaya çıkabilir, fren performansında sapmalar da olabileceği gibi, araç düz gider gibi görünürken her iki yöne doğru ayrıca çekebilir. Aşırı ağırlık yüklemesi, çukurlara sert ve hızlı girme vb. durumlar rot balansın bozulmasına neden olabilir.''

''Ackerman dönüş geometrisi genel olarak tekerlek üzerinde statik olarak taAckerman Steering Principle Radiinımı olan toe  açısının  sayesinde dinamik olarak değişmesini sağlar.Yani diğer bir değişle dış tekerlek x kadar dönüyorsa iç tekerlek y (y>x) kadar dönmektedir.Bu şekilde bir şeyin yapılmasının temel nedeni iç  ve dış tekerleğin dönüş sırasında farklı hızlarda olmasıdır.  Eğer bu geometri olmasaydı, yani iç ve dış tekerlekler  aynı açılarda dönüştürülseydi. İç tekerlek dönmesi gereken daire ile aynı yönde olamayacak ve iç tekerlek üzerinde daha çok slip meydana gelerek lastik daha çabuk aşınacaktır. Ayrıca iç tekerleğin  yer ile olan tutunması azalacaktır.''


Ackerman açısı:



Kamber açısı:


Toe:


Kaster:




Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Otomobil_%C3%B6n_d%C3%BCzen_a%C3%A7%C4%B1lar%C4%B1
            http://www.ilkaymeseli.com/2014/01/ackerman-donus-prensibi/

Toyota Club Türkiye


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 277 kere teşekkür etti
  • 406 kere teşekkür edildi
Ynt: Teker açıları (Kamber, Kaster, Toe, Ackerman vs.)
« Yanıtla #1 : Ocak 06, 2015, 17:36:14 »
Güzel bir konu. Peki kamber açılarının  yükseltilmesinin -pozitif veya negatif olarak- yarar ve zararları nelerdir?

Negatif kamber yol tutuşu artırıyor fakat lastiklerin içten aşınmasını çoğaltıyor. Peki başka yarar ve zararları var mı?