0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Selam. Auris için üspansiyon araştırmasını sitemizde detaylıca yapmıştık zamanında. Elimden geldiğince yine bilgiler vermeye çalışayım. Bağımsız süspansiyonun da çeşitleri vardır. Örneğin ae101 kasaların arka süspansiyonu bağımsızdır. Yanlış hatırlamıyorsam ondan önceki kasanında öyle idi (emin değilim). Şu anda 1.4 dizel ve 1.6 gibi araçlarında ise yarı bağımsız arka süspansiyon mevcut. Ancak daha üst motor hacimli versiyonlarında tam bağımsızlarda var Avrupa'da. Arka süspansiyonun tam bağımsız olması yol tutuştan ziyade konforda etkilidir. Çünkü karşılıklı iki aks birbirinin hareketinden etkilenmez tam bağımsız süspansiyonda. Yol tutuş için ise önemli olan virajlarda aksa etki eden kuvvetlerin karşılanabilme gücüdür. Lastiğin yere basış açısının yol tutuşu kaybetmeyecek şekilde sağlanmasıdır. Bahsettiğiniz Focuslar tam bağımsız arka süspansiyon kullanır ve yol tutuşu gerçekten iyidir fakat sınır değerlere gelince yol tutuş kaybı ani olur, örneğin yarı bağımlı arka süspansiyona sahip Auris'de ise bu yol tutuş kaybı yavaş yavaş sürücüsüne hissettirecek şekildedir. Yani bu da sürüş karakterini etkilemektedir. Yol tutuşa asıl etki eden faktör ise; aracın ağırlık merkezinin yere yakınlığı, lastiklerin birbirinden olabildiğince uzakta konumlanmış olmasıdır ki fizikde bunu gerektirir. Tabikide seçilen süspansiyon sistemlerinin tercihlenmesinde en önemli etkenlerden birisi de maliyettir. Çok noktadan bağlantılı bir sistem ile yarı bağımlı sistem arasında belirgin maliyet farkı vardır. Ayrıca kullanım ile aşınacak parçaların da mikatrı ve maliyeti farklıdır. Diğer yandan tam bağımsız sistemlerde araç yüklü kullanımda lastiklerde düzensiz aşınmalarda meydana gelebilmektedir. Gerçi bunu önlemek için üst ve alt salıncaklı sistemlerde üst ve alt salıncak aynı açı ile bağlanmasına rağmen bağlantı uzunlukları farklı seçilir. Tabi sistem karmaşıklaştıkça maliyetleride artmaktadır.
cevabınız için teşekkür ederim, sanırım en etken sebep maliyet, konfor olarak corolla da focusa göre eksiklik hissetmiyorum fakat geçen gün otoban girişinde corolla hb min arkadan ciddi şekilde savrulmasıyla araç yoldan çıktı ve kontra yapmama rağmen (tekniği iyi uygulayamamış da olabilirim) kurtulamadım, ve yoldan çıkacağını da hiç düşünmüyordum lastik olarakda orjinal ebatlarda 195-60-15 michelin kullanıyorum
Öncelikle çok geçmiş olsun. Umarım önemli bir sorun oluşmamıştır. Bunda elbetkide aracın yol tutuş kabiliyeti etkilidir ancak o anda yol kaplamasının durumu, toz, lastiklerin genel durumu vs. de çok önemlidir. Corolla Hb. bildiğim kadarı ile Focus'a nazaran iz genişliği daha az olan bir araçtır. Ancak o aracı uygun bir şekilde biraz alçaltmanız yol tutuşda önemli fayda sağlayacaktır.
Euro fırladığı için 250 liraya alacağım yaylar 400 lira olmuş. 35mm eibach yay almayı düşünüyordum. sizce bu yeterlimidir? 5cm'lik yay bu araç için fazla gelir gibime geliyor.sonradanda inş 18 yada 19'luk jant almayı düşünüyorum. aslında üzerindeki jantlar renk hariç hoşuma gidiyor. daha sonra fümeye boyamayı düşünüyorum yada yeni astra jantının renk kodunu öğrensemde olabilir orjınal jantların aynısından 18 yada 19 bulabilirmiyim?
geçmiş olsun dileğiniz için teşekkür ederim,aracın kayacağını hiç düşünmüyordum çünkü gayet yola tutunmuş ve bir savrulmaya başlayacak gibi değildi corolla hb im , biraz hız vardı fakat yukarı doğru tatlı bir virajdı ve ani bir direksiyon hareketim de olmadı. lastiklerin durumu iyi ...
Asım Bey geçmiş olsun , birkaç sorum olacak size..1- Bu virajdan daha önce benzer hızlarla geçip geçmediğinizi ve o zaman ne olduğunu merak ettim.2- Eğer yol kirliliği gibi bir durum yoksa başka bir konu nedeniyle yaklaşık bir hesaplama için , bu virajdaki kopma anındaki hızınız tam olarak neydi ve bu viraj tam olarak hangisi , tam tarif veya en güzeli google earth den virajı bulup koordinat verirseniz iyi olur. Virajdaki yolda banket açısı var mı ( yokuş yukarı veya aşağı olmasından bahsetmiyorum , yana olan açılar önemli), bazen bizim yol yapanlar ters banket açısı verebilme yeteneğğine de sahipler...3- Araçta kaç kişiydiniz , ve bagaj ağırlığı varmıydı?
O viraj olduğunu kabul ederek diyorum ki bu viraj kötü tasarlanmış bir viraj. Orayı hiç kullanmadım bilmiyorum ama arazi yapısına bakıldığında uzun bir rampa çıkış sonunda düzleşen bir bölge ve viraj tam burada. Bu aşağıda açıklayacağım husus için ilave bir kötüleştirici etki yaratır. zira aracın doğrultusu yukarı istikamette iken alttaki yol düzleşiyor ve bu tutunma kuvvetinin azalması demek.Bu virajın yokuş yukarı sonunda değil de düz bir alanın sonunda yol almış olsa dahi muhtemelen yoldan yine çıkacaktınız. Bizim kullandığımız araçların neredeyse tamamı ( formula tipi gibi olup kanatlı olanlar değil) 0.8-0.85 in üzeri g üretemezler virajda. Sizin hızınızın 100 ün üzerindeki kısmını bir tarafa bırakıp gösterge hataları dışında 100 km/s olduğunu alalım. Bu virajın yarıçapı yaklaşık 75m. Sizin ürettiğin g kuvveti 1.06 civarında , tutuşu kaybetmemek imkansız. Merkezkaç kuvvet 1500 kg civarı , iyi bir lastik yol sürtünme katsayısı 0.8 civarıdır , bununla araç ağırlığını çarpın. Bu merkezkaç kuvveti, lastik tutunma kuvvetinin karşılayabilmesi imkansız. yokuş yukarı sonu etkisini hesaplamak başka bir uğraş ama , uzun düz bir yolun sonunda bile y=75m yarıçaplı bir viraj için bile risk sınıra yaklaşılan en son hız 80 km/s altıdır. Bu yuvarlak hesaplarda araç ağırlığının lastiklere ön/arka dengeli dağıldığını varsaydık , oysa ki öyle değil , bu da ilave bir kötüleştirici etken. Ben İstanbulda y=250 m virajı en fazla 100 le dönüyorum , fazlasını rahatsız olup tehlikeli buluyorum çünkü hesaplayamadığınız diğer yol etkenleri olabiliyor. kirlilik , kum ,toz v.s..Herkese kazasız ve güvenli sürüşler temennisiyle..
hızınız vıraj ıcınde artınca frenleme yaptınızmı....