GENEL KAZA İSTATİSTİKLERİ(1) YILI | KAZA SAYISI | ÖLÜ SAYISI | YARALI SAYISI |
2001 | 442.960 | 4.386 | 116.202 |
2002 | 439.958 | 4.169 | 116.045 |
2003 | 455.637 | 3.959 | 117.551 |
2004 | 537.352 | 4.427 | 136.437 |
2005 | 620.789 | 4.505 | 154.086 |
2006 | 728.755 | 4.633 | 169.080 |
2007 | 825.561 | 5.007 | 189.057 |
2008(2) | 950.120 | 4.236 | 184.468 |
2009(2) | 1.053.346 | 4.324 | 201.380 |
2010(2) | 1.104.388 | 4.045 | 211.496 |
1)Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı sorumluluk bölgesinde meydana gelen trafik kaza bilgilerini kapsamaktadır.
2)1 Nisan 2008 tarihinde uygulamaya konulan tarafların anlaşarak kendi aralarında tutanak tanzim ettiği maddi hasarlı trafik kaza sayılarıda dahil edilmiştir.
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) ''Trafik Kazaları-2007'' istatistiğine göre, 2007 yılında trafik polisinin sorumluluk bölgesinde, 86 bin 947'si ölümlü-yaralanmalı olmak üzere 749 bin 434 kaza meydana geldi. Kazalarda toplam 3 bin 462 kişi yaşamını yitirdi, 149 bin 814 kişi yaralandı.
Ölümlü-yaralanmalı trafik kazalarına, 133 bin 778 sürücü karıştı. Bu sürücülerin yüzde 95'ini erkekler, yaklaşık yüzde 5'ini kadınlar oluşturdu.
127 bin 868 erkek sürücünün 1.332'si söz konusu kazalarda yaşamını yitirdi, 55 bin 765'i yaralandı. 5 bin 910 kadın sürücünün ise 24'ü hayatını kaybetti, 2 bin 762'si yara aldı.
Ölümlü-yaralanmalı kazalara karışan sürücülerin ehliyet sınıfları incelendiğinde, sürücülerin yarısının ''otomobil, minibüs, kamyonet'' kullanımı için gereken B sınıfı ehliyete sahip olduğu görülüyor. Kadın sürücülerin neredeyse tamamı, bu ehliyet sınıfı içinde yer alıyor.
Söz konusu kazalara dahil olan kadın sürücülerden hiçbirinin iş makinesi (G sınıfı) ehliyeti bulunmuyor. Traktör ehliyetine (F sınıfı) sahip, tek bir kadın görülüyor. 21 kadının kamyon (C sınıfı), 61'inin otobüs ehliyeti (E sınıfı) olduğu dikkati çekiyor.
Şehirlerarası yollarda seyreden kamyon ve otobüs şoförlerinin neredeyse tamamının erkek olduğu gözetilerek, yalnız otomobil sürücüleri arasında oranlama yapıldığında da ölümlü-yaralanmalı kazaya karışan 66 bin 629 sürücünün 61 bin 492'sinin erkek, 5 bin 137'sinin kadın olduğu görülüyor.
15,8 MİLYON ERKEK, 3 MİLYON KADIN SÜRÜCÜ VAR TÜİK verilerine göre, 2007 yılında ölümlü-yaralanmalı trafik kazalarına dahil olan 133 bin 778 sürücünün, 17 bin 296'sının ehliyeti bulunmadığı belirlendi. Tespit yapılamayan kişiler dışarda tutulduğunda, söz konusu kazalara karışan sürücülerden 114 bin 755'inin sürücü belgesi olduğu hesaplandı.
Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2007 yılı itibariyle toplam 18 milyon 877 bin 354 ehliyetin, 15 milyon 804 bin 865'i erkek, 3 milyon 72 bin 489'u kadın sürücülere ait.
Sürücülerin büyük bölümünü erkeklerin oluşturduğu gözönüne alınarak yapılan hesaplamaya göre, 1000 erkek sürücüden 7'si, kadın sürücüden ise 2'si ölümlü-yaralanmalı trafik kazasına karışıyor.
PAZARTESİ GÜNLERİNE DİKKAT TÜİK, trafik kaza istatistikleri çalışması kapsamında, kazaların hangi aylarda ve günlerde yoğunlaştığına da belirledi.
Buna göre, 2007 yılında polis sorumluluk bölgesindeki toplam 749 bin 434 kazadan 73 bin 129'u Ekim ayında meydana geldi. Onu, 69 bin 516 ile Aralık, 68 bin 937 ile Eylül ayı izledi.
En az trafik kazasının görüldüğü ay, 51 bin 54 ile Şubat ayı oldu.
Trafik yoğunluğunun en fazla yaşandığı Pazartesi günü, kazalar açısından da öne çıktı. 2007 yılında toplam 749 bin 434 kazadan, 121 bin 242'si Pazartesi günü meydana geldi. Cuma günü 112 bin 919, Cumartesi günü 109 bin 789 kaza görüldü, Pazar ise rakam 83 bin 279 olarak gerçekleşti.
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Genel Başkan Yardımcısı Güler Güvenç'ten bir mektup aldım. Son 10 yılda, ehliyet sahibi kadınların iki kat attığını söylüyor Güler Hanım. Ve toplam sürücülerin yaklaşık yüzde 20 sinin kadın olduğunu belirtiyor.
Kadın sürücülerin sayısı az olsa da artıları çok fazla. Bir kere erkeklere göre daha bilinçli ve tedbirli araba kullanıyorlar. Bu bilgiler, emniyet yetkilileri tarafından onaylanıyor. Yolcu güvenliğine önem veriyorlar, araçlarında trafik ve ilk yardım seti bulunduruyorlar, kendilerine, eşlerine ve çocuklarına emniyet kemeri taktırmada ön sırada yer alıyorlar.
"Erkek sürücüler ise daha çok araçlarında zincir, çekme halatı, takoz gibi malzemeleri bulundurmaya özen gösterirken, kadın sürücülerin "GÜVEN" olayına verdikleri önem yadsınamayacak şekilde ortadadır." diyor Güler Güvenç.
Verdiği bilgilere göz attığımızda, ülkemizde araba kullanan kadın sayısının doğudan batıya doğru gidildikçe artmakta olduğunu görüyoruz. Örneğin İzmir'deki sürücülerin yüzde 24'ü kadın. Güvenç'e göre, kentleşme hızı artıkça kadınların trafikteki sayısı da daha çok artacak.
PSİKOPAT ERKEKLER Tabii hala "araba kullanmak erkek işidir" diyen, azımsanmayacak kadar çok insan var. Ve bunlar hala kadın ve erkeğin eşit olduğunu kabul etmeyen erkek sürücüler. Diğer adıyla kendilerini yenilemeyenler. Bu kişiler tehlikeli zira otomobil kullanan kadınları sıkıştırıp, kaza yaptıran da bu kişiler. Ve bu kişiler "taammüden cinayete teşebbüs" suçu işliyorlar.
Güler Güvenç, "Ülkemizde kadın sürücülerin sayısı arttıkça, trafik kazalarıyla ilgili ilginç tablolar ortaya çıkmaktadır. Örneğin, dikkatli araba kullanan kadınların çoğunluğu, kendi hataları yüzünden değil de, uzmanlarımızın "psikopat" diye adlandırdığı bu erkek sürücüler nedeni ile kaza yapıyorlar."diyor ve devam ediyor:
"Erkek sürücülerin yüzünden meydana gelen kazalarda kadınlar ve çocukları ölüyor, yaralanıyor, araçlar ağır hasar görüyor. Bütün bunlar erkek sürücülerin, evde oturmasını istediği kadının, direksiyon başında, onunla aynı konumda olmasına tahammül edemeyip, adeta çıldırıp ve kadın sürücülere, inanılmaz trafik tacizleri uygulamalarına "suikast" ya da "ölüm tuzakları" desek abartmış olmayız."
TRAFİKTE TACİZ Psikopat sürücüler kadın sürücülerin yaptığı her şeye sinirleniyorlar. Yavaş gittikleri için, trafik kurallarına, kırmızı ışığa uydukları için. Kendilerince onlara hadlerini bildirmek için, aniden önlerinde duruyor, korna çalıyor ve selektör yapıyor, direksiyonu üzerlerine kırıyorlar.
"Kadın sürücü olarak kent içerisinde veya şehirlerarası yollarda gece ve gündüz trafikte arkadan gelen veya yanda bulunan erkek sürücülerden sözle, elle, sinyal ile korna çalarak tacize uğruyor musunuz?" sorusuna cevap veren 732 kadın sürücünün yüzde 35'i en az beş defa, yüzde 65'i beşten daha fazla tacize uğradıklarını söylemiş. Tacize uğrayan kadınların bir kısmı paniğe kapılarak can ve mala yönelik kaza yapıyor, bir kısmı kısa veya uzun süreli araç kullanamıyor ve bir kısmı da yaşadıkları olumsuzluklara rağmen araç kullanmaya devam ediyorlar.
Uzman doktorların görüşlerine göre, kadın sürücüleri taciz eden erkekler, ailede şiddete ve cinsel baskıya maruz kalan kişiler olarak tanımlanıyor.
Kısacası ülkemizde kadın olmak hele de trafikte kadın olmak çok zor.
Alıntı adresi:
http://www.trafik.gov.tr/istatistikler/10_yil_istatistik.asp http://www.internethaber.com/news_detail.php?id=182581&interstitial=true http://www.yeniasir.com.tr/Yazarlar/seda_kaya_guler/2011/04/05/suruculerin-yuzde-20si-kadin http://www.ttb.org.tr/STED/2006/kasim/turkiye.pdf Düzenleme: Hakan Öztürk.