Başka bir forumdan ALINTIDIR...
LPG üzerine uzmanlık sahibi arkadaşlara bazı sorularım var.
2011 model Toyota Verso almak üzereyim ama kafamda bazı soru işaretleri var. Verso alırsam muhakkak lpg taktırmalıyım zira benzinli ve verso gibi ağır bir araba yakıt konusunda beni bir hayli üzer. LPG takılamıyorsa, yada problemlere yol açma ihtimali varsa Auris 1.4 Dizel almayı düşünüyorum. İkisinin de fiyatı aynı. Bu durumda soru şu:
Toyota'da çalışan mühendis bir arkadaştan aldığım bilgiye göre, yeni verso eskisine göre daha komplike ve gelişmiş bir motor. Fazla teknik konuştuğu için anlayabildiğim kadarıyla anlatacağım. LPG taktırdığımız zaman lpg ECU sü (beyni) lpg sisteminin çalışması için motor ECU süne fake atıyor. Yani bazı failure (hata) mode ları görmezden gelmesini sağlıyor. Bu durumda araçta problem olduğu zaman gönderilen failure uyarıları da görmezden gelebiliyor. Bunun yanısıra lpg takılan araçlarda bujiler değişiyor buna karşılık aracın akım gönderilen "bilmem neyi hatırlayamadım" değişmiyor. Anladığım kadarıyla ilk kalkışta benzin yakışı normalden çok daha fazla oluyor.
İşin kötü tarafı yeni verso piyasaya çıkalı fazla zaman olmadı ve bu araçlara takılan lpg ler çalışsa bile birkaç yıl sonra motorda ciddi hasarlara neden olabilirmiş. Bu durumda rektifiye yaptırmak gerekebilir yani 3000 TL civarı hatta daha fazla. Eski tip motorların çalışma mantığının çok daha basit olması nedeniyle problem olmadan lpg kullanılabiliyormuş. Bu nedenle yeni alınmış Verso'ya lpg taktırmak ciddi bir risk teşkil edebilirmiş. Tabi bunları söyleyen arkadaş bu saydığı problemlerin çıkmama ihtimali olduğunu da söylüyor ama eski ile yenisi arasındaki farkı dikkate alarak fikir yürütüyor. Ama ya çıkarsa? Dünya para ödeyip motoru ele almak da var sonunda
Yeni versoya lpg taktırmış ve uzun süredir kullanan arkadaşlar varsa konu hakkındaki görüşlerini bilmek isterim. Ayrıca lpg işi yapan kişilerin de konu hakkındaki yorumları benim için önemli.
Çünkü lpg yoksa Verso'da ben de yokum... Ama Verso'daki ferahlığı Auris'te bulamayacağımı da biliyorum
Selametle...
Ve buna verilen CEVAP...
Yukarıdaki yazınızı okuyan birisi de toyota mühendisleri oturdu ve sırf verso için özel bir motor tasarladı sanacaktır. Verso'daki valvematic motorda LPG dönüşümünü zorlaştıracak herhangi bir teknolojik yenilik yok. Valvematic motor Corolla ve Auris'teki 124 hp lik motorun üst devirleri güçlendirilerek şişirme birkaç beygir elde edilmiş hali o kadar. Ve bu motor avensis'te de kullanılıyor. Valvematic motorlu Avensis birçok araca LPG dönüşümü yapıldı. Onları da referans alabilirsiniz.
Toyota'daki meslektaşımız meseleyi biraz abartmış. Duyan da uzay mekiğinden bahsediyoruz sanır. Ne araçlara sorunsuz dönüşüm yapılıyor. Valvematic motor onların yanında -abartmıyorum- kalfa-çırak işi kalır.
Hata kodlarının yoksayılması diye birşey yok. OBD soketiyle bir bağlantı kurmuyorsunuz ki hatayı silesiniz. Hatta bırakın OBD'yi, ECU ile bile tek bağlantınız enjektör sinyalleri, devir ve map sinyalleri... Kastedilen durum ancak özellikle OBD'ye bağlantı yapılırsa, çok nadir LPG ECU'larında gerçekleştirilebilen, özellikle istenmedikçe ve özellikle bağlanıp ayarlanmadıkça yapılmayan, ilaveten külfetli bir iştir. Uygulamasını da şimdiye kadar neredeyse hiç görmedim.
LPG ECU'sunun aracın benzin ECU'suna sizin tabirinizle "fake attığı" tek nokta enjektör sinyallerini emüle etmesidir. O da aracın benzin tüketmeyi durdurmasının tek yoludur. Şöyle ki;
Benzin ECU'su benzin enjektörüne "benzin püskürteceksin" diye komut veriyor.
LPG ECU'su ise araya girip benzin ECU'sünden gelen sinyali alıp benzin enjektörüne "sen yakıt püskürtmeyeceksin", "çünkü ben LPG püskürteceğim" diyor.
O da "tamam püskürtmüyorum" diye geri dönüş veriyor.
LPG ECU'su da benzin ECU'suna gidecek bu "tamam püskürtmüyorum" komutunu kendinde tutup, benzin ECU'suna "tamam senin istediğin gibi benzin yakıtını püskürtüyorum" diye geri dönüş gönderiyor ki araç enjektör arızası vermesin.
Bu da bir yanıltma, fake atma değildir. Sistemin çalışması için şarttır. Yoksa benzin püskürtmesini durduramazsınız.
Benzin ECU'su yine sistemde eğer herhangi bir hata tespit ederse yine arıza ikazını yakacaktır. Motorun çalışmasındaki en ufak hata yine tespit edilir ve benzin ECU'su yine gerekli düzeltmeyi yapar ve uyarısını da verir. Emüle edilen yalnızca benzin enjeksiyon sinyallerinin geri dönüşüdür. Aracın hata kodları engellenmez, silinmez, görmezden gelinmez.
Bujiler değişiyor demişsiniz. Aracın bujileri iridium veya platinium buji ise değiştirmenize gerek yok. Değilse de daha verimli yanma ve daha düşük akım çekilmesi, daha düşük voltaj ihtiyacı duyulması için değiştiriliyor. Bunu da LPG'ciler değil ben tavsiye ediyorum. Ama bu sizin ismini hatırlayamadığınız "bobin"e ilave yük bindirmiyor, aksine bobinden daha düşük akım çekilmesini sağlıyor. Çünkü bu LPG bujileriyle daha düşük akımla daha iyi yanma sağlanabiliyor.
Kaldı ki aracı orjinal bujisiyle de kullansanız, muadil LPG bujisiyle de kullansanız aracın bobini tüm bu akım ihtiyacı değişimlerini karşılayabilecek kapasitededir. Eğer öyle olmasaydı benzinde de biraz zor şartlarda, örneğin soğuk havalarda veya kötü yakıtta arıza verirdi zaten.
Sonuç;
içiniz rahat olsun. LPG ilk defa valvematic motora takılmıyor. Veya ilk LPG takılan Valvematic motor sizin aracınızın motoru olmayacak. Toyota bu motorla hiç ama hiçbir yenilik getirmiyor ve bu LPG açısından daha fazla sorunsuzluk demek oluyor.
Ha şimdi çıkar da toyota'daki mühendis meslektaşımız size "hayır kardeşim, bilmiyor onlar, biz bu motorda sürekli 2ms'nin altında çalışabilecek bir enjektör teknolojisi geliştirdik, enjektörleri manifolda değil de yanma odasına yerleştirdik, her yanma döngüsünde ikişer öncü, ikişer artçı mini püskürtme ile birçok ayrı patlatmalı bir motor teknolojisi geliştirdik, her silindirin yakıt düzeltmesini ayrı ayrı yaptık, genişbant sensörlerle karışımı gözledik, aşırı besleme ile manifold vakumunu sık sık artı değerlere çıkardık vs... o nereden bilsin bu valvematic motoru da yorum yapsın. bu motora LPG olmaz" derse amenna. Ama bu sıradışı özelliklerin hiçbirinin bu motorda mevcut olmadığını biliyorsa bu motorun LPG ile özellikle uyumsuz olduğu iddiasını ispatlaması da imkansızlaşır.