Gönderen Konu: Vanos  (Okunma sayısı 1478 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Seçkin ÜNLÜSOY

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2005 civic ls manuel
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: '05
  • Kilometre: 142000
  • Kan Grubu: A+
  • 35 kere teşekkür etti
  • 71 kere teşekkür edildi
Vanos
« : Ekim 29, 2010, 10:44:14 »
bmw deki vanos hakkında bilgisi olan var mı?
96 tipo 1.6 - 94 corsa 1.4 swing - 99 astra gl/ac - 2006 corolla terra hb otm. - 2005 avensis 1.6 comfort - 99 BMW 3.20 i.A - 2006 sw megane authentique - 99 passat 1.8 comfortline - 2008 astra 1.3 cdti essentia - 2005 civic ls manuel

Toyota Club Türkiye

Vanos
« : Ekim 29, 2010, 10:44:14 »

Çevrimdışı Tolga Söyletir

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '06
  • Kilometre: 68000
  • Kan Grubu: A+
  • 9 kere teşekkür etti
  • 84 kere teşekkür edildi
Ynt: Vanos
« Yanıtla #1 : Ekim 29, 2010, 10:58:45 »
BMW firmasının kullandığı sistemin adı VANOS dur. Motor gücü, tork, rölantide çalışma ve egzoz emisyonları emme ve egzoz kam millerinin değişken olarak yayılması ile geliştirildi.
Valvetronic
Seri motor üretiminde benzersiz bir teknolojidir.Valvetronic sayesinde hava emme valflerinin sürekli değişken hareketleri sağlanarak motorda gaz kelebeğine ihtiyaç duyulmaz. Daha az tüketim, daha düşük egzoz emisyonu, bununla beraber daha dinamik ve anında tepkili bir sürüş avantajı elde edilir.

VANOS’un görevleri

1. Daha yüksek hız kademelerinde güç kaybı olmadan, orta ve düşük hız kademelerinde tork artışı.
2. Daha iyi boşta çalışma karakteristikleri sağlayarak, boşta çalışmada yakıtın iyi yanmamasından kaynaklanan yanmamış artık gaz miktarlarını azaltmak.
3. Katalitik konverterin daha hızlı ısıtılması, böylece soğuk çalıştırmada yanmamış ham emisyonların azaltılması.
4. Yakıt tüketimini azaltmak ve egzoz emisyon değerlerini geliştirmek.
5. Düşük motor hızlarında içeriye egzoz gazı resirkülasyonu.
6. Gürültünün dışarıya çıkışı sınırlandırılır.
Çift VANOS sisteminin amacı, emme ve egzoz kam millerinin gecikmeden ilerlemesi ve değişken modda yayılmasını sağlamak.

Çift VANOS sistemi

Emme kam mili yayılma aralığı açısı 130º CS (rötar) ve 70º CS (avans) arasındadır. (ÜÖN’ dan sonra supap açılmasının maksimum noktası).
Egzoz kam mili yayılma aralığı açısı 76º CS (rötar) ve114º CS (avans) arasındadır. 11.3 mm olan supap stroku ise değişmez.

Çift VANOS sistemi aşağıdaki parçalardan oluşur:

1. İçten diş açılmış emme kam mili
2. İçten dişli açılmış egzoz kam mili
3. Emme ve egzoz kam milleri için zamanlama ayarlamasını yapan dişli ile beraber zincir dişli.
4. Çift VANOS emme ve egzoz kam milli için üniteyi ayarlıyor.
5. Emme ve egzoz kam milleri için çift VANOS ayarlama birimi.
Bu birim zamanlama kutusu üzerinde aşağıdaki elemanlarla beraber yerleştirilir.
a. Helisel ve düz dişlileri bulunan bir mil.
b. Egzoz kam mili tarafından çalıştırılan çift VANOS yüksek basınç yağ pompası
c. Kamlara zamanlama için hareket veren hidrolik pistonların ayarlanması için, emme ve egzoz kısımları arasında farklı akış oranlarında 2’ er adet elektromanyetik değişim valfleri
d. Elektrik kontrol birimi.(DME)
e. Kam millerinin konumunu belirleyen 2 adet konum sensörü.
f. 2 adet kam millerinin konumunu gösteren dişli işaret tekerleği
g) 1 adet krank mili konum sensörü.

Not: Emme ve egzoz işaret tekerleğinin dişli sayısı farklıdır.(Emme kam mili 6 diş, egzoz kam mili 7 diş)

İlk silindir için ÜÖN ateşleme noktası, egzoz kam mili için işaret tekerleği yolu ile tespit edilir. (7. Diş)

VANOS’ un işlevsel tanımı

MS S54 gaz kelebeği konum sinyali ve motor hızına göre emme ve egzoz kam milleri için en uygun konumları hesaplar. Konum sensörü tarafından kam millerinde ki işaret tekerleklerinin devamlı taranması yolu ile, her iki kam milinin nispi (izafi) açısal konumları kontrol edilir ve DME ünitesindeki bilgilerle karşılaştırılır. Kam mili konumları gerek duyulduğunda,VANOS ünitesinde birleştirilen 4 hidrolik kontrol valfi vasıtasıyla ayarlanırlar.

Emme kam milinin ayarlama aralığı 60º krank açısıdır.

Egzoz kam milinin ayarlama aralığı 45º krank açısıdır.

Bu ayarlama zaman ayar zinciri ve kam milleri arasında meydana gelir. Helisel ve düz dişli ile birlikte mile bağlanılan bir kontrol pistonu aracılığıyla elde edilir. Kam milinin kontrolü için yağ basıncı (yaklaşık olarak 100 bar) egzoz kam mili tarafından tahrik edilen bir yağ pompası tarafından üretilir.

ÇİFT VANOS SİSTEMİNİN ÇALIŞMA PRENSİBİ

Emme ve egzoz kam millerinin optimum konumu, gaz kelebeği konum sensörlerinden gelen sinyalleri ve motor hızına göre elektronik kontrol ünitesi tarafından (DME) belirlenir. Emme ve egzoz kam milleri ile ilgili açıları sürekli olarak işaretleme dişlileri üzerindeki konum sensörleri aracılığıyla belirlenir. Belirlenen bu değerler hedeflenen değerle karşılaştırılarak 4 adet hidrolik kontrol valfiyle ayarlanır .Emme kam mili için yaklaşık ayarlanabilen maksimum açı 60º CS ve egzoz kam mili için yaklaşık 40º CS dır.

Ayarlama zaman ayar zinciri ile kam milleri arasındadır. Helisel kesik ve düz kesik kanallı mil ayarlı hareketini yerine getirerek birleştiren bir düzenleyici piston. Kam millerini ayarlamak için gerekli yağ basıncı (takriben 100 bar), egzoz kam mili tarafından sürülen bir yağ pompası tarafından meydana getirilmektedir.

Avans ve gecikme ayarları (BMW)

M3 MODELİNİN TEORİK SUPAP STROKU
Çok düşük motor hızlarında belirli bir düzeyde yüksek çıkış gücü ile birlikte en uygun torku elde etmek amacıyla emme ve egzoz supaplarının açılması VANOS sistemi tarafından adımsız kontrol edilir. Bu değişken kontrol egzoz emisyonları üzeride ve rölanti davranışlarında olumlu bir etkiye sahip olur.

M3 modeli için teorik supap stroku.( BMW)

Vanos hidrolik sisteminin çalışması

Ana yağ pompası 1, yağı 2 numaralı filtreye buradan da 3 nolu pilot basınç ayar valfi (0,2 – 0,6 bar) üzerinden egzoz kam mili tarafından çalıştırılan 4 numaralı vanos yağ pompasına göderir. Pilot basınç vanos pompasını harakete geçirir ve gerekli sistem basıncı üretilmeye başlanır. Çift vanos yağ pompası sistem basıncı eksikliğini tamamlar (100 bar). Vanos yağ pompası vanos yatağı ile bir bütündür ve silindir kapağı ön yüzeyine takılıdır. Pompadan sonra emme ve egzoz kammillerinin herbiri için ikişer adet selenoid valf 7 ve 8 / 12 ve 14 ile birer adet ayarlama silindiri 9 / 13 bulunmaktadır.

Vanos yağ pompası yağı 7 ve 12 selenoid valfler ile 9 ve 13 ayarlama silindirlerine gönderir. Eğer ECU emme kam milinin gecikme konumunda bulunması gerektiğini algılarsa 14 numaralı selenoid valfi kapalı konumda tutar ve 12 numaralı valfi açar (Not: Her iki valf de kapalı konumda iken güç vermez). Avans durumunda tersi olur. Bu esnada ayar silindiri pistonu kam miline dönme hareketi verecek şekilde hareket eder. Eğer egzoz kam mili gecikme konumunda olacaksa 7 numaralı valf kapanır ve 8 numaralı valf açılır. Bu esnada ayar silindiri pistonun alt yüzüne etkiyen basınç üst yüzüne etkiyen basınçtan daha büyüktür. Pistonu yukarı doğru hareket ettirir ve kam miline bir dönme hareketi verir.

Emme ve egzoz ayarlama silindirleri içindeki basınç sonuç olarak dağılmıştır. Ayarlama silindirlerindeki pistonlar, böylece hareket yönünde kanallı miller yoluyla kam millerini döndürür.

Motor ilk çalıştırıldığı zaman emme kam mili boşta çalışma konumundadır. Motor çalıştırıldığı zaman egzoz kam mili hidrolik olarak avans konumunda tutulur. Supap bindirmesi azaltılır. Motor çalıştırılır çalıştırılmaz ECU kam mili ayarlamasının gerekip gerekmediğini belirler. Egzoz kam mili sadece yağ basıncı 100 bar’a ulaştığı zaman sadece 1 defa ayarlanabilir.

Kelebek örneğin alçak motor hızı için tamammen açıldığında en uygun kurs eylemi egzoz kam milinin gecikme (rötar) ve emme kammilinin ilerlemesi (avans) durumunda olmasıdır.

ECU nun temelinde emme kam milinin (14) selenoid valfi açar ve (12) selenoid valfi kapar(yani; aynı yağ basınçları ayarlama silindiri içindeki piston (emmede) hareket yönünün zıt yönüne hareket eder. Çünkü pistonun üst yüzeyindeki temas yüzeyi alt yüzeyden daha geniştir. Avans durumunda pistonun aşağı yüzüne bağlı kanallı şaft emme kam milini yerinden çıkarır (yerini alır).

Egzoz kam milinde (7) selenoid valf kapanır (Cool numaralı selenoid valf açılır. Pistonun üst yüzeyindeki basınç alt yüzeyindekinden düşük olduğundan ayarlama silindiri içindeki piston hareket yönünde hareket eder. Kanallı şaft egzoz kammilinin yerini alır gecikme konumunda.

Hidrolik Devre Şeması

Çift vanos elektrik sisteminin çalışma prensibi

ECU kam milinin geçerli konumunu egzoz kam milini takip eden 1 numaralı konum sensörü, emme kam milini kontrol eden 2 numaralı konum sensörü ve krank mili sensörünün gönderdiği sensörler aracılığıyla saptar. Gerekli kam mili konumu, motor hız sinyali kısma kelebeği konum sinyalleri vasıtasıyla belirlenir. Ayar işlemi hedeflenen değer ile gerçek değer arasındaki fark 1 KA sını geçmeyecek şekilde yapılır.

Herbir kam mili zincir dişlisi arkasında bir konum sensörü dişlisi vardır. Emme kam mili zincir dişlisinin krank milinin 120 e denk gelen 60 aralıklı 6 adet dişi vardır. Egzoz kam milinde ise 7 adet diş vardır. Bunlar kam milinin üst ölü nokta için konumunu tespit eder. Kam mili dişli çarkının arkasında, zamanlama kutusunun sol ve sağ taraflarına konum sensörleri yerleştirilmiştir. Bu iki sensörün yapısı motor hız sensörlerinin aynısıdır fakat bunların farklı direnç değerleri vardır.

Kam mili konumu ölçme ve hesaplama

Krank mili sensörü sinyalleri kaynak olarak görev görür. Emme ve ekzoz kam milleri krank miline göre kontrol edilirler ve doğru konuma hareket ettirirler.Motor çalışmaya başladığı zaman gerçek konum ölçümü başlar.

http://www.baulive.com/live/Degisken-Supap-Zamanlamasi-VVT-VTEC-VANOS-t93594.html
alıntı

Çevrimdışı Ergün Gürkan

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • ToyotaClubTr Facebook Sayfasý
  • Araç: Auris
  • Model Yılı: '12
  • Kilometre: 55600
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür etti
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: Vanos
« Yanıtla #2 : Ekim 29, 2010, 12:06:27 »
 Yani piyasa jargonu ile kısaca dereceli eksantrik demektir...
34 DS 0291
Toyota Auris 1.4D-D Comfort Extra M/M 2012 Kar Beyazı

Çevrimdışı Seçkin ÜNLÜSOY

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2005 civic ls manuel
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: '05
  • Kilometre: 142000
  • Kan Grubu: A+
  • 35 kere teşekkür etti
  • 71 kere teşekkür edildi
Ynt: Vanos
« Yanıtla #3 : Ekim 29, 2010, 13:21:50 »
teşekkür ederim.
96 tipo 1.6 - 94 corsa 1.4 swing - 99 astra gl/ac - 2006 corolla terra hb otm. - 2005 avensis 1.6 comfort - 99 BMW 3.20 i.A - 2006 sw megane authentique - 99 passat 1.8 comfortline - 2008 astra 1.3 cdti essentia - 2005 civic ls manuel

Çevrimdışı Hakan Öztürk

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Ashes to ashes, dust to dust.
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: -
  • Kilometre: 40
  • Kan Grubu: A+
  • 573 kere teşekkür etti
  • 640 kere teşekkür edildi
Ynt: Vanos
« Yanıtla #4 : Ekim 29, 2010, 13:24:54 »
  Aynen Tolga ve Kaan'ın bahsettiği gibi, VVti ya da Vtec sistemlerinin benzeridir. Bmw 'de ayrıca bazı modellerde bildiğim kadarı ile buna ek olarak değişken geometrili emme manifoldu da kullanılmaktadır.

Çevrimdışı Tolga Söyletir

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: '06
  • Kilometre: 68000
  • Kan Grubu: A+
  • 9 kere teşekkür etti
  • 84 kere teşekkür edildi
Ynt: Vanos
« Yanıtla #5 : Ekim 29, 2010, 16:15:04 »
VV-ti vitec i vitec vanos subap sistemleri bir yana elektro hidrolik subap sistemi gibisi yok egzantirik mili yok tiriger zinciri kayışı yok sürtünüp aşınacak elemanlar dah az sayıda. Audi bir çok modelinde bu sistemi kullanıyormuş.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Vanos
« Yanıtla #5 : Ekim 29, 2010, 16:15:04 »

Etiketler: