Gönderen Konu: Nitrojen hava hakkında!!  (Okunma sayısı 5052 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Hakan Öztürk

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Ashes to ashes, dust to dust.
  • Araç: Başka Marka
  • Model Yılı: -
  • Kilometre: 40
  • Kan Grubu: A+
  • 493 kere teşekkür etti
  • 535 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #20 : Nisan 13, 2010, 08:34:50 »
  Oksijen 'in Yanıcı değil, Yakıcı bir gaz olduğunu ortaokuldan beri hatırlarım. :)
 
 Nitrojen ise uçak sanayinden gelme bir uygulama. Uçak lastikleri yüksek basınçlara maruz kaldığı için, gerek yanmaya yol açmaması için, gerek korozyonu önlemek için normal hava yerine, Nitrojen uygulaması tercih edilmiştir.
 Lastiklerin iç yapısı zaten nem geçirmez katman ile kaplıdır. Nemin lastik katmanlarına sızmaması için de kesinlikle fitil yama değil, mantar yama uygulaması tercih edilmelidir.

  Sitemizden, Şenol Pınar üyemizden bir alıntı;

 ''sevgil arkadaşlar öncelikle selamlar diyerek bildiklerimi aktarmak isterim.
Azot gazı ile lastik ömrünün uzaması normal ve doğru olabilir çünkü oksidasyonu önler ancak...
Doğada bulunan tüm gazlar aldıkları eşti ısı miktarında eşit miktarda hacmen genleşirler. Termodinamiğin temel kanunudur bu. Bu sebeble lastiklerin ısınması falan gibi şeyler sizin paranız almak için uydurulmuş ve sizi şartlandırarak böyle olduğunu düşünmenizi sağlamak için yapılır. "Düşüncenin şartlanması"
Araç lastiklerinin sarsıntıyı azaltması ise tamamen lastik basıncıyla ilgilidir. 28 bar hava bastığınız lastik ile 28 bar Azot bastığınız lastiğin içinde oluşan basınç her zaman aynıdır. O halde Azot gazı ile Süspansiyonunuz da bir değişiklik olmaz teknik açıdan böyle bilgilere inanmamanızı tavsiye ederim. Unutmayın tüm otomobil firmaları en mükemmel aracı satmak için uğraşırlar. Arac lastiklerine 20 25 YTL lik Azot basarak satışa sunarak daha fazla konfor sağlayacaklarını onlar bilmiyorlar olamaz herhalde . Ben sadece bilgilerimi ve yorumumu paylaştım. Saygılar sunarım.''

 http://www.toyotaclubtr.com/lastik/latiklerde-nitrojen-gazi-kullanimi/20/
 
 Almanca: Stickstoff
 Fransızca: Azote (latince cansız demek)
 İngilizce: Nitrogen

 Azot (N), iki atomlu moleküller halinde bulunduğu için kimya reaksiyon denklemlerinde N2 ile ifade ediliyor.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #20 : Nisan 13, 2010, 08:34:50 »

Çevrimdışı eftal şen

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 2009 Corolla 1.4 D4D Comfort
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • 1 kere teşekkür etti
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #21 : Nisan 14, 2010, 22:56:21 »
Piyasada söylenen lafların bir kısmı efsane türünden şeyler, satış amaçlı laflar. Bununla beraber daha az oksijenin lastiklere faydasının olduğu da aşikar ama bunu ölçmek ve kıyaslamak epeyce zor iş. Doğru düşünülmesi gereken aklıma gelen birkaç husus ben de yazmak isterim.

1- Lastik yerde döndükçe yere  basan o yaklaşık 10 cm lik düz alanda olan sürekli şekil değiştirmeler sürekli olarak ısı ortaya çıkarır ve bunun mantıken yarısına yakını içerideki gaza , havaya ve saf azot :-\ a transfer olur. Azot da gazlar kanunu dışında olmadığından o da ısınacaktır ve genleşecektir , yukarıda arkadaşların belirttiği gibi yani..

2- Normal havada %80 civarı olan azotu, saf  azot basmakla %100 e çıkarmanız imkansız. Öncelikle cihaz en iyi ihtimalle %98-99 saflıkla verecektir(bir azot cihaz üreticisinin bilgisinden). Bu durumda mevcut azot gazı   jant/lastik uygulama yöntemiyle lastik içindeki azotu %96 lara  ancak çıkartabilirsiniz. Yine de oksijen kalacaktır ,ama daha az zararlı etkisi olacaktır. Bundan sonra da lastik indikçe sürekli azot basmak gerekli ki fayda zaman içinde artsın.

Azot basmış olan arkadaşlar ,hava saatleri varsa her halde merak edip ölçmüşlerdir bize de ölçüm sonuçlarını söylerlerse bazı konular ölçümle açıklığa kavuşmuş olur.  Bu arkadaşlar , dur kalkın fazla olmadığı bir en az yarım saatlik bir yolculuklarında , arabaya binmeden basıncı 1-2 kez ölçüp , daha sonra yolculuğun hemen bitiminde havayı yine 1-2 defa ölçüp ölçtüklerini bize de bildirirlerse tam azotlu lastikle basınç ve ısı değişimi hakkında bilgimiz olur.

Hakan Bey,  bu mantar yama nasıl bir uygulama, biraz bilgi verirmisiniz.

Çevrimdışı Ali Sever

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • canım corollam
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #22 : Nisan 27, 2010, 23:23:51 »
uçak lastiklerinde ve iniş takımlarının pistonlarında da nitrojen kullanılıyor sebebi ise kuru hava olması çünkü havanın içindeki nem lastik ve metal yüzeylerde zamanla korozyona sebep oluyor.

Çevrimdışı YUNUS DEMİR

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #23 : Haziran 17, 2010, 20:34:19 »
Dikkatimi çeken şey şu ki : Gerçekten çok seviyeli bir paylaşım olmuş. Tüm arkadaşlara teşekkürler ederim ....

Çevrimdışı Mehmet KONDAKCI

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #24 : Temmuz 13, 2010, 21:54:12 »

Azot basmış olan arkadaşlar ,hava saatleri varsa her halde merak edip ölçmüşlerdir bize de ölçüm sonuçlarını söylerlerse bazı konular ölçümle açıklığa kavuşmuş olur.  Bu arkadaşlar , dur kalkın fazla olmadığı bir en az yarım saatlik bir yolculuklarında , arabaya binmeden basıncı 1-2 kez ölçüp , daha sonra yolculuğun hemen bitiminde havayı yine 1-2 defa ölçüp ölçtüklerini bize de bildirirlerse tam azotlu lastikle basınç ve ısı değişimi hakkında bilgimiz olur.


pazardan sonra basınç değişikliği konusunda bilgi veririm inşallah....
Aşk kalbimi yakan bir volkan gibidir,
En sevdiğim tatlı kazan dibidir...
Leyla sokma beni müşgüle,
Gel beraber kaşık atalım keşküle...

Çevrimdışı MUSTAFA TURGUT BERBER

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #25 : Kasım 14, 2010, 11:33:10 »
Bence havaya devam..Temizinden olsa iyi olur..=))
İYİLER BİR GÜN MUTLAKA KAZANIR..YETER Kİ SABRETMESİNİ BİL ..=))

Çevrimdışı serdar güngör

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • CitroenC4grand picasso/ Hyundai i20A/T
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • 14 kere teşekkür etti
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #26 : Kasım 14, 2010, 12:01:05 »
izmir gibi yazın asfaltın eridiği yerde çok işe yarıyor tüm yaz lastikci yüzü görmüyorsun
 :alkis: normal havadayken ayda 1 gidip hava bastırırdım :argh:
İlk hamlede piyon deyip geçilenler oyunun sonlarında şahı sıkıştıran kahramanlardır...
Güvendiğim iki şey;aynaya baktığımda gördüğüm ve yukarı baktığımda göremediğimdir...

Çevrimdışı Kemal Aksüyek (857)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Resim gençliğimden (42 yaşımdayken)
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • 15 kere teşekkür etti
  • 76 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #27 : Kasım 14, 2010, 13:53:41 »
NOS

Çevrimdışı Mehmet KONDAKCI

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #28 : Kasım 23, 2010, 01:59:53 »
arkadaşlar bu konuda şunu diyebilirim yaklaşık 6 aydır lastiklerin havalarına baktırmıyordum geçen aklıma geldi bir baktırdım ve ilk nitrojen basıldığından beridir bir gram kayıp yok lastik basıncında....
Aşk kalbimi yakan bir volkan gibidir,
En sevdiğim tatlı kazan dibidir...
Leyla sokma beni müşgüle,
Gel beraber kaşık atalım keşküle...

Çevrimdışı eftal şen

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 2009 Corolla 1.4 D4D Comfort
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • 1 kere teşekkür etti
  • 4 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #29 : Kasım 23, 2010, 18:50:36 »
Nirojen yani Türkçe'de kullandığımız adıyla  azot konusu farklı konu başlıklarında yürüyor , bunları birleştirmek uygun olur.

Bu azot konusunda yapılmış deneysel çalışmalar var, ayrıca bireysel kullanan kişilerin yorumları da var. Elde edilen sonuçları şu şekilde özetlenebilir :
1- Eğer azota geçilecekse lastikteki azot oranı %95 in üzerine çıkarılmalı, bunun için lastik azotla en az 3 kez doldur şeklinde doldurulmalı. Lastikçinizde azot veya oksijen sensörü olmalı ve son lastik havanız bunlarla kontrol edilmeli azot >%95 olmalı veya oksijen < %4 olmalı. Daha sonraki takviye hava basmaları da azotla yapılmalı.
2- Azot basmak lastik inmelerini %100 önlemiyor ama %70 civarında azaltıyor yani yavaş iniyor. Çok tekerli araçlarda, mesela 18 tekerli bir TIR da bunlarla daha az uğraşmak için bir tercih nedeni olabilir. Azot gaza geçerken yeni sibopların takılması ve lastik yanaklarına izolasyon solüsyonu sürülmesi, daha önceden var olan olası kaçakları kestiğinden, bu uygulamadan sonra lastik havalarının daha yavaş inmesinin hepsini azota bağlamak yanılgı oluyor.
3- Direkt azotla ilgili olmasa da , endirekt olarak azot kullanımı cüzi miktar olsa da daha az yakıyor. Sebebi daha yavaş lastik havası inmesi nedeniyle , sürüşleriniz daha uzun süre normal basınçla yapıyorsunuz. İnsanların çoğu lastik havalarını çok sık kontrol edip düzeltmediklerinden düşük basınçla seyahat edip sonuçta daha fazla yakıyor.

Sürüş konforunu artırdığını söyleyen ama subjektif tarafta kalan görüşler de var.
 
-Sitemizde azot kullanan arkadaşlara uzun bir sürüş sonunda lastik basıncının ne kadar değiştiğini  sormuştum ama bir yanıt çıkmadı , kullanan çok az  galiba ayrıca merak da edilmiyor sanırım..

Çevrimdışı Efkan Yakar

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Svenska Aeroplan Aktie Bolaget
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 5 kere teşekkür etti
  • 11 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #30 : Şubat 27, 2012, 22:30:40 »
aracımın lastikleri yeni takılı ve pirelli. nitrojen ile doldurulmuş. lastiğin ısınmadığı yorumları biraz endişelendirdi. biraz ısınmasında fayda yok mudur sizce de ?
SAAB 9.3 LPT

Çevrimdışı Tekin Bozbey

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2013 Yaris Hybrid 1.5 e-CVT 15.000km
  • Araç: ---
  • Model Yılı: -
  • Kan Grubu: ---
  • 734 kere teşekkür etti
  • 768 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #31 : Şubat 28, 2012, 00:43:57 »
uçak lastiklerinde ve iniş takımlarının pistonlarında da nitrojen kullanılıyor sebebi ise kuru hava olması çünkü havanın içindeki nem lastik ve metal yüzeylerde zamanla korozyona sebep oluyor.

Katılıyorum, özellikle irtifa arttıkça dışarıdaki ısı -40 -50 -60 derecelere düşer ve irtifa azaldıkça ısıda artar, bu lastiklere aşırı yük binmesine ve çok çabuk eskimesine neden olur.

Uçaklarda ve F1 araçlarında kullanılması mecburidir, binek araçlarda kullanılmasının hiç bir anlamı yoktur. Yani sağlayacağı faydalar ile kullanılmadığı zaman oluşabilecek zararlar arasındaki fark, binek bir lastik ömründe yok denecek kadar az olur.

Yukarda bütün arkadaşlarımızın anlattığı bilgiler doğrudur, diğer bir açıdan bakarsak, lastiklere Azot gazı basmak hiç bir şekilde hiç bir parçaya zarar vermez.

Çevrimdışı Efkan Yakar

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Svenska Aeroplan Aktie Bolaget
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 5 kere teşekkür etti
  • 11 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #32 : Şubat 28, 2012, 10:21:34 »
Katılıyorum, özellikle irtifa arttıkça dışarıdaki ısı -40 -50 -60 derecelere düşer ve irtifa azaldıkça ısıda artar, bu lastiklere aşırı yük binmesine ve çok çabuk eskimesine neden olur.

Uçaklarda ve F1 araçlarında kullanılması mecburidir, binek araçlarda kullanılmasının hiç bir anlamı yoktur. Yani sağlayacağı faydalar ile kullanılmadığı zaman oluşabilecek zararlar arasındaki fark, binek bir lastik ömründe yok denecek kadar az olur.

Yukarda bütün arkadaşlarımızın anlattığı bilgiler doğrudur, diğer bir açıdan bakarsak, lastiklere Azot gazı basmak hiç bir şekilde hiç bir parçaya zarar vermez.
Tekin bey,
lastiklerin ısınmasının minumum olacağı ve böyleye aracın yola tutunma kabiliyetinin azalacağı yorumları da var. sizce böyle bir risk var mıdır ?
SAAB 9.3 LPT

Çevrimdışı Tekin Bozbey

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • 2013 Yaris Hybrid 1.5 e-CVT 15.000km
  • Araç: ---
  • Model Yılı: -
  • Kan Grubu: ---
  • 734 kere teşekkür etti
  • 768 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #33 : Şubat 28, 2012, 11:27:23 »
Tekin bey,
lastiklerin ısınmasının minumum olacağı ve böyleye aracın yola tutunma kabiliyetinin azalacağı yorumları da var. sizce böyle bir risk var mıdır ?

Lastikler, yine aynı sürede tam gerektiği kadar ısınacak, fakat aşırı süratler yapıyorsanız zarar verecek kadar ısılara ulaşamayacaktır.

Dolayısiyle yola tutunamama gibi birşey söz konusu olmamaktadır.

Uzun yıllar lastiklerimde Azot gazı kullandım, eğer lastikte herhangi bir yerinden, parçasından basınç kaçağı yoksa zaten uzun süreler basınç azalması meydana gelmiyor, bunda en önemli etken de hangi yol şartlarında kullandığınızdır. Eğer kaçak var ve kötü yol şartlarında kullanılıyorsa yine de basınç azalması oluşmaktadır.

Yaklaşık 3 yıldır Azot gazı kullanmamaktayım, geçenlerde aldığım yeni lastiklerimede normal hava bastım ve hala bir kayıp yok.

Piyasada bu hizmeti veren arkadaşlarında bu işi tam hakkıyla yaptıklarını düşünmüyorum.

Ya lastiğe bir defadan çok defa Azot basıp boşaltacaksınız, yada bu işi 1 defada yapmak için tekerleğin havasını vakum poşeti içinde boşaltıp aynı anda Azotla şişirebiliceğiniz gereçlerinizin olması gerekir.

Çevrimdışı Efkan Yakar

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Svenska Aeroplan Aktie Bolaget
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 5 kere teşekkür etti
  • 11 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #34 : Şubat 28, 2012, 18:42:15 »
aracını sıklıkla kullanmayanlar veya sadece uzun yolculuklar için kullananlar için nitrojen biraz daha avantajlıdır denebilir sanırım.
SAAB 9.3 LPT

Çevrimdışı Kadir Sahin

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Model Yılı: -
  • Kilometre: 80008
  • Kan Grubu: 0+
  • 318 kere teşekkür etti
  • 217 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #35 : Ocak 26, 2013, 20:17:39 »

Çevrimdışı Kemal Aksüyek (857)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Resim gençliğimden (42 yaşımdayken)
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • 15 kere teşekkür etti
  • 76 kere teşekkür edildi
Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #36 : Ocak 27, 2013, 18:18:01 »
hort hort

Toyota Club Türkiye

Ynt: Nitrojen hava hakkında!!
« Yanıtla #36 : Ocak 27, 2013, 18:18:01 »

Etiketler: