Herkese merhaba,
İnternetten park sensörü aldım, kendim monte ettim. Tecrübelerimi aktarmak istedim, birkaç tane de resim ekliyorum.
1- Öncelikle sensörleri evde kurup denemeler yaptım, bunun montaj için faydası olduğunu söyleyebilirim.
2- Sensörler siyah renkliydi ve boyamak istedim. Elimdeki rötüş boyası ile boyadım. Fakat çok da güzel olmadı, fırça ile boyamak iyi sonuç vermiyor. Vaktim olsaydı sprey boya alacaktım, ama zamanımı onunla harcamak istedim.
3- Tamponda ölçüm yaptım, delik açacağım yerleri tükenmez kalem ile işaretledim. Kutu içinde, sensörlerin tampona nasıl yerleştirileceğine dair bilgi çıkıyor. Yükseliğin ne olması gerektiği, aralarındaki mesafe vs.
4- Matkap kullanarak delikleri açtım. Kutudan sensörün çapına uygun aparat çıkıyor, bunu dert etmenize gerek yok. Suntaya dairesel delik açmak için kullanılan aparatların aynısı (kablo vs. geçirmek amacıyla). Yalnız delik açarken dikkat edin. Kılavuz olarak kullanılan ucundaki matkapla tamponu rahat deliyorsunuz, kolay kolay kaymıyor ancak karşı tarafa geçtikten sonra matkap birden içeri doğru kayıyor ve tamponu az da olsa sıyırabilirsiniz. Dairesel testere uçlu kısmı tampona değdirirken hassas olun.
5- Sensörler dışarıda kalacak şekilde kablolarını deliklerden içeri atın ve alttan çekin. Sağdaki iki delik çok kolay oldu, kabloları aşağıdan çok kolay aldım. Ama soldaki diğer ikisi çok zorladı. Özellikle soldan ikincinde çok uğraştım. Bagajın kaportası tampona çok yakın, bir parmak girecek kadar aralık var. Yukarıdan kabloyu itiyosunuz ama toplanıyor ve aşağı inmiyor. En soldakindeki sıkıntı ise, tamponun altı plastik bir tabla ile kapalı. Eliniz girmiyor. Bu kabloyu çekmek için yere yatmak zorunda kaldım. Sensörleri yerine takarken yönlerine dikkat edin, arka taraflarında işaret bulunmaktadır.
NOT: Kabloları tampondan geçirmeden önce uçlarındaki soketleri bant ile kaplayarak koruyun. Yoksa tamponun içinde çamur oluyorlar, içlerine pislik doluyor. İleride sıkıntı yaratabilir.
6- Sırada bu dört kabloyu bagajın içine almaya geldi. Benim bagajda stepnenin tam ortasında bir delik var (şu anda orada LPG tankı bulunmakta). Bu delikten LPG boruları geçiyor. Sensör kablolarını o delikten içeri aldım. Delik orjinalinde var mıydı yoksa LPG montajı için mi açıldı bilmiyorum. Aksi halde sizin kaportayı delmeniz gerekcek. Ancak çok kalın değil, kolaylıkla delinebilir. Yalnız deleceğiniz noktayı dikkatli belirleyin, arka tarafında (eksoz vs. gibi) engeller bulunmasın.
7- Enerjiyi geri vites lambasından alıyorsunuz. Benim arabada her iki tarafta da geri vites lambası yanıyor. Bazı araçlarda yalnız sol yanıyormuş galiba. Bagaj havuzunu ve döşemesini kaldırdım. Ardında sağ duvardaki döşemeleri de söktüm. Döşemeler plastik raptiye diyebileceğim vidalarla tutturulmuş. Döşemeyi çekince geliyorlar. Arka lambaların soketini söktüm ve ölçü aletini kullanarak geri vites lambasına giden kabloları buldum. Emin olmak için renkleri de takip edebilirsiniz; ampülden itibaren hep aynı renkte kabloları kullanmışlar. Kabloları kesmedim, izolasyonunu sıyırıp sensörün besleme kablolarını (artı-eksiyi dikkat ederek) üzerlerine bağladım. Üzerlerini de güzelce elektrik bandı ile sardım. Kabloları sıyırırken dikkat edin, ince telleri kesmeyin. Eğer zarar verirseniz, ileride ısınmaya, belkide yanmaya sebep olabilir. Eğer yapamam diyorsanız, kabloları kesin ve ek yapın derin.
8- Sensörün ana ünitesini bagajın sağ alt tarafına monte ettim. Kutu içerisinden her iki yüzü yapışkanlı (cırtlı) bant çıkıyor. Bunu kullanarak güvenle monte edebilirsiniz.
9- Bendeki sensör kablosuz çalışıyordu. Öndeki LCD göstergenin ana ünite ile bağlantısı yok. Ancak LCD göstergeye 12V besleme vermeniz gerekiyor. Biraz araştırdım ama ön taraflarda bilmeden bir yerleri sökmeyi gözüm kesmedi. Ben de LCD gösterge için arkadan, geri vites lambasından elektrik kablosu çektim. Aslında böyle daha iyi oldu, bu şekilde LCD gösterge de yalnızca geri vitese geçince çalışacak. Aksi durumda, kontak açık olduğu sürece çalışacaktı. İşin komiği bizim kablosuz sensör kablolu hale geldi
.
10- LCD göstergenin kablosunu sol ön direkle göğüsün birleştiği yerden soktum. Rahatlıkla geçiyor ve aşağı itebiliyorsunuz. Alt taraftaki bakalit kaplamaları ve ayak koyma yerini söktüm. Bakalitler çekince geliyor, geçmeli. Üstten kabloyu sonuna kadar ittim ve alttan ucunu bularak çektim.
11- Arka tarafa kablo geçirmek için kapı altlarındaki bakalitleri söktüm. Zaten bagaj ile ilgili tüm kablolar da buradan gidiyormuş. Ek yapmak için telefon kablosu kullandım. Çok kalın kablo kullanmanıza gerek yok, LCD gösterge yüksek akım çeken bir cihaz değil. Zaten çok kısa süreli çalışmaktadır.
12- Arka koltuğu yatırdım ve koltuğun altından kabloyu bagaja aldım. Gözümde en çok büyüyen kısım önden arka tarafa kablo döşemekti, ancak en kolayı ve temizi de bu kısım oldu. Kullandığım telefon kablosu yetişmedi ben de iki tel kablo ile bagajda ek yaptım. Yalnız size tavsiyem bu şekilde tek tel kablolar kullanmayın. Etrafı izolasyonlu kablolar kullanın, daha sağlıklı olur.
13- Herşeyi sabitleyip kapatmadan önce park sensörü son kez test ettim. Düzgün çalıştığını gördükten sonra döşemeleri kapattım. Kutunun içinden kablo bağları da çıktı. Bunları da kullanarak kabloları güzelce topladım.
14- Ön taraftaki LCD göstergeyi henüz sabitlemedim, şu an için sol köşede duruyor. 1-2 hafta kullandıktan sonra kesin yerine karar verip sabitleyeceğim. Bunun içinde çift taraflı yağışkan çıkıyor.
15- Son olarak kendi izlenimlerimi aktarayım. Genel olarak faydalı bir aksesuar diyebilirim. Sensör mesafeyi gayet düzgün ölçüyor. En fazla 5 cm hata yapar diye düşünüyorum. LCD gösterge gayet şık, ve de küçük. Ön göğüste rahatsız edici durmuyor. Tek beğenmediğim nokta, yanlardaki sensörlerin gereksiz yere ötmeleri. Şöyleki, sensörler yarım daire şeklinde bir alanı kontrol ediyor. Bu nedenle, yandaki sensörler araya bir yere park edeceğiniz zaman yandan başak bir araç, duvar gibi birşeyleri algılayıp çok erkenden gereksiz yere ötmeye başlıyor. Örneğin siz bir duvar kenarına park edeceksiz. Geri geri duvara yaklaştınız ve düz bir şekilde araya girdiniz. Arka tarafta 2 m bile mesafe olsa, siz duvara 1m'den daha yakınsanız duvara yakın sensör ötmeye başlıyor. Bu durumda acaba arkada bir şey mi var diye tereddüt ediyorsunuz. Bu nedenle dört sensöründe ayrı ayrı gösterildiği LCD ekranlı bir cihaz almanız daha faydalı olacaktır, hangi sensörün ikaz verdiğini görebiliyorsunuz. Aksi halde, bakınıp durursunuz. Eğer ben alışamazsam yanlardaki sensörlerin kablolarını sökmeyi bile düşünüyorum. Sonuşta aynalardan yan tarafları görebiliyorum, arka taraf için de ortadaki iki sensör yeterli olacaktır.
Son olarak şunu söyleyebilirim. Bu iş benim 3-4 saatimi aldı ve soğukta yıprandım da diyebilirim. Dışarıda bu işi 20-30 TL'ye yaptırabilirsiniz diye düşünüyorum. Eğer vaktiniz kısıtlıysa (haftasonu evde bir sürü iş çıkıyor ve bir de küçük çocuğunuz varsa
), maddi olarak değmez diyebilirim. Tek artısı, kendi başınıza yapmış olmanın verdiği haz ve edindiğiniz bilgi birikimi.