Gönderen Konu: motor neden hararet yapar..  (Okunma sayısı 25712 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • 1 kere teşekkür edildi
motor neden hararet yapar..
« : Eylül 05, 2009, 02:47:13 »
Günümüzde motorlarda hava soğutmalı ve sıvı soğutmalı olmak üzere iki farklı sistem kullanılır. Hava soğutmalı motorlarda, ısınan motor hava ve soğutma yağı tarafından soğutulur. Sıvı soğutmalı motorlarda ise, soğutma işlemi motorun içindeki kanallarda dolaşan sıvı (su, antifiriz karışımı) tarafından sağlanır. Günümüzün modern motorlarında hava soğutmalı sistemler sıkışık trafik ortamlarında yetersiz kaldığı için su soğutmalı sistemler daha çok tercih edilmektedir.

Motorun Su kaynatması ve Motor niçin hararet yapar?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır. Bulardan bazıları: soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında gevşek olması, devridaim pompasındaki sorunlar, yüksek vitesle yavaş gidilmesi, vantilatör kanatlarının kırılmasıdır.
Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devridaim pompasından sızıntılardan veya buharlaşmayı sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından ya da yedek depodan su alamamasından meydana olabilir.

Özellikle yaz aylarında araçlar neden su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını geciktirdiğinde dolayı soğutma sisteminin yetersiz kalmasına sebep olur. Sıkışık trafik ve dur-kaklarla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sisteminde veya sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye çalışır. Herhangi bir anormallik var ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.

Hararet göstergesinin kırmızıya yaklaştığında ya da motor su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızıya ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak veya radyatöre su serperek motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli, eğer eksikse tamamlanmalıdır.

Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken sıvı eklemesi yapılmamalıdır. Çünkü basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabilir. Sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor bloğunda çatlamaya kadar varan kalıcı zararlar oluşturabilir.

Ancak böyle bir sorunla karşılaştığınızda herhangi bir müdahalede bulunmadan önce bilen bir ustaya ya da firmanızın yol yardım servis telefonlarını aramanızı öneririz.

Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise motor soğuduktan sonra en yakın servise ulaşılıncaya kadar düşük devirde ve hızda gitmelisiniz. Yine hararet yükselirse motoru durdurunuz ve usta çağırınız.

Hararete rağmen yola devam etmenin sonucunda motor avans vuruntusu yapmaya başlayabilir. Buna rağmen hâlâ yola devam edilmeye çalışıldığında ise motor kilitlenmesine yani piston sıkışmalarına neden olur. Avans vuruntusunu duymaya başladığınızda otomobili durdurup, teknik servisle irtibata geçerek profesyonel bir yardım almanızda fayda var.

Aracınızın soğutma sisteminin ilk günkü performansını koruyabilmesi için soğutma sıvısının düzeyi, hortum ve borularda çatlak olup olmadığını park yerinizi terk etmeden önce aracınızın altında ıslaklık olup-olmadığını kontrol ettikten sonra aracınıza bininiz. Radyatör hortumlarını elle kontrol etmenizde fayda var. Hortumlar aşırı yumuşak ya da aşırı sertse aracınızı derhal bir yetkili servise götürmelisiniz. Hortum kelepçelerinde ve eklem yerlerinde oluşan pas veya beyaz lekelere dikkat etmekte fayda var. Çünkü böyle belirtiler bu bölgelerdeki sızıntı olduğuna işaretidir.

Soğutma sistemi her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilmelidir. Soğutma sistemindeki kullandığımız antifriz aynı zamanda pas önleyici özelliğe sahip olduğundan yaz-kış kullanılmalıdır. Antifriz içerisindeki korozyon (pas) önleyici katkı maddeleri zamanla etkilerini kaybeder. Bu nedenle soğutma sistemindeki antifriz mavi antifriz ise en geç 6 yılda, turuncu antifriz ise en geç 10 yılda bir değiştirilmelidir. Antifriz değişimi esnasında kullanılan suyun "saf su" olmasına özellikle dikkat edilmelidir.
Antifriz, normalde suyun izin vermeyeceği sıcaklık derecelerinde motorun güvenle çalışabilmesi için motor soğutma suyuna eklenen, suyun kaynama noktasını yükselten, donma noktasını ise düşüren kimyasal bir katkıdır. Normalde aracın bulunduğu bölgenin iklim şartlarına bağlı olarak; % 20 ila % 60 arasında değişen oranlarda motor soğutma suyuna ilave edilir. Bu oranın üzerine çıkılması, suyun soğutma özelliğini düşürür ve aracın kolay hararet yapmasına neden olur.
 
 
 

Toyota Club Türkiye

motor neden hararet yapar..
« : Eylül 05, 2009, 02:47:13 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • 2009 Corolla Comfort 1.6 A/T - Benzinli
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #1 : Eylül 05, 2009, 09:31:06 »
Hararet hepimizin başına gelebilecek bir olay, çok güzel bir yazı olmuş. paylaşım için teşekkürler...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #2 : Eylül 05, 2009, 09:47:09 »
Efsaneler hararet yapmaz :) Motor yağını soğutmak için bile radyatör koymuşlar + yağ soğutmalı motorlarda da var mesala eski woswos lar
96 corolla xei

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Verso
  • Kan Grubu: B+
  • Model Yılı: '11
  • 9 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #3 : Eylül 14, 2009, 01:53:26 »
[alıntı]yağ soğutmalı motorlarda da var mesala eski woswos lar [alıntı]
o motorlar yağ soğutmalı değil hava soğutmalı,  yağ soğutmalı  bir motor yok 

bilgiler için teşekkürler

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Two Brother One Fate (Babo'Leee And Toyota)
    • Otomobil'den Detay
  • Kan Grubu: A+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #4 : Eylül 14, 2009, 03:04:47 »
güzel paylaşım fakat toyota forumunda pek gerek yok :D
Bana saygı nutuğu atanlar.Önce kendi yaşınıza fiziki olarak değil,Beyin olarak gelin.....
http://fc04.deviantart.net/fs12/i/2006/301/c/5/Toyota_Trueno_AE86__by_AEvsFD.gif

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Corolla 1.6 xei 16v a/c
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #5 : Eylül 15, 2009, 00:03:15 »
Aracı devirsiz kullanıp çok sıkıştırırsan.
Bu otomobilde dünyanın en pahalı yakıtı kullanılıyor!!!

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Her zaman kalbimizde yaşayacaksın...
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #6 : Eylül 15, 2009, 00:08:16 »
Aracı devirsiz kullanıp çok sıkıştırırsan.

+1 normal değerlerinde kullanırsan toyotaları yağını suyunu koy arkana bakma.yarı yolda bırakmaz.sadık bir dosttur Toyota ;)
Ince Bir Zevk ve Çevikliğin Zekice Birleşimi > Toyota

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: -
  • 66 kere teşekkür etti
  • 254 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #7 : Eylül 15, 2009, 00:23:16 »
Efsaneler hararet yapmaz :) Motor yağını soğutmak için bile radyatör koymuşlar + yağ soğutmalı motorlarda da var
Aynı fikirdeyim.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: AB+
  • Model Yılı: '11
  • 74 kere teşekkür etti
  • 772 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #8 : Eylül 15, 2009, 00:37:43 »
Ben hiç bir japon arabasının kolay kolay hararet yapacagına inanmıyorumm..Almanlar öylemi..Vectarnın kapuyunu ac yedek su deposu fokur fokur kaynıyor..Şasırdım abı bu hararet yapacak dedim yok butun opelelr böle dedi..İlginc bizim yedek su deposu hiç fokurdamıyo
2011 d4d Corolla

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #9 : Eylül 15, 2009, 00:42:36 »
Efsaneler hararet yapmaz :) Motor yağını soğutmak için bile radyatör koymuşlar + yağ soğutmalı motorlarda da var mesala eski woswos lar

+1, sıvı soğutmalı radyatör ile aynı mantıkla çalışır, sadece motoru soğutmak için bir sıvı yerine direk olarak motor yağı radyatör yardımıyla soğutur.

Aynı zamanda motor soğuduktan sonra düşük devir ve düşük hızla en yakın servise kadar gitme noktasınıda şöyle düzeltirsek daha iyi olacaktır; mümkün olan en yüksek vites ve düşük devirde (yani düşük devir normal hız). Bu radyatöre gelen hava ile bir nebzede olsa soğumaya yardımcı olacaktır. Özellikle sorun soğutma fanından kaynaklanan bir durumsa bu yardımcı olacaktır.

Söz radyatörden açılmışken bir de şanzıman yağını soğutmak için radyatörler vardır, özellikle otomatik vitesli ağır araçlar için.
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • 2 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #10 : Eylül 15, 2009, 00:47:46 »
Ben hiç bir japon arabasının kolay kolay hararet yapacagına inanmıyorumm..Almanlar öylemi..Vectarnın kapuyunu ac yedek su deposu fokur fokur kaynıyor..Şasırdım abı bu hararet yapacak dedim yok butun opelelr böle dedi..İlginc bizim yedek su deposu hiç fokurdamıyo

Bazı araçlarda yedek su deposu ile Radyatör arasında devirdaim yoktur. Yani siz radyatör kapağını açmadan yedek su deposundan rasyatöre su aktarmaz. bazılarında ise Yedek su deposundan radyatöre direk su takviyesi işlemi olur. İşte bu işlemi yapan araçlarda, yedek su deposundaki su da devir daim yapmaktadır, ordaki su kaynatma bu nedenle olur. Aşırı olmamak kaydıyla bu korkulacak birşey değildir. Tamamiyle çalışma sistemi ile ilgilidir. Opeli bilmiyorum ama eski Renaultlarda yedek su deposuda devir daim içersinde bir parça idi, yani soğutma suyu döngüsünün içersinde yedek su deposu da vardı, Toyotolarda yedek su deposu bu döngünün dışında ;)
Denizlerin deryaların benki taşkın delisi
Ehli gönül muhabbetin benki şaşkın delisi
Benki kelamın yolcusu benki aşkın delisi
Beni benden alan almış kula mihnet eylemem

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #11 : Eylül 26, 2009, 15:17:24 »
bir usta bu soruya kısacaşöyle cevap veriyordu bir arabaya kaldıramayacağı yükü verirseniz oda dayanamaz ve en sonunda hararete başlar ;)
2007 corolla 1,6 sol sedan granit gri

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • toyota sahibi olmak ve besyo ayrıcalıktır,,,
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #12 : Eylül 26, 2009, 15:34:43 »
bu güzel konu gerçekten açıklayıcı olmuş ve sizlerle burada gecen ay başıma gelen birseyi paylaşmak istiyorum,
97 xei.ac corolla sahibiyim, aydın otobanında sınava geç kalan kardeşimi yetiştirmek için baya bir hızlı gitmek zorunda kalmıştım belli bir zaman sonra, hararet ibresinde küçük bir oynama oldu klimamda açıktı  bu arada,daha sonra aynalarda sular farkettim ve dedim ki eyvah radyotör patladı farkettiğim gibi sağa çektim ki gişelere gelşimtim, kapağı kaldırdım şakır şakır su boşalıyordu aşağıya doğru, radyatör üst taraftan patlamıştı, en büyük korkum conta yakmasıydı,çok şükür bir radyatörle kurtuldum ama  hala bunun neden olduğu çözemedi ustalar, konu hararet olunca bende anlatmak istedim belki başına gelen vardır benim gibi. fakat hala süphe ediyorum acaba conta yada diğer motor aksamları zarar gördümü?
toyota sahibi olmak ve besyo ayrıcalıktır,,,

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #13 : Eylül 26, 2009, 15:54:08 »
Bizim minik yarislerde hararet göstergesi yok, motor soğuk ışığı ve hararet ışığı var. Hararet ışığının motor çalışırken yandığını hiç görmedim ama o ışık yandığında zaten iş işten geçmiş olmayacak mı?

Daha önceleri 74 model VW kullanmıştım,  iki yıl içinde 3 kez motor yaptırmıştım hararet yüzünden. O arabada hararet göstergesi diye birşey hiç yoktu, su kaynatma olayı da yoktu, anca piston kaynatınca anlaşılıyordu hararet yaptığı.
All I ask is a tall ship and a star to steer her by...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #14 : Eylül 26, 2009, 15:59:15 »
piston kaynadığını nasıl anlıyordun timuçin abi ;)
2007 corolla 1,6 sol sedan granit gri

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #15 : Eylül 26, 2009, 16:15:32 »
piston kaynadığını nasıl anlıyordun timuçin abi ;)
Araba çekişten düşüyordu, vites küçülte küçülte, aman stop etmesin diye dikkatli kullanarak gideceğim yere kadar ulaşmaya çalışıyordum. Ertesi gün arabayı çekerek doğru sanayiye...
Zaten her iki haftada bir sanayideydim. Araba konusunda çok şey öğrendim, çok çıkan ufak tefek arızaları, gaz teli, debriyaj teli kopması vb. gibi kendim halledebiliyordum, öndeki bagaz tamir takımları ve yedek parçalarla doluydu. Zaten heryeri basit araba, tamir etmesi de kolaydı.
Şimdi Yaris'in kaputunu açtığımda kendim yapabildiğim tek şey silecek suyu deposuna su koymak. :) Neyse ki Toyota çok sorun çıkarmıyor. VW kullanmış biri olarak yıllar sonra Yaris alınca araba süper lüks geliyor bana.
All I ask is a tall ship and a star to steer her by...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #16 : Eylül 26, 2009, 16:20:58 »
arabanın fiyatı kadar masrafı gitmiştir değilmi timuçin abi
2007 corolla 1,6 sol sedan granit gri

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Yaris
  • Kan Grubu: B+
  • 3 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #17 : Eylül 26, 2009, 17:01:19 »
arabanın fiyatı kadar masrafı gitmiştir değilmi timuçin abi
Arabayı bugünün parasıyla 1000 lira kadar bir paraya almıştım ama fazlasıyla harcamıştım. 96 yılının sonlarıydı. Verdiğim paranın kat kat fazlasını harcadım ama VW başka bir şey, çok keyifli arabaydı. Dağ bayır demeden dolanırdım, yolda kalmazdı kolay kolay, kalsa da tamiri basit arızalardan kalırdı, tamir edip devam ederdim.
Yaz tatilinde benim Yaris ile kaz dağlarında köy yollarına girdim, o takır tukur yollarda, ağaçlar kaportayı çizdikçe, araba zıpladıkça içim cızz etti, voswos olsa hiç umursamadan rahatlıkla dalardım öyle yollara.
Aslında yine olsa yine alırım voswos ama motoru çok eski teknoloji olduğu için benzin yetiştirmek zor.
All I ask is a tall ship and a star to steer her by...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • "Bilgi Paylaşıldıkça Artar"
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: B+
  • Kilometre: 60000
  • Model Yılı: '14
  • 128 kere teşekkür etti
  • 408 kere teşekkür edildi
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #18 : Eylül 27, 2009, 00:04:16 »
aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız.


Burada bir  gariplik  yokmu ? Hararet yapan  araç  stop  edilmez rölantide hararet düşene  kadar beklenip  daha  sonra radyatöre su eklenir, yardım beklenir veya  gerekli müdahale  edilir. Yıllarca böyle  öğrendik, böyle duyduk. Hatta ehliyet kursunun kitabında bile  böyle  yazıyordu  yanlış hatırlamıyorsam.
1998 Toyota Corolla 1.3 XL StationWagon 12V 2007-2020
2014 Nissan Qashqai 1.2 DıG-T   2020 -

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • 2.0 GLİ 16V, ZAVOLİ PAN EVO...
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: 0+
  • 3 kere teşekkür etti
Ynt: motor neden hararet yapar..
« Yanıtla #19 : Eylül 27, 2009, 00:19:26 »
Japon araçlarını bazı mucizevi durumlar dışında hararet yaptırmak çok zordur toyota mazda gibi araçların hararet ibreleri kolay kolay oynamaz. Bu konuda size bir örnek vereyim; babam yıllarca inşaat işinde çalıştı 2500 motor 2001 model bir mazda çift kabin kullanıyordu babamın uyarılarını dikkate almayan patron arabaya 2-2,5 ton yük atıyordu araç 2-3 defa bu yüzden dolayı uzun yolda bolu dağında ve bunun gibi çıkılması güç rampalarda şanzımanı dağıttı. Ancak babamın anlattığına göre bu olayların hiçbirinde araba hararet yapmadı sadece bir kez yaptı o da bu kadar yükle çok dik bir rampadan çıkarken aracın haddinden fazla geriye doğru yatması sonucu karterdeki yağın pistonları yağlamaması ve aracın hararet yaparak yatak sarmasıydı.Tabi bu kadar yük atarsan olacağı budur. Araba ne yapsın. Ben toyotamla çok sıcak havalarda Elmadağ trafiğinde yol yapımı sebebiyle abartısız 1 saat dura kalka rampa çıktım hararet ibresinin bir milim yerinden oynadığına şahit olmadım
"Karanlıktan korkan çocukları çok kolay affedebiliriz, asıl trajedi yetişkinlerin aydınlıktan korkmasıdır" (EFLATUN)