Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1570393 defa)

0 Üye ve 5 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3060 : Nisan 07, 2016, 16:07:50 »
Ufuk bey, bahsettiğiniz lpg yanmaya devam ederken egzoz subabının açılması ve yanan gazı dışarı atmaya çalışırken subabı alevin yalamasıyla ilgili Mutlu kardeşimiz bir makale paylaşmıştı.
Bu olay 4000 rpm üzerinde çok tehlikeli hale geliyor. 4000 rpm altında ise ihmal edilebilecek düzeydeydi diye hatırlıyorum, hafızam beni yanıltmıyor ise.
Aşırı devirli bir şekilde lpg ile kullanılmazsa 100 değil 500 bin km de gider, bizzat 600 kusur bin lpg de binilmiş araç gördüm.

Subap için evet, ancak sürekliliği de önem arz eder bu durumda.
Metalin anlık emebileceği ve transfer edebileceği ısı ile devamlı absorbe ve transfer edebileceği ısı oranı değişir.
Ayrıca o kısımda sadece subap yok, bildiğiniz kauçuk/plastik hammadeden imal edilen etrafı "metal" (bakın etrafının metal ile çevrili olması da etken) subap lastiği denilen küçük ama önemli bir parça daha var.

LPG ile kullanım şekline göre kullanım ömrü konusunda yorum yapmak neredeyse imkansız, LPG takıldıktan 5000km sonra kapak revizyonu yapılan araç da gördüm, 300 küsür bin LPG ile kullananı da.

Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 16:10:43
Afr yi motor ecusu ayarlamiyor mu?  Lpg ye aldığımıza afr orani değişiyor işte.

Benzin ile LPG arasında AFR değişikliği olması teknik olarak şart zaten.

OBD bağlantılı LPG sistemlerinde bile AFR'yi gerekli oranda değiştiren (farklı sorumlulukları da var) bir ara modül mevcut, sadece AFR ile beraber gerekli değişiklikleri yapabilmek için ECU'nun kapasitesinden (dolayısı ile hızından) ve yazılımından yararlanıyor.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3060 : Nisan 07, 2016, 16:07:50 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Toyota Corolla 1.6 elegant A/T
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 35000
  • Model Yılı: '12
  • 33 kere teşekkür etti
  • 30 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3061 : Nisan 07, 2016, 16:20:54 »
Uğur bey, kısa mesafe yol alımında yakıtın bir çoğu araç ısınana kadar harcanır zaten.

Ayrıca her aracın (bakın bu noktada motorun demiyorum) termostat açma dereceleri aynı değildir.

Hatta kendi imkanlarınız dahilinde, dilerseniz siz de kontrol edin Fiesta 1.0 Ecoboost ile Focus 1.0 Ecoboost yada Focus 2.3 Ecoboost ile Mustang 2.3 Ecoboost termostat parça numaraları, dereceleri aynı mı?

Evet doğrudur termostat sıcaklığı farklılık gösterir ama çok büyük farklar değildir
2 ila 3 dereceyi geçmez e12 corollaların ki 92 derecedir.
Zaten kısa mesfede örneğin şehir içi  termostat ısısına yaklaşılmadan aracı stop ediyoruz
Bu söylediğinizi ben yağla ilişkilendiremedim
Aracın erken ısınmasının bize faydası var zararı yok oda yakıt ekonomisi için
Today Tomorrow  E15 :)
0w20 Petronas

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3062 : Nisan 07, 2016, 16:26:40 »
Mutlu bey, biz labarutuar ortamında deney için kullanılacak yakıtı hesaplamıyoruz.

Benzinle çalışmak üzere tasarlanmış bir makinenin farklı bir yakıt ile çalıştırıldığında ortaya çıkacak etkilerini sesli düşünüyoruz.

İçten yanmalı motor için Benzin ve LPG ideal AFR aynı mı?





Silindir içi patlama sonrası bindirme zamanına kadar sönümlenmede Benzin ile LPG aynı reaksiyonu mu gösteriyor?



Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 15:18:57
Bu sığ bir açıklama, LPG'nin silindir içerisinde asıl zararlı olduğu nokta patlama sonrasındaki sönümlenme miktarı ve süresidir.

Patlamanın sürekliliği, toplam zaman biriminde silindir içerisindeki ısının ideal oranın çok üzerinde kalmasına sebep olur.

Piyasada "LPG yüzünden, subap lastikleri yada keçeleri yanmış" sözünü duyabilirsiniz, bunun sebebi de patlama sonrası bindirme zamanında açık olan her iki subap (emme ve egsoz) yuvası içerisinden kompresyon ile geçen ısının yüksekliğidir.

Siz daha sıcak dediniz. Ben de tabloyla olmadığını söyledim. Afr oranı tutmuyor, benzine göre ayarlanmış bir motorda lpg de çalışınca daha zenginde kalıyor. Bu da silindir içi sıcaklığının düşmesi demek. Lpg daha yüksek sıcaklıkta yanıyor tamamen şehir efsanesi yani.
Sizin dediğinizin asıl sebebi ateşleme avansından ötürüdür. Benzin hızlı yanar ama lpg daha uzun sürede yanıyor. Benzine göre ayarlanmış ateşleme avansında çalışan lpg de egzos zamanında da yanma devam edebiliyor, özellikle yüksek devirlerde. Bu nedenle o denilen şeyler olur, bunun sebebi lpg nin sıcaklığı değil, ateşleme avansından ya da yanma hızının yavaş olmasından ötürüdür. Özellikle 4bin devir üstüne uzun süreli çıkıldığında bu subap yanması daha çabuk gerçekleşir.


Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 16:30:15
Mutlu burada ne anlamamız gerekir. Ben sanki lpg yanarken daha fazla isi açığa çıkardığını okudum. Ama biraz açıklar mısın.  Ustalar lpg çok ısınır kalın yağ koyalım diye zorlarken bu tablodan ne çıkarmamız lazımdır?

Eğil de kulak ver ceddine, Türk'e kefen giydirmek hangi itin haddine!

Şehir efsanesi o Talat. Eğer lpg ayarı yapılmaz ve fakir karışımda kalırsa motor fazla ısınır haliyle. O söylem bundandır. Ama normal şartlarda benzine göre ayarlanmış bir lpg ayarı ile daha fazla ısı açığa çıkması ya da silindir içi sıcaklığının yükselmesi olmaz. Lpg nin ısıl değerleri benzinden daha düşük. Yanma sıcaklığı aynı.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3063 : Nisan 07, 2016, 16:31:25 »
Siz daha sıcak dediniz. Ben de tabloyla olmadığını söyledim. Afr oranı tutmuyor, benzine göre ayarlanmış bir motorda lpg de çalışınca daha zenginde kalıyor. Bu da silindir içi sıcaklığının düşmesi demek. Lpg daha yüksek sıcaklıkta yanıyor tamamen şehir efsanesi yani.
Sizin dediğinizin asıl sebebi ateşleme avansından ötürüdür. Benzin hızlı yanar ama lpg daha uzun sürede yanıyor. Benzine göre ayarlanmış ateşleme avansında çalışan lpg de egzos zamanında da yanma devam edebiliyor, özellikle yüksek devirlerde. Bu nedenle o denilen şeyler olur, bunun sebebi lpg nin sıcaklığı değil, ateşleme avansından ya da yanma hızının yavaş olmasından ötürüdür. Özellikle 4bin devir üstüne uzun süreli çıkıldığında bu subap yanması daha çabuk gerçekleşir.

Sonuçta benzin ile çalışmak üzere tasarlanmış içten yanmalı motorda, verim bir şekilde LPG kullanılabilmesi için gerekenlerden bahsetmişsiniz.

Daha önce de yazdığım gibi, labarutarda yakıtların özelliklerini incelemiyoruz, içten yanmalı motorda yakıtın etkilerinden bahsediyoruz.

Subap yanması olayın en uç noktası, sonuçta form değiştirerek çalışma şekli ve süresi değişen bir metalden bahsediyoruz, ya diğer parçalar?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3064 : Nisan 07, 2016, 16:32:07 »
Biraz daha altını okusaydınız asıl bilgiyi siz alabilirdiniz, biz aynı hacimdeki iki yakıtın yanma sıcaklığı farkını konuşmuyoruz.

Kalorisi düşük olan LPG aynı performansı sunabilmek adına daha fazla kullanım gerektirir, bu yüzden benzinli araçlar aynı şartlarda LPG ile %15-%20 daha fazla hacimde yakıt tüketir.

Ek olarak patlama sonrası sönümlenebilme süresi ve miktarı benzin ile aynı değildir dedim, bunun vadesini ne siz ne de biz belirleyebiliriz sizin "100.000km ve üstünde gerçekleşir" dediğiniz olay AFR ayarı bozukluğu, soğutma sistemi yetersizliği vs. ile çok çok daha erken meydana gelebilir.

Aynen öyle, verdiğim tabloda hacimsel ısıl değerler incelenirse lpg nin ısıl değerlerinin benzine oranlar %20-25 daha az olduğu gözükür. hacimsel olarak benzine göre %15-20 fazla lpg kullanılmasının sebebi de budur.

Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 16:34:28
Sonuçta benzin ile çalışmak üzere tasarlanmış içten yanmalı motorda, verim bir şekilde LPG kullanılabilmesi için gerekenlerden bahsetmişsiniz.

Daha önce de yazdığım gibi, labarutarda yakıtların özelliklerini incelemiyoruz, içten yanmalı motorda yakıtın etkilerinden bahsediyoruz.

Subap yanması olayın en uç noktası, sonuçta form değiştirerek çalışma şekli ve süresi değişen bir metalden bahsediyoruz, ya diğer parçalar?

Oktan sayısı benzinden daha yüksek, ısıl değerleri daha düşük, %15-20 fazla yakıldığı düşünülürse benzinle ısıl değerler aynı oluyor, afr ile zengine ayarlanmış bir motorda silindir içi sıcaklığı daha düşük olacak. ee daha ne etkisini düşünelim?
LPG nin en verimli çalışabileceği koşulları tartışmıyoruz, mevcut koşullarda motor üstündeki etkisini tartışıyoruz. Sıcaklığı daha az olacaksa, oktan sayısı daha yüksek olacaksa, yanma sonrası daha temiz olup kurum oluşturmayacaksa daha ne?

rölantide ayar yapıldığı zannedilip de ortalıkta dolaşan lpg kitlerinden örnek vermeyin lütfen.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3065 : Nisan 07, 2016, 16:39:36 »
Ama normal şartlarda benzine göre ayarlanmış bir lpg ayarı ile daha fazla ısı açığa çıkması ya da silindir içi sıcaklığının yükselmesi olmaz. Lpg nin ısıl değerleri benzinden daha düşük. Yanma sıcaklığı aynı.

Bakın Muıtlu bey, "daha fazla ısı açığa çıkması" değil konumuz, her yakıt cinsi ile ortaya çıkan ısının, silindir içerisindeki "süresi" mevzu bahis.

Şayet bu teoriniz doğru ise, LPG ayarı sürekli doğru olan motorun benzin ile çalışmasından daha uzun süreli ömrü olması gerekmez mi?

Isının derecesi sabitken bile belli sürece maruz bırakıldığı materyalin ısısı aynı mı kalır?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3066 : Nisan 07, 2016, 16:40:58 »
Bakın Muıtlu bey, "daha fazla ısı açığa çıkması" değil konumuz, her yakıt cinsi ile ortaya çıkan ısının, silindir içerisindeki "süresi" mevzu bahis.

Şayet bu teoriniz doğru ise, LPG ayarı sürekli doğru olan motorun benzin ile çalışmasından daha uzun süreli ömrü olması gerekmez mi?

Isının derecesi sabitken bile belli sürece maruz bırakıldığı materyalin ısısı aynı mı kalır?

Isının derecesi nasıl sabit kalıyor anlayamadım? Isının aynı kalması olayı nedir?

 "daha fazla ısı açığa çıkması" değil konumuz, her yakıt cinsi ile ortaya çıkan ısının, silindir içerisindeki "süresi" mevzu bahis.
buna da değindim üstte, dikkatli okumanızı rica ediyorum. :)
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3067 : Nisan 07, 2016, 16:58:03 »
Oktan sayısı benzinden daha yüksek, ısıl değerleri daha düşük, %15-20 fazla yakıldığı düşünülürse benzinle ısıl değerler aynı oluyor, afr ile zengine ayarlanmış bir motorda silindir içi sıcaklığı daha düşük olacak. ee daha ne etkisini düşünelim?
LPG nin en verimli çalışabileceği koşulları tartışmıyoruz, mevcut koşullarda motor üstündeki etkisini tartışıyoruz. Sıcaklığı daha az olacaksa, oktan sayısı daha yüksek olacaksa, yanma sonrası daha temiz olup kurum oluşturmayacaksa daha ne?

AFR zengin olduğunda hangi sıcaklık daha az olacak, Mutlu bey ?

Kurumlaşma yakıtın homojen yanması ile ilgilidir, benzin ile kullanımda oluşan kurumlanma da uzun süreler motorun çalışmasını etkilemez zaten, hatta bir miktarının (motora göre değişir) yararı bile vardır.

Isının derecesi nasıl sabit kalıyor anlayamadım? Isının aynı kalması olayı nedir?

Silindir iç sıcaklığı patlama sonrası LPG ile de Benzin ile de 200c diyelim, benzin ile 1sn lpg ile 1.5 saniye aynı ısıya maruz kalması aynı etkiyi mi gösterir?

"daha fazla ısı açığa çıkması" değil konumuz, her yakıt cinsi ile ortaya çıkan ısının, silindir içerisindeki "süresi" mevzu bahis.
buna da değindim üstte, dikkatli okumanızı rica ediyorum. :)

Okudum zaten, patlama sonrasındaki sürenin etkileri konusunda anlaşamıyoruz sadece :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Avensis 11' e.extra
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 100000
  • Model Yılı: '11
  • 2591 kere teşekkür etti
  • 1513 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3068 : Nisan 07, 2016, 17:07:13 »
Subap için evet, ancak sürekliliği de önem arz eder bu durumda.
Metalin anlık emebileceği ve transfer edebileceği ısı ile devamlı absorbe ve transfer edebileceği ısı oranı değişir.
Ayrıca o kısımda sadece subap yok, bildiğiniz kauçuk/plastik hammadeden imal edilen etrafı "metal" (bakın etrafının metal ile çevrili olması da etken) subap lastiği denilen küçük ama önemli bir parça daha var.

LPG ile kullanım şekline göre kullanım ömrü konusunda yorum yapmak neredeyse imkansız, LPG takıldıktan 5000km sonra kapak revizyonu yapılan araç da gördüm, 300 küsür bin LPG ile kullananı da.

Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 16:10:43
Benzin ile LPG arasında AFR değişikliği olması teknik olarak şart zaten.

OBD bağlantılı LPG sistemlerinde bile AFR'yi gerekli oranda değiştiren (farklı sorumlulukları da var) bir ara modül mevcut, sadece AFR ile beraber gerekli değişiklikleri yapabilmek için ECU'nun kapasitesinden (dolayısı ile hızından) ve yazılımından yararlanıyor.
Tamam abi kendin de söyledin obd bağlantısı aktif lpg ayarı düzgün bir araç için sadece avans ile ilgili bir problem kalıyor demektir ki bazı lpg programlarında lpg avansi bile ayarlaniyor.

Eğil de kulak ver ceddine, Türk'e kefen giydirmek hangi itin haddine!

***Ayetleri görmezlikten gelirseniz, çocukları bile ihtiyarlatan bir günde kendinizi nasıl koruyacaksınız? (73:17)
***25k(benzin) 75k (lpg) =105k+km....MaşaAllah

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3069 : Nisan 07, 2016, 17:22:23 »
Tamam abi kendin de söyledin obd bağlantısı aktif lpg ayarı düzgün bir araç için sadece avans ile ilgili bir problem kalıyor demektir ki bazı lpg programlarında lpg avansi bile ayarlaniyor.

Eğil de kulak ver ceddine, Türk'e kefen giydirmek hangi itin haddine!

Talat LPG avansı LPG'ye göre ayarlanır, dolayısı ile LPG'nin silindir içerisindeki yanma süresi ile benzinin yanma süresi ile aynı kalmaz, LPG'nin yanması Mutlu bey'inde söylediği gibi daha zordur ve uzun sürer, dolayısı ile yanma odasının ısıya maruz kalma süreci artar, bu süreçte bindirme olayıda meydana geldiğinde ısının subap yuvalarından silindir kapağına transferi gerçekleşir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Avensis
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 7000
  • Model Yılı: '15
  • 18 kere teşekkür etti
  • 62 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3070 : Nisan 07, 2016, 17:23:50 »
Mutlu bey nerdeyse lpg benzinden daha iyi yakıttır motor için daha iyidir demeye getirmişiniz konuyu cidden şaşırdım :D

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 29000
  • Model Yılı: '12
  • 16 kere teşekkür etti
  • 258 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3071 : Nisan 07, 2016, 17:43:20 »
Mutlu bey nerdeyse lpg benzinden daha iyi yakıttır motor için daha iyidir demeye getirmişiniz konuyu cidden şaşırdım :D
Bazı yönlerden daha iyi olmalı ki bir çok ülkede devlet tarafından desteklenip teşvik ediliyor Uğur bey.
2012 Mazda 3 1.6D (2016-....)
2006 Suzuki Grand Vitara (2015-2016)
2011 1.33 Auris (2014-2015)
1997 Renault Broadway (2008-2009)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Toyota Corolla 1.6 elegant A/T
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 35000
  • Model Yılı: '12
  • 33 kere teşekkür etti
  • 30 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3072 : Nisan 07, 2016, 17:50:10 »
Mutlu bey nerdeyse lpg benzinden daha iyi yakıttır motor için daha iyidir demeye getirmişiniz konuyu cidden şaşırdım :D

Lpg çok sıkıntılı bir yakıt olsa honda sarınırm sıfır aracına serviste takıp 7 yıl garanti vermezdi
Today Tomorrow  E15 :)
0w20 Petronas

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3073 : Nisan 07, 2016, 17:51:59 »
AFR zengin olduğunda hangi sıcaklık daha az olacak, Mutlu bey ?

Kurumlaşma yakıtın homojen yanması ile ilgilidir, benzin ile kullanımda oluşan kurumlanma da uzun süreler motorun çalışmasını etkilemez zaten, hatta bir miktarının (motora göre değişir) yararı bile vardır.

Silindir iç sıcaklığı patlama sonrası LPG ile de Benzin ile de 200c diyelim, benzin ile 1sn lpg ile 1.5 saniye aynı ısıya maruz kalması aynı etkiyi mi gösterir?

Okudum zaten, patlama sonrasındaki sürenin etkileri konusunda anlaşamıyoruz sadece :)

Sıcaklık ve ısı tanımlarınızı gözden geçirmenizi öneririm Ufuk bey. Motor aynı veya daha az ısıya ve sıcaklığa maruz kalır, doğru ayarlanmış bir Lpgde.
Bir yakıt ne kadar sürede yanarsa yansın, ısıl değeri*yakıt kütlesi/hacmi kadar ısı ortaya çıkarır. Verdiğim tablodaki ısıl değerlere bakarsanız kj/kg ya da kj/lt cinsindendir. Alt ısıl değer ürünlerde oluşan su buhar fazındayken yani enerji soğurmuşken ortaya çıkan ısı, üst ısıl değer de ürünlerde oluşan su sıvı fazdayken (dolayısıyla faz dönüşürken ısısını verdiği için) yakıtın 1 kg ya da litresinin verdiği ısıdır.


Yani daha uzun süre maruz kalma durumu yok, yakıt ne kadar sürede yanarsa yansın vereceği ısı aynıdır ve dolayısıyla silindir içi sıcaklığı da benzerdir. ama ben başkalarının yaptığı gibi laflarınızı manipüle edip kendimi haklı çıkarmaya çalışmayacağım, çünkü sizin demek istediğinizi anlıyorum.

DAha önce de lpg nin subaplara etkisi adlı bir makale paylaşmıştım. Orada lpg de subap sorununun çıkmasını 2 nedene bağlıyordu.

1. si ateşleme avansı,
lpg daha uzun sürede yandığından yüksek devirlerde egzos zamanında yanma hala devam ediyor ve alevler egzos subabını yalıyor, egzos subabının sıcaklığını daha da yükseltiyor.

2. si ise subaplardan ısı alacak sıvı bir yakıtın olmayışı.
Şöyle ki benzinde çalışırken emme zamanında tüm silindire yakıt dağılıyor ve subaplarda da bir miktar film oluşturuyor. Bu film de benzin gaz haline geçerken subaplarda ısı soğuruyor ve subapların bir miktar daha soğuk kalmasına neden oluyor. Fakat lpg zaten gaz fazında olduğundan faz değiştirerek ısı alma gibi bir olay gerçekleşmiyor. Bu nedenle de subapların sıcaklığı benzinde çalıştığı duruma göre bir miktar daha fazla oluyor.



Diğerlerine gelirsek, benzinde çalışan bir motorda her çevrimde aynı oranda yanma verimi elde edilemez. Her çevrimde homojen karışım olamaz, o nedenle benzinli motorlarda az da olsa kurum vardır (dizele göre yine çok iyi durumda.) Kurum bitmeye yakın bir motor için iyi olabilir evet, ama emisyon ve katalizör için iyi değildir.



Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 17:54:32
Mutlu bey nerdeyse lpg benzinden daha iyi yakıttır motor için daha iyidir demeye getirmişiniz konuyu cidden şaşırdım :D

Evet lpg nin üretimi benzine göre daha kolay, kolaylıkla benzinli motorlara adapte edilebiliyor, daha çevreci, oktan sayısı daha yüksek, soğukta başlatma özelliği daha iyi, daha güvenli, ...
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2852 kere teşekkür etti
  • 3225 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3074 : Nisan 07, 2016, 18:14:43 »
Sayfa icin 0w 5 yag oneriyorum, harareti alir.

Konuyu tartisiyoruz ve bu sirada bir cok aci olusuyor dogal olarak. Tekin abi, Ufuk, Mutlu ve diger tum arkadaslar ne kirilsin, ne uzulsun. Sonucta herkes bu sayfadan fayda saglayacak. Tartisma da olsun ki konu iyice belirginlessin.

Mutlu, o tesviklerin baslica sebebi ekonomik. Bio yakit icin de tesvik var ve yakit giderlerini azaltiyor petrol ithalatcilari icin ama asindiricidir.

Aslinda konu baya belirginlesti. Bekir'in test cok iyi olmus pratik anlamda, yalniz yanlis yorumlamamak lazim. Kis degeri sifir ile badlayan ve dusuk spektrumlu yag (0w20) (5w30) dan ayni sartlarda daha once motorun isinmasini saglamasi teorik olarak da beklenen bir durum. Sicak deger yonunden, 30, 20 ye gore daha dayanikli olacaktir. Acikcasi ben 5w40 kullaniyorum, sicak ve soguk dayanimi bu bolgeler icin ideal. Dis sicakligin motor sicakligini etkilememe olayi cok acik degil. Ufuk arkadasimiz da belirtmis, yakitlara gore fark oldugu gibi, motor uretim karakterine gore de fark vardir. 2-3 dereceyi birakin, 0 derecedeki su ile 0 derecedeki buzun yapisi ve enerjileri farklidir.
Kullanim sekli de cok onemli, surekli soguk calistirma yapilan bir motor ile, sicak bolgede, uzun yol, bazen yuksek devir yapan da ayni olmaz. Motor suyunun dolastigi bolge ile yaginin dolastigi bolge farklidir. Ayrica genelde gostergeden takip edilen motor yag isisi degil, sogutma suyu isisidir, bunu gozden kacirmamak lazim.
Silindirde isinan yag varsa radyator ve karterde sogur ve silindir bolgesinin isisini sogurur. Peki 40 derece iklimdeki karter ile 10 derecede ayni mi olur, suphesiz hayir. Bu kodlama tarzi da buna gore yapilmis zaten Kis, soguk degeri ve sicak dayanim degeri. Yoksa 2w27, 4w32 gibi yaglar da olurdu. Onemli olan sogukta cabuk her noktaya ulasmasi, sicakta hala gerekli korumayi saglayabilmesi.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3075 : Nisan 07, 2016, 18:17:43 »
Sıcaklık ve ısı tanımlarınızı gözden geçirmenizi öneririm Ufuk bey. Motor aynı veya daha az ısıya ve sıcaklığa maruz kalır, doğru ayarlanmış bir Lpgde.
Bir yakıt ne kadar sürede yanarsa yansın, ısıl değeri*yakıt kütlesi/hacmi kadar ısı ortaya çıkarır. Verdiğim tablodaki ısıl değerlere bakarsanız kj/kg ya da kj/lt cinsindendir.
Alt ısıl değer ürünlerde oluşan su buhar fazındayken yani enerji soğurmuşken ortaya çıkan ısı, üst ısıl değer de ürünlerde oluşan su sıvı fazdayken (dolayısıyla faz dönüşürken ısısını verdiği için) yakıtın 1 kg ya da litresinin verdiği ısıdır.


Yani daha uzun süre maruz kalma durumu yok, yakıt ne kadar sürede yanarsa yansın vereceği ısı aynıdır ve dolayısıyla silindir içi sıcaklığı da benzerdir. ama ben başkalarının yaptığı gibi laflarınızı manipüle edip kendimi haklı çıkarmaya çalışmayacağım, çünkü sizin demek istediğinizi anlıyorum.

Mutlu bey gerçekten haklı, haksız, ben bilirim, ben yaparım için yazmıyorum, karşımda teknik veri ile konuşan kişiden zevk alıyorum çünkü aynı zamanda hobim olan işimi seviyorum.Birazcık dahi olsa ufku genişletebilirsek ne ala bize, yazdıklarınızda seçici davrandığınızın, empati kurduğunuzun farkındayım, bu yüzden ayrıca Teşekkür Ederim.

Şimdi dediniz ki, ısıl değeri*yakıt kütlesi/hacmi kadar ısı ortaya çıkarır LPG'nin benzin ile ısıl değeri aynı peki içten yanmalı benzinli motorda LPG ile ideal çalışmayı sağlayabilmek için AFR oranı değişmesi (yani LPG bakımından zenginleşmesi) gerekiyorsa bu durumda LPG ile kullanılan benzinli motorun silindir içindeki ortaya çıkan ısı artmamış mı oluyor ?

DAha önce de lpg nin subaplara etkisi adlı bir makale paylaşmıştım. Orada lpg de subap sorununun çıkmasını 2 nedene bağlıyordu.

1. si ateşleme avansı,
lpg daha uzun sürede yandığından yüksek devirlerde egzos zamanında yanma hala devam ediyor ve alevler egzos subabını yalıyor, egzos subabının sıcaklığını daha da yükseltiyor.

2. si ise subaplardan ısı alacak sıvı bir yakıtın olmayışı.
Şöyle ki benzinde çalışırken emme zamanında tüm silindire yakıt dağılıyor ve subaplarda da bir miktar film oluşturuyor. Bu film de benzin gaz haline geçerken subaplarda ısı soğuruyor ve subapların bir miktar daha soğuk kalmasına neden oluyor.
Fakat lpg zaten gaz fazında olduğundan faz değiştirerek ısı alma gibi bir olay gerçekleşmiyor. Bu nedenle de subapların sıcaklığı benzinde çalıştığı duruma göre bir miktar daha fazla oluyor.

1. si Bu konuyu da sadece eksoz subabı ile değerlendirmek yanlış olur, evet zaten egsoz gazı ile sürekli sıcaklığa maruz kalıyor ancak bindirme zamanında emme subabı da (dolayısı ile keçesi de) ısıya maruz kalıyor, burada değişen sadece ısıya maruz kalma oranları, ek olarak bu sadece yüksek devirlerde meydana gelmez, yüksek devirlerde maruz kalma sıklığı artar dolayısı ile metalin tolerasyon sınırlarını aşar.

2. si Şayet konu sadece LPG'nin gaz halindeki soğurma miktarı olsaydı, LPDI dönüşüm sistemlerinde hiç bir sorun çıkmaması gerekirdi? Zira LPG silindire (yada manifolda) sıvı halde püskürtülüyor, ancak daha geç (daha yüksek kilometrelerde) bile olsa klasik LPG sistemlerinin yarattığı etki görülebiliyor, bu da demek oluyor ki sadece faz geçisi ile soğurma oranı değil benzinli motorun LPG ile düzenli çalışması için gerektirdiği yakıt oranı da ömrü etkiliyor.




Mesaj Birleştirildi: Nisan 07, 2016, 18:26:57
Sayfa icin 0w 5 yag oneriyorum, harareti alir.

Konuyu tartisiyoruz ve bu sirada bir cok aci olusuyor dogal olarak. Tekin abi, Ufuk, Mutlu ve diger tum arkadaslar ne kirilsin, ne uzulsun. Sonucta herkes bu sayfadan fayda saglayacak. Tartisma da olsun ki konu iyice belirginlessin.

Mutlu, o tesviklerin baslica sebebi ekonomik. Bio yakit icin de tesvik var ve yakit giderlerini azaltiyor petrol ithalatcilari icin ama asindiricidir.

Aslinda konu baya belirginlesti. Bekir'in test cok iyi olmus pratik anlamda, yalniz yanlis yorumlamamak lazim. Kis degeri sifir ile badlayan ve dusuk spektrumlu yag (0w20) (5w30) dan ayni sartlarda daha once motorun isinmasini saglamasi teorik olarak da beklenen bir durum. Sicak deger yonunden, 30, 20 ye gore daha dayanikli olacaktir. Acikcasi ben 5w40 kullaniyorum, sicak ve soguk dayanimi bu bolgeler icin ideal. Dis sicakligin motor sicakligini etkilememe olayi cok acik degil. Ufuk arkadasimiz da belirtmis, yakitlara gore fark oldugu gibi, motor uretim karakterine gore de fark vardir. 2-3 dereceyi birakin, 0 derecedeki su ile 0 derecedeki buzun yapisi ve enerjileri farklidir.
Kullanim sekli de cok onemli, surekli soguk calistirma yapilan bir motor ile, sicak bolgede, uzun yol, bazen yuksek devir yapan da ayni olmaz. Motor suyunun dolastigi bolge ile yaginin dolastigi bolge farklidir. Ayrica genelde gostergeden takip edilen motor yag isisi degil, sogutma suyu isisidir, bunu gozden kacirmamak lazim.
Silindirde isinan yag varsa radyator ve karterde sogur ve silindir bolgesinin isisini sogurur. Peki 40 derece iklimdeki karter ile 10 derecede ayni mi olur, suphesiz hayir. Bu kodlama tarzi da buna gore yapilmis zaten Kis, soguk degeri ve sicak dayanim degeri. Yoksa 2w27, 4w32 gibi yaglar da olurdu. Onemli olan sogukta cabuk her noktaya ulasmasi, sicakta hala gerekli korumayi saglayabilmesi.

Hararet yok Hakan abi, Mutlu bey sayesinde teknik veri var güzel sohbet, sesli düşünce var.

Açıkçası benim kanıtlandığı takdirde hiçbir bilgi ile sorunum yok, hepimizin bilgi dağarcığı sınırlı, hepimiz herşeyi bilmeyebiliriz ancak biliyormuşçasına yorum yapıldığında olay kamu olayına dönüşür çünkü konu herkese açık bir konu, insanları yanlış yönlendirme, yanlış bilgi ile yanlış seçime götürür.

Çok güzel ve bizim düşünmediğimiz kısımlarada değinmişsin Hakan abi, LPG teşviğinin bir anlamda politik tarafları da var, her alanda olduğu gibi global anlamda da tekel oluşmaması yada müttefik satışlar yapılmaması gerekir, bu yönden de bakmak lazım. Emisyon normlarının düşük olması bir yana sonuç itibariyle ülke ekonomilerininde ayakta kalması gerekir, bunu da sağlamanın bir çok şekli vardır, kadrajı değiştirip fotoğrafa geniş açıdan bakmak lazım.

En çok karışıtılan kısımda Motor yağının sabit ısısı ve anlık olarak maruz kaldığı ısı, "zaten sürekli 100c değil mi?" dediğimiz de, maksimum 100c ısıya dayanıklı bir motor yağı kullanmamız gerekir ki günümüz teknolojisi ile üretilen motor yağları 250-300c arası ısıya dayanım gösterebiliyor, peki madem gerek yok ise koskoca Petrol endüstrisi neden milyar dolarlar harcayıp ar-ge yapıyor diye durup düşünmek gerekli.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3076 : Nisan 07, 2016, 18:42:08 »
Mutlu bey gerçekten haklı, haksız, ben bilirim, ben yaparım için yazmıyorum, karşımda teknik veri ile konuşan kişiden zevk alıyorum çünkü aynı zamanda hobim olan işimi seviyorum.Birazcık dahi olsa ufku genişletebilirsek ne ala bize, yazdıklarınızda seçici davrandığınızın, empati kurduğunuzun farkındayım, bu yüzden ayrıca Teşekkür Ederim.

Şimdi dediniz ki, ısıl değeri*yakıt kütlesi/hacmi kadar ısı ortaya çıkarır LPG'nin benzin ile ısıl değeri aynı peki içten yanmalı benzinli motorda LPG ile ideal çalışmayı sağlayabilmek için AFR oranı değişmesi (yani LPG bakımından zenginleşmesi) gerekiyorsa bu durumda LPG ile kullanılan benzinli motorun silindir içindeki ortaya çıkan ısı artmamış mı oluyor ?

1. si Bu konuyu da sadece eksoz subabı ile değerlendirmek yanlış olur, evet zaten egsoz gazı ile sürekli sıcaklığa maruz kalıyor ancak bindirme zamanında emme subabı da (dolayısı ile keçesi de) ısıya maruz kalıyor, burada değişen sadece ısıya maruz kalma oranları, ek olarak bu sadece yüksek devirlerde meydana gelmez, yüksek devirlerde maruz kalma sıklığı artar dolayısı ile metalin tolerasyon sınırlarını aşar.

2. si Şayet konu sadece LPG'nin gaz halindeki soğurma miktarı olsaydı, LPDI dönüşüm sistemlerinde hiç bir sorun çıkmaması gerekirdi? Zira LPG silindire (yada manifolda) sıvı halde püskürtülüyor, ancak daha geç (daha yüksek kilometrelerde) bile olsa klasik LPG sistemlerinin yarattığı etki görülebiliyor, bu da demek oluyor ki sadece faz geçisi ile soğurma oranı değil benzinli motorun LPG ile düzenli çalışması için gerektirdiği yakıt oranı da ömrü etkiliyor.

İlk dediğim meclisten dışarı Ufuk bey, üstünüze alınmayın. :)

Yani lpg stokyometrik oranda olmayacak 14.7 olduğunda. Lpg zengin bir karışımda kalacak, hava tüm yakıtı yakamayacak, bir miktar yanmamış gaz olacak ve haliyle lpg olması gerekenden daha az bir ısı ortaya çıkaracak. Aslında bu basit bir şekilde denenebilir. Motor ısındıktan sonra bir benzinde bir de lpg de uzun bir süre fanın açık kaldığı süre izlenilecek. Daha fazla ısı üreten yakıtda daha uzun süre fan çalışacaktır.

1.sinde emme subabı da ısıl yüke maruz kalacaktır illaki, ama egzos zamanında alev en çok egzos subabından geçer, overlap zamanında da diğer subaba da yük binecektir tabi. Rektefiye yapan forumdaşlarda egzos subapları daha çok zarar görmüş olduğu görülmektedir.

2.sinde de işte sıvı olarak da püskürtülse emme manifoldu ve emme subabın etrafında zaten gaz fazına geçiyor ki lpg normal manifolda püskürtülen motorlarda. Hadi silindir içine de sıvı olarak gitti diyelim silindir içi sıcaklığından ötürü zaten hemen buharlaşır ki lpg. Egzos subabı yine zarar görecektir.
Direkt enjeksiyonlu motorlarda da enjektörler çok kısa sürede aşırı sıcaktan bozulmakta zaten. Bu da enjektörde benzinin faz değişirken enjektörlerden ısı almasını sağlar, lpg oralardan gaz fazıyla  geçiyorsa haliyle sıcaklık artışını engelleyemeyecektir.

Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Honda CRV 1.5 Turbo Executive-Life Style
  • Araç: ---
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 40000
  • Model Yılı: '20
  • 2003 kere teşekkür etti
  • 2524 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3077 : Nisan 07, 2016, 18:45:59 »
Günümüzde Japonyada LPG kullanan insan sayısıda neredeyse bizim ülkemiz kadar sayılara erişmiş durumda.

Benim merak ettiğim konu şu; Honda neden Japonyada ürettiği otomobillere LPG ön hazırlık yapmıyor?

Bizim ülkemizde ve Japonyada neden diğer Japon markaları LPG ön hazırlık yapmıyorlar?

Bu konuda internetten herhangi bir bilgiye ulaşamadım.
Lastikler: Michelin Latitude Cross M+S (dört mevsim)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2358 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3078 : Nisan 07, 2016, 18:53:18 »
İlk dediğim meclisten dışarı Ufuk bey, üstünüze alınmayın. :)

Yani lpg stokyometrik oranda olmayacak 14.7 olduğunda. Lpg zengin bir karışımda kalacak, hava tüm yakıtı yakamayacak, bir miktar yanmamış gaz olacak ve haliyle lpg olması gerekenden daha az bir ısı ortaya çıkaracak. Aslında bu basit bir şekilde denenebilir. Motor ısındıktan sonra bir benzinde bir de lpg de uzun bir süre fanın açık kaldığı süre izlenilecek. Daha fazla ısı üreten yakıtda daha uzun süre fan çalışacaktır.

1.sinde emme subabı da ısıl yüke maruz kalacaktır illaki, ama egzos zamanında alev en çok egzos subabından geçer, overlap zamanında da diğer subaba da yük binecektir tabi. Rektefiye yapan forumdaşlarda egzos subapları daha çok zarar görmüş olduğu görülmektedir.

2.sinde de işte sıvı olarak da püskürtülse emme manifoldu ve emme subabın etrafında zaten gaz fazına geçiyor ki lpg normal manifolda püskürtülen motorlarda. Hadi silindir içine de sıvı olarak gitti diyelim silindir içi sıcaklığından ötürü zaten hemen buharlaşır ki lpg.
Egzos subabı yine zarar görecektir.
Direkt enjeksiyonlu motorlarda da enjektörler çok kısa sürede aşırı sıcaktan bozulmakta zaten. Bu da enjektörde benzinin faz değişirken enjektörlerden ısı almasını sağlar, lpg oralardan gaz fazıyla  geçiyorsa haliyle sıcaklık artışını engelleyemeyecektir.

Estağfurullah, üzerime alındığım bir şey yok Mutlu bey :)

Evet aynen dediğiniz gibi basit bir şekilde LPG ile kullanıldığında aracın fanı daha fazla çalışıyor :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2106 kere teşekkür etti
  • 3134 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #3079 : Nisan 07, 2016, 19:04:35 »
Estağfurullah, üzerime alındığım bir şey yok Mutlu bey :)

Evet aynen dediğiniz gibi basit bir şekilde LPG ile kullanıldığında aracın fanı daha fazla çalışıyor :)

Salıya kadar müsait değilim ama en kısa sürede deneyeyim ben de. Öyle bir durumda silindir içi sıcaklığı lpg nin daha fazla olabilir, ama yanma sıcaklıkları ısıl değerleri yakın. enteresan.

Bu arada volümetrik verimi de daha düşük overlap zamanında verilen yakıt hava karışımının bir kısmı çıkıyor egzostan çünkü. Bu da silindir içindeki yakıt miktarını azaltıyor.

Aslında lpg den maksimum verim alabilmek için sıkıştırma oranını artırmak lazım. Volümetrik verimi de kayıpsız olan wankel motorlar var, en uygunu da o aslında.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.